ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Κεραμέως στα Παραπολιτικά 90,1: Εντός της ημέρας ή το αργότερο αύριο εγκύκλιος που θα ρυθμίζει το πλαίσιο των απουσιών για τους μαθητές λόγω ιώσεων
Για το φοιτητικό επίδομα επανέλαβε πως αυξήθηκε στα 1.500 ευρώ και στα 2.000 ευρώ για όσους φοιτητές συγκατοικούν
«Εντός της ημέρας ή το αργότερο αύριο αναμένεται εγκύκλιος που θα ρυθμίζει το πλαίσιο των απουσιών για τους μαθητές που απουσιάζουν από τα σχολεία λόγω των ιώσεων», δήλωσε στα Παραπολιτικά 90,1 και στην εκπομπή «Εκείνη κι εγώ» με τον Θανάση Φουσκίδη και τη Στέλλα Γκαντώνα η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως.
Είπε πως έχουν γίνει 25.000 μόνιμοι διορισμοί, ενώ σε ότι αφορά τις εκλογές τόνισε πως μετά την Άνοιξη ο πρωθυπουργός θα αποφασίσει πότε είναι η κατάλληλη στιγμή για να ξεκινήσει η εκλογική διαδικασία.
Για το φοιτητικό επίδομα επανέλαβε πως αυξήθηκε στα 1.500 ευρώ και στα 2.000 ευρώ για όσους φοιτητές συγκατοικούν.
Σε σχέση με τα φαινόμενα βίας στα σχολεία, είπε πως υπάρχουν περισσότεροι ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί στα σχολεία της χώρας και ο σύμβουλος σχολικής ζωής.
Aναλυτικά οι δηλώσεις της
Ερωτηθείσα για την έξαρση των ιώσεων στα σχολεία: Σήμερα ή αύριο θα βγει μια εγκύκλιος που θα βάζει το ακριβές πλαίσιο για τη δικαιολόγηση απουσιών για παιδιά που λείπουν από το σχολείο λόγω της εποχικής γρίπης. Μετά από συνεργασία με το υπουργείο Υγείας θα εκδοθεί μια εγκύκλιος που θα δικαιολογεί απουσίες που έχουνε γίνει ήδη από τον προηγούμενο χρόνο, από το Νοέμβριο και μετά για την εποχική γρίπη. Συνήθως αυτή η εγκύκλιος βγαίνει πιο αργά φέτος βγαίνει πιο νωρίς ανταποκρινόμενη και στην αγωνία του κόσμου και των μαθητών.
Ερωτηθείσα αν έχουν δρομολογηθεί προσλήψεις: Για 12 χρόνια στη χώρα δεν είχε γίνει ούτε ένας διορισμός, η τελευταία διαδικασία για ανάδειξη νέων εκπαιδευτικών είχε γίνει το 2008. Εμείς από το 2020 και μετά έχουμε διορίσει 25.000 μόνιμους εκπαιδευτικούς. Επιπλέον κάνουμε και πολλές προσλήψεις για κενά που εκδηλώνονται στα σχολεία άρα είμαστε σε μια διαρκή διαδικασία κάλυψης κενών όποτε αυτά παρουσιάζονται σε έναν ζωντανό οργανισμό όπως είναι το σχολείο. Τα επόμενα χρόνια, αν και εφόσον ο ελληνικός λαός μας τιμήσει με την εμπιστοσύνη του, ο στόχος μας είναι σιγά–σιγά να φύγουμε από την στρεβλή εφαρμογή του καθεστώτος του αναπληρωτή-εκπαιδευτικού δηλαδή ο αναπληρωτής να κάνει αυτό που λεει η λέξη να αναπληρώνει σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης.
ΔΗΜ: Άρα θα δούμε διορισμούς και το 2023
Τα επόμενα χρόνια... Θα δούμε ποιο θα είναι το χρονοδιάγραμμα αλλά ο στόχος είναι σιγά-σιγά να φύγουμε από το καθεστώς του αναπληρωτή. Αυτό είναι ένα σχέδιο μακροπρόθεσμο έχουμε ήδη ξεκινήσει δυναμικά με 25.000 διορισμούς και ο στόχος με αυτούς τους διορισμούς είναι σιγά –σιγά να φύγουμε από αυτό το καθεστώς και πλέον έχουμε περισσότερους μόνιμους εκπαιδευτικούς απ’ ότι αναπληρωτές.
