Ο υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης , ανακοίνωσε στα Παραπολιτικά 90,1 πρωτοβουλία για τη συγκράτηση του κόστους των κατασκευαστικών υλικών, το οποίο κινείται ανοδικά λόγω της διεθνούς ενεργειακής κρίσης.

Παράλληλα, τόνισε ότι στα τέλη του 2021 έγινε καθορισμός των συντελεστών αναθεώρησης σε περίπου 500 εργασίες, δίνοντας μια ανάσα στον κατασκευαστικό κλάδο.

«Γίνονται συζητήσεις»

Ο κ. Καραγιάννης, σημείωσε πως γίνονται συζητήσεις με εργοληπτικές οργανώσεις για την από κοινού διερεύνηση των προτάσεων που θα καταλήξουν σε ρεαλιστικές λύσεις, ώστε τα έργα που είναι σε εξέλιξη να παραμείνουν ανοιχτά.

Είπε, μάλιστα, πως θα δημιουργηθεί ένα παρατηρητήριο τιμών ώστε να γίνονται οι αναπροσαρμογές.

Τα πρώτα εργοτάξια

Επιπλέον, ο υφυπουργός ανέφερε πως στο έργο Πάτρα-Πύργος έχουν στηθεί ήδη τα πρώτα εργοτάξια τα οποία τις επόμενες ημέρες θα επισκεφτεί ο πρωθυπουργός και ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών. Επίσης, τόνισε πως στόχος είναι το έργο να έχει ολοκληρωθεί σε 40 μήνες.

«Θα γίνει σταθμός στα Εξάρχεια»

Ο κ. Καραγιάννης ξεκαθάρισε επίσης ότι σταθμός του Μετρό θα γίνει στα Εξάρχεια.

Για το Μετρό της Θεσσαλονίκης είπε ότι είναι γνωστά τα προβλήματα που προκάλεσαν οι προσφυγές. Σημείωσε, πάντως, ότι στα τέλη του 2023 οι Θεσσαλονικείς θα έχουν ένα λειτουργικό Μετρό. Αναφορικά με την γραμμή 4 είπε πως ήδη αναπτύσσονται τα εργοτάξια, ενώ το έργο θα αλλάξει την εικόνα των μετακινήσεων.



Η συνέντευξη

Ο υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, είπε στην εκπομπή «Secret» και τον Παναγιώτη Τζένο:

