«Επόμενη στάση, Μανιάτικα, Πειραιάς, Δημοτικό Θέατρο». Οι τρεις τελευταίοι σταθμοί του μετρό για Πειραιά που εγκαινίασε ο πρωθυπουργός πριν λίγη ώρα, συμπληρώνουν τον νέο κυκλοφοριακό χάρτη της πόλης και σφραγίζουν μια δύσκολη και γεμάτη ανατροπές διαδρομή της μεγάλης επέκτασης, η οποία ξεκίνησε να κατασκευάζεται πριν από περίπου δέκα χρόνια.
Νωρίτερα, τον λόγο πήραν στην ειδική εκδήλωση ο υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής, ο υφυπουργός Μεταφορών Γιώργος Καραγιάννης, η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη και εκπρόσωποι των κατασκευαστριών εταιριών.
Το έργο που παραδίδουμε σήμερα είναι μια απόδειξη της έμφασης που δίνουμε στα έργα υποδομής, τόνισε στην ομιλία του ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Όπως είπε αξιοποιούνται πόροι από την Ευρωπαϊκή Ένωση, το Ταμείο Ανάκαμψης, ενώ στάθηκε και στη συνεργασία του υπουργείου Πολιτισμού με την Αττικό Μετρό για την ανάδειξη των αρχαιολογικών ευρημάτων.
Σε λίγους μήνες σημείωσε «θα εγκαινιάσουμε και το μετρό της Θεσσαλονίκης, όπου πέντε σταθμοί, με κυριότερο αυτόν της Βενιζέλου, είναι και μουσεία: Και μετρό και αρχαία. Και στον Πειραιά και στη Θεσσαλονίκη».
«Δεν νοείται βιώσιμη ανάπτυξη, αλλά και φιλικές παρεμβάσεις προς τον πολίτη χωρίς μέσα σταθερής τροχιάς- με σημαντικότερη τη γραμμή 4, αλλιώς η ζωή στο λεκανοπέδιο θα γίνει αβίωτη. Αυτή η γραμμή, 15 σταθμοί, σε 7 με 8 χρόνια θα μπορέσει να παραδοθεί. Οι πολίτες εδώ έδειξαν μεγάλη υπομονή, σήμερα θα αισθάνονται και μεγάλη ικανοποίηση. Εκτός από το μετρό παραδίδουμε και ωραίες πλατείες», τόνισε
«Όταν ολοκληρωθεί η γραμμή 4 και οι επεκτάσεις, παραπάνω από 1 εκατομμύριο Αθηναίοι και επισκέπτες της πόλης θα χρησιμοποιούν το μετρό καθημερινά», είπε ο πρωθυπουργός.
Απευθυνόμενος στον Αντώνη Σαμαρά, ο Κυριάκος Μητσοτάκης είπε ότι το έργο ξεκίνησε επί των ημερών του και σημείωσε ότι κάποιοι παραδίδουν έργα και κάποιοι παρουσίαζαν μουσαμάδες με ζωγραφισμένα εισιτήρια.
Αναφερόμενος στη πολύ σημαντική δουλειά που έγινε από το Υπουργείο Πολιτισμού σε συνεργασία με την Αττικό Μετρό, για τη δημιουργία μιας μόνιμης αρχαιολογικής έκθεσης για το Σύστημα Ύδρευσης της αρχαίας πόλης του Πειραιά με τα ευρήματα που αποκαλύφθηκαν κατά τη διάρκεια των ανασκαφών, ο Κυριάκος Μητσοτάκης σημείωσε πως «έχουμε πια δημιουργήσει μια σχολή η οποία αναγνωρίζεται παγκόσμια για το πώς μπορούν να κατασκευάζονται τέτοια έργα με ταυτόχρονη ανάδειξη της πλούσιας πολιτιστικής κληρονομιάς».
