ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
«Κλειδιά» για τον εκλογικό χάρτη η απογραφή και οι απόδημοι: Πώς θα γίνει η κατανομή - «Πόκερ» με τις έδρες των Ελλήνων του εξωτερικού
Σημαντικές παραμέτρους για τη διαμόρφωση του εκλογικού περιβάλλοντος οι τριεδρικές και τετραεδρικές περιφέρειες
Την ώρα που ο πρωθυπουργός
επεξεργάζεται τα δεδοµένα προκειµένου να καταλήξει στο ακριβές χρονοδιάγραµµα για τη διπλή εκλογική αναµέτρηση που έρχεται µέσα στους επόµενους µήνες, το Μέγαρο Μαξίµου και το υπουργείο Εσωτερικών επικεντρώνονται στην ανάλυση δύο σηµαντικών παραµέτρων, οι οποίες θα παίξουν κεντρικό ρόλο στη διαµόρφωση του προεκλογικού περιβάλλοντος.
Πρόκειται αφενός για τον παράγοντα της νέας απογραφής, που θα κρίνει εν πολλοίς τις ισορροπίες του (εσωκοµµατικού και γενικότερου) ανταγωνισµού στις εκλογικές περιφέρειες, οι οποίες θα επηρεαστούν από διαφοροποίηση των πληθυσµιακών δεδοµένων, και αφετέρου για τους κυβερνητικούς προβληµατισµούς σχετικά µε την εκπροσώπηση του απόδηµου Ελληνισµού στο Κοινοβούλιο.
Στα αποτελέσματα της απογραφής του 2021, θα ακολουθήσει περαιτέρω επεξεργασία των στοιχείων, προκειµένου να διαχωριστούν οι µόνιµοι κάτοικοι µιας εκλογικής περιφέρειας από τους έχοντες δικαίωµα ψήφου σε αυτή (µόνιµος και νόµιµος πληθυσµός, όπως είναι οι θεσµικοί όροι). Αυτή θα είναι και η καθοριστική διεργασία για τον προσδιορισµό του αριθµού των εδρών µε τον οποίο θα εκπροσωπηθεί η κάθε περιφέρεια στο Κοινοβούλιο.
Εξάλλου, όπως είναι ήδη γνωστό, από 1ης Μαρτίου και µετά τίθενται υποχρεωτικά σε ισχύ οι εκλογικοί κατάλογοι, που θα προκύψουν µε βάση τα δεδοµένα του 2021, οπότε και οι δύο κάλπες των εθνικών εκλογών θα διεξαχθούν σύµφωνα µε την τελευταία απογραφή. Οπως εκτιµούν κυβερνητικά στελέχη που έχουν αναλάβει «εργολαβικά» τη χαρτογράφηση της νέας πραγµατικότητας που εισέρχεται στην προεκλογική εξίσωση, τελικώς η επιρροή της απογραφής στην κατανοµή των εδρών δεν θα είναι πιθανότατα αυτή που αναµενόταν στο πρόσφατο παρελθόν, σύµφωνα µε τα στοιχεία των πληθυσµιακών ανακατατάξεων που συντελέστηκαν ανά νοµό τη δεκαετία που πέρασε.
Περισσότερο ευνοηµένοι είναι οι υποψήφιοι στις µεγάλες περιφέρειες του Λεκανοπεδίου Αττικής (Βόρειος, Νότιος και ∆υτικός Τοµέας, αλλά και η Ανατολική Αττική, που εξασφαλίζει δύο έδρες περισσότερες), αλλά και στην Α’ Θεσσαλονίκης (όπου προκύπτει µία επιπλέον έδρα σε σχέση µε τις προηγούµενες εκλογές). Στον αντίποδα, από μία έδρα χάνουν οι εκλογικές Περιφέρειες Α΄ Αθηνών, Α΄ Πειραιώς, Αρτας, Κοζάνης, Μαγνησίας, Σερρών, Φθιώτιδας, Θεσπρωτίας και Καστοριάς με τις δύο τελευταίες να γίνονται μονοεδρικές.