Ερωτηθείσα αν θα έχουν γίνει οι εκλογές μέχρι τις πανελλαδικές εξετάσεις: Ένας άνθρωπος έχει το απόλυτο προνόμιο για να καθορίζει πότε θα γίνουν οι εκλογικές διαδικασίες και αυτός είναι ο Πρωθυπουργός της χώρας. Από εκεί και πέρα νομίζω ότι ανά πάσα στιγμή μετά την άνοιξη θα αποφασίσει και ο ίδιος πότε θεωρεί ότι είναι καλύτερα για τη χώρα να ξεκινήσει η εκλογική διαδικασία.
Αναφορικά με το φοιτητικό επίδομα: Έχουμε μια τεράστια αύξηση. Για πάρα πολλά χρόνια στη χώρα το φοιτητικό επίδομα ήταν 1.000 € κατά έτος. Από τα 1.000€ μετά την εξαγγελία του πρωθυπουργού στην τελευταία ΔΕΘ πήγαμε στα 1.500€ για όλους τους δικαιούχους, που όλοι οι δικαιούχοι είναι όσοι έχουν μέχρι 30.000 οικογενειακό εισόδημα και στα 2.000€ αν δύο ή περισσότεροι φοιτητές συγκατοικούν. Επιπλέον να πούμε ότι σε τρία πανεπιστήμια της χώρας στα λεγόμενα ακριτικά, στο πανεπιστήμιο Αιγαίου, στη Θράκη και στη Δυτική Μακεδονία το εισοδηματικό κριτήριο είναι πιο υψηλό δηλαδή είναι 40.000 άρα περισσότεροι δικαιούχοι. Είναι μια πολύ σημαντική ενίσχυση, έχει αυξηθεί πολύ σημαντικά ο προϋπολογισμός, από τα 40 εκατομμύρια που δινόντουσαν για το φοιτητικό στεγαστικό επίδομα πλέον για το ’23 πάμε στα 75 εκατομμύρια €. Και αυτό έρχεται σε μια σειρά κοινωνικών παροχών που αφορούν συνολικά την εκπαίδευση και στοχεύουν στο να ενισχύσουμε τις οικογένειες, τους φοιτητές, τους μαθητές.
Τα πανεπιστήμια είναι που ξέρουν ποιος είναι φοιτητής και ποιος δεν είναι, ποιος έχει τις προϋποθέσεις και ποιος δεν τις έχει κοκ. Τα χρήματα έχουν σταλεί στα πανεπιστήμια προκειμένου να καταβληθεί το αυξημένο φοιτητικό επίδομα και όσοι είχανε λάβει ήδη 1.000€ έχουν λαμβάνειν για 500€ επιπλέον .
Αναφορικά με την κριτική που δέχεται για το πρόγραμμα της διδακτικής επάρκειας: Καταρχάς αυτό δεν είναι καινούργιο, δεν ξέρω γιατί βγαίνει τώρα. Έχει να κάνει με το γεγονός ότι μας ενδιαφέρει πάρα πολύ να ανεβάσουμε ακόμα περισσότερο τις προϋποθέσεις και να έχουμε ακόμα καλύτερους δασκάλους και καθηγητές στα σχολεία μας. Υπάρχει ένα πλαίσιο το οποίο έλεγε ότι μπορούσες να έχεις τελειώσει το πανεπιστήμιο και να μην έχεις περάσει από τάξη, να μην έχεις κάνει μαθήματα παιδαγωγικής που είναι πολύ σημαντικό. Είναι πολύ σημαντικό γιατί ένας καλός καθηγητής χρειάζεται τουλάχιστον δύο βασικά χαρακτηριστικά, το πρώτο να είναι πολύ καλός στο γνωστικό του αντικείμενο το δεύτερο όμως είναι να είναι πολύ καλός και στην τάξη. Να έχει μεταδοτικότητα, να έχει παιδαγωγική επάρκεια. Άρα υπάρχουν δύο στοιχεία τα οποία είναι πολύ σημαντικά και για αυτό μια μεταρρύθμιση η οποία έχει συμπεριληφθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης εδώ και πολύ καιρό είναι η προϋπόθεση οι υποψήφιοι δάσκαλοι και καθηγητές να παίρνουν και το πιστοποιητικό παιδαγωγικής επάρκειας. Επίκειται να βγει μια υπουργική απόφαση που θα αποσαφηνίζει όλο το πλαίσιο εφαρμογής παιδαγωγικής επάρκειας πάντως είναι ένα πάρα πολύ σημαντικό μέτρο το οποίο θα είναι υποχρεωτικό και το οποίο εφαρμόζεται σε πάρα πολλές χώρες του κόσμου. Υπάρχει ειδική χρηματοδότηση που προβλέπεται για το πρόγραμμα αυτό μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης. Ο στόχος είναι πως θα έχουμε ακόμα καλύτερους δασκάλους και καθηγητές στα σχολεία μας.