Ο Πρωθυπουργός τόνισε επίσης ότι θα πρέπει να εξεταστεί πιο συστηματικά και το ζήτημα της αποτελεσματικότερης αντιμετώπισης της «εισιτηριοδιαφυγής», καθώς όπως είπε «δε νοείται κάποιοι να πληρώνουν και κάποιοι να χρησιμοποιούν τα Μέσα χωρίς να καταβάλλουν το αντίστοιχο τίμημα».
Τρεις σταθμοί Μετρό για 132.000 πολίτες τη μέρα, 23.000 οχήματα λιγότερα
Με την λειτουργία, σήμερα, των σταθμών «Μανιάτικα», «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο», επιπλέον 132.000 πολίτες ημερησίως θα μπορούν να χρησιμοποιούν το Μετρό, με ταυτόχρονη μείωση της κυκλοφορίας κατά 23.000 οχήματα και των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα κατά 70 τόνους ημερησίως.
Το μεγαλύτερο Λιμάνι της χώρας συνδέεται πλέον απευθείας με το Αεροδρόμιο, με τη διαδρομή να διανύεται σε μόλις 55 λεπτά. Από το Λιμάνι στο Σύνταγμα οι επιβάτες θα μπορούν να φθάνουν σε μόλις 12 – 13 λεπτά.
Επιπλέον, η απευθείας σύνδεση μεταξύ του Λιμανιού του Πειραιά και του Αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» μέσω της Γραμμής 3 του Μετρό, θα προσδώσει ιδιαίτερα αναπτυξιακά οφέλη τόσο στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας και του Πειραιά, όσο και στην Εθνική Οικονομία γενικότερα.
Το συνολικό έργο θα αποτελείται από μία σήραγγα μήκους περίπου 7,55 χλμ., τους τρεις σταθμούς που άνοιξαν σήμερα για το επιβατικό κοινό («Μανιάτικα», «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο») και άλλους τρεις νέους σταθμούς («Αγία Βαρβάρα», «Κορυδαλλός», «Νίκαια»).
Επίσης εντός του σταθμού «Δημοτικό Θέατρο», διαμορφώθηκε, σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Πειραιά και Νήσων, η μουσειογραφική έκθεση «Το Αθέατο Νερό», με πρωτότυπα και αντίγραφα των αρχαιολογικών ευρημάτων που αποκάλυψε η αρχαιολογική ανασκαφή στην περιοχή, καθώς και εποπτικά μέσα αναπαράστασης του υδρευτικού συστήματος του αρχαίου Πειραιά. Σε εσοχή στο δάπεδο έχει τοποθετηθεί το αποκαλυφθέν στην αρχαιολογική ανασκαφή αυθεντικό βοτσαλωτό δάπεδο οικίας του αρχαίου Πειραιά.
«Το Μετρό έφτασε στον Πειραιά. Οι τρεις νέοι σταθμοί «Πειραιάς», «Μανιάτικα» και «Δημοτικό Θέατρο» αποτελούν ένα πραγματικό κατασκευαστικό επίτευγμα. Βλέπετε ότι εδώ στο «Δημοτικό Θέατρο» έχουμε σίγουρα έναν από τους πιο όμορφους και ιδιαίτερους σταθμούς ολόκληρου του δικτύου μας», τόνισε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής. «Mε το έργο αυτό ο Πειραιάς γίνεται πραγματικά μια σύγχρονη, μια πιο ανθρώπινη πόλη. Γιατί το Μετρό είναι το πλέον βιώσιμο και “καθαρό” μέσο αστικής μετακίνησης. Ένα μέσο που βελτιώνει άμεσα και θεαματικά την καθημερινότητα των πολιτών”, σημείωσε. «Μετά από δεκαετίες, ενώνουμε επιτέλους απευθείας το μεγαλύτερο λιμάνι με το κέντρο της Αθήνας και βέβαια με το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας», υπογράμμισε ο κ. Καραμανλής, προσθέτοντας πως «κανείς μας δεν μπορεί να ξεχάσει εκείνα τα ανεκδιήγητα εγκαίνια των μουσαμάδων. Τις βόλτες πάνω στους συρμούς χωρίς ράγες. Αυτό το μνημείο πολιτικής εξαπάτησης. Και αυτή ακριβώς είναι η διαφορά μας κυρίες και κύριοι. Από τη μία φιέστες χωρίς αντίκρισμα και από την άλλη ένα έργο ολοκληρωμένο, έτοιμο να μπει στην καθημερινότητα της πόλης. Αυτή είναι η διαφορά μας. Και αυτή θα είναι πάντοτε».
