ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Μηταράκης στα Παραπολιτικά: Μέχρι τα τέλη του 2022 άσυλο ή απέλαση για πρόσφυγες εκτός δομών
Ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου αποκαλύπτει στα «Π» τα επόμενα βήματα για την επέκταση του φράχτη στον Έβρο, μιλά για την «παγίδα» της Τουρκίας στην υπόθεση των «38» και εξηγεί τη νέα τακτική των διακινητών
«Χωρίς καθυστέρηση θα γίνει το έργο της επέκτασης του φράκτη στον Έβρο
», υπογραμμίζει ο Νότης Μηταράκης που συμπληρώνει με νόημα ότι «η Ελλάδα έχει αποδείξει πως διαθέτει ανθρωπιστική συνείδηση, αλλά δεν είναι αφελής». Ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου αποκαλύπτει μέχρι το τέλος του 2022 «θα κλείσουν όλα τα διαμερίσματα του προγράμματος ‘’Εστία’’ και όσοι διαμένουν σε αυτές τις δομές είτε θα πάρουν άσυλο είτε θα απελαθούν από τη χώρα».
Το ΚΥΣΕΑ αποφάσισε την επέκταση του φράχτη στον Έβρο. Πόσο θα επεκταθεί συνολικά και ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για το έργο αυτό; Πώς θα χρηματοδοτηθεί η κατασκευή;
Η επέκταση του φράχτη του Έβρου σε όλο το μήκος του, όπως και η αύξηση των μέσων επιτήρησης είναι αυτονόητες πτυχές της ενισχυμένης πολιτικής φύλαξης των συνόρων της πατρίδας μας. Μιας πολιτικής που με συνέπεια εφαρμόζει αυτή η κυβέρνηση. Η συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ εξέπεμψε, για ακόμα μία φορά, ένα μήνυμα εθνικής κυριαρχίας, αλλά και ενότητας στο εσωτερικό, το οποίο ελπίζουμε να βρει ευήκοα ώτα. Ο Εβρος είναι μια πολύπαθη περιοχή, που βιώνει την τουρκική προκλητικότητα, αλλά και προσπάθειες «εργαλειοποίησης» του Μεταναστευτικού, με πιο χαρακτηριστική αυτήν του Μαρτίου του 2020. Προσπάθειες που είναι ξεκάθαρο πως προσέκρουσαν, προσκρούουν και θα προσκρούουν στην αποφασιστικότητα των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας. Η διαδικασία θα πραγματοποιηθεί από το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, μέσα από έναν διαγωνισμό τύπου «συμφωνίαπλαίσιο», που αποτελεί και τη βέλτιστη ευρωπαϊκή πρακτική. Η χρηματοδότηση θα πρέπει να προκύψει από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Συνόρων, που διαχειρίζεται το υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, αλλά θα εξεταστούν και άλλες πηγές. Η ουσία είναι να πραγματοποιηθεί χωρίς καθυστέρηση το έργο. Η Ελλάδα έχει αποδείξει πως διαθέτει ανθρωπιστική συνείδηση, αλλά δεν είναι αφελής. Προστατεύει τα χερσαία και θαλάσσια σύνορά της με απόλυτη προσήλωση στο Διεθνές Δίκαιο.