Για το αν οι ανατιμήσεις θα επηρεάσουν την πορεία των δημοσίων διαγωνισμών: Η κυβέρνηση του Κυρ. Μητσοτάκη δεν ανακοινώνει έργα, πλέον τα έργα αρχίζουν και πραγματοποιούνται. Έχουμε ανοιχτά εργοτάξια,  το συνεκτικό πλάνο υποδομών  αυτό που ανακοινώσαμε άνω των 13 δις αρχίζει και πραγματοποιείται. Σίγα-σιγά εργοτάξια από  το κέντρο της  Αθήνας ως το Πάτρα Πύργος, ως Θεσσαλονίκη, ως παντού ανοίγουν εργοτάξια. Αυτή τη στιγμή έχουμε μια παγκόσμια ενεργειακή κρίση, η εφοδιαστική μας αλυσίδα και λόγω του covid έχει πρόβλημα τεράστιο και για αυτό και πριν ακόμη τον πόλεμο στην Ουκρανία είχαμε τεράστια θέματα με τις παραδόσεις υλικών και υπήρχε μια πρώτη ανατίμηση, αυτή τη στιγμή το πετρέλαιο και  όλα τα προϊόντα πετρελαίου όπως είναι η άσφαλτος και διάφορα που έχουν να κάνουν με τα δημόσια έργα ανατιμούνται και καθημερινά βρισκόμαστε σε ένα χρηματιστήριο που τη μια στιγμή τη βλέπεις την άσφαλτο στα 650€ , την άλλη τη βλέπεις στα 550 και την  επόμενη μέρα στα 700 άρα δεν υπάρχει σταθερότητα αυτή τη στιγμή. Αυτό επηρεάζει σαφέστατα τα μεγάλα έργα υποδομής.  Επηρεάζει τα μικρότερα έργα υποδομής στην ελληνική περιφέρεια, το δήμο, την κοινότητα το έργο του 1-2-5 εκατομμυρίων; Σαφώς το επηρεάζει.  Εμείς  ως πολιτεία πρέπει  να σταθμίσουμε δύο πράγματα ότι αυτή τη στιγμή αυτό που πρέπει να κάνει η κυβέρνηση συνολικά είναι να σταθεί δίπλα στον πολίτη, δίπλα στις καθημερινές του ανάγκες. Αυτό με το εύρος των παροχών που έχει δώσει η κυβέρνηση και τ’ αρμόδια υπουργεία προσπαθούμε να το καλύψουμε και αυτή είναι η πρώτη προτεραιότητα μας. Πρέπει να συνεχίσουν τα εργοτάξια, να παραμείνουν τα δημόσια έργα ζωντανά γιατί προσφέρουν χιλιαδες θέσεις εργασίας, γιατί προσφέρουν ανάπτυξη; Πρέπει να παραμείνουν. Ήρθαμε καταρχήν προληπτικά στα τέλη του ’21 και κάναμε μια πρώτη παρέμβαση, ουσιαστικά βελτιώσαμε τους συντελεστές αναθεώρησης των  δημοσίων έργων σε 500 εργασίες που επηρεάζουν υλικά δηλαδή υπάρχει ένας μαθηματικός τύπος  σε ότι αφορά τα δημόσια  έργα υποδομής και το κάθε υλικό και το πώς  πληρώνεται κάθε εργολάβος. Κάναμε λοιπόν μια πρώτη παρέμβαση στα τέλη του ’21. Έρχεται όμως ο πόλεμος στην Ουκρανία και τα ανατρέπει όλα αυτή τη στιγμή. Εμείς δεν καθίσαμε με σταυρωμένα χέρια... Για να σας δώσω τη συνθετότητα του όλου project θέλω να σας πω ότι τα περιγραφικά τιμολόγια  αφορούν 3.800 εργασίες και υλικά άρα είναι ένας τεράστιο φάσμα το οποίο για να γίνει όλο αυτό χρειάζεται πάρα πολύ δουλειά.   Ήδη την προηγουμένη εβδομάδα έγινε μια πρώτη συνάντηση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με όλες τις εργοληπτικές οργανώσεις, ήδη αυτές τις μέρες γίνονται τεχνικές συναντήσεις και το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα θα προσπαθήσουμε να δώσουμε μια λύση πάντα όμως σεβόμενοι τα δημοσιονομικά στοιχεία που έχει η χώρα μας.

Για το αν υπάρχει κίνδυνος να αυξηθεί το κόστος των έργων: Το πρόβλημα  αυτή τη στιγμή είναι ότι αν αυξήσουμε και δώσουμε  ότι ζητούν αυτή τη στιγμή οι εργολήπτες και οι εργολάβοι αυτό θα μετακυληθεί στους προϋπολογισμούς και κατ΄επέκταση στους έλληνες φορολογούμενους. Για αυτό θα πρέπει μαζί με τις εργοληπτικές οργανώσεις να βρούμε μια μέση λύση  ώστε ούτε να επιβαρύνουμε πάρα πολύ τους προϋπολογισμούς και να κρατήσουμε και τα έργα ζωντανά. Οφείλω να αναγνωρίζω ότι στη συνάντηση που εγινε οι εργολήπτες, όλες οι οργανώσεις καθίσαμε και συζητήσαμε και είδαμε ότι υπήρχε μια ωριμότητα από τον κλάδο. Καταλαβαίνω ότι μέσα εμπεριέχει και εργοληπτικές επιχειρήσεις, κατασκευαστικές εταιρείες οι οποιες δεν έχουν δυνατότητες να υποστηρίξουν για μεγάλο χρονικό διάστημα αυτή την κατάσταση.  Δεσμευτήκαμε και εμείς από την πλευρά μας ότι  θα το αντιμετωπίσουμε με σοβαρότητα, με σύνεση ώστε να βρούμε μια λύση αλλά θα το συζητήσουμε και νομίζω πολύ σύντομα η κυβέρνηση και το υπουργειο θα είναι έτοιμοι να ανακοινώσει κάποια πράγματα.

