ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Γεραπετρίτης: Το σήμα Turkaegean πρόκειται για εμπορικό και όχι πολιτικό θέμα - Oμολογημένη η αστοχία και η ενόχληση
Τι είπε ο υπουργός Επικρατείας για τις κινήσεις ανατροπής της αναγνώρισης του σήματος, το πολιτικό κλίμα και το ενδεχόμενο πρόωρης προσφυγής στις κάλπες, αλλά και την ρήτρα αναπροσαρμογής
Σε διεξοδική ανάλυση των αποτελεσμάτων της Συνόδου Κορυφής του ΝΑΤΟ προχώρησε,
μέσα από την τηλεοπτική συχνότητα του ΑΝΤ1, ο υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης, εστιάζοντας, ειδικότερα, στο μήνυμα του Αμερικανού Προέδρου, Τζο Μπάιντεν, προς την Άγκυρα, που συνίσταται στο τρίπτυχο ασφάλεια-ειρήνη-ηρεμία στο Αιγαίο.
Ειδικότερα, αφού ανέφερε ότι τα δύο προς ένταξη μέλη της Βορειοατλαντικής Συμμαχίας, Σουηδία και Φινλανδία, κατά την ελληνική προσέγγιση, ενισχύουν την ασφάλειά του ΝΑΤΟ, σημείωσε πως κατά τη διάρκεια της Συνόδου Κορυφής δεν ετέθη κανένα θέμα που να αφορά την Ελλάδα.
Ή, μάλλον, στο νέο στρατηγικό δόγμα του ΝΑΤΟ γίνεται αναφορά στη «διασφάλιση της εδαφικής ακεραιότητας, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της τήρησης του διεθνούς δικαίου. Τα τρία αυτά χαρακτηριστικά είναι η βάση της ελληνικής πολιτικής», δήλωσε με έμφαση.
Συνεχίζοντας, δε, με τα μηνύματα που έστειλε ο Λευκός Οίκος, «σαφώς ο Πρόεδρος Μπάιντεν έθεσε το πλαίσιο: Ασφάλεια-Ειρήνη-Ηρεμία στο Αιγαίο. Εάν αυτό δεν χαρακτηρίζεται ως μία πολιτική οδηγία προς την Τουρκία για ήρεμα νερά στο Αιγαίο, οποιαδήποτε άλλη ανάγνωση είναι εκτός πραγματικότητας», υποστήριξε ο υπουργός Επικρατείας.
Δεν παρέλειψε να σχολιάσει και το γεγονός ότι ο πρόεδρος της Τουρκίας, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, ό,τι είχε να πει εις βάρος της χώρας μας το είπε επιστρέφοντας στη χώρα του εν πτήσει. «Το γεγονός ότι ο πρόεδρος Ερντογάν, παρότι είχε πολλές ευκαιρίες να θέσει το ζήτημα της κυριαρχίας, της αποστρατιωτικοποίησης και των διμερών σχέσεων κατά τη Διάσκεψη του ΝΑΤΟ, το έθεσε στο αεροπλάνο, αυτό σημαίνει ότι: Οι δηλώσεις δεν μπορούν να σταθούν σε κανένα επίπεδο διεθνούς forum γιατί είναι εντελώς αστήρικτες, και δεύτερον γίνονται κατά βάση για το εσωτερικό ακροατήριο», εξήγησε.
Για το θέμα που ανέκυψε με το «Turkaegean», ο κ. Γεραπετρίτης ξεκαθάρισε ότι «πρόκειται για εμπορικό σήμα και όχι για θέμα κυριαρχίας». Επικαλούμενος, μάλιστα, την προηγούμενη επαγγελματική συνεργασία του με το γραφείο του Αλικάντε και το διεθνές γραφείο για τις ευρεσιτεχνίες, διευκρίνισε πως «πρόκειται για γραφεία που αναγνωρίζουν εμπορικές ιδιότητες, είτε σήματα είτε ευρεσιτεχνίες», με χιλιάδες αιτήσεις. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν είναι «ένα ζήτημα ιδιαίτερα σοβαρό ακριβώς επειδή τα παραγωγικά αίτια του πράγματος μπορεί να κινούνται στη διπλωματική σφαίρα της Τουρκίας». Για τούτο και «θα εξαντληθεί κάθε νομική δυνατότητα ώστε να ανατρέψουμε την κατάσταση, υπάρχουν τα νομικά εργαλεία».