Πέρα από τον φράχτη, είναι στον σχεδιασμό σας η ενίσχυση των χερσαίων και θαλάσσιων ανατολικών συνόρων της χώρας με προσωπικό, σύγχρονα τεχνολογικά μέσα κ.ά.;
Απ’ όταν ανέλαβα το χαρτοφυλάκιο του υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου με την επανασύστασή του από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, τον Ιανουάριο του 2020, εν μέσω αυξημένων πιέσεων από την Τουρκία, θέσαμε δύο βασικούς και, κυρίως, μετρήσιμους στόχους. Πρώτον, την ουσιαστική μείωση των ροών και, δεύτερον, τον δραστικό περιορισμό των επιπτώσεων της κρίσης στις τοπικές κοινωνίες. Στόχοι που έχουν εμφανώς επιτευχθεί σήμερα. Για να επιτευχθούν όμως αυτά, έπρεπε να δουλέψουμε μεθοδικά μέσα από επτά βήματα. Πρώτον, έπρεπε να φυλάξουμε τα σύνορά μας, τα οποία είναι και σύνορα της Ευρώπης. Το αποδείξαμε τον Μάρτιο του 2020 με την υβριδική επίθεση που εξαπέλυσε η Άγκυρα στον Έβρο. Το κάνουμε και σήμερα, αποτρέποντας καθημερινά περίπου 1.700 προσπάθειες εισόδου. Δεύτερον, επιταχύναμε και ψηφιοποιήσαμε τις διαδικασίες, έτσι ώστε να γίνεται ταχύτερα ο διαχωρισμός των προσφύγων από τους οικονομικούς μετανάστες. Τρίτον, κατασκευάσαμε σύγχρονες Κλειστές Ελεγχόμενες Δομές. Αυτή τη στιγμή λειτουργούν τρεις σε Σάμο, Κω, Λέρο και έπονται Κλειστές Δομές σε Λέσβο, Χίο, παράλληλα με την επικείμενη αναβάθμιση του ΚΥΤ Φυλακίου στον Έβρο, χωρίς να μεταβληθεί ο αριθμός των διαμενόντων. Τέταρτον, προχωράμε σε απελάσεις όσων δεν δικαιούνται διεθνούς προστασίας. Πέμπτον, τον Ιούνιο του 2021 με κοινή ΚΥΑ του υπουργείου μας και του ΥΠ.ΕΞ. χαρακτηρίσαμε την Τουρκία ασφαλή χώρα για αιτούντες άσυλο από Συρία, Αφγανιστάν, Πακιστάν, Μπαγκλαντές και Σομαλία. Με αυτόν τον τρόπο οι παραπάνω εθνικότητες μπορούν να αιτηθούν διεθνούς προστασίας στην Τουρκία και όχι στη χώρα µας. Εκτον, ξεκαθαρίσαµε το θολό τοπίο µε τη δράση των ΜΚΟ και έτσι δηµιουργήθηκε το αντίστοιχο µητρώο και εγγράφηκαν σε αυτό όσες ήθελαν και πληρούσαν τις προϋποθέσεις. Και, έβδοµον, έγινε ένας εξορθολογισµός των επιδοµάτων και της παροχής στήριξης. Υπενθυµίζεται πως, όπως έχουµε δεσµευθεί, έως το τέλος του έτους θα κλείσουν όλα τα διαµερίσµατα του προγράµµατος «Εστία» και όσοι διαµένουν σε αυτές τις δοµές είτε θα πάρουν άσυλο είτε θα απελαθούν από τη χώρα. Τέλος, προσανατολιζόµαστε στην πρόσληψη νέων συνοριοφυλάκων, καθώς και σε τεχνολογικά µέσα που µπορούν να ενισχύσουν το έργο των Ενόπλων ∆υνάµεων και των Σωµάτων Ασφαλείας.