Αναφορικά με τα φαινόμενα βίας στα σχολεία: Υπάρχει παγκοσμίως μια έξαρση της βίας και κάποιοι τη συνδέουν σε κάποιο βαθμό και με τα μέτρα κατά του κορονοϊού δηλαδή με τα περιοριστικά μέτρα, με το γεγονός ότι είχαμε λιγότερη κοινωνικοποίηση στα παιδιά. Είναι σαφές ότι όση περισσότερη βία έχει κανείς στην κοινωνία τόση περισσότερη βία θα συναντήσει κανείς και στα σχολεία. Τα σχολεία είναι ο καθρέφτης της κοινωνίας. Τι μπορεί να κάνει το σχολείο επιπλέον, προληπτικά θα έλεγα κυρίως. Δυο πράγματα πρώτον άμεσα μέτρα και δεύτερον πιο μακροπρόθεσμα μέτρα. Στα άμεσα μέτρα, περισσότεροι ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί στα σχολεία μας. Όταν ήρθα στο υπουργείο το 2019 ήταν περίπου 1600 ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί στα σχολεία της χώρας, σήμερα είναι 3.200. Υπάρχει ο «σύμβουλος σχολικής ζωής» γιατί ο στόχος μας είναι πως τα παιδιά θα μιλήσουν, θα ανοιχτούν, θα μοιραστούν κάτι που τα απασχολεί είτε αφορά τα ίδια τα παιδιά είτε αφορά ένα φίλο τους. Και οριζόντιες επιμορφώσεις για τους εκπαιδευτικούς μας για να έχουν τα εργαλεία να αντιμετωπίσουν αυτά τα φαινόμενα και σχολικού εκφοβισμού και βίας κοκ. Αυτά είναι τα πιο άμεσα μέτρα τα οποία κατά τη γνώμη μου δεν φτάνουν γιατί πρέπει να βλέπει κανείς και πιο μακροπρόθεσμα και πρέπει να σκεφτεί ότι από την παιδεία που θα δώσουμε σήμερα στα παιδιά θα εξαρτηθεί τι 30αρηδες, τι 40άρηδες, τι 50άρηδες θα έχουμε αύριο και κατά πόσο εκείνοι μεθαύριο θα διαπράττουν αξιόποινες πράξεις ή όχι. Τι μπορεί να κάνει κανείς, και το έχουμε ήδη κάνει, έχουμε εισάγει νέες θεματικές στο σχολείο όπως είναι ο σεβασμός των άλλων, ο σεβασμός στη διαφορετικότητα, πως βάζεις όρια στη δική σου συμπεριφορά σεβόμενος το ζωτικό χώρο του άλλου, η σεξουαλική αγωγή στο σχολείο. Θεματικές που έχουν εισαχθεί στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα.
Aναλυτικά οι δηλώσεις της
Ερωτηθείσα για την έξαρση των ιώσεων στα σχολεία: Σήμερα ή αύριο θα βγει μια εγκύκλιος που θα βάζει το ακριβές πλαίσιο για τη δικαιολόγηση απουσιών για παιδιά που λείπουν από το σχολείο λόγω της εποχικής γρίπης. Μετά από συνεργασία με το υπουργείο Υγείας θα εκδοθεί μια εγκύκλιος που θα δικαιολογεί απουσίες που έχουνε γίνει ήδη από τον προηγούμενο χρόνο, από το Νοέμβριο και μετά για την εποχική γρίπη. Συνήθως αυτή η εγκύκλιος βγαίνει πιο αργά φέτος βγαίνει πιο νωρίς ανταποκρινόμενη και στην αγωνία του κόσμου και των μαθητών.