Για το αν θα δημιουργηθεί ένας ρυθμιστικός φορέας που θα συνεννοείται για το κόστος:  Αυτό που έχει προβλέψει ήδη η κυβερνηση με νομοθέτηση του 2021 είναι ότι θα δημιουργηθεί ένα παρατηρητήριο τιμών και θα ιδρύσουμε μια εταιρεία προδιαγραφών και τιμολόγησης τεχνικών έργων ώστε αυτόματα να γίνονται αυτές οι αναπροσαρμογές. Σε αυτά τα 2,5 χρόνια που είμαστε εδώ πέρα ερχόμαστε να επουλώσουμε και να διορθώσουμε παθογένειες ετών δηλαδή δεν είχαμε προβλέψει ως ελληνική πολιτεία αυτόματα να αναπροσαρμόζονται οι τιμές. Είχαμε ένα παλιό σύστημα όταν ήταν χαμηλά οι τιμές οι εργολάβοι κέρδιζαν υπερβολικά, όταν οι τιμές ανέβαιναν υπερβολικά οι εργολάβοι χάνανε. Αυτό δεν είναι σοβαρό! Το θέμα είναι να εξορθολογήσουμε το σύστημα και να λειτουργούμε ως μια ευνοούμενη πολιτεία που ούτε να χάνουν γιατί στην πραγματικότητα είμαστε εταίροι και εμείς και ο ιδιωτικός τομέας  μαζί πρέπει να πηγαίνουμε. Ούτε πρέπει να έχουν υπερβολικό κέρδος αλλά ούτε να έχουν και χάσιμο. Είμαστε στη διαδικασία για να εκδοθεί μια κοινή υπουργική απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών και του υπουργού Οικονομικών ώστε  να  ιδρύσουμε αυτή την εταιρεία.  Είναι η πρώτη φορά που το ελληνικό δημόσιο  λεει ότι ο ιδιωτικός τομέας θα μετέχει ουσιαστικά ισότιμα σε αυτή την εταιρεία δηλαδή  αυτή η εταιρεία δεν θα είναι από 7 ανθρώπους που θα διορίζει το ελληνικό δημόσιο, θα διορίζει ισότιμα κατά 50% και ο ιδιωτικός τομέας ώστε όλες οι αποφάσεις να λαμβάνονται έτσι  ώστε να αντιλαμβανόμαστε τι γίνεται κάθε φορά και στην οικονομία και να παίρνουμε άμεσα τα μηνύματα μέσα από την αγορά.