Έχετε στοιχεία που να σας οδηγούν στο συµπέρασµα ότι το περιστατικό µε τους πρόσφυγες σε νησίδα του ποταµού Έβρου ήταν κατευθυνόµενο από την Τουρκία; Ποια σκοπιµότητα κρύβεται πίσω από αυτή την ενέργεια;
Οι τουρκικές Αρχές, όπως προκύπτει από τις καταθέσεις της οµάδας των 38 µεταναστών, αποπειράθηκαν τρεις φορές να πιέσουν τους 38 αυτούς ανθρώπους να περάσουν παρανόµως τα ελληνικά σύνορα. Πρόκειται για µια ξεκάθαρη προσπάθεια «εργαλειοποίησης» της ανθρώπινης δυστυχίας, και µάλιστα µακράς διάρκειας, αν κρίνουµε από το διάστηµα που παρέµειναν σε τουρκικό έδαφος αυτοί οι άνθρωποι. ∆υστυχώς, η Τουρκία αθετεί τις διεθνείς υποχρεώσεις της στη βάση του ∆ιεθνούς ∆ικαίου και της Κοινής ∆ήλωσης µε την Ε.Ε. Θέτει σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές, αλλά και δηµιουργεί ανθρωπιστικές προκλήσεις στη χώρα µας, µε σκοπό να δηµιουργήσει ένταση στην περιοχή. Σε αυτές τις δύσκολες µέρες που µεσολάβησαν, η χώρα µας κατόρθωσε να αποφύγει µια νέα κρίση και να εκπληρώσει το ανθρωπιστικό της καθήκον στο έπακρο. Ωστόσο, δεν θα µείνουµε σιωπηλοί στα ευρωπαϊκά φόρα ούτε και ενδοτικοί απέναντι σε τέτοιες ενέργειες, που φέρνουν στη µνήµη τα γεγονότα του 2020 στον Εβρο. Σε διµερές και ευρωπαϊκό επίπεδο, η χώρα µας έχει τον τρόπο και το σθένος να αντιµετωπίσει τον εκτροχιασµό της γείτονος από τον δρόµο της διεθνούς νοµιµότητας.
Βλέπετε αλλαγή στην τακτική και στις πρακτικές των διακινητών παράνοµων µεταναστών στο Αιγαίο;
Αλλάζει αυτό και τη στρατηγική που ακολουθεί η ελληνική κυβέρνηση; Η πρακτική της «ως διά µαγείας» εµφάνισης µεταναστών σε ακατοίκητες νησίδες του Εβρου αποτελεί µια νέα µέθοδο των κυκλωµάτων λαθροδιακίνησης, που πρέπει να καταδικαστεί άµεσα από το σύνολο των ευρωπαϊκών οργάνων. Μάλιστα, στις 27 Ιουνίου έθεσα το θέµα στη συνεδρίαση της Μόνιµης Επιτροπής Εσωτερικών Υποθέσεων (LIBE) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Αντίστοιχα, παρατηρούµε µια πίεση στα θαλάσσια σύνορα και τον πλου µεγάλων ιστιοπλοϊκών σκαφών µε προορισµό την Ιταλία, διαµέσου της χώρας µας, να αναδεικνύεται σε νέα πρακτική των κυκλωµάτων. Πριν από λίγες ηµέρες στα Κύθηρα γίναµε µάρτυρες αυτής της µεθόδου. Ωστόσο, µέχρι στιγµής το 2022 δεν παύει να είναι η δεύτερη καλύτερη χρονιά της 10ετίας στη διαχείριση του Μεταναστευτικού, µε τις χαµηλότερες ροές µετά το 2021. Το 2017- 2018-2019 είχαµε, αντίστοιχα, 35.000, 45.000, 72.000 αφίξεις ετησίως. Τώρα, µετά τα γεγονότα του Εβρου του 2020, οι ετήσιες αφίξεις είναι κάτω από 10.000. Η εναλλαγή µεθόδων λαθροδιακίνησης, άλλωστε, είναι το αποτέλεσµα της αποφασιστικής φύλαξης των συνόρων, σε αντίθεση µε την περίοδο 2015-2019. Ο στόχος µας παραµένει ίδιος. Αποτρέπουµε παράνοµες αφίξεις, διασώζουµε ζωές σε θάλασσα και στεριά και αποδιαρθρώνουµε δίκτυα και µπίζνες εκατοµµυρίων.
