ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Σκέρτσος στα Παραπολιτικά 90,1: Όταν συμβαίνουν τραγικά περιστατικά όπως στα Τέμπη, δεν πρέπει να κρυβόμαστε πίσω από ένα μπαλάκι ευθυνών
Τόνισε πως στόχος της κυβέρνησης είναι να ξεκινήσουν τα δρομολόγια στο τέλος Μαρτίου
«Όταν συμβαίνουν τραγικά περιστατικά όπως στα Τέμπη, δεν πρέπει να κρυβόμαστε πίσω από ένα μπαλάκι ευθυνών
», δήλωσε στα «Παραπολιτικά» 90,1 και στην εκπομπή «Μπρα ντε φερ», με τον Δημήτρη Τάκη και τη Χριστίνα Κοραή, ο υπουργός Επικρατείας Άκης Σκέρτσος.
Σημείωσε μάλιστα πως χρειάζεται επιμονή στην αξιολόγηση, στις τυπικές διαδικασίες, στο να βάζουμε και να επιλέγουμε τον κατάλληλο άνθρωπο στην κατάλληλη θέση και να μην υπάρχει χαλαρή αντίληψη όταν διαχειριζόμαστε ευθύνες που επηρεάζουν τις ζωές των ανθρώπων, από το υψηλότερο επίπεδο της πολιτικής εξουσίας μέχρι τον τελευταίο υπάλληλο.
Ο κ. Σκέρτσος ανέφερε πως το τραγικό δυστύχημα μας έφερε αντιμέτωπους με υστερήσεις που έχει πολλά χρόνια το ελληνικό Δημόσιο, ενώ τόνισε πως για την επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου έχει ζητηθεί η συνδρομή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ότι θα γίνει στελέχωση και ενδυνάμωση του ανθρώπινου δυναμικού, που διαχρονικά είχε παραμεληθεί, ενώ τοποθετούνται και δύο σταθμάρχες σε κάθε σταθμό.
Ξεκαθάρισε ότι όλοι όσοι έχουν συμμετοχή στο δυστύχημα δεν μπορούν να κάθονται άνετα στην καρέκλες τους, σημειώνοντας πως «στόχος μας είναι να εξασφαλιστούν πόροι που θα επενδυθούν σε έργα και πόρους».
Ο υπουργός Επικρατείας είπε πως στόχος της κυβέρνησης είναι να ξεκινήσουν τα δρομολόγια στο τέλος Μαρτίου, ενώ τόνισε πως όλες οι κρίσιμες υποδομές θα ελεγχθούν εξονυχιστικά. Όσον αφορά τον Κώστα Καραμανλή, ανέφερε πως με την παραίτησή του ανέλαβε την πολιτική ευθύνη, λέγοντας πως ο πρώην υπουργός θα μιλήσει.
Τέλος, για το εάν θα είναι υποψήφιος ο κ. Καραμανλής απάντησε πως ο ίδιος θα σταθμίσει πώς θα διαχειριστεί αυτή την υπόθεση, υπογραμμίζοντας πως μπορεί να κατέβει, εφόσον το θέλει.
Αναλυτικά οι δηλώσεις του
Ερωτηθείς αν το επιτελικό κράτος «βγήκε από τις ράγες»: Όταν συμβαίνουν τόσο συντριπτικά γεγονότα που έχουν κόστος σε ανθρώπινες ζωές όπως είναι τα Τέμπη, όπως είναι το Μάτι, η Μάνδρα, η Marfin ή η χρεοκοπία της χώρας μας δεν πρέπει να κρυβόμαστε πίσω από ένα μπαλάκι ευθυνών και πρέπει να οδηγούμαστε σε μεγαλύτερη εθνική αυτογνωσία. Επομένως αν θεωρούμε ότι το συμπέρασμα που βγαίνει από την τραγωδία των Τεμπών είναι ότι χρειαζόμαστε λιγότερη αξιολόγηση στο Δημόσιο ή λιγότερο επιτελικό κράτος τότε κάτι δεν έχουμε καταλάβει σωστά σε σχέση με τη συμφορά που μας έχει βρει. Αυτό το οποίο πιστεύω είναι ότι χρειαζόμαστε ακόμα πιο ισχυρούς μηχανισμούς που θα εμπεδώσουν την αξία της αξιολόγησης, της στοχοθεσίας και στο ανθρώπινο δυναμικό και στις πολιτικές που εφαρμόζουμε των κυρώσεων όπου οι διαδικασίες αυτές δεν εφαρμόζεται σωστά. Γιατί αυτό το οποίο είδαμε στα Τέμπη ήταν μια αλληλουχία ανθρώπινων λαθών και κακοδιοίκησης, δεν οφείλεται δηλαδή μόνο στην έλλειψη συστημάτων που και συστήματα υπήρχαν, δικλείδες ασφαλείας υπήρχαν όμως δεν υπήρχε η σωστή διοίκηση του ανθρώπινου δυναμικού για να αποτρέψουμε το λάθος.
Επομένως αν χρειάζεται κάτι επειγόντως η χώρα μας, και έχουν γίνει βήματα προς αυτή την κατεύθυνση σε πολλά πεδία τα τελευταία χρόνια, είναι πολύ πιο μεγάλη επιμονή στην αξιολόγηση, στις διαδικασίες, στο να βάζουμε και να επιλέγουμε τον κατάλληλο άνθρωπο στην κατάλληλη θέση. Στο να μην έχουμε καμία απολύτως χαλαρή αντίληψη όταν διαχειριζόμαστε σημαντικές ευθύνες που επηρεάζουν τις ζωές των ανθρώπων από το υψηλότερο επίπεδο της πολιτικής ηγεσίας μέχρι και τον τελευταίο υπάλληλο του κράτους.
