«Έχουμε κι άλλα βέλη στη φαρέτρα κατά της αισχροκέρδειας», άρθρο του Άδωνι Γεωργιάδη στα «Παραπολιτικά»
«∆εν υπάρχει περιθώριο κανένας στην Ελλάδα για κανένα προϊόν και καµιά υπηρεσία να βγάλει υπερκέρδη εν µέσω του πολέµου και της διεθνούς κρίσης», αναφέρει ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων
-Από πού θα βρείτε τα έσοδα;
-Από την πάταξη της φοροδιαφυγής.
Ο διάλογος αυτός ήταν ένας από τους πλέον χαρακτηριστικούς, τουλάχιστον µέχρι την κρίση. Τα κόµµατα της αντιπολιτεύσεως, στη συντριπτική πλειονότητά τους, προέβλεπαν στα προγράµµατά τους αύξηση των δηµοσίων δαπανών και µείωση των φόρων. Όταν λοιπόν ετίθετο το εύλογο ερώτηµα από πού θα βρουν τους πόρους για να τα χρηµατοδοτήσουν, η απάντηση ήταν αυτοµατοποιηµένη.
Κάτι αντίστοιχο γίνεται τώρα µε την ακρίβεια. Με τον διάλογο στη σύγχρονη εκδοχή του ως εξής: - Εσείς πώς θα αντιµετωπίσετε την ακρίβεια; - Με την πάταξη της αισχροκέρδειας. Εχω µια θεµελιώδη αρχή στη ζωή µου: Θεωρώ την πολιτική εφαρµοσµένη τέχνη. Ειδικά στο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, το έργο της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας είναι απόλυτα µετρήσιµο, από τις επενδύσεις και την υλοποίηση του ΕΣΠΑ έως τον έλεγχο της αγοράς. Πώς αντιµετωπίζονται, λοιπόν, τα φαινόµενα παραβατικότητας στην αγορά; Με λίγους υπαλλήλους σε πεπαλαιωµένα γραφεία, που παραλάβαµε τον Ιούλιο του 2019; Ή µε µια σύγχρονη, οργανωµένη στα διεθνή πρότυπα µονάδα, τη γνωστή πλέον ∆ιυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (∆ΙΜΕΑ), µε νοµοθετικό πλαίσιο από τα αυστηρότερα παγκοσµίως, τριπλάσιο προσωπικό και υπερσύγχρονο εξοπλισµό;
Με εισηγήσεις για διοικητικές κυρώσεις στους παραβάτες θαµµένες βαθιά στα συρτάρια ή µε τα µεγαλύτερα πρόστιµα που έχουν επιβληθεί τις τελευταίες δεκαετίες; Μόνο προχθές, σε µία ηµέρα, επέβαλα πρόστιµο 647 χιλιάδων ευρώ, το µεγαλύτερο όλων των εποχών, σε µεγάλη αλυσίδα σούπερ µάρκετ. Είχαν προηγηθεί κι άλλα, ύψους 1,4 εκατ. ευρώ συνολικά, και έπεται συνέχεια…
Γιατί, λοιπόν, επιβάλλονται τώρα τόσο µεγάλα πρόστιµα; Επειδή τώρα υπάρχει το θεσµικό πλαίσιο, είναι η απάντηση. Έχει τεθεί πλαφόν στο ποσοστό κέρδους σε συγκεκριµένα προϊόντα, η τιµή των οποίων επηρεάζεται από την κρίση, όπως άλλωστε είχε θεσπισθεί για άλλα προϊόντα και στην πανδηµία, µε την πρόβλεψη για επιβολή πολύ υψηλών προστίµων στους παραβάτες. Και βεβαίως επειδή τώρα οι έλεγχοι στην αγορά είναι περισσότεροι αλλά και αποτελεσµατικότεροι, καθώς οι ελεγκτικοί µηχανισµοί έχουν τα κατάλληλα εργαλεία, σε θεσµικό επίπεδο και υλικοτεχνική υποδοµή.
Παρακολουθούµε, λοιπόν, στενά την αγορά, έχουµε σχέδιο ολοκληρωµένων δράσεων και παρεµβαίνουµε όταν και όπου απαιτείται, µε γνώµονα να είµαστε προµηθείς κι όχι επιµηθείς. Αυτή είναι η λογική και της νοµοθετικής πρωτοβουλίας µας για την καταγραφή αποθεµάτων σε φυτικά έλαια και δηµητριακά, προκειµένου να διασφαλίσουµε ότι δεν θα επιχειρήσουν κάποιοι να προκαλέσουν τεχνητή έλλειψη, επιφέροντας µεγαλύτερη αύξηση στην τιµή τους από την αύξηση που έχουν ήδη διεθνώς ως συνέπεια του πολέµου. Έχουµε κι άλλα βέλη στη φαρέτρα κατά των φαινοµένων παραβατικότητας στην αγορά. Καλύπτοντας και το πλέον δυσµενές σενάριο όσον αφορά την εξέλιξη της πληθωριστικής κρίσης. Παράλληλα, φυσικά, µε τα µέτρα στήριξης, µε αιχµή την προστασία των πιο ευάλωτων και τη διατήρηση του παραγωγικού ιστού, και τις στρατηγικές πρωτοβουλίες σε ευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς η ενεργειακή κρίση είναι τέτοια, που κανένα κράτος δεν µπορεί να την αντιµετωπίσει µόνο του.
Για την αγορά, πάντως, θέλω να είµαι απόλυτα κατηγορηµατικός: ∆εν υπάρχει περιθώριο κανένας στην Ελλάδα για κανένα προϊόν και καµιά υπηρεσία να βγάλει υπερκέρδη εν µέσω του πολέµου και της διεθνούς κρίσης. Είναι τόσο απλό.