Αρκετά ξένα ΜΜΕ έχουν δηµοσιεύσει ρεπορτάζ σχετικά µε παράνοµες επαναπροωθήσεις (pushbacks) στο Ανατολικό Αιγαίο. Έχετε σκοπό να διερευνήσετε περαιτέρω τις καταγγελίες αυτές;
Η Ελλάδα ασκεί τη συνταγµατική της υποχρέωση ως µέλος της Ε.Ε. και φυλάττει τα σύνορά της µε απόλυτο σεβασµό στο ∆ιεθνές ∆ίκαιο. Στον Εβρο, ενδεικτικά, καθηµερινά αποτρέπονται 1.700 παράνοµες αφίξεις. ∆εν πρέπει να ξεχνάµε ότι η φύλαξη των συνόρων έχει βαθιά ανθρωπιστικό χαρακτήρα και δεν πρόκειται για «έγκληµα», όπως το παρουσιάζει συχνά η τουρκική προπαγάνδα, που δυστυχώς απευθύνεται και σε εγχώριο ακροατήριο. Ο δικαιωµατισµός ορισµένων ξεπερνά πολλάκις τα όρια της λογικής, αλλά και τις επιταγές του ∆ιεθνούς και Ευρωπαϊκού ∆ικαίου. Εµείς συντασσόµαστε µε αυτές και εξαντλούµε κάθε νόµιµη οδό για να προστατεύσουµε τα σύνορά µας. Στο ίδιο πλαίσιο, αυξάνουµε και τις δικλίδες λογοδοσίας και διαφάνειας. Προσφάτως, ανακοίνωσα τη δηµιουργία θέσης µηχανισµού επιτήρησης των Θεµελιωδών ∆ικαιωµάτων στο υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, µε πρόταση της Ελλάδας και σε συνεννόηση µε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία και πραγµατοποίησε την πρώτη της συνεδρίαση την περασµένη εβδοµάδα. Αυτό, γιατί δεν πρέπει να αµαυρώνεται από κανέναν το έργο των Σωµάτων Ασφαλείας.
Να κλείσουµε µε το θέµα των παρακολουθήσεων. Η κυβέρνηση λέει «ναι» στη σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής για την ΕΥΠ και προτείνει την επέκτασή της σε βάθος χρόνου. Υπάρχουν, ωστόσο, αντιρρήσεις από την αντιπολίτευση.
Από την πρώτη στιγµή η κυβέρνηση εξέφρασε τη θέση της υπέρ της διερεύνησης όσων αφορούν στην επισύνδεση του τηλεφώνου του προέδρου του ΠΑΣΟΚ, Νίκου Ανδρουλάκη, στο πλαίσιο που προβλέπει ο νόµος και ο Κανονισµός της Βουλής. Η κυβέρνηση πιστεύει ότι παράλληλα µε τη διερεύνηση της συγκεκριµένης υπόθεσης, µια Εξεταστική Επιτροπή θα πρέπει επίσης να εξετάσει τον τρόπο λειτουργίας των Υπηρεσιών Ασφαλείας σε βάθος χρόνου, ώστε να αντιµετωπιστούν διαχρονικές παθογένειες και να διατυπωθούν βελτιωτικές προτάσεις για το µέλλον. Πρέπει να ξεκαθαρίσουµε πως µια τέτοια πρόθεση δεν αποτελεί προσπάθεια για συµψηφισµό. Ισα-ίσα, πρόκειται για προσπάθεια να βρεθούν όλες οι παθογένειες της ΕΥΠ και φυσικά να αναβαθµιστεί η Υπηρεσία, κάτι που µπορεί να επιτευχθεί µετά και τις πρόσφατες προτάσεις που κατέθεσε ο πρωθυπουργός. Στο σηµείο αυτό, ωστόσο, πρέπει να επισηµάνουµε τη στάση του ΣΥΡΙΖΑ, που επιµένει να µην επεκταθεί η διερεύνηση της υπόθεσης, ενώ την ίδια στιγµή λέει «όχι» στην τοποθέτηση του κ. ∆εµίρη ως επικεφαλής της ΕΥΠ. Ο κ. Θεµιστοκλής ∆εµίρης είναι έµπειρος διπλωµάτης, µε µια θητεία άκρως επιτυχηµένη. Παράλληλα, εξαπολύει επιθέσεις στον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου. Αλήθεια, επιχειρεί να κάνει υποδείξεις στην ανεξάρτητη ∆ικαιοσύνη; Τον ΣΥΡΙΖΑ το µόνο που τον ενδιαφέρει είναι να πλήξει µε οποιονδήποτε τρόπο την κυβέρνηση µε κάθε κόστος, ακόµα κι αν πρέπει να πάρει «διαζύγιο» µε την αλήθεια και την πραγµατικότητα.
Η επέκταση του φράχτη του Έβρου σε όλο το μήκος του, όπως και η αύξηση των μέσων επιτήρησης είναι αυτονόητες πτυχές της ενισχυμένης πολιτικής φύλαξης των συνόρων της πατρίδας μας. Μιας πολιτικής που με συνέπεια εφαρμόζει αυτή η κυβέρνηση. Η συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ εξέπεμψε, για ακόμα μία φορά, ένα μήνυμα εθνικής κυριαρχίας, αλλά και ενότητας στο εσωτερικό, το οποίο ελπίζουμε να βρει ευήκοα ώτα. Ο Εβρος είναι μια πολύπαθη περιοχή, που βιώνει την τουρκική προκλητικότητα, αλλά και προσπάθειες «εργαλειοποίησης» του Μεταναστευτικού, με πιο χαρακτηριστική αυτήν του Μαρτίου του 2020. Προσπάθειες που είναι ξεκάθαρο πως προσέκρουσαν, προσκρούουν και θα προσκρούουν στην αποφασιστικότητα των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας. Η διαδικασία θα πραγματοποιηθεί από το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, μέσα από έναν διαγωνισμό τύπου «συμφωνίαπλαίσιο», που αποτελεί και τη βέλτιστη ευρωπαϊκή πρακτική. Η χρηματοδότηση θα πρέπει να προκύψει από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Συνόρων, που διαχειρίζεται το υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, αλλά θα εξεταστούν και άλλες πηγές. Η ουσία είναι να πραγματοποιηθεί χωρίς καθυστέρηση το έργο. Η Ελλάδα έχει αποδείξει πως διαθέτει ανθρωπιστική συνείδηση, αλλά δεν είναι αφελής. Προστατεύει τα χερσαία και θαλάσσια σύνορά της με απόλυτη προσήλωση στο Διεθνές Δίκαιο.
Πέρα από τον φράχτη, είναι στον σχεδιασμό σας η ενίσχυση των χερσαίων και θαλάσσιων ανατολικών συνόρων της χώρας με προσωπικό, σύγχρονα τεχνολογικά μέσα κ.ά.;
Απ’ όταν ανέλαβα το χαρτοφυλάκιο του υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου με την επανασύστασή του από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, τον Ιανουάριο του 2020, εν μέσω αυξημένων πιέσεων από την Τουρκία, θέσαμε δύο βασικούς και, κυρίως, μετρήσιμους στόχους. Πρώτον, την ουσιαστική μείωση των ροών και, δεύτερον, τον δραστικό περιορισμό των επιπτώσεων της κρίσης στις τοπικές κοινωνίες. Στόχοι που έχουν εμφανώς επιτευχθεί σήμερα. Για να επιτευχθούν όμως αυτά, έπρεπε να δουλέψουμε μεθοδικά μέσα από επτά βήματα. Πρώτον, έπρεπε να φυλάξουμε τα σύνορά μας, τα οποία είναι και σύνορα της Ευρώπης. Το αποδείξαμε τον Μάρτιο του 2020 με την υβριδική επίθεση που εξαπέλυσε η Άγκυρα στον Έβρο. Το κάνουμε και σήμερα, αποτρέποντας καθημερινά περίπου 1.700 προσπάθειες εισόδου. Δεύτερον, επιταχύναμε και ψηφιοποιήσαμε τις διαδικασίες, έτσι ώστε να γίνεται ταχύτερα ο διαχωρισμός των προσφύγων από τους οικονομικούς μετανάστες. Τρίτον, κατασκευάσαμε σύγχρονες Κλειστές Ελεγχόμενες Δομές. Αυτή τη στιγμή λειτουργούν τρεις σε Σάμο, Κω, Λέρο και έπονται Κλειστές Δομές σε Λέσβο, Χίο, παράλληλα με την επικείμενη αναβάθμιση του ΚΥΤ Φυλακίου στον Έβρο, χωρίς να μεταβληθεί ο αριθμός των διαμενόντων. Τέταρτον, προχωράμε σε απελάσεις όσων δεν δικαιούνται διεθνούς προστασίας. Πέμπτον, τον Ιούνιο του 2021 με κοινή ΚΥΑ του υπουργείου μας και του ΥΠ.ΕΞ. χαρακτηρίσαμε την Τουρκία ασφαλή χώρα για αιτούντες άσυλο από Συρία, Αφγανιστάν, Πακιστάν, Μπαγκλαντές και Σομαλία. Με αυτόν τον τρόπο οι παραπάνω εθνικότητες μπορούν να αιτηθούν διεθνούς προστασίας στην Τουρκία και όχι στη χώρα µας. Εκτον, ξεκαθαρίσαµε το θολό τοπίο µε τη δράση των ΜΚΟ και έτσι δηµιουργήθηκε το αντίστοιχο µητρώο και εγγράφηκαν σε αυτό όσες ήθελαν και πληρούσαν τις προϋποθέσεις. Και, έβδοµον, έγινε ένας εξορθολογισµός των επιδοµάτων και της παροχής στήριξης. Υπενθυµίζεται πως, όπως έχουµε δεσµευθεί, έως το τέλος του έτους θα κλείσουν όλα τα διαµερίσµατα του προγράµµατος «Εστία» και όσοι διαµένουν σε αυτές τις δοµές είτε θα πάρουν άσυλο είτε θα απελαθούν από τη χώρα. Τέλος, προσανατολιζόµαστε στην πρόσληψη νέων συνοριοφυλάκων, καθώς και σε τεχνολογικά µέσα που µπορούν να ενισχύσουν το έργο των Ενόπλων ∆υνάµεων και των Σωµάτων Ασφαλείας.
Η συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ εξέπεμψε, για ακόμα μία φορά, ένα μήνυμα εθνικής κυριαρχίας, αλλά και ενότητας στο εσωτερικό
Έχετε στοιχεία που να σας οδηγούν στο συµπέρασµα ότι το περιστατικό µε τους πρόσφυγες σε νησίδα του ποταµού Έβρου ήταν κατευθυνόµενο από την Τουρκία; Ποια σκοπιµότητα κρύβεται πίσω από αυτή την ενέργεια;
Οι τουρκικές Αρχές, όπως προκύπτει από τις καταθέσεις της οµάδας των 38 µεταναστών, αποπειράθηκαν τρεις φορές να πιέσουν τους 38 αυτούς ανθρώπους να περάσουν παρανόµως τα ελληνικά σύνορα. Πρόκειται για µια ξεκάθαρη προσπάθεια «εργαλειοποίησης» της ανθρώπινης δυστυχίας, και µάλιστα µακράς διάρκειας, αν κρίνουµε από το διάστηµα που παρέµειναν σε τουρκικό έδαφος αυτοί οι άνθρωποι. ∆υστυχώς, η Τουρκία αθετεί τις διεθνείς υποχρεώσεις της στη βάση του ∆ιεθνούς ∆ικαίου και της Κοινής ∆ήλωσης µε την Ε.Ε. Θέτει σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές, αλλά και δηµιουργεί ανθρωπιστικές προκλήσεις στη χώρα µας, µε σκοπό να δηµιουργήσει ένταση στην περιοχή. Σε αυτές τις δύσκολες µέρες που µεσολάβησαν, η χώρα µας κατόρθωσε να αποφύγει µια νέα κρίση και να εκπληρώσει το ανθρωπιστικό της καθήκον στο έπακρο. Ωστόσο, δεν θα µείνουµε σιωπηλοί στα ευρωπαϊκά φόρα ούτε και ενδοτικοί απέναντι σε τέτοιες ενέργειες, που φέρνουν στη µνήµη τα γεγονότα του 2020 στον Εβρο. Σε διµερές και ευρωπαϊκό επίπεδο, η χώρα µας έχει τον τρόπο και το σθένος να αντιµετωπίσει τον εκτροχιασµό της γείτονος από τον δρόµο της διεθνούς νοµιµότητας.
Προσανατολιζόμαστε στην πρόσληψη νέων συνοριοφυλάκων, καθώς και σε τεχνολογικά μέσα που μπορούν να ενισχύσουν το έργο των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας
Βλέπετε αλλαγή στην τακτική και στις πρακτικές των διακινητών παράνοµων µεταναστών στο Αιγαίο;
Αλλάζει αυτό και τη στρατηγική που ακολουθεί η ελληνική κυβέρνηση; Η πρακτική της «ως διά µαγείας» εµφάνισης µεταναστών σε ακατοίκητες νησίδες του Εβρου αποτελεί µια νέα µέθοδο των κυκλωµάτων λαθροδιακίνησης, που πρέπει να καταδικαστεί άµεσα από το σύνολο των ευρωπαϊκών οργάνων. Μάλιστα, στις 27 Ιουνίου έθεσα το θέµα στη συνεδρίαση της Μόνιµης Επιτροπής Εσωτερικών Υποθέσεων (LIBE) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Αντίστοιχα, παρατηρούµε µια πίεση στα θαλάσσια σύνορα και τον πλου µεγάλων ιστιοπλοϊκών σκαφών µε προορισµό την Ιταλία, διαµέσου της χώρας µας, να αναδεικνύεται σε νέα πρακτική των κυκλωµάτων. Πριν από λίγες ηµέρες στα Κύθηρα γίναµε µάρτυρες αυτής της µεθόδου. Ωστόσο, µέχρι στιγµής το 2022 δεν παύει να είναι η δεύτερη καλύτερη χρονιά της 10ετίας στη διαχείριση του Μεταναστευτικού, µε τις χαµηλότερες ροές µετά το 2021. Το 2017- 2018-2019 είχαµε, αντίστοιχα, 35.000, 45.000, 72.000 αφίξεις ετησίως. Τώρα, µετά τα γεγονότα του Εβρου του 2020, οι ετήσιες αφίξεις είναι κάτω από 10.000. Η εναλλαγή µεθόδων λαθροδιακίνησης, άλλωστε, είναι το αποτέλεσµα της αποφασιστικής φύλαξης των συνόρων, σε αντίθεση µε την περίοδο 2015-2019. Ο στόχος µας παραµένει ίδιος. Αποτρέπουµε παράνοµες αφίξεις, διασώζουµε ζωές σε θάλασσα και στεριά και αποδιαρθρώνουµε δίκτυα και µπίζνες εκατοµµυρίων.
Οι τουρκικές Αρχές, όπως προκύπτει από τις καταθέσεις της ομάδας των 38 μεταναστών, αποπειράθηκαν τρεις φορές να πιέσουν τους 38 αυτούς ανθρώπους να περάσουν παρανόμως τα ελληνικά σύνορα
Αρκετά ξένα ΜΜΕ έχουν δηµοσιεύσει ρεπορτάζ σχετικά µε παράνοµες επαναπροωθήσεις (pushbacks) στο Ανατολικό Αιγαίο. Έχετε σκοπό να διερευνήσετε περαιτέρω τις καταγγελίες αυτές;
Η Ελλάδα ασκεί τη συνταγµατική της υποχρέωση ως µέλος της Ε.Ε. και φυλάττει τα σύνορά της µε απόλυτο σεβασµό στο ∆ιεθνές ∆ίκαιο. Στον Εβρο, ενδεικτικά, καθηµερινά αποτρέπονται 1.700 παράνοµες αφίξεις. ∆εν πρέπει να ξεχνάµε ότι η φύλαξη των συνόρων έχει βαθιά ανθρωπιστικό χαρακτήρα και δεν πρόκειται για «έγκληµα», όπως το παρουσιάζει συχνά η τουρκική προπαγάνδα, που δυστυχώς απευθύνεται και σε εγχώριο ακροατήριο. Ο δικαιωµατισµός ορισµένων ξεπερνά πολλάκις τα όρια της λογικής, αλλά και τις επιταγές του ∆ιεθνούς και Ευρωπαϊκού ∆ικαίου. Εµείς συντασσόµαστε µε αυτές και εξαντλούµε κάθε νόµιµη οδό για να προστατεύσουµε τα σύνορά µας. Στο ίδιο πλαίσιο, αυξάνουµε και τις δικλίδες λογοδοσίας και διαφάνειας. Προσφάτως, ανακοίνωσα τη δηµιουργία θέσης µηχανισµού επιτήρησης των Θεµελιωδών ∆ικαιωµάτων στο υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, µε πρόταση της Ελλάδας και σε συνεννόηση µε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία και πραγµατοποίησε την πρώτη της συνεδρίαση την περασµένη εβδοµάδα. Αυτό, γιατί δεν πρέπει να αµαυρώνεται από κανέναν το έργο των Σωµάτων Ασφαλείας.
Η Ελλάδα έχει αποδείξει πως διαθέτει ανθρωπιστική συνείδηση, αλλά δεν είναι αφελής. Προστατεύει τα χερσαία και θαλάσσια σύνορά της µε απόλυτη προσήλωση στο ∆ιεθνές ∆ίκαιο
Να κλείσουµε µε το θέµα των παρακολουθήσεων. Η κυβέρνηση λέει «ναι» στη σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής για την ΕΥΠ και προτείνει την επέκτασή της σε βάθος χρόνου. Υπάρχουν, ωστόσο, αντιρρήσεις από την αντιπολίτευση.
Από την πρώτη στιγµή η κυβέρνηση εξέφρασε τη θέση της υπέρ της διερεύνησης όσων αφορούν στην επισύνδεση του τηλεφώνου του προέδρου του ΠΑΣΟΚ, Νίκου Ανδρουλάκη, στο πλαίσιο που προβλέπει ο νόµος και ο Κανονισµός της Βουλής. Η κυβέρνηση πιστεύει ότι παράλληλα µε τη διερεύνηση της συγκεκριµένης υπόθεσης, µια Εξεταστική Επιτροπή θα πρέπει επίσης να εξετάσει τον τρόπο λειτουργίας των Υπηρεσιών Ασφαλείας σε βάθος χρόνου, ώστε να αντιµετωπιστούν διαχρονικές παθογένειες και να διατυπωθούν βελτιωτικές προτάσεις για το µέλλον. Πρέπει να ξεκαθαρίσουµε πως µια τέτοια πρόθεση δεν αποτελεί προσπάθεια για συµψηφισµό. Ισα-ίσα, πρόκειται για προσπάθεια να βρεθούν όλες οι παθογένειες της ΕΥΠ και φυσικά να αναβαθµιστεί η Υπηρεσία, κάτι που µπορεί να επιτευχθεί µετά και τις πρόσφατες προτάσεις που κατέθεσε ο πρωθυπουργός. Στο σηµείο αυτό, ωστόσο, πρέπει να επισηµάνουµε τη στάση του ΣΥΡΙΖΑ, που επιµένει να µην επεκταθεί η διερεύνηση της υπόθεσης, ενώ την ίδια στιγµή λέει «όχι» στην τοποθέτηση του κ. ∆εµίρη ως επικεφαλής της ΕΥΠ. Ο κ. Θεµιστοκλής ∆εµίρης είναι έµπειρος διπλωµάτης, µε µια θητεία άκρως επιτυχηµένη. Παράλληλα, εξαπολύει επιθέσεις στον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου. Αλήθεια, επιχειρεί να κάνει υποδείξεις στην ανεξάρτητη ∆ικαιοσύνη; Τον ΣΥΡΙΖΑ το µόνο που τον ενδιαφέρει είναι να πλήξει µε οποιονδήποτε τρόπο την κυβέρνηση µε κάθε κόστος, ακόµα κι αν πρέπει να πάρει «διαζύγιο» µε την αλήθεια και την πραγµατικότητα.