Για το έργο Πάτρα-Πύργος: Ήδη τα πρώτα εργοτάξια και στον Πύργο και στη Αχαΐα έχουν ξεκινήσει να εργάζονται.  Εμείς έχουμε ένα κακό προτιμούμε να παίρνουμε  δύσκολες αποφάσεις αλλά να είναι υπεύθυνες και να οδηγούν στο να πραγματοποιούνται τα έργα. Δεν πρόκειται η κυβέρνηση, ούτε ο κ. Καραμανλής ούτε ο κ. Μητσοτάκης, να εγκαινιάζουμε και να παρουσιάζουμε fake έργα. Δεν το κάναμε ποτέ , δεν πρόκειται να το κάνουμε ούτε στο μέλλον . Ούτε μουσαμάδες θα δείτε ούτε μπουλντόζες θα δείτε που την επόμενη μέρα θα λείπουν και δεν θα υπάρχει κανείς, αυτά που συναντήσαμε πριν λίγα χρόνια στο Πάτρα Πύργος.  Ξεκίνησαν τα εργοτάξια, πήραμε μια πολύ δύσκολη  απόφαση πριν 2,5 χρόνια, μια απόφαση που ήθελε πολιτική γενναιότητα και απόλυτη ευθυκρισία, αυτή η απόφασή μας επιβεβαιώθηκε  και πρέπει να σας πω ότι ήμουνα ο ίδιος μέσα στο ελληνικό κοινοβούλιο όταν έβλεπα εκπροσώπους της αξιωματικής αντιπολίτευσης χαιρέκακα να μας λένε ότι «δεν θα πάρετε  έγκριση ποτά από την ΕΕ και δεν θα ξεκινήσει ποτέ το Πάτρα-Πύργος και κάνετε το μεγαλύτερο λάθος σας», όλοι αυτοί διαψεύστηκαν. Ήδη έχουν ξεκινήσει οι εργασίες στο Πάτρα-Πύργος, έχουν ξεκινήσει όχι μόνο οι πρόδρομες, ήδη έχουν διαμορφωθεί τα εργοτάξια.  Ο πρωθυπουργός τις επόμενες μέρες θα τα επισκεφθεί μαζί με τον υπουργό, θα δουν τι ακριβώς γίνεται, προχωράμε βάσει ενός συνεκτικού προγράμματος. Ανακοινώνουμε χρονοδιαγράμματα, ανακοινώνουμε χρηματοδοτήσεις το Πάτρα–Πύργος τα 56 πρώτα χιλιόμετρα σε λιγότερο από τρία χρόνια θα είναι έτοιμα και το σύνολο του έργου σε 40 μήνες θα είναι έτοιμο. Αυτό το οφείλαμε στην Δυτική Πελοπόννησο  ήταν ένα έργο που πραγματικά πληρώσαμε πολύ μεγάλο φορτίο αίματος νέων ανθρώπων οι οποίοι χάθηκαν σε ένα κακό οδικό δίκτυο. Βέβαια οφείλω να πω ότι είναι η πρώτη φορά που δεν παρεμβαίνουμε φτιάχνοντας ένα καινούργιο μόνο έργο γιατί το μεγαλύτερο  κομμάτι το 85-90% είναι νέα χάραξη. Παρεμβαίνουμε και στο ήδη υπάρχον δίκτυο κάνοντας έργα οδικής ασφάλειας. Αυτό στην Ελλάδα δεν το συνηθίζουμε, όταν κάνουμε ένα δρόμο συνήθως αφήνουμε το υπόλοιπο οδικό δίκτυο ασυντήρητο, σε κακή κατάσταση, αυτή τη στιγμή εμείς παρεμβαίνουμε διπλά εκεί και με το νέο δρόμο και με τα έργα οδικής ασφάλειας που γίνονται στο υπάρχον οδικό δίκτυο.

Για το σταθμό του μετρό στα Εξάρχεια: Δεν ανησυχούμε για τα Εξάρχεια, είναι ειλημμένη πολιτική απόφαση ότι εργοτάξιο θα γίνει στα Εξάρχεια,  σταθμός μέτρο θα γίνει στα Εξάρχεια εμείς δεν πρόκειται να αφήσουμε περιοχές στο ημίφως ή να δεχτούμε ότι υπάρχουν  άβατα στο κέντρο της Αθήνας. Δεν πρόκειται να το δεχτούμε αυτό και για έναν ακόμη λόγο γιατί εκεί ζουν έλληνες φορολογούμενοι που οφείλουν να έχουν ένα σταθμό μετρό δίπλα τους, που οφείλουν να είναι η καθημερινότητα  τους πολύ πιο εύκολη. Άρα σε ότι αφορά τα Εξάρχεια δεν υπάρχει κανένα θέμα αυτή τη στιγμή 

Για την εξέλιξη του Μετρό Θεσσαλονίκης: Εμείς μουσαμάδες δεν εγκαινιάζουμε, εμείς όταν λέμε κάτι το εννοούμε, προχωράμε βάσει ενός σχεδίου. Αντιμετωπίζουμε όλα τα προβλήματα που υπάρχουν, ξέρουν οι πολίτες τα προβλήματα των προσφυγών, τη μια μετά την άλλη οι προσφυγές ουσιαστικά να κολλήσουν το  έργο, τα ξεπεράσαμε. Βρισκόμαστε σε μια αγαστή συνεργασία με το υπουργείο Πολιτισμού και ο στόχος μας παραμένει στα τέλη του 2023 οι Θεσσαλονικείς να έχουν  ένα λειτουργικό μετρό.

Για το μετρό στον Πειραιά: Επιμένω στη δέσμευσή μας  ότι το καλοκαίρι του 2022 θα έχουμε μετρό στον Πειραιά. 

Για την παράκαμψη Χαλκίδας- Ψαχνών: Μου έλεγε πριν λίγε μέρες  ένας βουλευτής ότι ην παράκαμψη Χαλκίδας –Ψαχνών μας την έχουν ανακοινώσει 7 φορές και όταν  το λεγάτε και εσείς δεν σας πιστεύαμε. Εμείς ότι λέμε το κάνουμε. το δημοπρατήσαμε θα ξεκινήσει σε λίγο χρονικό διάστημα, θα δουν οι πολίτες της Χαλκίδας τις μπουλντόζες.