«Το έργο του Μετρό στον Πειραιά αποδεικνύει ότι η παρουσία αρχαιοτήτων και η έρευνα της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, στο πλαίσιο ενός μεγάλου δημόσιου έργου, συνιστά ένα σημαντικό πλεονέκτημα για την πόλη, παρά εμπόδιο στην ομαλή εξέλιξη του έργου. Η αρχαιολογική έρευνα αφηγείται ιστορίες από τη διαχρονική ζωή της πόλης, που μπορούν να συνδυαστούν δημιουργικά με την αναπτυξιακή προοπτική των σύγχρονων πόλεων. Αυτό το τελευταίο αποδεικνύεται και στην περίπτωση του Μητροπολιτικού Σιδηροδρόμου στη Θεσσαλονίκη. Το ιστορικό όφελος από την αρχαιολογική έρευνα σε όλο το έργο, ιδιαίτερα στους σταθμούς «Αγία Σοφία» και «Βενιζέλου» με την αποκάλυψη -εκτός των άλλων πολύ σημαντικών ρωμαϊκών και βυζαντινών καταλοίπων- οικιστικές μαρτυρίες της Θεσσαλονίκης του Κασσάνδρου είναι τεράστιο. Στο τέλος του 2023, εσείς, κ. Πρωθυπουργέ, θα είστε εκείνος που θα αποδώσει στην Θεσσαλονίκη, όχι μόνο τον Μητροπολιτικό Σιδηρόδρομο με πέντε σταθμούς-μουσεία, αλλά και με τον μεγαλύτερο διεθνώς αρχαιολογικό χώρο ενταγμένο σε ένα μείζον τεχνικό έργο, στην καθημερινότητα της πόλης και των επιβατών του Μετρό», σημείωσε η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λίνα Μενδώνη.
Ο Υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, τόνισε πως «ο συνολικός αριθμός επιβατών των Γραμμών 2 και 3 του Μετρό θα ξεπεράσει το ένα 1 εκατομμύριο ημερησίως. Συγκεκριμένα κάθε ημέρα 1,1 εκατομμύρια άνθρωποι θα χρησιμοποιούν το Μετρό για να διασφαλίσουν άνετη, γρήγορη και ασφαλή μετακίνηση». «Στα 3 χρόνια που είμαστε στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κάνουμε πράξη τις δεσμεύσεις μας επιβεβαιώνοντας για ακόμη μια φορά ότι είμαστε η παράταξη των πραγματικών μεταρρυθμίσεων και των μεγάλων έργων. Γιατί και αυτό το έργο ξεκίνησε από την κυβέρνηση του Αντώνη Σαμαρά και ολοκληρώθηκε από την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη», υπενθύμισε ο κ. Καραγιάννης.
Αυτό που προβλέπεται από τους ειδικούς μετά την λειτουργία των νέων σταθμών θα είναι:
Ημερήσια αύξηση της συνολικής επιβατικής κίνησης στο δίκτυο του Μετρό κατά 132.000 πολίτες
Μείωση της κυκλοφορίας των Ι.Χ. κατά 23.000 ημερησίως
Μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 120 τόνους ημερησίως
Ο συνολικός χρόνος από το λιμάνι μέχρι το αεροδρόμιο θα διανύεται με το Μετρό σε μόλις 55 λεπτά και προς το Σύνταγμα σε 20 λεπτά.
Αναλυτικά η ομιλία του Κυριάκου Μητσοτάκη
Κύριε Πρόεδρε, Σεβασμιώτατε, κ. Περιφερειάρχα, κ. Δήμαρχε, κυρία και κύριοι Υπουργοί, κυρία και κύριοι Βουλευτές, φίλες και φίλοι,
Όταν μιλάει κανείς τελευταίος αισθάνεται ότι όλα τα σημαντικά έχουν ήδη ειπωθεί από τους προλαλήσαντες, οπότε επιτρέψτε μου να είμαι σχετικά σύντομος.
Ξεκινώντας με τις θερμές μου ευχαριστίες σε όλους όσοι εργάστηκαν εξαιρετικά σκληρά, προκειμένου αυτό το πάρα πολύ σημαντικό έργο για τον Πειραιά αλλά και για το λεκανοπέδιο συνολικά, να παραδοθεί εντός των χρονοδιαγραμμάτων τα οποία είχαμε θέσει όταν οι Έλληνες πολίτες μας εμπιστεύθηκαν τη διακυβέρνηση του τόπου.
Όπως ακούσατε, μιλάμε για ένα έργο το οποίο είχε εξ αρχής να αντιμετωπίσει πολύ μεγάλες τεχνικές δυσκολίες. Ειδικά όσον αφορά την κατασκευή του κεντρικού σταθμού του Πειραιά, δίπλα στο λιμάνι, κάποιοι υπερέβαλαν εαυτόν και εξάντλησαν όλη τους την τεχνική ευρηματικότητα προκειμένου το έργο αυτό να μπορέσει να κατασκευαστεί και να παραδοθεί σήμερα στους Πειραιώτες.
Ένα έργο το οποίο, κ. Δήμαρχε, θα αντιληφθείτε πόσο σημαντικό είναι για τον Πειραιά μόνο από τη στιγμή που θα λειτουργήσει, σε λίγες ώρες από τώρα.
Ένα έργο το οποίο -επιτέλους- θα συνδέσει το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας με το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας. Σε 55 λεπτά θα μπορεί κανείς να βρίσκεται από το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» στο λιμάνι του Πειραιά και αντιστρόφως.
Και βέβαια, ένα έργο το οποίο θα συνδέσει με ακόμα μεγαλύτερη ταχύτητα τον Πειραιά με το κέντρο της Αθήνας, καθώς η διαδρομή αυτή θα χρειάζεται πια μόλις 20 λεπτά.
Είναι μια μόνο απόδειξη -το έργο αυτό το οποίο παραδίδουμε σήμερα- της μεγάλης έμφασης που, όπως είπε και ο κ. Υπουργός, δίνουμε στα μεγάλα έργα υποδομής. Έργα υποδομής τα οποία, όπως ειπώθηκε ήδη, χρηματοδοτούνται σε μεγάλο βαθμό από ευρωπαϊκούς πόρους. Θέλω να ευχαριστήσω και την ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης για την άψογη συνεργασία η οποία υπάρχει σε όλα αυτά τα σημαντικά συγχρηματοδοτούμενα εργαλεία τα οποία αξιοποιούμε, εν προκειμένω το ΕΣΠΑ.
Και θέλω να σας θυμίσω, βέβαια, ότι η Ευρώπη στέκεται πάντα στο πλευρό της πατρίδας μας, όχι μόνο μέσα από το νέο ΕΣΠΑ αλλά και μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης, το οποίο θα προσθέσει στις χρηματοδοτικές μας δυνατότητες σημαντικότατους πόρους, κάποιοι εκ των οποίων κατευθύνονται ακόμα για βασικά έργα υποδομής.
Και βέβαια, δεν θα μπορούσα να μην σταθώ στην πάρα πολύ σημαντική δουλειά η οποία έγινε από το Υπουργείο Πολιτισμού σε συνεργασία με την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, προκειμένου να αποδείξουμε ότι η προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς μπορεί να συμβαδίσει αρμονικά με τη δρομολόγηση σημαντικών έργων υποδομής.
Έχετε δίκιο, κ. Υπουργέ, να λέτε ότι έχουμε πια δημιουργήσει μια σχολή η οποία αναγνωρίζεται παγκόσμια για το πώς μπορούν να κατασκευάζονται τέτοια έργα με ταυτόχρονη ανάδειξη της πλούσιας πολιτιστικής κληρονομιάς, εν προκειμένω του Πειραιά. Θα έχουμε την ευκαιρία σε λίγο να επισκεφτούμε αυτό τον σημαντικό εκθεσιακό χώρο, ο οποίος μάλιστα είναι και ελεύθερος για το κοινό. Δεν χρειάζεται κανείς να πληρώσει εισιτήριο για να τον δει.
Και βέβαια σε 15, 16 μήνες από τώρα, στο τέλος του ’23, το αργότερο στις αρχές του 2024, θα έχουμε την ευκαιρία να εγκαινιάσουμε το Μετρό της Θεσσαλονίκης με πλήρη λειτουργία 5 σταθμών οι οποίοι ταυτόχρονα είναι και Μουσεία, με πιο εμβληματικό, το σταθμό της Βενιζέλου.
Όπου πραγματικά γίνεται μία πολύ σπουδαία δουλειά απόσπασης μιας πρωτοφανούς πλούτου πολιτιστικής παρακαταθήκης της πόλης και επανατοποθέτησής της με απόλυτη ασφάλεια και σεβασμό στο πολιτιστικό κεκτημένο της πόλης.
Ναι κ. Υπουργέ, και Μετρό και Αρχαία, και εδώ στον Πειραιά και στη Θεσσαλονίκη. Και οι πιο καχύποπτοι πιστεύω θα πειστούν ότι έχουμε τη δυνατότητα, αυτά τα οποία λέμε να μπορούμε να τα κάνουμε πράξη.
Ως προς την σημασία των μέσων σταθερής τροχιάς για το λεκανοπέδιο συνολικά, μίλησε ο κ. Υπουργός. Θέλω να προσθέσω μόνο ότι δεν νοείται βιώσιμη ανάπτυξη, μείωση των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα, αλλά και παρεμβάσεις φιλικές προς τον πολίτη, χωρίς τη σημαντική επέκταση των μέσων σταθερής τροχιάς στο λεκανοπέδιο.
Το λεκανοπέδιο θα γίνει αβίωτο εάν δεν μπορέσουμε να υλοποιήσουμε τα σημαντικά έργα υποδομής, με σημαντικότερη τη Γραμμή 4, αλλά και τις επεκτάσεις της Γραμμής 2. Γι’ αυτό και δώσαμε τόσο μεγάλη σημασία στο να μπορέσουμε να ξεμπλοκάρουμε τα έργα αυτά. Είχαμε μεγάλες δυσκολίες στην δημοπράτηση της Γραμμής 4. Μπορέσαμε όμως και τις ξεπεράσαμε και είμαστε τώρα απολύτως σίγουροι ότι σε 7 με 8 χρόνια τώρα, αυτή η πάρα πολύ σημαντική Γραμμή -15 σταθμοί, θέλω να θυμίσω- θα μπορέσει να παραδοθεί προς χρήση για όλους τους κατοίκους του λεκανοπεδίου, αλλά και για τους επισκέπτες.
Πιστεύω ότι οι πολίτες οι οποίοι, κ. Δήμαρχε, έδειξαν εδώ μεγάλη υπομονή για την ολοκλήρωση του έργου αυτού, σήμερα θα αισθάνονται και μεγάλη ικανοποίηση και στα Μανιάτικα και στον Πειραιά και στο Δημοτικό Θέατρο, γιατί εκτός από Μετρό παραδίδουμε και καινούριες πλατείες, κοσμήματα, αναβαθμίζουμε ουσιαστικά την ποιότητα ζωής μέσα σε μία εξαιρετικά πυκνοκατοικημένη περιοχή. Και δεν μπορώ να μην επαναλάβω πόσο δύσκολα είναι αυτά τα τεχνικά έργα όταν σκάβεις για Μετρό μέσα σε μία πόλη με τόσο βαριά πολιτιστική κληρονομιά και πόσο σημαντική είναι η τεχνογνωσία την οποία αποκτούμε, αποκτούν και οι Ελληνικές εταιρείες πια. Μία τεχνογνωσία η οποία είναι και εξαγώγιμη, αλλά πρώτα και πάνω απ’ όλα τίθεται προς όφελος των Ελλήνων πολιτών μέσα από τα σημαντικά αυτά έργα.