Κατά τον υπουργό Επικρατείας, «ναι, υπήρξε αστοχία. Δεν χρειάζεται εντολή για να αντιληφθείς ότι υπάρχει πρόβλημα, χρειάζεται μόνο κοινή λογική. Αν η παράβλεψη ήταν υπηρεσιακή ή άλλη -η αίσθηση είναι ότι είναι υπηρεσιακή- θα το αποδείξει η Ένορκη Διοικητική Εξέταση».
Φωτίζοντας δε, την προηγούμενη εν γένει λειτουργία του επίμαχου γραφείου στο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, παρατήρησε πως «δεν λειτουργούσε με τον πρέποντα τρόπο».
Εξ' ου και η απόφαση της κυβέρνησης, «την παρακολούθηση των σημάτων σε διεθνές επίπεδο να την αναλάβει ένας τεχνοκρατικά ισχυρός φορέας, που δεν θα λειτουργεί στα παραδοσιακά στεγανά της δημοσιοϋπαλληλίας, ο Οργανισμός Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας, και αυτό συνέβη σε ανύποπτο χρόνο», τόνισε. Υποστήριξε, ωστόσο, ότι όταν είχε έρθει στη Βουλή το ζήτημα της μεταφοράς αρμοδιότητας, σύσσωμη η αντιπολίτευση είχε κατηγορήσει την κυβέρνηση για την κατάργηση του γραφείου.
Στο θέμα της οικονομίας, αναγνωρίζοντας εν πρώτοις ότι «υπάρχει μεγάλο πρόβλημα από την ακρίβεια και τον πληθωρισμό, και πλήττονται όλοι, ιδιαιτέρως τα πιο ευάλωτα στρώματα», επεσήμανε: «Είναι ένα οικουμενικό πρόβλημα, δεν έχει εύκολη διαχείριση. Εάν υπήρχε εύκολη λύση, όλες οι χώρες του κόσμου θα την είχαν υιοθετήσει».
Από την άλλη πλευρά, διευκρίνισε, πως «είναι προφανές ότι αν αυξηθεί η κατανάλωση θα αυξηθεί και ο λογαριασμός». Αίσθηση πάντως του υπουργού Επικρατείας είναι ότι «ο καταναλωτής θα δει σαφέστατη μείωση με σχεδόν πλήρη απορρόφηση της ρήτρας αναπροσαρμογής».
«Μία εταιρεία ενέργειας δεν μπορεί να παράγει υπερκέρδη, κι αυτός είναι ένας κανόνας που εμείς θέσαμε», πρόσθεσε. Έτσι, συνέχισε, η χρηματοδότηση για την ακύρωση της ρήτρας αναπροσαρμογής γίνεται μέσω του 90% των επιπλέον κερδών των εταιρειών ενέργειας, που παρήχθησαν αυτήν την περίοδο.
Υπογράμμισε, δε, ότι το σχέδιο της ελληνικής πολιτείας ενεκρίθη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή χωρίς καμία παρατήρηση, με άλλα λόγια «θεωρήθηκε πρότυπο για την απορρόφηση της ρήτρας».
Αντιθέτως, «η ιδέα του πλαφόν είναι ανεφάρμοστη», ανέφερε φέρνοντας τα παραδείγματα της Ισπανίας και της Πορτογαλίας, όπου εκεί η ενέργεια είναι πολύ ακριβότερη της Ελλάδας, χωρίς κανένα όφελος για τους καταναλωτές.
Εν κατακλείδι, «όσο η ελληνική κοινωνία βρίσκεται σε δυσκολία, εμείς, στο μέτρο του δημοσιονομικά δυνατού, θα την ενισχύουμε», δεσμεύθηκε ο κ. Γεραπετρίτης. Σε ερώτηση εάν θα δοθεί επιταγή ακρίβειας, απάντησε πως αυτό θα εξαρτηθεί από τα δημοσιονομικά. Ευκαιρίας δοθείσης, δε, «εμείς να θέσουμε σε κίνδυνο τη δημοσιονομική ισορροπία της χώρας με τεράστιες συνέπειες, δεν θα το κάνουμε».
Επανέλαβε, όμως, και τα συμπεράσματα μελέτης που εκπόνησε η Ευρωπαϊκή Ένωση για την ενίσχυση στα κράτη-μέλη. «Η Ελλάδα, σε σχέση με το ΑΕΠ της, έχει αποδώσει τη μεγαλύτερη ενίσχυση που έχει δοθεί την περίοδο της οικονομικής κρίσης», είναι το γενικό συμπέρασμα της έκθεσης, με τον υπουργό Επικρατείας να διαβεβαιώνει πως «κάνουμε ό,τι περνά από το χέρι μας».
Για τα σενάρια μη εξάντλησης της τετραετίας, η προσφυγή στις κάλπες είναι «μία επιλογή που ανήκει αποκλειστικά στη διακριτική ευχέρεια του πρωθυπουργού, σύμφωνα με το Σύνταγμα», προβλέπεται δε, η ανανέωση της λαϊκής εντολής για κρίσιμο εθνικό θέμα, σημείωσε ο υπουργός και συμπλήρωσε: «Εφόσον υπάρξει τέτοια προσφυγή, θα είναι γνήσιο κρίσιμο εθνικό θέμα. Ο πρωθυπουργός έχει μία θεσμική προσέγγιση στα πράγματα και η πρόθεσή του, νομίζω, είναι να εξαντλήσει την τετραετία. Σε κάθε περίπτωση, επειδή έχουμε πολλή δουλειά μπροστά μας, ο προγραμματισμός μας είναι προγραμματισμός εξάντλησης της θητείας».
Με αφορμή, δε, την επίκληση από τον πρωθυπουργό του τοξικού κλίματος, ο κ. Γεραπετρίτης σχολίασε πως «υπάρχει πολιτικός λόγος με χαρακτηριστικά εξαιρετικά διχαστικά». «Δυστυχώς, σε πεδία που είναι αυτονόητη η σύγκλιση, όπως τα εθνικά θέματα, τα ζητήματα προστασίας της δημόσιας υγείας, η διεθνής διπλωματία, η άμυνα, και σε αυτά υπάρχει ένα εξαιρετικά διχαστικό κλίμα στην πολιτική σκηνή, το κλίμα αυτό, προϊόντος του χρόνου, επιδεινώνεται και δημιουργεί δευτερογενείς συνέπειες στη χώρα», παρατήρησε ερωτηθείς για την αντιπολιτευτική τακτική.
Ειδικότερα, αφού ανέφερε ότι τα δύο προς ένταξη μέλη της Βορειοατλαντικής Συμμαχίας, Σουηδία και Φινλανδία, κατά την ελληνική προσέγγιση, ενισχύουν την ασφάλειά του ΝΑΤΟ, σημείωσε πως κατά τη διάρκεια της Συνόδου Κορυφής δεν ετέθη κανένα θέμα που να αφορά την Ελλάδα.
Ή, μάλλον, στο νέο στρατηγικό δόγμα του ΝΑΤΟ γίνεται αναφορά στη «διασφάλιση της εδαφικής ακεραιότητας, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της τήρησης του διεθνούς δικαίου. Τα τρία αυτά χαρακτηριστικά είναι η βάση της ελληνικής πολιτικής», δήλωσε με έμφαση.
Συνεχίζοντας, δε, με τα μηνύματα που έστειλε ο Λευκός Οίκος, «σαφώς ο Πρόεδρος Μπάιντεν έθεσε το πλαίσιο: Ασφάλεια-Ειρήνη-Ηρεμία στο Αιγαίο. Εάν αυτό δεν χαρακτηρίζεται ως μία πολιτική οδηγία προς την Τουρκία για ήρεμα νερά στο Αιγαίο, οποιαδήποτε άλλη ανάγνωση είναι εκτός πραγματικότητας», υποστήριξε ο υπουργός Επικρατείας.
Δεν παρέλειψε να σχολιάσει και το γεγονός ότι ο πρόεδρος της Τουρκίας, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, ό,τι είχε να πει εις βάρος της χώρας μας το είπε επιστρέφοντας στη χώρα του εν πτήσει. «Το γεγονός ότι ο πρόεδρος Ερντογάν, παρότι είχε πολλές ευκαιρίες να θέσει το ζήτημα της κυριαρχίας, της αποστρατιωτικοποίησης και των διμερών σχέσεων κατά τη Διάσκεψη του ΝΑΤΟ, το έθεσε στο αεροπλάνο, αυτό σημαίνει ότι: Οι δηλώσεις δεν μπορούν να σταθούν σε κανένα επίπεδο διεθνούς forum γιατί είναι εντελώς αστήρικτες, και δεύτερον γίνονται κατά βάση για το εσωτερικό ακροατήριο», εξήγησε.
Για το θέμα που ανέκυψε με το «Turkaegean», ο κ. Γεραπετρίτης ξεκαθάρισε ότι «πρόκειται για εμπορικό σήμα και όχι για θέμα κυριαρχίας». Επικαλούμενος, μάλιστα, την προηγούμενη επαγγελματική συνεργασία του με το γραφείο του Αλικάντε και το διεθνές γραφείο για τις ευρεσιτεχνίες, διευκρίνισε πως «πρόκειται για γραφεία που αναγνωρίζουν εμπορικές ιδιότητες, είτε σήματα είτε ευρεσιτεχνίες», με χιλιάδες αιτήσεις. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν είναι «ένα ζήτημα ιδιαίτερα σοβαρό ακριβώς επειδή τα παραγωγικά αίτια του πράγματος μπορεί να κινούνται στη διπλωματική σφαίρα της Τουρκίας». Για τούτο και «θα εξαντληθεί κάθε νομική δυνατότητα ώστε να ανατρέψουμε την κατάσταση, υπάρχουν τα νομικά εργαλεία».