Για τη γραμμή 4 του μετρό: Στη γραμμή 4 ήδη αναπτύσσονται τα εργοτάξια, εμείς πιστεύουμε  πάρα πολύ στα έργα μετρό  θεωρούμε ότι μόνο έτσι θα αλλάξουμε την καθημερινότητα και θα δώσουμε τη δυνατότητα στους κατοίκους της Αθήνας και της Αττικής ευρύτερα να μετακινούνται  πού πιο εύκολα, πολύ πιο ανθρώπινα σεβόμενοι και το περιβάλλον και πολύ πιο οικονομικά. Η γραμμή 4 θα αλλάξει την καθημερινότητα του Αθηναίου. Και εκεί κάνουμε κάτι που δεν συνηθιζόταν, δεν έγινε ούτε στη Θεσσαλονίκη ούτε  στις υπόλοιπες  επεκτάσεις του μετρό. Ουσιαστικά κάνουμε δύο πράγματα τα οποία είναι πρωτόγνωρα πρώτον, αυξάνουμε το περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Υπογράψαμε ένα μνημόνιο συνεργασίας με το δήμο της Αθήνας ώστε όπου κάνουμε παρεμβάσεις να αυξήσουμε τα δέντρα και τους θάμνους ώστε να πρασινίσουμε περισσότερο τις περιοχές. Να τις κανουμε ουσιαστικά έναν πνεύμονα πρασίνου σε όλες  αυτέ τις περιοχές που θα γίνουν σταθμοί μετρό. Το δεύτερο είναι ότι θα κάνουμε αστικές αναπλάσεις της τάξεως των 85 χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων πάνω από όλους αυτους τους σταθμούς του μετρό. Είναι μια πάρα πολύ σοβαρή παρέμβαση η γραμμή 4 και νομίζω ότι οι πολίτες το έχουνε καταλάβει, το έχουν αγκαλιάσει.

Για τα έργα  που έχουν ανακοινωθεί για τη Δυτική Αττική: Η δήθεν ευαίσθητη κυβέρνηση της πρώτης φορά Αριστερά είχε ουσιαστικά εγκαταλείψει τα προηγούμενα χρόνια τη Δυτική Αττική, εμείς έχουμε αντιληφθεί και αυτό οφείλεται και στον ίδιο τον Πρωθυπουργό που δείχνει μια ιδιαίτερη ευαισθησία σε όλες αυτές τις περιοχές ότι υπάρχει ένα σοβαρό αναπτυξιακό έλλειμμα οπότε ερχόμαστε να παρέμβουμε σε αυτό το αναπτυξιακό έλλειμμα γιατί εμείς πιστεύουμε ότι η αναβάθμιση των έργων υποδομής δεν δημιουργεί μόνο νέες θέσεις εργασίας , προσελκύει και νέες επενδύσεις και ουσιαστικά  ενισχύει και την εμπιστοσύνη των πολιτών έναντι στους θεσμούς. Άρα έχουμε διαμορφώσει ένα ενιαίο, ένα συνοπτικό πλάνο έργων στη Δυτική Αττική που εμπεριέχει την επέκταση της γραμμής 2  προς Ίλιον με τρεις νέους σταθμούς που θα εξυπηρετεί πάνω από 50 χιλιάδες συμπολίτες μας. Τον προαστιακό Δυτικής Αττικής στον οποίο παρεμβαίνουμε μέχρι τα Μέγαρα ώστε να φέρουμε όλο αυτό το κομμάτι  της Δυτικής Αθήνας πιο κοντά στο κέντρο και να γίνονται πιο συχνές οι μετακινήσεις τους. Παρεμβαίνουμε με τη δυτική περιφερειακή Αιγάλεω ώστε να λύσουμε ένα πρόβλημα χρόνων που υπάρχει σε εκείνη την περιοχή με ατελείωτες  ουρές. Έχουμε γενικά ένα πρόγραμμα έργων στην Αττική όπου με την ολοκλήρωση του θα δείτε ότι θα υπάρχει μια άλλη  πρωτεύουσα αυτής της χώρας.