Η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, κα Νίκη Κεραμέως , μίλησε στον Ρ/Σ Παραπολιτικά 90.1 Fm στην εκπομπή «Timeline» με το δημοσιογράφο Χρήστο Μυτιλινιό.

Αναφορικά με τα αποτελέσματα των πανελλαδικών η υπουργός Παιδείας επισήμανε ότι «Για 59 χρόνια που διεξάγονται οι πανελλαδικές τα αποτελέσματα δεν έχουν βγει ποτέ πριν από το τέλος Αυγούστου και για εμάς ήταν ένα πραγματικό στοίχημα να βγουν πιο νωρίς τα αποτελέσματα για δύο λόγους. Πρώτα απ’ όλα γιατί σεβόμαστε απόλυτα την αγωνία των υποψηφίων και των οικογενειών τους και ο δεύτερος λόγος είναι για να επιτρέψουμε πολύ περισσότερο χρόνο για τον βέλτιστο προγραμματισμό των οικογενειών. Για αυτό και το προσπαθούμε αυτό 1,5 χρόνο, έχουν αλλάξει όλες οι διαδικασίες, προκειμένου να είμαστε σε θέση φέτος να εκδώσουμε αποτελέσματα πάνω από ένα μήνα πιο μπροστά και έτσι πράγματι ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα την περασμένη εβδομάδα τα τελικά αποτελέσματα των πανελλαδικών».

Και συμπλήρωσε πως «Έχουμε μια αύξηση του ποσοστού εισαγωγής από το 61 στο 62% η οποία αποδίδεται στην μεγαλύτερη προσπάθεια που κατέβαλαν τα παιδιά δεδομένης και της ελάχιστης βάσης. Επίσης το 93% των επιτυχόντων έχει μπει σε σχολή μέσα στις πρώτες 10 προτιμήσεις του. Το τονίζω αυτό γιατί για πολλά χρόνια στη χώρα μας κανείς κατέληγε στην 100η στη 200η επιλογή του και είναι πολύ σημαντικό για εμάς το γεγονός ότι πλέον μπαίνουν στις πρώτες επιλογές τους και συνεπώς αυτό αυξάνει την πιθανότητα να φοιτήσουν και να αποφοιτήσουν. Επίσης ένα σημαντικό στοιχείο είναι η στροφή προς τα δημόσια ΙΕΚ και η στροφή στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση η οποία είναι και πάρα πολλά υποσχόμενη σε επίπεδο επαγγελματικής αποκατάστασης και οικονομικών απολαβών. Μιλάμε για ειδικότητες όπως αυτοί που κατασκευάζουν ιστοσελίδες, όπως οι τεχνικοί ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, όπως οι βοηθοί νοσηλευτές είναι επαγγέλματα σε υψηλή ζήτηση και το τονίζω αυτό γιατί ήταν η δεύτερη χρονιά φέτος που τα παιδιά μπορούσαν να συμπληρώσουν είτε μηχανογραφικό για τα πανεπιστήμια είτε το παράλληλο μηχανογραφικό για να εγγραφούν σε δημόσιο ΙΕΚ. Φέτος πάνω από 13 χιλιάδες υποψήφιοι είναι επιτυχόντες σε δημόσια ΙΕΚ, έχουμε μια μεγάλη αύξηση από το 37% στο 65% για εγγραφή σε δημόσια ΙΕΚ μέσω παράλληλου μηχανογραφικού».

Σχετικά με την ελάχιστη βάση εισαγωγής η κ. Κεραμέως τόνισε πως «Είναι σημαντικό ότι τα ίδια τα πανεπιστήμια πλέον ορίζουν την ελάχιστη βάση εισαγωγής. Υπάρχουν πανεπιστήμια που έχουν επιλέξει την υψηλότερη δυνατή και άλλα που έχουν επιλέξει πιο χαμηλή. Πράγματι έχω κατά νου πανεπιστήμια τα οποία πέρυσι είχανε πάει με χαμηλότερες βάσεις φέτος αποφάσισαν να τις αυξήσουν αυτό συνεπάγεται προφανώς μικρότερο αριθμό εισακτέων. Θεωρώ πολύ σημαντικό ότι τα πανεπιστήμια επιτέλους έχουν λόγο στα κριτήρια εισαγωγής. Για πάρα πολλά χρόνια στη χώρα μας τα αποφάσιζε όλα ο υπουργός και ρωτώ γιατί να το αποφασίζει αυτό ο υπουργός. Στις περισσότερες άλλες χώρες του κόσμου τα πανεπιστήμια είναι αυτά που θέτουν τα κριτήρια εισαγωγής έτσι λοιπόν φέτος τα πανεπιστήμια είναι αυτά που θέσαν το συντελεστή της ελάχιστης βάσης αλλά και τους συντελεστές βαρύτητας. Πόσο θα μετρήσει δηλαδή το κάθε μάθημα, σε τι ποσοστό και αυτό είναι πολύ σημαντικό γιατί τα πανεπιστήμια πρέπει να έχουν τον πρώτο λόγο στη διαμόρφωση της ακαδημαϊκής φυσιογνωμίας του τμήματός τους. Φύγαμε από τις περιόδους που κανείς έμπαινε σε 0,6 στα 20, με 1 στα 20 και το τονίζω αυτό διότι αυτό που μας νοιάζει είναι τα παιδιά να έχουν πραγματικές επιλογές, το μόνο εύκολο να πεις «όλοι στο πανεπιστήμιο», το πραγματικό ζητούμενο όμως είναι τα παιδιά να φοιτήσουν και να αποφοιτήσουν . Το πραγματικό ζητούμενο είναι να τους ανοίξει νέους δρόμους το πανεπιστήμιο».

Και συμπλήρωσε ότι «1 στους 4 που φοιτά σε δημόσιο ΙΕΚ είναι απόφοιτος πανεπιστήμιο. Πήγε στο πανεπιστήμιο, τελείωσε δεν βρήκε δουλειά και πήγε μετά σε δημόσιο ΙΕΚ για να πάρει μια ειδικότητα σε 2 χρόνια που είναι σε μεγάλη ζήτηση στην αγορά. Ένα άλλο στοιχείο που έχει ενδιαφέρον είναι ότι 1 στους 4 που υπέβαλλε παράλληλο μηχανογραφικό φέτος επέλεξε δημόσιο ΙΕΚ σε περιφέρεια άλλη από αυτή στην οποία μένει. Και αυτό υπογραμμίζει επίσης το βαθμό στον οποίο πλέον η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση αναβαθμίζεται σε ουσιαστική επιλογή για τους νέους μας».

Αναφορικά με τη νέα σχολική χρονιά η υπουργός Παιδείας κατέστησε σαφές πως «Ανακοινώνονται σήμερα περίπου 8.500 πρόσθετοι μόνιμοι διορισμοί στην εκπαίδευση σε Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια, ειδική Αγωγή. Με αυτούς τους διορισμούς η κυβέρνησή μας αγγίζει τις 25 χιλιάδες διορισμούς από το 2020 όταν για 12 χρόνια δεν είχε γίνει ένας διορισμός στην εκπαίδευση. Βγαίνουν πλέον τα τελικά αποτελέσματα για τους διορισμούς οι οποίοι θα αναλάβουν υπηρεσία και θα υπηρετήσουν στο δημόσιο σχολείο από την 1η Σεπτεμβρίου. Το τονίζω γιατί πολύ ωραίες όλες οι μεταρρυθμίσεις που μπορεί να κάνει κανείς στο σχολείο, εμείς για παράδειγμα έχουμε βάλει το νηπιαγωγείο από τα 4, τα αγγλικά από το νηπιαγωγείο, τα εργαστήρια δεξιοτήτων, την αξιολόγηση, τα νέα προγράμματα σπουδών πολύ ωραία όλα αυτά αλλά αν δεν επενδύσεις πρώτα απ’ όλα στο ανθρώπινο δυναμικό της εκπαίδευσης καταλαβαίνετε ότι όλες αυτές οι μεταρρυθμίσεις είναι σε ένα βαθμό μάταιες. Για αυτό επενδύουμε με δύο τρόπους στο ανθρώπινο δυναμικό ο πρώτος είναι με διορισμούς που δεν είχαν γίνει για 12 χρόνια και ο δεύτερος τρόπος είναι με οριζόντιες επιμορφώσεις. Εντείναμε τις επιμορφώσεις, κάνουμε πλέον οριζόντιες επιμορφώσεις και πρέπει να σας πω ότι τα ψηφιακά εργαλεία και η τηλεκπαίδευση έπαιξαν καταλυτικό ρόλο σε αυτό, στο να είμαστε σε θέση να κάνουμε οριζόντιες επιμορφώσεις σε όλη τη χώρα. Οριζόντιες επιμορφώσεις σε οτιδήποτε νέο εισάγεται στο σχολείο».

Όσον αφορά στο ολοήμερο σχολείο η κ. Κεραμέως υποστήριξε ότι «Ξεκινάει το σχολείο τη Δευτέρα 12 Σεπτεμβρίου, ξεκινάει με ενισχυμένο ανθρώπινο δυναμικό και ξεκινάει και με άλλες καινοτομίες όπως η επέκταση του ολοήμερου σχολείου. Μέχρι φέτος το ολοήμερο σχολείο τελείωνε στις 4 η ώρα από το Σεπτέμβριο στα μισά ολοήμερα σχολεία της χώρας θα τελειώνει το ολοήμερο στις 5:30. Αυτή η αλλαγή γίνεται για δύο βασικούς λόγους πρώτα απ’ όλα για να δώσουμε ακόμα πιο ποιοτική δωρεάν δημόσια εκπαίδευση στα παιδιά σε ένα πρόγραμμα ολοήμερο το οποίο θα είναι σημαντικά αναβαθμισμένο με ομίλους, με δημιουργικές δράσεις, δημιουργική γραφή, με τέχνες κοκ. Ο δεύτερος λόγος έχει να κάνει με τους εργαζόμενους γονείς και με την προσπάθεια που κάνουμε να φέρουμε πιο κοντά το σχολικό ωράριο στο ωράριο των εργαζομένων γονέων, έχοντας πάντα κατά νου μια βασική μέριμνα που είναι το παιδί να έχει ελεύθερο χρόνο στο σπίτι. Σημαντικό κομμάτι του ολοήμερου είναι και η μελέτη και η προετοιμασία για την επόμενη μέρα γιατί μας ενδιαφέρει το παιδί όταν γυρνάει στο σπίτι του να έχει ποιοτικό χρόνο. Ποιοτικό χρόνο με την οικογένειά του, με τα αδέρφια του, να παίξει με τους φίλους του να κάνει αθλητικές δραστηριότητες άρα σημαντικό αναπόσπαστο στοιχείο του ολοήμερου σχολείου είναι και η μελέτη σε αυτό».

Τέλος, αναφορικά με τις αλλαγές στην εκπαίδευση τα τρία τελευταία χρόνια η κ. Κεραμέως εξήγησε ότι «Τα τρία αυτά χρόνια και παρά τις δυσκολίες, το λέω γιατί η πανδημία επηρέασε πάρα πολύ την εκπαίδευση και θα μπορούσαμε να είχαμε πει ότι ασχολούμαστε με την πανδημία και τις επιπτώσεις της και δεν υπάρχει λόγος να υλοποιήσουμε όλα αυτά που υποσχεθήκαμε. Όχι γιατί η κυβέρνηση του Κυρ. Μητσοτάκη υλοποιεί κατά γράμμα όλα αυτά τα οποία υποσχέθηκε στον ελληνικό λαό. Έτσι λοιπόν στα τρία αυτά χρόνια έχουμε υλοποιήσει τα εξής. Νηπιαγωγείο από τα 4 για κάθε παιδί σε όλη τη χώρα, αγγλικά από το Νηπιαγωγείο, εργαστήρια δεξιοτήτων. Στροφή προς την καλλιέργεια δεξιοτήτων μέσω ενός νέου μαθήματος στα σχολεία που λέγεται εργαστήρια δεξιοτήτων και με θεματικές όπως η κλιματική αλλαγή, η οδική ασφάλεια, η ρομποτική, ο σεβασμός στον άλλο, η επιχειρηματικότητα κοκ. Διπλάσια πρότυπα και πειραματικά σχολεία. 25 χιλιάδες διορισμοί, οριζόντιες επιμορφώσεις, νέα πρόγραμμα σπουδών σε ορισμένες περιπτώσεις μετά από 20 χρόνια. Ψηφιακός μετασχηματισμός που επηρέασε και διαδικασίες όπως για παράδειγμα αποτελέσματα πανελλαδικών μέσω SMS αλλά και την ουσία του εκπαιδευτικού έργου πως η τεχνολογία έχει μπει μέσα στην τάξη και έρχεται να εμπλουτίζει τη δια ζώσης εκπαίδευση. Από την ερχόμενη σχολική χρονιά αρχίζουν να μπαίνουν διαδραστικοί πίνακες στα σχολεία της χώρας. Καταφτάνουν σετ ρομποτικής, 177 χιλιάδες σετ ρομποτικής σε δημόσια σχολεία της χώρας. Στην επαγγελματική εκπαίδευση γίνεται η μεγάλη στροφή σύμφωνα με την οποία πάμε πρώτα και βλέπουμε ποιες είναι οι ανάγκες στην αγορά δηλαδή τι χρειάζεται η χώρα μας, χρειάζεται κατασκευαστές ιστοσελίδων; Αυτή την ειδικότητα θα πάμε να προσφέρουμε. Χρειάζεται ειδικά τουριστικά επαγγέλματα; Αυτές τις ειδικότητες θα πάμε να προσφέρουμε, αυτές που χρειάζεται η κοινωνία. Άρα μια μεγάλη στροφή προς τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας, της οικονομίας , της αγοράς εργασίας. Για πρώτη φορά πρότυπα επαγγελματικά Λύκεια στη χώρα, για πρώτη φορά πειραματικά και θεματικά ΙΕΚ στη χώρα. Στα πανεπιστήμια, η αποκατάσταση του ασύλου στην πραγματική του έννοια, παλιότερα είχαμε 10-15 περιστατικά την ημέρα σε πανεπιστήμια πλέον υπάρχουν ελάχιστα. Βεβαίως έχουμε δρόμο αλλά βήμα-βήμα αποκαθιστούμε το ακαδημαϊκό περιβάλλον και το αποδίδουμε σε αυτούς που πραγματικά ανήκει στους φοιτητές, στους καθηγητές, στο προσωπικό. Συνέργειες με πανεπιστήμια του εξωτερικού. Το Φθινόπωρο έρχονται πάνω από 30 αμερικανικά πανεπιστήμια τα οποία θέλουν να συνεργαστούν με τα δικά μας πανεπιστήμια, μια μεγάλη εξωστρέφεια. Αγγλόφωνα προγράμματα. Βάλαμε μια πρόσκληση ΕΣΠΑ για αγγλόφωνα και ήρθαν πάνω από 200 αγγλόφωνα προγράμματα. Η χώρα μας πλέον έχει αγγλόφωνη ιατρική η οποία λειτουργεί. Χρηματοδότηση των πανεπιστημίων στη βάση κριτηρίων αντικειμενικών και κατόπιν αξιολόγησης. Αξιολόγηση και στα σχολεία σε τρία επίπεδα, αξιολόγηση σχολικής μονάδας, αξιολόγηση εκπαιδευτικού συστήματος και από την ερχόμενη σχολική χρονιά και ατομική αξιολόγηση εκπαιδευτικών. Σας ανέφερα τηλεγραφικά κάποιες από τις αλλαγές τα τρία αυτά χρόνια».