Βλέπετε, οι περιορισµοί που προβλέπονται από τη σχετική νοµοθεσία (και οι οποίοι τέθηκαν από τον τότε υπουργό Εσωτερικών, Τάκη Θεοδωρικάκο, για να επιτευχθεί η απαραίτητη διακοµµατική συναίνεση) οδηγούν το εγχείρηµα µε µαθηµατική ακρίβεια σε παταγώδη αποτυχία, κάτι που αποδέχονται πλέον και ανώτατα κυβερνητικά στελέχη. Είναι χαρακτηριστικό ότι µέχρι στιγµής έχουν εγγραφεί στους καταλόγους των Ελλήνων του εξωτερικού, προκειµένου να συµµετάσχουν στην εκλογική διαδικασία, περίπου 2.600 οµογενείς, ενώ µόλις 3.200 απευθύνθηκαν µέσω αίτησης στις αρµόδιες προξενικές Αρχές, για να διαπιστώσουν αν µπορούν να αποκτήσουν δικαίωµα ψήφου.
Με πυξίδα πια τη βεβαιότητα ότι η κατάσταση αυτή κάθε άλλο παρά µπορεί να αλλάξει δραµατικά στον χρόνο που αποµένει µέχρι τις εκλογές, στην κυβέρνηση έχουν αρχίσει να σκέφτονται σοβαρά το ζήτηµα της αναντιστοιχίας του αριθµού των τριών βουλευτών Επικρατείας που έχει προβλεφθεί για την εκπροσώπηση του απόδηµου Ελληνισµού σε σχέση µε το σύνολο των συµπατριωτών µας του εξωτερικού που θα προσέλθουν στις κάλπες. «Γεννιέται ένα ερώτηµα κατά πόσο µε µια συµµετοχή της τάξεως των 2.600 µπορεί κάποιος να έχει δύο έδρες µέσα στο Κοινοβούλιο. Αυτό είναι ένας προβληµατισµός.
Πρέπει να τοποθετηθούν και τα κόµµατα, γιατί αυτό ούτως ή άλλως θέλει 200 ψήφους για να αλλάξει», σηµείωσε προχθές στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» FM ο υπουργός Εσωτερικών, Μάκης Βορίδης, αναδεικνύοντας τις σκέψεις της κυβερνητικής πλευράς και γνωστοποιώντας τις θεσµικές προϋποθέσεις για να προχωρήσει µια τέτοια ρύθµιση σε κοινοβουλευτικό επίπεδο. Σε περίπτωση, πάντως, που βρεθεί κοινός τόπος µε την αντιπολίτευση (ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ αρνούνται οποιαδήποτε µεταβολή σε αυτή τη φάση), οι πληροφορίες λένε ότι το πλαίσιο των διατάξεων θα µπορούσε να «τρέξει» άµεσα, ενώ, εκτός των άλλων, µε τον τρόπο αυτόν θα επιστραφούν οι τρεις έδρες των αποδήµων στις αντίστοιχες εκλογικές περιφέρειες, που µε τα τωρινά δεδοµένα χάνουν από µία για τον σκοπό του «ανοίγµατος» στους οµογενείς. Ο λόγος για την Α’ Αθήνας, τον Νότιο Τοµέα και την Αχαΐα.
Πρόκειται αφενός για τον παράγοντα της νέας απογραφής, που θα κρίνει εν πολλοίς τις ισορροπίες του (εσωκοµµατικού και γενικότερου) ανταγωνισµού στις εκλογικές περιφέρειες, οι οποίες θα επηρεαστούν από διαφοροποίηση των πληθυσµιακών δεδοµένων, και αφετέρου για τους κυβερνητικούς προβληµατισµούς σχετικά µε την εκπροσώπηση του απόδηµου Ελληνισµού στο Κοινοβούλιο.
Στα αποτελέσματα της απογραφής του 2021, θα ακολουθήσει περαιτέρω επεξεργασία των στοιχείων, προκειµένου να διαχωριστούν οι µόνιµοι κάτοικοι µιας εκλογικής περιφέρειας από τους έχοντες δικαίωµα ψήφου σε αυτή (µόνιµος και νόµιµος πληθυσµός, όπως είναι οι θεσµικοί όροι). Αυτή θα είναι και η καθοριστική διεργασία για τον προσδιορισµό του αριθµού των εδρών µε τον οποίο θα εκπροσωπηθεί η κάθε περιφέρεια στο Κοινοβούλιο.
