ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Εξάγουμε… τεχνογνωσία στην ΕΕ: Κι άλλες χώρες προσέγγισαν την Ελλάδα για το «Καλάθι του Νοικοκυριού»
Προς την κατεύθυνση της δημιουργίας ενός «καλαθιού κατά του πληθωρισμού», με πρότυπο το ελληνικό «καλάθι του νοικοκυριού» κινείται η γαλλική κυβέρνηση
Εκτός από τη Γαλλία
που ετοιμάζει ένα μέτρο κατά του πληθωρισμού με πρότυπο το ελληνικό «καλάθι του νοικοκυριού», και άλλες χώρες έχουν προσεγγίσει την Ελλάδα για το συγκεκριμένο μέτρο που εφαρμόζεται στη χώρα από τον Νοέμβριο του 2022, όπως αποκάλυψε στον ΣΚΑΪ 100,3 και την Κατερίνα Δράκου ο γενικός γραμματέας Εμπορίου, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος.
Διευκρίνισε πάντως ότι οι ανατιμήσεις δεν είναι πρωτίστως αποτέλεσμα αισχροκέρδειας, καθώς βασικός λόγος είναι οι διεθνείς τιμές εμπορίου, ενώ ακόμα και τα εγχώρια προϊόντα επηρεάζονται από τις πρώτες ύλες που έρχονται στο εξωτερικό. «Είμαστε υποχρεωμένοι να ζούμε με τις συνέπειες του ουκρανικού πολέμου» ξεκαθάρισε ο κ. Αναγνωστόπουλος.
Η Ελλάδα, υπενθύμισε, έχει χαμηλότερο πληθωρισμό από το μέσο ευρωπαϊκό ορό, αλλά και το μέσο όρο στην ευρωπαϊκή ήπειρο (και τις χώρες εκτός ΕΕ).
«Γίνονται καθολικοί έλεγχοι στην αγορά, ελέγχονται όλοι. Όλα τα σουπερμάρκετ έχουν ελεγχθεί, τα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί ξεπερνούν τα 3 εκατ. ευρώ» επισήμανε ο ΓΓ. Εμπορίου.
«Δεν βρισκόμαστε παρά στην αρχή κάποιων σκέψεων, αλλά η ιδέα είναι να συνεργαστούμε με τους διανομείς για μια ελάχιστη επιλογή περίπου είκοσι βασικών προϊόντων τα οποία θα δεσμεύονταν να πωλούν στη χαμηλότερη δυνατή τιμή προς το συμφέρον των καταναλωτών», δήλωσε η Ολιβιά Γκρεγκουάρ, υφυπουργός αρμόδια για θέματα κατανάλωσης. Όπως διευκρίνισε στην εφημερίδα Le Monde, «το καλάθι δεν θα αφορά μόνο προϊόντα διατροφής, αλλά και προϊόντα υγιεινής, όπως οι πάνες για μωρά, που αντιπροσωπεύουν μεγάλο μέρος του προϋπολογισμού για τις μονογονεϊκές οικογένειες».
Το γαλλικό μοντέλο θα είναι πολύ διαφορετικό από το ελληνικό “καλάθι του νοικοκυριού”, καθώς στη Γαλλία το “καλάθι κατά του πληθωρισμού” δεν θα επιβληθεί διά νόμου αλλά θα λειτουργήσει σε “εθελοντική βάση” με τη γαλλική κυβέρνηση να θέτει το πλαίσιό του, επισημαίνει εξάλλου ρεπορτάζ στην ιστοσελίδα του τηλεοπτικού σταθμού BFM, ενώ στα θετικά αποτελέσματα που είχε το “καλάθι του νοικοκυριού” στην Ελλάδα ως προς τη μείωση ή τη σταθεροποίηση των τιμών ορισμένων αγαθών αναφέρεται, τέλος, σχετικό δημοσίευμα στην εφημερίδα LA DEPECHE.
Διευκρίνισε πάντως ότι οι ανατιμήσεις δεν είναι πρωτίστως αποτέλεσμα αισχροκέρδειας, καθώς βασικός λόγος είναι οι διεθνείς τιμές εμπορίου, ενώ ακόμα και τα εγχώρια προϊόντα επηρεάζονται από τις πρώτες ύλες που έρχονται στο εξωτερικό. «Είμαστε υποχρεωμένοι να ζούμε με τις συνέπειες του ουκρανικού πολέμου» ξεκαθάρισε ο κ. Αναγνωστόπουλος.
Η Ελλάδα, υπενθύμισε, έχει χαμηλότερο πληθωρισμό από το μέσο ευρωπαϊκό ορό, αλλά και το μέσο όρο στην ευρωπαϊκή ήπειρο (και τις χώρες εκτός ΕΕ).
«Γίνονται καθολικοί έλεγχοι στην αγορά, ελέγχονται όλοι. Όλα τα σουπερμάρκετ έχουν ελεγχθεί, τα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί ξεπερνούν τα 3 εκατ. ευρώ» επισήμανε ο ΓΓ. Εμπορίου.
Το γαλλικό καλάθι
Προς την κατεύθυνση της δημιουργίας ενός «καλαθιού κατά του πληθωρισμού», με πρότυπο το ελληνικό «καλάθι του νοικοκυριού» κινείται η γαλλική κυβέρνηση, ανέφερε νωρίτερα το ΑΜΠΕ.«Δεν βρισκόμαστε παρά στην αρχή κάποιων σκέψεων, αλλά η ιδέα είναι να συνεργαστούμε με τους διανομείς για μια ελάχιστη επιλογή περίπου είκοσι βασικών προϊόντων τα οποία θα δεσμεύονταν να πωλούν στη χαμηλότερη δυνατή τιμή προς το συμφέρον των καταναλωτών», δήλωσε η Ολιβιά Γκρεγκουάρ, υφυπουργός αρμόδια για θέματα κατανάλωσης. Όπως διευκρίνισε στην εφημερίδα Le Monde, «το καλάθι δεν θα αφορά μόνο προϊόντα διατροφής, αλλά και προϊόντα υγιεινής, όπως οι πάνες για μωρά, που αντιπροσωπεύουν μεγάλο μέρος του προϋπολογισμού για τις μονογονεϊκές οικογένειες».
Το γαλλικό μοντέλο θα είναι πολύ διαφορετικό από το ελληνικό “καλάθι του νοικοκυριού”, καθώς στη Γαλλία το “καλάθι κατά του πληθωρισμού” δεν θα επιβληθεί διά νόμου αλλά θα λειτουργήσει σε “εθελοντική βάση” με τη γαλλική κυβέρνηση να θέτει το πλαίσιό του, επισημαίνει εξάλλου ρεπορτάζ στην ιστοσελίδα του τηλεοπτικού σταθμού BFM, ενώ στα θετικά αποτελέσματα που είχε το “καλάθι του νοικοκυριού” στην Ελλάδα ως προς τη μείωση ή τη σταθεροποίηση των τιμών ορισμένων αγαθών αναφέρεται, τέλος, σχετικό δημοσίευμα στην εφημερίδα LA DEPECHE.