Ερωτηθείς πόσες «νησίδες αναχρονιστικού κράτους» υπάρχουν και πόσες τέτοιες μάχες έδωσε ο πρωθυπουργός και τις έχασε: Υπάρχουν πολλές νησίδες τέτοιες τις βλέπουμε καθημερινά όλοι και ως πολίτες, ως χρήστες κρατικών υπηρεσιών, υπάρχουν πολλά προβλήματα τα οποία αντιμετωπίζουμε καθημερινά και στο σύστημα υγείας και έχουμε πει ότι έχουμε το σχέδιο μετά την πανδημία για να το αλλάξουμε, έχουμε τα χρήματα. Έχουμε δεσμεύσει πάνω από 1,5 δις € για να δημιουργήσουμε ένα καλύτερο σύστημα υγείας. Δίνουμε την μάχη κάθε μέρα και μπορώ να σας αναφέρω τουλάχιστον 12 νόμους πλέον του ελληνικού κράτους που έχουν σαν στόχο να φτιάξουμε ένα κράτος το οποίο θα έχει στον πυρήνα του την αξιολόγηση. Γιατί εμείς πιστεύουμε γνήσια στην αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων, έχει ξεκινήσει σε κάποιους τομείς. Στην εκπαίδευση αυτή τη στιγμή υπάρχει αξιολόγηση σχολικών μονάδων, συγγραμμάτων, εκπαιδευτικού υλικού, αποτελεσμάτων αλλά και των ίδιων των εκπαιδευτικών. Υπάρχουν επίσης άλλοι τομείς όπως η υγεία που έχουμε αξιολόγηση διοικήσεων, υπάρχει το λεγόμενο επιτελικό κράτος το οποίο έχει στον πυρήνα του την αξιολόγηση των επιδόσεων υπουργών. Συνεπώς ο Κυρ. Μητσοτάκης αυτές τις αλλαγές έχει φέρει, σε αυτές τις αλλαγές πιστεύει, κρίνεται προφανώς...
Για αυτό το επιτελικό κράτος που αξιολογεί τους υπουργούς δεν είδαμε καμία αξιολόγηση τέσσερα χρόνια δηλαδή να βγει το κράτος και να πει «αυτός ο υπουργός δεν κάνει να πάει σπίτι του»
Νομίζω ότι έχουμε μια κυβέρνηση η οποία μέχρι και το δυστύχημα των Τεμπών είχε φέρει αποτελέσματα που έχουμε πολλά χρόνια να δούμε στην ελληνική δημόσια διοίκηση, ακριβώς διότι έχει έναν πρωθυπουργό και έχει στελέχη υπουργούς που έχουν αναλάβει μια ευθύνη να πάνε την χώρα πιο μπροστά. Αυτό το τραγικό δυστύχημα μας έφερε αντιμέτωπους με τις πολλές διαχρονικές υστερήσεις που έχει σε πάρα πολλά πεδία το ελληνικό δημόσιο γιατί δεν μπορείς ως υπουργός ή ως πρωθυπουργός να ελέγχεις τον τρόπο με τον οποίο διοικεί ένας τοπικός επιθεωρητής το Σταθμαρχείο Λάρισας, το κατά πόσο γίνονται σκάντζες μεταξύ των σταθμαρχών για το αν θα πάνε νωρίτερα ή αργότερα στη βάρδιά τους ή για το κατά πόσο ένας εκπαιδευμένος κατά τα άλλα και πιστοποιημένα εκπαιδευμένος σταθμάρχης επιλέγει να μην χρησιμοποιήσει ένα πληροφοριακό σύστημα τηλεδιοίκησης που είναι στα χέρια του.
Δεν δέχομαι ούτε την ισοπέδωση ούτε το μηδενισμό είναι αυτή τη στιγμή ο χειρότερος εχθρός σε μια δημοκρατία και για μια κοινωνία η οποία τα τελευταία 13 χρόνια έχει χτυπηθεί πάρα πολύ, έχει υποφέρει από οριζόντιες τεράστιες περικοπές που οδήγησαν και στο σιδηροδρομικό έργο, και όχι μόνο εκεί, σε μια πολύ χαμηλή ποιότητα δημόσιων αγαθών και υπηρεσιών. Δεν πρέπει να ξεχνάμε σε ποια πραγματικότητα και σε ποιο κράτος ζούμε. Ζούμε σε ένα κράτος το οποίο έχασε το 25 με 30% του ΑΕΠ πριν από δώδεκα χρόνια και παλεύουμε να φτάσουμε και ακόμα δεν έχουμε φτάσει εκεί που βρισκόμασταν το 2008. Άρα δεν μπορούμε να απαιτούμε από ένα κράτος το οποίο οφείλει να πετύχει υψηλότερους από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο ρυθμούς ανάπτυξης για να μπορέσει να έχει έσοδα, για να μπορέσει να χρηματοδοτήσει καλύτερους σιδηρόδρομους, καλύτερα λεωφορεία, καλύτερα νοσοκομεία, καλύτερα σχολεία όλα αυτά είναι πολύ αναγκαία και για όλα αυτά δουλεύουμε όμως επαναλαμβάνω πρέπει να έχουμε επίγνωση σε ποια χώρα ζούμε. Δεν συμβιβαζόμαστε με αυτή τη χώρα, δεν συμβιβαζόμαστε με αυτές τις κακές όψεις του ελληνικού κράτους και παλεύουμε να τις αλλάξουμε. Αυτό το οποίο έχει συμβεί εμάς μας συντρίβει γιατί δεν είναι αυτή η Ελλάδα για την οποία δουλεύουμε και η Ελλάδα στην οποία πιστεύουμε. Υπάρχουν πολλές άλλες εκδοχές της χώρας μας που μας κάνουν τρομερά περήφανους. Όπως υπάρχουν νησίδες υστέρησης υπάρχουν νησίδες αριστείας και στο ελληνικό δημόσιο και στα ελληνικά πανεπιστήμια δεν πρέπει να ισοπεδώνουμε.
ΔΗΜ: Η φράση που είπατε «πρέπει να έχουμε επίγνωση σε ποια χώρα ζούμε» μου θυμίζει αυτό που είπε ο Σημίτης «τι να κάνουμε αυτή είναι η Ελλάδα»
Όχι είναι ο αντίποδας αυτό που είπε ο κ. Σημίτης αλλά δεν είναι αυτή η Ελλάδα. Η Ελλάδα έχει πολύ άξιους ανθρώπους, έχει άξιους κρατικούς υπαλλήλους και είναι πάρα πολύ άδικο αυτό το τραγικό συμβάν και το λεω με πόνο καρδιάς γιατί συμπάσχω με αυτές τις οικογένειες έχουν έναν Γολγοθά μπροστά τους και θα σταθούμε δίπλα τους αλλά η Ελλάδα δεν είναι αυτή και δεν θα συμβιβαστούμε ποτέ με αυτή την Ελλάδα.
Ερωτηθείς ποια βήματα θα κάνει η κυβέρνηση για την επαναλειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου: Τα βήματα αφορούν στη συνδρομή την οποία έχουμε ήδη ζητήσει από την ευρωπαϊκή επιτροπή αλλά και από χώρες που έχουνε διευρυμένα δίκτυα σιδηροδρόμου όπως είναι η Γερμανία για να κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε και να αξιοποιήσουμε τις καλύτερες πρακτικές το πώς θα φτιάξουμε ένα σύγχρονο σιδηρόδρομο. Αυτό αφορά το μεσομακροπρόθεσμο φυσικά. Τα βήματα αφορούν στην ταχύτερη δυνατή στελέχωση και ενδυνάμωση του ανθρώπινου δυναμικού που είδαμε ότι διαχρονικά είχε παραμεληθεί. Θυμίζω ότι μέχρι το 2015-2019 αποχώρησαν 480 ανθρωποι από τον ΟΣΕ και έγιναν 26 προσλήψεις. Έμείς έχουμε δρομολογήσει 220 προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ και άλλες 200 προσλήψεις με συμβασιούχους προσωπικό έκτακτο για να μπορέσουμε να στηρίξουμε το ανθρώπινο δυναμικό. Είπαμε επίσης ότι δεν θα υπάρχει σταθμός που θα λειτουργεί χωρίς να έχει δύο σταθμάρχες, αυτό μπορεί να σημαίνει ένα πιο αραιό σιδηροδρομικό έργο το επόμενο διάστημα όμως είναι αναγκαίο για να ανακτήσουμε την εμπιστοσύνη. Εδώ έχουμε να κάνουμε με μια ατελή μεταρρύθμιση και μεταβίβαση των ελληνικών σιδηροδρόμων στην νέα εποχή. Δηλαδή πως θα συμφιλιώσουμε τις νέες τεχνολογίες, τα τρένα υψηλών ταχυτήτων με ένα προσωπικό το οποίο θα μπορεί να τα χειρίζεται με επάρκεια. Με καλή εκπαίδευση και με συστήματα και δικλείδες ασφαλείας τόσο σε ανθρώπινο επίπεδο δηλαδή με την αρχή των 4 ματιών ότι δεν μπορείς να έχεις έναν άνθρωπο μόνο του που εκτελεί μια κρίσιμη διαδικασία αλλά και σε πληροφοριακό επίπεδο συστημάτων τηλεδιοίκησης.
Να ξεκαθαρίσουμε ότι σε ότι αφορά το σταθμό της Λάρισας υπήρχε σύστημα τηλεδιοίκησης, δεν χρησιμοποιήθηκε. Το έργο αυτό καρκινοβατούσε, έως το 2017 είχε παραδοθεί μόλις το 18%, πάγωσε για τέσσερα χρόνια. Εμείς μπορέσαμε και το ξεκολλήσαμε το 2021 και μέσα σε ενάμιση χρόνο το έργο αυτό ολοκληρώθηκε στο 70%
Ερωτηθείς αν θα ζητήσουν ευθύνες από την Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων: Όλοι όσοι έχουν συμμετοχή σε αυτό το τραγικό δυστύχημα δεν μπορούν να αισθάνονται και να κάθονται άνετα στις καρέκλες τους. Είναι το ελάχιστο το οποίο οφείλουμε στις οικογένειες των θυμάτων, στους τραυματίες, στους επιβάτες που έζησαν αυτή την τραγική εμπειρία. Η Αρχή αυτή έχει στηθεί κακά εξαρχής, ήταν υποστελεχωμένη, όπως βλέπουμε πλέον από την ειδησιογραφία υπάρχουν ευθύνες και του ΣΥΡΙΖΑ και των πολιτικών κομμάτων που αποψίλωναν το προσωπικό τους για να τους μεταφέρουν σε πολιτικά ή σε κομματικά γραφεία. Όλο αυτό δείχνει ανάγλυφα αυτό που λεει ο Πρωθυπουργός ότι ναι εμείς θα αναλάβουμε την ευθύνη που μας αναλογεί, δεν θα κρυφτούμε από αυτή, αναλαμβάνουμε την ευθύνη να πάμε τον ΟΣΕ και το σιδηρόδρομο στην επόμενη μέρα αλλά δεν πρέπει να κρύψουμε κάτω από το χαλί και τις συστημικές ευθύνες και τις παθογένειες που υπάρχουνε σε αυτές τις αποσπάσεις που στερούν χρήσιμο προσωπικό από μια ανεξάρτητη Αρχή, στο γεγονός ότι έχουμε γιατρούς οι οποίοι δίνουν ελαφρά την καρδία και χωρίς να κάνουν εξετάσεις αναρρωτικές άδειες σε ανθρώπους που εμπλέκονται σε αυτό το τραγικό δυστύχημα για να ξεφύγουν από τις ευθύνες. Όλο αυτό είναι το κράτος με το οποίο παλεύουμε, είμαστε απέναντι σε το κακό κράτος και θα το αλλάξουμε.
Ερωτηθείς αν είχε ενημερώσει ο κ. Καραμανλής το υπουργικό συμβούλιο για την κατάσταση των Μέσων Μεταφοράς: Ο κ. Καραμανλής και ο κ. Μητσοτάκης έχουνε πει δημόσια πολλές φορές πόσο κακή ήταν η κατάσταση στα τρένα. Ότι έχουμε παραλάβει μεταφορές, και τρένα και λεωφορεία και μετρό τα οποία έχουνε διαχρονικά προβλήματα και υποστελέχωσης και υποχρηματοδότησης και ο δικός μας σκοπός και στόχος είναι να εξασφαλίσουμε πρόσθετους πόρους για να μπορέσουμε να επενδύσουμε σε συστήματα, σε ανθρώπους, σε έργα υποδομής που θα τα κάνουν καλύτερα. Αυτά με το Ταμείο Ανάκαμψης, με το ΕΣΠΑ, με τα σχέδια τα οποία έχουμε συνομολογήσει και εφαρμόζουμε πλέον έχουνε εξασφαλιστεί, και ισχύει ότι το έργο αυτό δεν προλάβαμε να ολοκληρωθεί, είναι ζήτημα κάποιων μηνών να ολοκληρωθεί και είναι σίγουρο ότι αν ήταν ολοκληρωμένο το πιθανότερο είναι ότι θα είχε αποτραπεί το συγκεκριμένο δυστύχημα.
Ερωτηθείς αν θα ξηλώσουν τον ΟΣΕ: Έχει ήδη παραιτηθεί η διοίκησή του. Το φθινόπωρο που μας πέρασε ψηφίστηκε ένας νόμος, αποτελεί μεταρρυθμιστικό ορόσημο του σχεδίου Ελλάδα 2.0, και αφορά την αναδιάρθρωση και του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ. Αυτός ο νόμος έχει ψηφιστεί και είναι σε διαδικασία υλοποίησης. Αυτά δεν είναι θέματα τα οποία δεν τα είχαμε υπόψη μας, γνωρίζαμε τις παθογένειες, είχαμε και έχουμε σχέδιο μεταρρυθμίσεις, χρηματοδοτήσεις και επενδύσεις για να αλλάξουν όλα αυτά, είναι πάρα πολύ τραγικό ότι το δυστύχημα αυτό συνέβη ενώ ταυτόχρονα υλοποιούνται αυτές οι μεταρρυθμίσεις και οι επενδύσεις.
Αναφορικά με την χθεσινή αποκάλυψη για τα τούνελ: Εμείς έχουμε ζητήσει αυτή την έκθεση ακριβώς για να αντιμετωπίσουμε όλες αυτές τις τρωτότητες. Δεν μπορεί να υπάρχει λειτουργία κρίσιμων υπηρεσιών του κράτους που δεν γίνεται έλεγχος τρωτότητας και δεν υπάρχει αντίληψη των αδυναμιών και των προβλημάτων. Αν δεν γνωρίζουμε δεν θα μπορέσουμε να τα επιλύσουμε, συνεπώς αντί να τα κρύβουμε κάτω από το χαλί το σημαντικότερο είναι να γνωρίζουμε που βρίσκονται τα προβλήματα και να τα επιλύσουμε .
ΔΗΜ: Μπορούν να γίνουν τόσο γρήγορα μέσα σε 15-20 μέρες;
Θα τα δούμε όλα. Ο κ. Γεραπετρίτης είμαι σίγουρος ότι με τις υπηρεσίες του υπουργείου θα κάνει ότι καλύτερο που μπορεί.
Ερωτηθείς αν θα επαναλειτουργήσει ο σιδηρόδρομος στα τέλη Μαρτίου καθώς και για τις υποδομές της χώρας: Ο στόχος της κυβέρνησης και του κ.Γεραπετρίτη είναι αυτός. Η εντολή που έχει δώσει και ο πρωθυπουργός και ο κ.Γεραπετρίτης είναι σαφής και αυστηρή όλες οι κρίσιμες υποδομές είτε αφορούν σε λιμάνια είτε αφορούν σε αεροδρόμια, είτε αφορούν σε σιδηρόδρομους είτε αφορούν σε οδικές διασυνδέσεις θα ελεγχτούν εξονυχιστικά. Δεν πρέπει να υπάρχει καμία αίσθηση ανασφάλειας που ουσιαστικά ροκανίζει την εμπιστοσύνη των πολιτών προς το κράτος για τις κρίσιμες αυτές λειτουργίες και υποδομές.
Ερωτηθείς αν ο κ. Καραμανλής θα μιλήσει σε κάποια επιτροπή της Βουλής: Ο κ. Καραμανλής έχει επιλέξει μια στάση ευθύνης με τον τρόπο που διαχειρίστηκε από την πρώτη μέρα το τραγικό συμβάν κάτι το οποίο δεν είναι καθόλου συνηθισμένο στο πολιτικό σύστημα. Η παραίτηση και η ανάληψη αντικειμενικής πολιτικής ευθύνης έγινε από την πρώτη στιγμή από τον ίδιο, και αυτό ειναι κάτι που πρέπει να σεβόμαστε και είναι κάτι που πρέπει να αποτελεί οδηγό για τον τρόπο με τον οποίο κάθε πολιτικό πρόσωπο αντιλαμβάνεται και αναλαμβάνει τις ευθύνες του. Είμαι βέβαιος ότι ο κ. Καραμανλής θα μιλήσει, θα εξηγήσει , θα αναδείξει και το τι έχει κάνει και ποιες είναι η διαχρονικές αδυναμίες των συστημάτων αυτών.
ΔΗΜ: Οι δύο υφυπουργοί θα εμφανιστούν;
Δεν νομίζω ότι κρύβεται κανείς.
Ερωτηθείς αν θα θέσει υποψηφιότητα ο κ. Καραμανλής στις επικείμενες εκλογές: Ο κ. Καραμανλής θα σταθμίσει ο ίδιος πως θα διαχειριστεί αυτή την υπόθεση. Η δική μας άποψη και θέση είναι ότι μπορεί και πρέπει να κατεβεί εφόσον θέλει να διεκδικήσει την πολιτική ψήφο της εκλογικής του βάσης. Δεν βαρύνεται ο κ.Καραμανλής με ποινικές ευθύνες αυτή τη στιγμή έχει αναλάβει τις πολιτικές ευθύνες. Εφόσον το κρίνει ο ίδιος πρέπει να κατεβεί.
Ερωτηθείς αν πιστεύει ότι είναι εφικτό το αφήγημα της αυτοδυναμίας ή θα πρέπει να εξετάσουν το ενδεχόμενο συγκυβέρνησης από την πρώτη Κυριακή: Δεν είναι ο καιρός για να κάνουμε εκλογικά σενάρια , αυτή τη στιγμή υπάρχει μια σοβαρή ρήξη εμπιστοσύνης των πολιτών προς το πολιτικό σύστημα συνολικά που πρέπει να αντιμετωπιστεί με την απαραίτητη και αναγκαία υπευθυνότητα από όλους. Συνεπώς δεν νομίζω ότι έχει σημαία αυτή τη στιγμή να μιλάμε εν θερμώ ούτε για δημοσκοπικά ευρήματα ούτε για εκλογικά ή μετεκλογικά σενάρια.
Αναφορικά με το χρόνο των εκλογών: Δεν θα μπω σε ημερομηνίες, είναι απόφαση του Πρωθυπουργού το πότε θα κρίνει ότι πρέπει να γίνουνε εκλογές.
Ερωτηθείς ποιες ήταν οι πρώτες του αντιδράσεις ότι έμαθε για τη σύγκρουση των τρένων: Η πρώτη μου αντίδραση ήταν να έρθω σε επαφή με την Πολιτική Προστασία, με την Πυροσβεστική, με την Αστυνομία και αμέσως βρεθήκαμε όλοι στο Κέντρο Επιχειρήσεων της Πολιτικής Προστασίας για να μπορέσουμε να κάνουμε διαχείριση της κατάστασης. Είναι απίστευτο πράγματι το τι συνέβη. Αυτό το οποίο καλούμαστε να κάνουμε, και είναι αυτό για το οποίο πρέπει να προετοιμάζεται το κάθε κράτος, είναι το πώς διαχειρίζεται το απρόοπτο, το αναπάντεχο, αυτό που δεν έχει σχεδιαστεί γιατί δεν υπάρχει κανένα τέλειο σύστημα για να αντιμετωπίσει την ανθρώπινη φύση. Λάθη θα γίνονται, τα συστήματα φτιάχνονται για να διορθώνουν αυτά τα λάθη και από εκεί και πέρα οι πολιτικές ηγεσίες αυτό που πρέπει να κάνουν είναι να δείχνουν τον δρόμο της ευθύνης, της ανάληψης ευθύνης, της ειλικρίνειας και λύσεων, των πραγματικών λύσεων όχι της λογικής πλάνης που αναπαράγει τα προβλήματα του παρελθόντος.
Ερωτηθείς αν τα Τέμπη είναι «το Μάτι» του κ. Μητσοτάκη: Θεωρώ ότι είναι εντελώς άκαιρες συγκρίσεις και συμψηφισμοί, το θεωρώ πρόστυχο σε ανθρώπινο επίπεδο και δεν μπορεί να μπαίνουνε σε ζυγαριά οι δικοί μας και οι δικοί σας νεκροί. Είναι απάνθρωπο και όποιος διακινεί τέτοιες αναλύσεις δεν σέβεται την ανθρώπινη ζωή.
Σημείωσε μάλιστα πως χρειάζεται επιμονή στην αξιολόγηση, στις τυπικές διαδικασίες, στο να βάζουμε και να επιλέγουμε τον κατάλληλο άνθρωπο στην κατάλληλη θέση και να μην υπάρχει χαλαρή αντίληψη όταν διαχειριζόμαστε ευθύνες που επηρεάζουν τις ζωές των ανθρώπων, από το υψηλότερο επίπεδο της πολιτικής εξουσίας μέχρι τον τελευταίο υπάλληλο.
Ο κ. Σκέρτσος ανέφερε πως το τραγικό δυστύχημα μας έφερε αντιμέτωπους με υστερήσεις που έχει πολλά χρόνια το ελληνικό Δημόσιο, ενώ τόνισε πως για την επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου έχει ζητηθεί η συνδρομή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ότι θα γίνει στελέχωση και ενδυνάμωση του ανθρώπινου δυναμικού, που διαχρονικά είχε παραμεληθεί, ενώ τοποθετούνται και δύο σταθμάρχες σε κάθε σταθμό.
Ξεκαθάρισε ότι όλοι όσοι έχουν συμμετοχή στο δυστύχημα δεν μπορούν να κάθονται άνετα στην καρέκλες τους, σημειώνοντας πως «στόχος μας είναι να εξασφαλιστούν πόροι που θα επενδυθούν σε έργα και πόρους».
Ο υπουργός Επικρατείας είπε πως στόχος της κυβέρνησης είναι να ξεκινήσουν τα δρομολόγια στο τέλος Μαρτίου, ενώ τόνισε πως όλες οι κρίσιμες υποδομές θα ελεγχθούν εξονυχιστικά. Όσον αφορά τον Κώστα Καραμανλή, ανέφερε πως με την παραίτησή του ανέλαβε την πολιτική ευθύνη, λέγοντας πως ο πρώην υπουργός θα μιλήσει.
Τέλος, για το εάν θα είναι υποψήφιος ο κ. Καραμανλής απάντησε πως ο ίδιος θα σταθμίσει πώς θα διαχειριστεί αυτή την υπόθεση, υπογραμμίζοντας πως μπορεί να κατέβει, εφόσον το θέλει.
Αναλυτικά οι δηλώσεις του
Ερωτηθείς αν το επιτελικό κράτος «βγήκε από τις ράγες»: Όταν συμβαίνουν τόσο συντριπτικά γεγονότα που έχουν κόστος σε ανθρώπινες ζωές όπως είναι τα Τέμπη, όπως είναι το Μάτι, η Μάνδρα, η Marfin ή η χρεοκοπία της χώρας μας δεν πρέπει να κρυβόμαστε πίσω από ένα μπαλάκι ευθυνών και πρέπει να οδηγούμαστε σε μεγαλύτερη εθνική αυτογνωσία. Επομένως αν θεωρούμε ότι το συμπέρασμα που βγαίνει από την τραγωδία των Τεμπών είναι ότι χρειαζόμαστε λιγότερη αξιολόγηση στο Δημόσιο ή λιγότερο επιτελικό κράτος τότε κάτι δεν έχουμε καταλάβει σωστά σε σχέση με τη συμφορά που μας έχει βρει. Αυτό το οποίο πιστεύω είναι ότι χρειαζόμαστε ακόμα πιο ισχυρούς μηχανισμούς που θα εμπεδώσουν την αξία της αξιολόγησης, της στοχοθεσίας και στο ανθρώπινο δυναμικό και στις πολιτικές που εφαρμόζουμε των κυρώσεων όπου οι διαδικασίες αυτές δεν εφαρμόζεται σωστά. Γιατί αυτό το οποίο είδαμε στα Τέμπη ήταν μια αλληλουχία ανθρώπινων λαθών και κακοδιοίκησης, δεν οφείλεται δηλαδή μόνο στην έλλειψη συστημάτων που και συστήματα υπήρχαν, δικλείδες ασφαλείας υπήρχαν όμως δεν υπήρχε η σωστή διοίκηση του ανθρώπινου δυναμικού για να αποτρέψουμε το λάθος. Επομένως αν χρειάζεται κάτι επειγόντως η χώρα μας, και έχουν γίνει βήματα προς αυτή την κατεύθυνση σε πολλά πεδία τα τελευταία χρόνια, είναι πολύ πιο μεγάλη επιμονή στην αξιολόγηση, στις διαδικασίες, στο να βάζουμε και να επιλέγουμε τον κατάλληλο άνθρωπο στην κατάλληλη θέση. Στο να μην έχουμε καμία απολύτως χαλαρή αντίληψη όταν διαχειριζόμαστε σημαντικές ευθύνες που επηρεάζουν τις ζωές των ανθρώπων από το υψηλότερο επίπεδο της πολιτικής ηγεσίας μέχρι και τον τελευταίο υπάλληλο του κράτους.
Ερωτηθείς πόσες «νησίδες αναχρονιστικού κράτους» υπάρχουν και πόσες τέτοιες μάχες έδωσε ο πρωθυπουργός και τις έχασε: Υπάρχουν πολλές νησίδες τέτοιες τις βλέπουμε καθημερινά όλοι και ως πολίτες, ως χρήστες κρατικών υπηρεσιών, υπάρχουν πολλά προβλήματα τα οποία αντιμετωπίζουμε καθημερινά και στο σύστημα υγείας και έχουμε πει ότι έχουμε το σχέδιο μετά την πανδημία για να το αλλάξουμε, έχουμε τα χρήματα. Έχουμε δεσμεύσει πάνω από 1,5 δις € για να δημιουργήσουμε ένα καλύτερο σύστημα υγείας. Δίνουμε την μάχη κάθε μέρα και μπορώ να σας αναφέρω τουλάχιστον 12 νόμους πλέον του ελληνικού κράτους που έχουν σαν στόχο να φτιάξουμε ένα κράτος το οποίο θα έχει στον πυρήνα του την αξιολόγηση. Γιατί εμείς πιστεύουμε γνήσια στην αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων, έχει ξεκινήσει σε κάποιους τομείς. Στην εκπαίδευση αυτή τη στιγμή υπάρχει αξιολόγηση σχολικών μονάδων, συγγραμμάτων, εκπαιδευτικού υλικού, αποτελεσμάτων αλλά και των ίδιων των εκπαιδευτικών. Υπάρχουν επίσης άλλοι τομείς όπως η υγεία που έχουμε αξιολόγηση διοικήσεων, υπάρχει το λεγόμενο επιτελικό κράτος το οποίο έχει στον πυρήνα του την αξιολόγηση των επιδόσεων υπουργών. Συνεπώς ο Κυρ. Μητσοτάκης αυτές τις αλλαγές έχει φέρει, σε αυτές τις αλλαγές πιστεύει, κρίνεται προφανώς...
Για αυτό το επιτελικό κράτος που αξιολογεί τους υπουργούς δεν είδαμε καμία αξιολόγηση τέσσερα χρόνια δηλαδή να βγει το κράτος και να πει «αυτός ο υπουργός δεν κάνει να πάει σπίτι του»
Νομίζω ότι έχουμε μια κυβέρνηση η οποία μέχρι και το δυστύχημα των Τεμπών είχε φέρει αποτελέσματα που έχουμε πολλά χρόνια να δούμε στην ελληνική δημόσια διοίκηση, ακριβώς διότι έχει έναν πρωθυπουργό και έχει στελέχη υπουργούς που έχουν αναλάβει μια ευθύνη να πάνε την χώρα πιο μπροστά. Αυτό το τραγικό δυστύχημα μας έφερε αντιμέτωπους με τις πολλές διαχρονικές υστερήσεις που έχει σε πάρα πολλά πεδία το ελληνικό δημόσιο γιατί δεν μπορείς ως υπουργός ή ως πρωθυπουργός να ελέγχεις τον τρόπο με τον οποίο διοικεί ένας τοπικός επιθεωρητής το Σταθμαρχείο Λάρισας, το κατά πόσο γίνονται σκάντζες μεταξύ των σταθμαρχών για το αν θα πάνε νωρίτερα ή αργότερα στη βάρδιά τους ή για το κατά πόσο ένας εκπαιδευμένος κατά τα άλλα και πιστοποιημένα εκπαιδευμένος σταθμάρχης επιλέγει να μην χρησιμοποιήσει ένα πληροφοριακό σύστημα τηλεδιοίκησης που είναι στα χέρια του.
Δεν δέχομαι ούτε την ισοπέδωση ούτε το μηδενισμό είναι αυτή τη στιγμή ο χειρότερος εχθρός σε μια δημοκρατία και για μια κοινωνία η οποία τα τελευταία 13 χρόνια έχει χτυπηθεί πάρα πολύ, έχει υποφέρει από οριζόντιες τεράστιες περικοπές που οδήγησαν και στο σιδηροδρομικό έργο, και όχι μόνο εκεί, σε μια πολύ χαμηλή ποιότητα δημόσιων αγαθών και υπηρεσιών. Δεν πρέπει να ξεχνάμε σε ποια πραγματικότητα και σε ποιο κράτος ζούμε. Ζούμε σε ένα κράτος το οποίο έχασε το 25 με 30% του ΑΕΠ πριν από δώδεκα χρόνια και παλεύουμε να φτάσουμε και ακόμα δεν έχουμε φτάσει εκεί που βρισκόμασταν το 2008. Άρα δεν μπορούμε να απαιτούμε από ένα κράτος το οποίο οφείλει να πετύχει υψηλότερους από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο ρυθμούς ανάπτυξης για να μπορέσει να έχει έσοδα, για να μπορέσει να χρηματοδοτήσει καλύτερους σιδηρόδρομους, καλύτερα λεωφορεία, καλύτερα νοσοκομεία, καλύτερα σχολεία όλα αυτά είναι πολύ αναγκαία και για όλα αυτά δουλεύουμε όμως επαναλαμβάνω πρέπει να έχουμε επίγνωση σε ποια χώρα ζούμε. Δεν συμβιβαζόμαστε με αυτή τη χώρα, δεν συμβιβαζόμαστε με αυτές τις κακές όψεις του ελληνικού κράτους και παλεύουμε να τις αλλάξουμε. Αυτό το οποίο έχει συμβεί εμάς μας συντρίβει γιατί δεν είναι αυτή η Ελλάδα για την οποία δουλεύουμε και η Ελλάδα στην οποία πιστεύουμε. Υπάρχουν πολλές άλλες εκδοχές της χώρας μας που μας κάνουν τρομερά περήφανους. Όπως υπάρχουν νησίδες υστέρησης υπάρχουν νησίδες αριστείας και στο ελληνικό δημόσιο και στα ελληνικά πανεπιστήμια δεν πρέπει να ισοπεδώνουμε.
ΔΗΜ: Η φράση που είπατε «πρέπει να έχουμε επίγνωση σε ποια χώρα ζούμε» μου θυμίζει αυτό που είπε ο Σημίτης «τι να κάνουμε αυτή είναι η Ελλάδα»
Όχι είναι ο αντίποδας αυτό που είπε ο κ. Σημίτης αλλά δεν είναι αυτή η Ελλάδα. Η Ελλάδα έχει πολύ άξιους ανθρώπους, έχει άξιους κρατικούς υπαλλήλους και είναι πάρα πολύ άδικο αυτό το τραγικό συμβάν και το λεω με πόνο καρδιάς γιατί συμπάσχω με αυτές τις οικογένειες έχουν έναν Γολγοθά μπροστά τους και θα σταθούμε δίπλα τους αλλά η Ελλάδα δεν είναι αυτή και δεν θα συμβιβαστούμε ποτέ με αυτή την Ελλάδα.
Ερωτηθείς ποια βήματα θα κάνει η κυβέρνηση για την επαναλειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου: Τα βήματα αφορούν στη συνδρομή την οποία έχουμε ήδη ζητήσει από την ευρωπαϊκή επιτροπή αλλά και από χώρες που έχουνε διευρυμένα δίκτυα σιδηροδρόμου όπως είναι η Γερμανία για να κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε και να αξιοποιήσουμε τις καλύτερες πρακτικές το πώς θα φτιάξουμε ένα σύγχρονο σιδηρόδρομο. Αυτό αφορά το μεσομακροπρόθεσμο φυσικά. Τα βήματα αφορούν στην ταχύτερη δυνατή στελέχωση και ενδυνάμωση του ανθρώπινου δυναμικού που είδαμε ότι διαχρονικά είχε παραμεληθεί. Θυμίζω ότι μέχρι το 2015-2019 αποχώρησαν 480 ανθρωποι από τον ΟΣΕ και έγιναν 26 προσλήψεις. Έμείς έχουμε δρομολογήσει 220 προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ και άλλες 200 προσλήψεις με συμβασιούχους προσωπικό έκτακτο για να μπορέσουμε να στηρίξουμε το ανθρώπινο δυναμικό. Είπαμε επίσης ότι δεν θα υπάρχει σταθμός που θα λειτουργεί χωρίς να έχει δύο σταθμάρχες, αυτό μπορεί να σημαίνει ένα πιο αραιό σιδηροδρομικό έργο το επόμενο διάστημα όμως είναι αναγκαίο για να ανακτήσουμε την εμπιστοσύνη. Εδώ έχουμε να κάνουμε με μια ατελή μεταρρύθμιση και μεταβίβαση των ελληνικών σιδηροδρόμων στην νέα εποχή. Δηλαδή πως θα συμφιλιώσουμε τις νέες τεχνολογίες, τα τρένα υψηλών ταχυτήτων με ένα προσωπικό το οποίο θα μπορεί να τα χειρίζεται με επάρκεια. Με καλή εκπαίδευση και με συστήματα και δικλείδες ασφαλείας τόσο σε ανθρώπινο επίπεδο δηλαδή με την αρχή των 4 ματιών ότι δεν μπορείς να έχεις έναν άνθρωπο μόνο του που εκτελεί μια κρίσιμη διαδικασία αλλά και σε πληροφοριακό επίπεδο συστημάτων τηλεδιοίκησης.
Να ξεκαθαρίσουμε ότι σε ότι αφορά το σταθμό της Λάρισας υπήρχε σύστημα τηλεδιοίκησης, δεν χρησιμοποιήθηκε. Το έργο αυτό καρκινοβατούσε, έως το 2017 είχε παραδοθεί μόλις το 18%, πάγωσε για τέσσερα χρόνια. Εμείς μπορέσαμε και το ξεκολλήσαμε το 2021 και μέσα σε ενάμιση χρόνο το έργο αυτό ολοκληρώθηκε στο 70%
Ερωτηθείς αν θα ζητήσουν ευθύνες από την Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων: Όλοι όσοι έχουν συμμετοχή σε αυτό το τραγικό δυστύχημα δεν μπορούν να αισθάνονται και να κάθονται άνετα στις καρέκλες τους. Είναι το ελάχιστο το οποίο οφείλουμε στις οικογένειες των θυμάτων, στους τραυματίες, στους επιβάτες που έζησαν αυτή την τραγική εμπειρία. Η Αρχή αυτή έχει στηθεί κακά εξαρχής, ήταν υποστελεχωμένη, όπως βλέπουμε πλέον από την ειδησιογραφία υπάρχουν ευθύνες και του ΣΥΡΙΖΑ και των πολιτικών κομμάτων που αποψίλωναν το προσωπικό τους για να τους μεταφέρουν σε πολιτικά ή σε κομματικά γραφεία. Όλο αυτό δείχνει ανάγλυφα αυτό που λεει ο Πρωθυπουργός ότι ναι εμείς θα αναλάβουμε την ευθύνη που μας αναλογεί, δεν θα κρυφτούμε από αυτή, αναλαμβάνουμε την ευθύνη να πάμε τον ΟΣΕ και το σιδηρόδρομο στην επόμενη μέρα αλλά δεν πρέπει να κρύψουμε κάτω από το χαλί και τις συστημικές ευθύνες και τις παθογένειες που υπάρχουνε σε αυτές τις αποσπάσεις που στερούν χρήσιμο προσωπικό από μια ανεξάρτητη Αρχή, στο γεγονός ότι έχουμε γιατρούς οι οποίοι δίνουν ελαφρά την καρδία και χωρίς να κάνουν εξετάσεις αναρρωτικές άδειες σε ανθρώπους που εμπλέκονται σε αυτό το τραγικό δυστύχημα για να ξεφύγουν από τις ευθύνες. Όλο αυτό είναι το κράτος με το οποίο παλεύουμε, είμαστε απέναντι σε το κακό κράτος και θα το αλλάξουμε.
Ερωτηθείς αν είχε ενημερώσει ο κ. Καραμανλής το υπουργικό συμβούλιο για την κατάσταση των Μέσων Μεταφοράς: Ο κ. Καραμανλής και ο κ. Μητσοτάκης έχουνε πει δημόσια πολλές φορές πόσο κακή ήταν η κατάσταση στα τρένα. Ότι έχουμε παραλάβει μεταφορές, και τρένα και λεωφορεία και μετρό τα οποία έχουνε διαχρονικά προβλήματα και υποστελέχωσης και υποχρηματοδότησης και ο δικός μας σκοπός και στόχος είναι να εξασφαλίσουμε πρόσθετους πόρους για να μπορέσουμε να επενδύσουμε σε συστήματα, σε ανθρώπους, σε έργα υποδομής που θα τα κάνουν καλύτερα. Αυτά με το Ταμείο Ανάκαμψης, με το ΕΣΠΑ, με τα σχέδια τα οποία έχουμε συνομολογήσει και εφαρμόζουμε πλέον έχουνε εξασφαλιστεί, και ισχύει ότι το έργο αυτό δεν προλάβαμε να ολοκληρωθεί, είναι ζήτημα κάποιων μηνών να ολοκληρωθεί και είναι σίγουρο ότι αν ήταν ολοκληρωμένο το πιθανότερο είναι ότι θα είχε αποτραπεί το συγκεκριμένο δυστύχημα.
Ερωτηθείς αν θα ξηλώσουν τον ΟΣΕ: Έχει ήδη παραιτηθεί η διοίκησή του. Το φθινόπωρο που μας πέρασε ψηφίστηκε ένας νόμος, αποτελεί μεταρρυθμιστικό ορόσημο του σχεδίου Ελλάδα 2.0, και αφορά την αναδιάρθρωση και του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ. Αυτός ο νόμος έχει ψηφιστεί και είναι σε διαδικασία υλοποίησης. Αυτά δεν είναι θέματα τα οποία δεν τα είχαμε υπόψη μας, γνωρίζαμε τις παθογένειες, είχαμε και έχουμε σχέδιο μεταρρυθμίσεις, χρηματοδοτήσεις και επενδύσεις για να αλλάξουν όλα αυτά, είναι πάρα πολύ τραγικό ότι το δυστύχημα αυτό συνέβη ενώ ταυτόχρονα υλοποιούνται αυτές οι μεταρρυθμίσεις και οι επενδύσεις.
Αναφορικά με την χθεσινή αποκάλυψη για τα τούνελ: Εμείς έχουμε ζητήσει αυτή την έκθεση ακριβώς για να αντιμετωπίσουμε όλες αυτές τις τρωτότητες. Δεν μπορεί να υπάρχει λειτουργία κρίσιμων υπηρεσιών του κράτους που δεν γίνεται έλεγχος τρωτότητας και δεν υπάρχει αντίληψη των αδυναμιών και των προβλημάτων. Αν δεν γνωρίζουμε δεν θα μπορέσουμε να τα επιλύσουμε, συνεπώς αντί να τα κρύβουμε κάτω από το χαλί το σημαντικότερο είναι να γνωρίζουμε που βρίσκονται τα προβλήματα και να τα επιλύσουμε .
ΔΗΜ: Μπορούν να γίνουν τόσο γρήγορα μέσα σε 15-20 μέρες;
Θα τα δούμε όλα. Ο κ. Γεραπετρίτης είμαι σίγουρος ότι με τις υπηρεσίες του υπουργείου θα κάνει ότι καλύτερο που μπορεί.
Ερωτηθείς αν θα επαναλειτουργήσει ο σιδηρόδρομος στα τέλη Μαρτίου καθώς και για τις υποδομές της χώρας: Ο στόχος της κυβέρνησης και του κ.Γεραπετρίτη είναι αυτός. Η εντολή που έχει δώσει και ο πρωθυπουργός και ο κ.Γεραπετρίτης είναι σαφής και αυστηρή όλες οι κρίσιμες υποδομές είτε αφορούν σε λιμάνια είτε αφορούν σε αεροδρόμια, είτε αφορούν σε σιδηρόδρομους είτε αφορούν σε οδικές διασυνδέσεις θα ελεγχτούν εξονυχιστικά. Δεν πρέπει να υπάρχει καμία αίσθηση ανασφάλειας που ουσιαστικά ροκανίζει την εμπιστοσύνη των πολιτών προς το κράτος για τις κρίσιμες αυτές λειτουργίες και υποδομές.
Ερωτηθείς αν ο κ. Καραμανλής θα μιλήσει σε κάποια επιτροπή της Βουλής: Ο κ. Καραμανλής έχει επιλέξει μια στάση ευθύνης με τον τρόπο που διαχειρίστηκε από την πρώτη μέρα το τραγικό συμβάν κάτι το οποίο δεν είναι καθόλου συνηθισμένο στο πολιτικό σύστημα. Η παραίτηση και η ανάληψη αντικειμενικής πολιτικής ευθύνης έγινε από την πρώτη στιγμή από τον ίδιο, και αυτό ειναι κάτι που πρέπει να σεβόμαστε και είναι κάτι που πρέπει να αποτελεί οδηγό για τον τρόπο με τον οποίο κάθε πολιτικό πρόσωπο αντιλαμβάνεται και αναλαμβάνει τις ευθύνες του. Είμαι βέβαιος ότι ο κ. Καραμανλής θα μιλήσει, θα εξηγήσει , θα αναδείξει και το τι έχει κάνει και ποιες είναι η διαχρονικές αδυναμίες των συστημάτων αυτών.
ΔΗΜ: Οι δύο υφυπουργοί θα εμφανιστούν;
Δεν νομίζω ότι κρύβεται κανείς.
Ερωτηθείς αν θα θέσει υποψηφιότητα ο κ. Καραμανλής στις επικείμενες εκλογές: Ο κ. Καραμανλής θα σταθμίσει ο ίδιος πως θα διαχειριστεί αυτή την υπόθεση. Η δική μας άποψη και θέση είναι ότι μπορεί και πρέπει να κατεβεί εφόσον θέλει να διεκδικήσει την πολιτική ψήφο της εκλογικής του βάσης. Δεν βαρύνεται ο κ.Καραμανλής με ποινικές ευθύνες αυτή τη στιγμή έχει αναλάβει τις πολιτικές ευθύνες. Εφόσον το κρίνει ο ίδιος πρέπει να κατεβεί.
Ερωτηθείς αν πιστεύει ότι είναι εφικτό το αφήγημα της αυτοδυναμίας ή θα πρέπει να εξετάσουν το ενδεχόμενο συγκυβέρνησης από την πρώτη Κυριακή: Δεν είναι ο καιρός για να κάνουμε εκλογικά σενάρια , αυτή τη στιγμή υπάρχει μια σοβαρή ρήξη εμπιστοσύνης των πολιτών προς το πολιτικό σύστημα συνολικά που πρέπει να αντιμετωπιστεί με την απαραίτητη και αναγκαία υπευθυνότητα από όλους. Συνεπώς δεν νομίζω ότι έχει σημαία αυτή τη στιγμή να μιλάμε εν θερμώ ούτε για δημοσκοπικά ευρήματα ούτε για εκλογικά ή μετεκλογικά σενάρια.
Αναφορικά με το χρόνο των εκλογών: Δεν θα μπω σε ημερομηνίες, είναι απόφαση του Πρωθυπουργού το πότε θα κρίνει ότι πρέπει να γίνουνε εκλογές.
Ερωτηθείς ποιες ήταν οι πρώτες του αντιδράσεις ότι έμαθε για τη σύγκρουση των τρένων: Η πρώτη μου αντίδραση ήταν να έρθω σε επαφή με την Πολιτική Προστασία, με την Πυροσβεστική, με την Αστυνομία και αμέσως βρεθήκαμε όλοι στο Κέντρο Επιχειρήσεων της Πολιτικής Προστασίας για να μπορέσουμε να κάνουμε διαχείριση της κατάστασης. Είναι απίστευτο πράγματι το τι συνέβη. Αυτό το οποίο καλούμαστε να κάνουμε, και είναι αυτό για το οποίο πρέπει να προετοιμάζεται το κάθε κράτος, είναι το πώς διαχειρίζεται το απρόοπτο, το αναπάντεχο, αυτό που δεν έχει σχεδιαστεί γιατί δεν υπάρχει κανένα τέλειο σύστημα για να αντιμετωπίσει την ανθρώπινη φύση. Λάθη θα γίνονται, τα συστήματα φτιάχνονται για να διορθώνουν αυτά τα λάθη και από εκεί και πέρα οι πολιτικές ηγεσίες αυτό που πρέπει να κάνουν είναι να δείχνουν τον δρόμο της ευθύνης, της ανάληψης ευθύνης, της ειλικρίνειας και λύσεων, των πραγματικών λύσεων όχι της λογικής πλάνης που αναπαράγει τα προβλήματα του παρελθόντος.
Ερωτηθείς αν τα Τέμπη είναι «το Μάτι» του κ. Μητσοτάκη: Θεωρώ ότι είναι εντελώς άκαιρες συγκρίσεις και συμψηφισμοί, το θεωρώ πρόστυχο σε ανθρώπινο επίπεδο και δεν μπορεί να μπαίνουνε σε ζυγαριά οι δικοί μας και οι δικοί σας νεκροί. Είναι απάνθρωπο και όποιος διακινεί τέτοιες αναλύσεις δεν σέβεται την ανθρώπινη ζωή.