Εξάλλου, όπως είναι ήδη γνωστό, από 1ης Μαρτίου και µετά τίθενται υποχρεωτικά σε ισχύ οι εκλογικοί κατάλογοι, που θα προκύψουν µε βάση τα δεδοµένα του 2021, οπότε και οι δύο κάλπες των εθνικών εκλογών θα διεξαχθούν σύµφωνα µε την τελευταία απογραφή. Οπως εκτιµούν κυβερνητικά στελέχη που έχουν αναλάβει «εργολαβικά» τη χαρτογράφηση της νέας πραγµατικότητας που εισέρχεται στην προεκλογική εξίσωση, τελικώς η επιρροή της απογραφής στην κατανοµή των εδρών δεν θα είναι πιθανότατα αυτή που αναµενόταν στο πρόσφατο παρελθόν, σύµφωνα µε τα στοιχεία των πληθυσµιακών ανακατατάξεων που συντελέστηκαν ανά νοµό τη δεκαετία που πέρασε.
Περισσότερο ευνοηµένοι είναι οι υποψήφιοι στις µεγάλες περιφέρειες του Λεκανοπεδίου Αττικής (Βόρειος, Νότιος και ∆υτικός Τοµέας, αλλά και η Ανατολική Αττική, που εξασφαλίζει δύο έδρες περισσότερες), αλλά και στην Α’ Θεσσαλονίκης (όπου προκύπτει µία επιπλέον έδρα σε σχέση µε τις προηγούµενες εκλογές). Στον αντίποδα, από μία έδρα χάνουν οι εκλογικές Περιφέρειες Α΄ Αθηνών, Α΄ Πειραιώς, Αρτας, Κοζάνης, Μαγνησίας, Σερρών, Φθιώτιδας, Θεσπρωτίας και Καστοριάς με τις δύο τελευταίες να γίνονται μονοεδρικές.
Μεγάλο αίνιγμα η ψήφος των Ελλήνων του εξωτερικού
Παράλληλα, εδώ και µερικές ηµέρες σε πολύ µεγάλο αίνιγµα εξελίσσεται το θέµα της εκπροσώπησης του απόδηµου Ελληνισµού στη νέα Βουλή µέσω των ψηφοδελτίων Επικρατείας των κοµµάτων.Με πυξίδα πια τη βεβαιότητα ότι η κατάσταση αυτή κάθε άλλο παρά µπορεί να αλλάξει δραµατικά στον χρόνο που αποµένει µέχρι τις εκλογές, στην κυβέρνηση έχουν αρχίσει να σκέφτονται σοβαρά το ζήτηµα της αναντιστοιχίας του αριθµού των τριών βουλευτών Επικρατείας που έχει προβλεφθεί για την εκπροσώπηση του απόδηµου Ελληνισµού σε σχέση µε το σύνολο των συµπατριωτών µας του εξωτερικού που θα προσέλθουν στις κάλπες. «Γεννιέται ένα ερώτηµα κατά πόσο µε µια συµµετοχή της τάξεως των 2.600 µπορεί κάποιος να έχει δύο έδρες µέσα στο Κοινοβούλιο. Αυτό είναι ένας προβληµατισµός.
Πρέπει να τοποθετηθούν και τα κόµµατα, γιατί αυτό ούτως ή άλλως θέλει 200 ψήφους για να αλλάξει», σηµείωσε προχθές στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» FM ο υπουργός Εσωτερικών, Μάκης Βορίδης, αναδεικνύοντας τις σκέψεις της κυβερνητικής πλευράς και γνωστοποιώντας τις θεσµικές προϋποθέσεις για να προχωρήσει µια τέτοια ρύθµιση σε κοινοβουλευτικό επίπεδο. Σε περίπτωση, πάντως, που βρεθεί κοινός τόπος µε την αντιπολίτευση (ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ αρνούνται οποιαδήποτε µεταβολή σε αυτή τη φάση), οι πληροφορίες λένε ότι το πλαίσιο των διατάξεων θα µπορούσε να «τρέξει» άµεσα, ενώ, εκτός των άλλων, µε τον τρόπο αυτόν θα επιστραφούν οι τρεις έδρες των αποδήµων στις αντίστοιχες εκλογικές περιφέρειες, που µε τα τωρινά δεδοµένα χάνουν από µία για τον σκοπό του «ανοίγµατος» στους οµογενείς. Ο λόγος για την Α’ Αθήνας, τον Νότιο Τοµέα και την Αχαΐα.