Ερωτηθείσα αν έχουν δρομολογηθεί προσλήψεις: Για 12 χρόνια στη χώρα δεν είχε γίνει ούτε ένας διορισμός, η τελευταία διαδικασία για ανάδειξη νέων εκπαιδευτικών είχε γίνει το 2008. Εμείς από το 2020 και μετά έχουμε διορίσει 25.000 μόνιμους εκπαιδευτικούς. Επιπλέον κάνουμε και πολλές προσλήψεις για κενά που εκδηλώνονται στα σχολεία άρα είμαστε σε μια διαρκή διαδικασία κάλυψης κενών όποτε αυτά παρουσιάζονται σε έναν ζωντανό οργανισμό όπως είναι το σχολείο. Τα επόμενα χρόνια, αν και εφόσον ο ελληνικός λαός μας τιμήσει με την εμπιστοσύνη του, ο στόχος μας είναι σιγά–σιγά να φύγουμε από την στρεβλή εφαρμογή του καθεστώτος του αναπληρωτή-εκπαιδευτικού δηλαδή ο αναπληρωτής να κάνει αυτό που λεει η λέξη να αναπληρώνει σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης.
ΔΗΜ: Άρα θα δούμε διορισμούς και το 2023
Τα επόμενα χρόνια... Θα δούμε ποιο θα είναι το χρονοδιάγραμμα αλλά ο στόχος είναι σιγά-σιγά να φύγουμε από το καθεστώς του αναπληρωτή. Αυτό είναι ένα σχέδιο μακροπρόθεσμο έχουμε ήδη ξεκινήσει δυναμικά με 25.000 διορισμούς και ο στόχος με αυτούς τους διορισμούς είναι σιγά –σιγά να φύγουμε από αυτό το καθεστώς και πλέον έχουμε περισσότερους μόνιμους εκπαιδευτικούς απ’ ότι αναπληρωτές.
Ερωτηθείσα αν θα έχουν γίνει οι εκλογές μέχρι τις πανελλαδικές εξετάσεις: Ένας άνθρωπος έχει το απόλυτο προνόμιο για να καθορίζει πότε θα γίνουν οι εκλογικές διαδικασίες και αυτός είναι ο Πρωθυπουργός της χώρας. Από εκεί και πέρα νομίζω ότι ανά πάσα στιγμή μετά την άνοιξη θα αποφασίσει και ο ίδιος πότε θεωρεί ότι είναι καλύτερα για τη χώρα να ξεκινήσει η εκλογική διαδικασία.
Αναφορικά με το φοιτητικό επίδομα: Έχουμε μια τεράστια αύξηση. Για πάρα πολλά χρόνια στη χώρα το φοιτητικό επίδομα ήταν 1.000 € κατά έτος. Από τα 1.000€ μετά την εξαγγελία του πρωθυπουργού στην τελευταία ΔΕΘ πήγαμε στα 1.500€ για όλους τους δικαιούχους, που όλοι οι δικαιούχοι είναι όσοι έχουν μέχρι 30.000 οικογενειακό εισόδημα και στα 2.000€ αν δύο ή περισσότεροι φοιτητές συγκατοικούν. Επιπλέον να πούμε ότι σε τρία πανεπιστήμια της χώρας στα λεγόμενα ακριτικά, στο πανεπιστήμιο Αιγαίου, στη Θράκη και στη Δυτική Μακεδονία το εισοδηματικό κριτήριο είναι πιο υψηλό δηλαδή είναι 40.000 άρα περισσότεροι δικαιούχοι. Είναι μια πολύ σημαντική ενίσχυση, έχει αυξηθεί πολύ σημαντικά ο προϋπολογισμός, από τα 40 εκατομμύρια που δινόντουσαν για το φοιτητικό στεγαστικό επίδομα πλέον για το ’23 πάμε στα 75 εκατομμύρια €. Και αυτό έρχεται σε μια σειρά κοινωνικών παροχών που αφορούν συνολικά την εκπαίδευση και στοχεύουν στο να ενισχύσουμε τις οικογένειες, τους φοιτητές, τους μαθητές.
Τα πανεπιστήμια είναι που ξέρουν ποιος είναι φοιτητής και ποιος δεν είναι, ποιος έχει τις προϋποθέσεις και ποιος δεν τις έχει κοκ. Τα χρήματα έχουν σταλεί στα πανεπιστήμια προκειμένου να καταβληθεί το αυξημένο φοιτητικό επίδομα και όσοι είχανε λάβει ήδη 1.000€ έχουν λαμβάνειν για 500€ επιπλέον .