Κρατήστε ένα νούμερο μόνο. Όταν ολοκληρωθεί η Γραμμή 4 και δρομολογηθούν και οι υπόλοιπες επεκτάσεις οι οποίες ήδη μελετούνται, πάνω από 1 εκατομμύριο, θα το ξαναπώ, πάνω από 1 εκατομμύριο Αθηναίοι και επισκέπτες της πόλης θα χρησιμοποιούν το μετρό καθημερινά. Καθημερινά. Για τέτοιας έκτασης παρέμβαση συζητούμε σήμερα.
Κύριε τέως Πρωθυπουργέ, αγαπητέ Αντώνη (Σαμαρά), το έργο αυτό όντως ξεκίνησε έμπρακτα από τη δικιά μας τότε διακυβέρνηση και χαίρομαι που είσαι σήμερα παρών, αποδεικνύοντας ότι ναι, τα έργα αυτά προφανώς και έχουν μια συνέχεια και όλες οι κυβερνήσεις με τον τρόπο τους τα έχουν υπηρετήσει.
Οφείλω να επισημάνω, όμως, ότι κάποιες κυβερνήσεις έτρεξαν πιο γρήγορα και πιο συστηματικά και κάποιες κινήθηκαν με άλλους ρυθμούς. Και κάποιες κυβερνήσεις παραδίδουν πραγματικά έργα και κάποιες κυβερνήσεις μας παρουσίαζαν μουσαμάδες με ζωγραφισμένα εκδοτήρια, ωσάν να μπορούν τάχα να εξαπατήσουν τους πολίτες με αυτόν τον τρόπο.
Δεν παραδίδουμε λοιπόν, κ. Δήμαρχε και κ. Περιφερειάρχα, κανέναν μουσαμά σήμερα. Σε λίγες ώρες από τώρα το μετρό και οι τελευταίοι τρεις σταθμοί της επέκτασης της γραμμής 3 θα τεθούν σε λειτουργία, στη διάθεση πρώτα και πάνω απ΄ όλα των Πειραιωτών. Σε έναν Πειραιά που αλλάζει, σε έναν Πειραιά ο οποίος αναδεικνύεται, ο οποίος αποκτά νέα δυναμική μέσα από μία σειρά σημαντικών έργων δημοσίων και ιδιωτικών.
Το πρώτο λιμάνι της χώρας αποκτά τη θέση που του αξίζει, μια θέση αντάξια της πλούσιας ιστορίας του. Και η κυβέρνησή μας για ακόμα μια φορά κάνει πράξη το κεντρικό μας σύνθημα: Συνέπεια, Συνέχεια, Σταθερότητα και στην υλοποίηση των μεγάλων έργων υποδομής.
Έργων που έχουν ένα μεγάλο κοινωνικό πρόσημο, διότι τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς εξυπηρετούν όλους τους πολίτες, αλλά πρωτίστως εξυπηρετούν εκείνους τους πολίτες που δεν έχουν δυνατότητα να μετακινηθούν με άλλο τρόπο, με φτηνό εισιτήριο, με ασφάλεια.
Και μιας και μιλάμε για εισιτήριο, κ. Υπουργέ, θα πρέπει να εξετάσουμε λίγο πιο συστηματικά και το ζήτημα της πιο αποτελεσματικής αντιμετώπισης της «εισιτηριοδιαφυγής», γιατί δε νοείται κάποιοι να πληρώνουν και κάποιοι να χρησιμοποιούν τα Μέσα χωρίς να καταβάλλουν το αντίστοιχο τίμημα. Θα αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά και αυτό το πρόβλημα.
Αλλά σήμερα είναι μια μέρα γιορτής για τον Πειραιά, για όλο το λεκανοπέδιο. Καλοτάξιδοι οι νέοι συρμοί οι οποίοι -επιτέλους- έφτασαν στον Πειραιά.