Κατά τον υπουργό Επικρατείας, «ναι, υπήρξε αστοχία. Δεν χρειάζεται εντολή για να αντιληφθείς ότι υπάρχει πρόβλημα, χρειάζεται μόνο κοινή λογική. Αν η παράβλεψη ήταν υπηρεσιακή ή άλλη -η αίσθηση είναι ότι είναι υπηρεσιακή- θα το αποδείξει η Ένορκη Διοικητική Εξέταση».
Φωτίζοντας δε, την προηγούμενη εν γένει λειτουργία του επίμαχου γραφείου στο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, παρατήρησε πως «δεν λειτουργούσε με τον πρέποντα τρόπο».
Εξ' ου και η απόφαση της κυβέρνησης, «την παρακολούθηση των σημάτων σε διεθνές επίπεδο να την αναλάβει ένας τεχνοκρατικά ισχυρός φορέας, που δεν θα λειτουργεί στα παραδοσιακά στεγανά της δημοσιοϋπαλληλίας, ο Οργανισμός Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας, και αυτό συνέβη σε ανύποπτο χρόνο», τόνισε. Υποστήριξε, ωστόσο, ότι όταν είχε έρθει στη Βουλή το ζήτημα της μεταφοράς αρμοδιότητας, σύσσωμη η αντιπολίτευση είχε κατηγορήσει την κυβέρνηση για την κατάργηση του γραφείου.
«Ποτέ δεν είχαμε τέτοιο ανεβασμένο ηθικό ως Έλληνες»
Στη συνέντευξή του, όμως, ο κ. Γεραπετρίτης μίλησε και για το ηθικό των πολιτών: «Τέτοιο ανεβασμένο ηθικό δεν είχαμε ποτέ ως Έλληνες. Για πρώτη φορά από δεκαετίες μεγάλωσε η Ελλάδα, είχαμε επέκταση χωρικών υδάτων μέχρι το ακρωτήριο Ταίναρο. Έχουμε στρατηγικές συμμαχίες με τη Γαλλία και τις ΗΠΑ, από τις οποίες αναμένουμε αμοιβαία συνδρομή. Έχουμε τη στρατηγική συμφωνία για την οριοθέτηση με την Ιταλία και την Αίγυπτο. Αν σήμερα δεν είμαστε περήφανοι για την εξωτερική πολιτική και άμυνά μας, δεν θα είμαστε ποτέ».Στο θέμα της οικονομίας, αναγνωρίζοντας εν πρώτοις ότι «υπάρχει μεγάλο πρόβλημα από την ακρίβεια και τον πληθωρισμό, και πλήττονται όλοι, ιδιαιτέρως τα πιο ευάλωτα στρώματα», επεσήμανε: «Είναι ένα οικουμενικό πρόβλημα, δεν έχει εύκολη διαχείριση. Εάν υπήρχε εύκολη λύση, όλες οι χώρες του κόσμου θα την είχαν υιοθετήσει».
Περίπου 2,5 εκατ. Έλληνες στο πρόγραμμα για την επιταγή ρεύματος
Για τους λογαριασμούς ρεύματος, ο υπουργός, αφού παρέθεσε τα έως τώρα κυβερνητικά μέτρα -επί παραδείγματι ενεγράφησαν περίπου 2,5 εκατ. Έλληνες στο πρόγραμμα για την επιταγή ρεύματος- σχολίασε για τη ρήτρα αναπροσαρμογής: «Η Ελλάδα, με πάρα πολύ επεξεργασμένο τρόπο, έχει έναν μηχανισμό, ο οποίος κατ' αποτέλεσμα εξουδετερώνει το μεγαλύτερο μέρος της ρήτρας αναπροσαρμογής». Συγκεκριμένα, θα απορροφηθεί μεσοσταθμικά περίπου το 80% της αύξησης (και 100% αν έχει κάποιος κοινωνικό τιμολόγιο), κατά συνέπεια, «ο καταναλωτής με κυμαινόμενο τιμολόγιο δεν θα δει την αύξηση παρά ελάχιστα σε ό,τι αφορά τη ρήτρα αναπροσαρμογής».Από την άλλη πλευρά, διευκρίνισε, πως «είναι προφανές ότι αν αυξηθεί η κατανάλωση θα αυξηθεί και ο λογαριασμός». Αίσθηση πάντως του υπουργού Επικρατείας είναι ότι «ο καταναλωτής θα δει σαφέστατη μείωση με σχεδόν πλήρη απορρόφηση της ρήτρας αναπροσαρμογής».
«Μία εταιρεία ενέργειας δεν μπορεί να παράγει υπερκέρδη, κι αυτός είναι ένας κανόνας που εμείς θέσαμε», πρόσθεσε. Έτσι, συνέχισε, η χρηματοδότηση για την ακύρωση της ρήτρας αναπροσαρμογής γίνεται μέσω του 90% των επιπλέον κερδών των εταιρειών ενέργειας, που παρήχθησαν αυτήν την περίοδο.
Υπογράμμισε, δε, ότι το σχέδιο της ελληνικής πολιτείας ενεκρίθη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή χωρίς καμία παρατήρηση, με άλλα λόγια «θεωρήθηκε πρότυπο για την απορρόφηση της ρήτρας».
Αντιθέτως, «η ιδέα του πλαφόν είναι ανεφάρμοστη», ανέφερε φέρνοντας τα παραδείγματα της Ισπανίας και της Πορτογαλίας, όπου εκεί η ενέργεια είναι πολύ ακριβότερη της Ελλάδας, χωρίς κανένα όφελος για τους καταναλωτές.
Εν κατακλείδι, «όσο η ελληνική κοινωνία βρίσκεται σε δυσκολία, εμείς, στο μέτρο του δημοσιονομικά δυνατού, θα την ενισχύουμε», δεσμεύθηκε ο κ. Γεραπετρίτης. Σε ερώτηση εάν θα δοθεί επιταγή ακρίβειας, απάντησε πως αυτό θα εξαρτηθεί από τα δημοσιονομικά. Ευκαιρίας δοθείσης, δε, «εμείς να θέσουμε σε κίνδυνο τη δημοσιονομική ισορροπία της χώρας με τεράστιες συνέπειες, δεν θα το κάνουμε».
Επανέλαβε, όμως, και τα συμπεράσματα μελέτης που εκπόνησε η Ευρωπαϊκή Ένωση για την ενίσχυση στα κράτη-μέλη. «Η Ελλάδα, σε σχέση με το ΑΕΠ της, έχει αποδώσει τη μεγαλύτερη ενίσχυση που έχει δοθεί την περίοδο της οικονομικής κρίσης», είναι το γενικό συμπέρασμα της έκθεσης, με τον υπουργό Επικρατείας να διαβεβαιώνει πως «κάνουμε ό,τι περνά από το χέρι μας».
Για τα σενάρια μη εξάντλησης της τετραετίας, η προσφυγή στις κάλπες είναι «μία επιλογή που ανήκει αποκλειστικά στη διακριτική ευχέρεια του πρωθυπουργού, σύμφωνα με το Σύνταγμα», προβλέπεται δε, η ανανέωση της λαϊκής εντολής για κρίσιμο εθνικό θέμα, σημείωσε ο υπουργός και συμπλήρωσε: «Εφόσον υπάρξει τέτοια προσφυγή, θα είναι γνήσιο κρίσιμο εθνικό θέμα. Ο πρωθυπουργός έχει μία θεσμική προσέγγιση στα πράγματα και η πρόθεσή του, νομίζω, είναι να εξαντλήσει την τετραετία. Σε κάθε περίπτωση, επειδή έχουμε πολλή δουλειά μπροστά μας, ο προγραμματισμός μας είναι προγραμματισμός εξάντλησης της θητείας».
Με αφορμή, δε, την επίκληση από τον πρωθυπουργό του τοξικού κλίματος, ο κ. Γεραπετρίτης σχολίασε πως «υπάρχει πολιτικός λόγος με χαρακτηριστικά εξαιρετικά διχαστικά». «Δυστυχώς, σε πεδία που είναι αυτονόητη η σύγκλιση, όπως τα εθνικά θέματα, τα ζητήματα προστασίας της δημόσιας υγείας, η διεθνής διπλωματία, η άμυνα, και σε αυτά υπάρχει ένα εξαιρετικά διχαστικό κλίμα στην πολιτική σκηνή, το κλίμα αυτό, προϊόντος του χρόνου, επιδεινώνεται και δημιουργεί δευτερογενείς συνέπειες στη χώρα», παρατήρησε ερωτηθείς για την αντιπολιτευτική τακτική.