Αναφορικά με την κριτική που δέχεται για το πρόγραμμα της διδακτικής επάρκειας: Καταρχάς αυτό δεν είναι καινούργιο, δεν ξέρω γιατί βγαίνει τώρα. Έχει να κάνει με το γεγονός ότι μας ενδιαφέρει πάρα πολύ να ανεβάσουμε ακόμα περισσότερο τις προϋποθέσεις και να έχουμε ακόμα καλύτερους δασκάλους και καθηγητές στα σχολεία μας. Υπάρχει ένα πλαίσιο το οποίο έλεγε ότι μπορούσες να έχεις τελειώσει το πανεπιστήμιο και να μην έχεις περάσει από τάξη, να μην έχεις κάνει μαθήματα παιδαγωγικής που είναι πολύ σημαντικό. Είναι πολύ σημαντικό γιατί ένας καλός καθηγητής χρειάζεται τουλάχιστον δύο βασικά χαρακτηριστικά, το πρώτο να είναι πολύ καλός στο γνωστικό του αντικείμενο το δεύτερο όμως είναι να είναι πολύ καλός και στην τάξη. Να έχει μεταδοτικότητα, να έχει παιδαγωγική επάρκεια. Άρα υπάρχουν δύο στοιχεία τα οποία είναι πολύ σημαντικά και για αυτό μια μεταρρύθμιση η οποία έχει συμπεριληφθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης εδώ και πολύ καιρό είναι η προϋπόθεση οι υποψήφιοι δάσκαλοι και καθηγητές να παίρνουν και το πιστοποιητικό παιδαγωγικής επάρκειας. Επίκειται να βγει μια υπουργική απόφαση που θα αποσαφηνίζει όλο το πλαίσιο εφαρμογής παιδαγωγικής επάρκειας πάντως είναι ένα πάρα πολύ σημαντικό μέτρο το οποίο θα είναι υποχρεωτικό και το οποίο εφαρμόζεται σε πάρα πολλές χώρες του κόσμου. Υπάρχει ειδική χρηματοδότηση που προβλέπεται για το πρόγραμμα αυτό μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης. Ο στόχος είναι πως θα έχουμε ακόμα καλύτερους δασκάλους και καθηγητές στα σχολεία μας.
Αναφορικά με τα φαινόμενα βίας στα σχολεία: Υπάρχει παγκοσμίως μια έξαρση της βίας και κάποιοι τη συνδέουν σε κάποιο βαθμό και με τα μέτρα κατά του κορονοϊού δηλαδή με τα περιοριστικά μέτρα, με το γεγονός ότι είχαμε λιγότερη κοινωνικοποίηση στα παιδιά. Είναι σαφές ότι όση περισσότερη βία έχει κανείς στην κοινωνία τόση περισσότερη βία θα συναντήσει κανείς και στα σχολεία. Τα σχολεία είναι ο καθρέφτης της κοινωνίας. Τι μπορεί να κάνει το σχολείο επιπλέον, προληπτικά θα έλεγα κυρίως. Δυο πράγματα πρώτον άμεσα μέτρα και δεύτερον πιο μακροπρόθεσμα μέτρα. Στα άμεσα μέτρα, περισσότεροι ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί στα σχολεία μας. Όταν ήρθα στο υπουργείο το 2019 ήταν περίπου 1600 ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί στα σχολεία της χώρας, σήμερα είναι 3.200. Υπάρχει ο «σύμβουλος σχολικής ζωής» γιατί ο στόχος μας είναι πως τα παιδιά θα μιλήσουν, θα ανοιχτούν, θα μοιραστούν κάτι που τα απασχολεί είτε αφορά τα ίδια τα παιδιά είτε αφορά ένα φίλο τους. Και οριζόντιες επιμορφώσεις για τους εκπαιδευτικούς μας για να έχουν τα εργαλεία να αντιμετωπίσουν αυτά τα φαινόμενα και σχολικού εκφοβισμού και βίας κοκ. Αυτά είναι τα πιο άμεσα μέτρα τα οποία κατά τη γνώμη μου δεν φτάνουν γιατί πρέπει να βλέπει κανείς και πιο μακροπρόθεσμα και πρέπει να σκεφτεί ότι από την παιδεία που θα δώσουμε σήμερα στα παιδιά θα εξαρτηθεί τι 30αρηδες, τι 40άρηδες, τι 50άρηδες θα έχουμε αύριο και κατά πόσο εκείνοι μεθαύριο θα διαπράττουν αξιόποινες πράξεις ή όχι. Τι μπορεί να κάνει κανείς, και το έχουμε ήδη κάνει, έχουμε εισάγει νέες θεματικές στο σχολείο όπως είναι ο σεβασμός των άλλων, ο σεβασμός στη διαφορετικότητα, πως βάζεις όρια στη δική σου συμπεριφορά σεβόμενος το ζωτικό χώρο του άλλου, η σεξουαλική αγωγή στο σχολείο. Θεματικές που έχουν εισαχθεί στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα.