ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
«Κώδικας Μετανάστευσης»: Ψηφίστηκε από την Ολομέλεια - «Υπηρετούμε το συμφέρον του ελληνικού λαού», δήλωσε ο Ν. Μηταράκης
Ο Νότης Μηταράκης απαρίθμησε σειρά πρωτοβουλιών και καινοτομιών που εισάγονται με τον νέο Κώδικα Μετανάστευσης
Ψηφίστηκε από την Ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο
του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου με τίτλο «Κώδικας Μετανάστευσης».
Όπως είπε κατά την εισήγησή του ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, κ. Νότης Μηταράκης, με την ψήφιση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου «συμπληρώνουμε και ολοκληρώνουμε το νομοθετικό έργο του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου με την ψήφιση του Κώδικα Μετανάστευσης. Ρυθμίζοντας τους νόμιμους τρόπους για την παροχή άδειας διαμονής. Ο Κώδικας Μετανάστευσης δεν έρχεται με τη διαδικασία των Κωδίκων, αλλά ως νέο Νομοσχέδιο. Με διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης».
Συνεχίζοντας ο κ. Μηταράκης απαρίθμησε σειρά πρωτοβουλιών και καινοτομιών που εισάγονται με τον νέο Κώδικα Μετανάστευσης.
Κλείνοντας ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, σημείωσε πως ο Κώδικας Μετανάστευσης λαμβάνει υπόψη τις ανάγκες της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας. «Λειτουργώντας αποτρεπτικά για την παράνομη μετανάστευση. Αλλά παράλληλα θεσμοθετώντας αποτελεσματικές νόμιμες διόδους. Εκεί που εμείς ως χώρα θέλουμε. Εκφράζοντας την τάση πλέον στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Τάση για τη διαμόρφωση της οποίας η χώρα μας, την τελευταία τετραετία, έπαιξε καταλυτικό ρόλο. Συνεχίζουμε με αποφασιστικότητα, με σχέδιο, με έργο, υπηρετώντας το γενικό συμφέρον και την πρόοδο του ελληνικού λαού», είπε χαρακτηριστικά.
«Κύριε Πρόεδρε, Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη εφαρμόζει, με μετρήσιμα αποτελέσματα, μια αυστηρή αλλά δίκαιη μεταναστευτική πολιτική.
Καταπολεμήσαμε αποφασιστικά τις παράνομες αφίξεις και ροές. Μειωμένες κατά 76% πέρυσι σε σχέση με το 2019. Μειωμένος αριθμός διαμενόντων αιτούντων άσυλο: 13 χιλιάδες διαμένοντες σήμερα σε 34 δομές, από 92 χιλιάδες διαμένοντες σε 121 δομές το 2019.
Περιορίσαμε δραστικά τις επιπτώσεις της κρίσης στις τοπικές κοινωνίες. Αναφορικά με την παράτυπη μετανάστευση η κυβέρνηση αυστηροποίησε το νομικό πλαίσιο, βελτίωσε δραστικά τις διαδικασίες εξέτασης ασύλου, νομοθέτησε για την επιτάχυνση των απελάσεων.
Υπέγραψε και υλοποιεί ειδική συμφωνία συνεργασίας με τον Frontex για την ενίσχυση και των εθελοντικών και αναγκαστικών επιστροφών.
Δημιουργήσαμε νέες κλειστές / ελεγχόμενες δομές. Παρέχοντας ανθρώπινες συνθήκες διαβίωσης, αλλά και ένα αυξημένο αίσθημα ασφάλειας, για το προσωπικό μας, τους ωφελούμενους και τις τοπικές κοινωνίες.
Πρωτοστατήσαμε στη διεθνοποίηση της μεταναστευτικής κρίσης, με δύο συγκεκριμένες ισχυρές πρωτοβουλίες:
Τη θεσμοθέτηση της συνεργασίας των χωρών πρώτης υποδοχής – MED5 (Ισπανία, Ιταλία, Κύπρος, Μάλτα και Ελλάδα) που συνεδρίασαν για πρώτη φορά στην Αθήνα το 2021.
Θεσμοθετήσαμε την πρωτοβουλία για την προστασία των εξωτερικών συνόρων της ΕΕ –σε συνδιοργάνωση με Αυστρία, Λιθουανία και Πολωνία–, όπου η πλειοψηφία των κρατών-μελών της ΕΕ υπέγραψαν το 2022 τη Διακήρυξη του Βίλνιους και το 2023 της Αθήνας.
Διεθνείς συμμαχίες που στηρίζουν τους δύο στόχους της Ελλάδος, στη διαπραγμάτευση για το νέο Σύμφωνο Μετανάστευσης & Ασύλου:
Πρώτον, τη μείωση των συνολικών ροών στην Ευρώπη και, δεύτερον, την αναγκαστική και ουσιαστική αλληλεγγύη προς τα κράτη υποδοχής, όπως η Ελλάδα. Και βλέπουμε συγκεκριμένα πλέον αποτελέσματα, όπως τα πρόσφατα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου για την ανάγκη προστασίας των εξωτερικών συνόρων. Όπως τη θέσπιση για πρώτη φορά συγκεκριμένου εθελοντικού μηχανισμού, αρχικά το καλοκαίρι του 2022 από τη Γαλλική Προεδρία.
Για την επίτευξη της στρατηγικής μας, από το 2019, προχώρησαμε σε αυστηροποίηση των διατάξεων για το Άσυλο, τις οποίες κωδικοποιήσαμε το 2022:
Με το νόμο 4939/2022 «Κύρωση Κώδικα Νομοθεσίας για την υποδοχή, τη διεθνή προστασία πολιτών τρίτων χωρών και ανιθαγενών και την προσωρινή προστασία σε περίπτωση μαζικής εισροής εκτοπισθέντων αλλοδαπών.»
Επίσης, ψηφίσαμε το Νόμο 4825/2001 για την διευκόλυνση των απελάσεων και των επιστροφών. Καταργήσαμε διατάξεις που λειτουργούσαν ως pull factors, ως παράγοντες προσέλκυσης για τα κυκλώματα λαθροδιακινητών. Όπως την διάταξη για την εργασία των παρανόμως διαμενόντων στη χώρα.
Κυρίες & Κύριοι Συνάδελφοι,
Σήμερα, συμπληρώνουμε και ολοκληρώνουμε το νομοθετικό έργο του Υπουργείου Μετανάστευσης & Ασύλου, με την ψήφιση του Κώδικα Μετανάστευσης.
Ρυθμίζοντας τους νόμιμους τρόπους για την παροχή άδειας διαμονής. Ο Κώδικας Μετανάστευσης δεν έρχεται με την διαδικασία των Κωδίκων, αλλά ως νέο Νομοσχέδιο.
Με διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης. Συνάδελφοι σχολίασαν ότι η διαβούλευση διάρκεσε λιγότερο του συνήθους. Αλλά παράλληλα δέχθηκαν ότι υπήρχαν πολλές παρατηρήσεις. Και σημαντικές αλλαγές έγιναν δεκτές. Άρα εκ του αποτελέσματος ήταν μια αποτελεσματική διαβούλευση.
Και βέβαια συζητήσαμε κανονικά σε 4 συνεδριάσεις στην αρμόδια Επιτροπή το Νομοσχέδιο και η Κυβέρνηση κατέθεσε νομοτεχνικές βελτιώσεις ως αποτέλεσμα εποικοδομητικών σχολίων από τους βουλευτές της Συμπολίτευσης και της Αντιπολίτευσης.
Ο παρόν Κώδικας έχει δύο στόχους:
Πρώτον, την κωδικοποίηση υφισταμένων διατάξεων. Καθώς μετά την ψήφιση του ν. 4251/2014, ακολούθησε μία σειρά από τροποποιήσεις των επιμέρους διατάξεών του, η ψήφιση αυτοτελών ρυθμίσεων, καθώς και η έκδοση σημαντικού αριθμού κανονιστικών πράξεων. Χρειάστηκε για ασφάλεια Δικαίου να υπάρξει μία κωδικοποίηση της υφιστάμενης νομοθεσίας.
Δεύτερον, την εισαγωγή νέων διατάξεων ή τροποποίηση υφισταμένων. Καθώς καταγράφηκαν δυσλειτουργίες σε επιμέρους θέματα. Όπως στον μηχανισμό μετακλήσεων πολιτών τρίτων χωρών για παροχή εργασίας ή στη μη παροχή δικαιώματος αλλαγής σκοπού διαμονής. Δυσλειτουργίες οι οποίες καθιστούν απαραίτητη την υιοθέτηση σήμερα στοχευμένων νομοθετικών παρεμβάσεων.
Ώστε ο Κώδικας Μετανάστευσης να καταστεί περισσότερο ορθολογικός, λειτουργικός και ανταποκρινόμενος στην κοινωνικοοικονομική κατάσταση της χώρας, όπως αυτή έχει διαμορφωθεί σήμερα.
Επέρχονται λοιπόν ουσιαστικές αλλαγές, τις οποίες παρουσίασε ο εισηγητής της πλειοψηφίας και για την οποία τοποθετήθηκαν οι συνάδελφοι Βουλευτές. Επιλέξαμε η έναρξη ισχύος του Νομοσχεδίου να είναι η 1/1/2024, για να υπάρχει ασφάλεια Δικαίου. Να υπάρχει αρκετός χρόνος για όσους ετοιμάζονταν να υποβάλλουν αιτήσεις με τις υφιστάμενες διατάξεις, ώστε οι νέες διατάξεις να ισχύουν από το 2024.
Δίνουμε έμφαση στην Ψηφιακή διαδικασία και αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό. Με το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα (Ο.Π.Σ.) «Μετανάστευση». Προσφέροντας ταχύτητα και αποτελεσματικότητα στις διαδικασίες. Όπως πράττουμε στην διαδικασία ασύλου, με το σύστημα Αλκυόνη ΙΙ.
Θεσμοθετείται η ηλεκτρονική υποβολή του συνόλου των δικαιολογητικών αποκλειστικά σε μία «πύλη εισόδου». Με ατομική ηλεκτρονική θυρίδα ανά αιτούντα. Στην οποία θα έχει πρόσβαση είτε για να υποβάλλει αρχική αίτηση για άδεια διαμονής είτε για ανανέωση. Και για τον ίδιο και για όλη την οικογένειά του. Για όλους τους τύπους αδειών. Παράλληλα, υλοποιούνται οι απαραίτητες διαλειτουργικότητες με τον ΕΦΚΑ, την ΑΑΔΕ, την ΕΛ.ΑΣ., το Υπουργείο Εξωτερικών. Ώστε να επιταχυνθούν και αυτοματοποιηθούν διαδικασίες. Αξιοποιώντας πόρους που διαχειρίζεται το ΥΜΑ από τα Ευρωπαϊκά Ταμεία Μετανάστευσης & Εσωτερικών Υποθέσεων, αλλά και τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Με έργα θωράκισης της κυβερνοασφάλειας όλων των συστημάτων, καθώς το κοινό στο οποίο απευθύνονται αυτά τα ηλεκτρονικά συστήματα αγγίζουν το 1 εκατομμύριο πολίτες, ενώ παράλληλα διατηρούν πλήθος ευαίσθητων δεδομένων.
Με έργα ψηφιοποίησης του χαρτώου αρχείου (περίπου 100 εκατομμύρια σελίδες) δεκαετιών και την απευθείας πρόσβαση του κάθε πολίτη, του κάθε αιτούντα νόμιμης άδειας διαμονής μέσα από την προσωπική ηλεκτρονική θυρίδα του.
Με εφαρμογές που θα αντιμετωπίσουν φαινόμενα υποβολής αιτήσεων με πλαστά δικαιολογητικά, με χρήση τεχνολογίας τεχνητής νοημοσύνης, επιταχύνοντας διαδικασίες βιντεο-ταυτοποίησης του εκάστοτε αιτούντα.
Ενώ παράλληλα, αυστηροποιείται το θεσμικό πλαίσιο με την απαγόρευση υποβολής νέας αίτησης για 5 έτη για όσους «ανεβάζουν» πλαστά δικαιολογητικά. Με τη δημιουργία κέντρων λήψης βιομετρικών σε Αθήνα (2), Πειραιά και Θεσσαλονίκη, όπου οι αιτούντες θα μπορούν να δίνουν βιομετρικά δεδομένων και να παραλαμβάνουν τις άδειες διαμονής τους.
Με σκοπό να αντιμετωπίσουμε περισσότερες από 200 χιλιάδες εκκρεμότητες το πρώτο εξάμηνο λειτουργίας τους. Με πλήρη σεβασμό στα προσωπικά δεδομένα, καθώς το σύνολο των βιομετρικών θα συνεχίζουν να φυλάσσονται αποκλειστικά στη βάση δεδομένων του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Μετανάστευσης, όπως δηλαδή γίνεται μέχρι σήμερα.
Με σκοπό την απελευθέρωση ανθρώπινων πόρων και των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και του Υπουργείου από διοικητικές διαδικασίες, ώστε τα στελέχη των Υπουργείων, των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων να απασχολούνται εξ ολοκλήρου με το κύριο αντικείμενό τους, δηλαδή την εξέταση της ουσίας των αιτήσεων για τις άδειες διαμονής.
Επίσης, με τον υπό συζήτηση Κώδικα Μετανάστευσης, ενοποιούμε, ομαδοποιούμε, συναφείς άδειες παραμονής.
Ενσωματώνεται η Οδηγία 2021/1883 που αφορά στην απασχόληση υψηλής ειδίκευσης - «Μπλε Κάρτα της ΕΕ» και επικαιροποιούνται διατάξεις που αποτελούν ενσωμάτωση διατάξεων ενωσιακού δικαίου. Απαλείφονται εθνικές ρυθμίσεις, όταν είναι συναφείς με τις προβλεπόμενες σχετικές στο Ευρωπαϊκό Δίκαιο.
Αναμορφώνεται η διαδικασία μετακλήσεων με την εισαγωγή πρόβλεψης για έκδοση Πράξης Υπουργικού Συμβουλίου ετησίως, αντί έκδοσης κοινής υπουργικής απόφασης ανά διετία. Η ΚΥΑ για το 2023 είναι έτοιμη και βρίσκεται στο στάδιο των υπογραφών, ώστε να δημοσιευθεί τις επόμενες ημέρες. Από το 2024 με την πράξη Υπουργικού Συμβουλίου θα καθορίζονται , σε επίπεδο επικράτειας, οι ανάγκες σε εργατικό δυναμικό και όχι πλέον ανά περιφερειακή ενότητα.
Δίνοντας έμφαση στον καθορισμό αριθμού θέσεων εργασίας ανά τομέα της οικονομίας, και όχι στενά περιγραφόμενων ειδικοτήτων. Για την άμεση κάλυψη αναγκών σε εργάτες γης, Παρατείνουμε σήμερα έως 31/12/2023 το δικαίωμα υποβολής αιτήσεων με την κατ’ εξαίρεσιν διαδικασία μετάκλησης.
Έχουμε ήδη θεσμοθετήσει με τον ν. 4915/2022 την πενταετή άδεια διαμονής, η οποία παρέχει στον κάτοχο δικαίωμα διαμονής και εργασίας για περίοδο έως εννέα (9) μήνες ανά περίοδο δώδεκα (12) μηνών. Έχουμε ήδη υπογράψει Διεθνείς Συμφωνίες με το Μπαγκλαντές και την Αίγυπτο.
Λειτουργούμε ήδη ψηφιακό σύστημα υποβολής αιτήσεων.
Με το Νέο Κώδικα Μετανάστευσης, απλοποιούμε την διαδικασία αίτησης για άδειες διαμονής, για πολίτες τρίτων χωρών, που έχουν εισέλθει νόμιμα στη χώρα με οποιαδήποτε θεώρηση εισόδου ή διαμένουν νόμιμα σε αυτή.
Παρέχουμε τη δυνατότητα χορήγησης άδειας διαμονής για εργασία υψηλής ειδίκευσης σε πολίτες τρίτων χωρών που εισέρχονται στη χώρα με θεώρηση εισόδου Schengen (τουριστική VISA C) ή σε όσους απαλλάσσονται από αυτή την υποχρέωση και βρίσκουν εργασία ως εργαζόμενοι υψηλής ειδίκευσης.
Αίρεται η απαγόρευση αλλαγής σκοπού διαμονής για συγκεκριμένες κατηγορίες αδειών διαμονής. Άρση που συνεπάγεται ευελιξία στην κάλυψη θέσεων απασχόλησης, καθώς δεν θα απαιτείται από έναν πολίτη τρίτης χώρας που διαμένει νομίμως η αναχώρησή του από τη χώρα και η επανείσοδος σε αυτή.
Περαιτέρω καθιερώνεται ενιαία διαδικασία για την έκδοση αδειών διαμονής με τις οποίες παρέχεται δικαίωμα εργασίας, ενώ αυξάνεται η διάρκεια ισχύος της αρχικής χορήγησης για να μειωθεί το γραφειοκρατικό βάρος από δύο σε τρία έτη.
Αυξάνεται η διάρκεια ισχύος άδειας διαμονής δεύτερης γενιάς (φοίτηση ή γέννηση στην Ελλάδα), από πέντε (5) σε δέκα (10) έτη. Καθιερώνεται για όλες τις εργασιακού τύπου άδειες διαμονής, ενιαία και ευέλικτη διαδικασία για την εισδοχή πολιτών τρίτων χωρών.
Ειδικότερα, η εξέταση της πλήρωσης των προϋποθέσεων για χορήγηση άδειας διαμονής θα γίνεται από τις αρμόδιες, εδώ στην Ελλάδα Υπηρεσίες, για την έκδοση της σχετικής άδειας υπηρεσίες του ΥΜΑ ή των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων κατά περίπτωση.
Εφόσον αυτές οι προϋποθέσεις πληρούνται, θα διαβιβάζεται σχετική πράξη έγκρισης στις αρμόδιες προξενικές αρχές. ‘Ώστε αυτές, οι αρμόδιες προξενικές αρχές να ελέγχουν μόνο την πλήρωση των προϋποθέσεων του Κώδικα Θεωρήσεων και όχι και την πλήρωση των προϋποθέσεων για χορήγηση άδειας διαμονής όπως κάνουν σήμερα, με συνέπεια τη μεγάλη καθυστέρηση στην έκδοση θεωρήσεων εισόδου. Να σημειώσω ότι ανακοινώσαμε σήμερα την πρόσληψη 600 εργαζομένων στα προξενεία με χρηματοδότηση από τα Ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για να μπορέσουμε να επιταχύνουμε την έκδοση θεωρήσεων στα προξενεία για κάθε τύπο άδειας.
Ως προς τα απαιτούμενα κατά περίπτωση δικαιολογητικά, τα οποία θα καθοριστούν με ΚΥΑ, η οποία θα επικαιροποιεί και μειώνει τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, και καθιερώνεται η αυτεπάγγελτη ηλεκτρονική αναζήτησή τους από τη Διοίκηση, όπου είναι τεχνικά δυνατόν.
Θα ήθελα να αναφερθώ, επιλεκτικά, σε κάποιες συγκεκριμένες περιπτώσεις διατάξεων:
Στο άρθρο 66 προβλέπουμε την άδεια Ε6. Είναι η νέα άδεια διαμονής που θεσμοθέτησε η παρούσα Κυβέρνηση για την προσέλκυση εποχικών εργατών για 5 έτη, μέχρι 9 μήνες παραμονής ανά έτος. Προϋπόθεση για αυτήν την άδεια είναι να υπάρχει συγκεκριμένη θέση εργασίας, να έχει ήδη υπογράψει ο εργαζόμενος με τον εργοδότη του στην Ελλάδα.
Με τα άρθρα 99 και 100 ορίζονται οι άδειες Β4 "Χρηματοοικονομικές Επενδύσεις" και Β5 για επενδύσεις ακινήτων «GOLDEN VISA». Είχα την χαρά να θεσμοθετήσω την Golden Visa το 2013 ως Υφυπουργός Ανάπτυξης. Εργαλείο με το οποίο ήρθαν στη χώρα 3 δισ. Ευρώ και δημιουργήθηκαν πολλές θέσεις εργασίας.
Με το άρθρο 134, θεσπίζεται η άδεια Α1, για ανθρωπιστικούς λόγους ενοποιώντας πολλαπλές περιπτώσεις και θεσμοθετώντας αρμόδια γνωμοδοτική Επιτροπή Μετανάστευσης. Σημειώνω δεχτήκαμε θετικά σχόλια για αυτή την διάταξη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Με το ίδιο άρθρο, με την άδεια Α6, περιορίζουμε την καταχρηστική χρήση της διαδικασίας αίτησης διεθνούς προστασίας, ως εργαλείο καταχρηστικής απόκτησης του απαραίτητου χρονικού διαστήματος για την απόκτηση άδειας διαμονής για εξαιρετικούς λόγους.
Καταργούμε το δίπορτο.
Μια διάταξη που ισχύει για ανθρωπιστικούς λόγους. Όχι ως διαδικασία για νέες παράνομες αφίξεις, μέσω κατάχρησης του διεθνούς δικαίου. Ευθυγραμμιζόμενοι πλήρως με το ενωσιακό δίκαιο, σύμφωνα με το οποίο το δικαίωμα παραμονής των αιτούντων άσυλο ισχύει αποκλειστικά για τον σκοπό της διαδικασίας μέχρι να κριθεί η αίτησή τους και δεν θεμελιώνει δικαίωμα για χορήγηση άδειας διαμονής (άρθρο 9 Οδηγίας 2013/32 που ενσωματώθηκε στο άρθρο 73 του ν.4939/2022 - Κώδικας Υποδοχής Αιτούντων Άσυλο).
Με το άρθρο 144, προβλέπεται η άδεια Μ1, επί μακρόν διαμενόντων. Βάσει σχετικής Οδηγίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης δίνει υπό προϋποθέσεις εισοδήματος και ένταξης, σε ήδη νόμιμα διαμένοντες για 5 χρόνια καθεστώς διαμένοντος στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με δικαίωμα μετεγκατάστασης σε άλλο κράτος-μέλος. Δικαίωμα που ανανεώνεται εσαεί.
Με το άρθρο 161 θεσμοθετούμε Εθνική άδεια Μακράς Διαρκείας, την Μ2 δεκαετούς διάρκειας. Αφορά όσους έχουν συμπληρώσει δεκαετή νόμιμη διαμονή στην Ελλάδα κατά την ημερομηνία υποβολής της σχετικής αίτησης και πληρούν τις προϋποθέσεις της περ. δ’ της παρ. 1 του άρθρου 5Α του Κώδικα της Ελληνικής Ιθαγένειας [ν. 3284/2004 (Α΄217)].
Είναι εναλλακτική δυνατότητα σε όσους θα μπορούσαν να αιτηθούν πολιτογράφηση. Αλλά η Μ2 δεν απαιτεί εξετάσεις ελληνομάθειας.
Η ίδια άδεια θα δίνεται σε όσους πολίτες τρίτων χωρών, γεννήθηκαν στην Ελλάδα ή έχουν ολοκληρώσει επιτυχώς έξι (6) τάξεις ελληνικού σχολείου στην Ελλάδα, πριν από τη συμπλήρωση του εικοστού τρίτου έτους της ηλικίας τους, ή όπως ήδη είπε η κ. Βούλτεψη, όπως είχε δεσμευθεί ο Πρωθυπουργός, η ίδια άδεια θα δίνεται σε ενήλικους πολίτες τρίτων χωρών που εισήλθαν στην Ελλάδα ως ασυνόδευτοι ανήλικοι και έχουν ολοκληρώσει επιτυχώς τουλάχιστον τρεις (3) τάξεις δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του ελληνικού σχολείου στην Ελλάδα πριν από τη συμπλήρωση του εικοστού τρίτου έτους της ηλικίας τους ή είναι μέλη οικογένειας Έλληνα τα οποία διαμένουν νομίμως στη χώρα με τον Έλληνα για συνεχές χρονικό διάστημα πέντε (5) ετών.
Η Μ2, κατά τη λήξη ισχύος, μετατρέπεται αυτοδικαίως σε άδεια διαμονής επί μακρόν διαμένοντος (άδεια διαμονής τύπου «Μ1»), με την προσκόμιση της προηγούμενης άδειας διαμονής χωρίς περαιτέρω δικαιολογητικά.
Θεσμοθετείται πλέγμα προστασίας πολιτών τρίτων χωρών που εισήλθαν στη χώρα ως ασυνόδευτοι ανήλικοι και ενηλικιώνονται, έχοντας φοιτήσει σε Ελληνικό σχολείο για 3 τουλάχιστον χρόνια.
Παρέχεται στους κατόχους αδειών διαμονής δεκαετούς διάρκειας (που συνιστά εθνική ρύθμιση) η δυνατότητα μετάπτωσης στην άδεια διαμονής επί μακρόν διαμένοντος που είναι κατηγορία άδειας διαμονής που προβλέπεται από το ενωσιακό δίκαιο.
Κυρίες & Κύριοι Συνάδελφοι,
Ολοκληρώνουμε το νομοθετικό έργο του Υπουργείου Μετανάστευσης & Ασύλου.
Θεσμοθετώντας αποτελεσματικές διαδικασίες αντιμετώπισης των προκλήσεων της μετανάστευσης.
Λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες της Ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας. Λειτουργώντας αποτρεπτικά για την παράνομη μετανάστευση. Αλλά παράλληλα θεσμοθετώντας αποτελεσματικές νόμιμες διόδους. Εκεί που εμείς ως χώρα θέλουμε.
Εκφράζοντας την τάση πλέον στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Τάση για την διαμόρφωση της οποίας, η χώρα μας, την τελευταία τετραετία, έπαιξε καταλυτικό ρόλο.
Συνεχίζουμε με αποφασιστικότητα, με σχέδιο, με έργο, υπηρετώντας το γενικό συμφέρον και την πρόοδο του Ελληνικού λαού.
Σας ευχαριστώ».
Όπως είπε κατά την εισήγησή του ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, κ. Νότης Μηταράκης, με την ψήφιση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου «συμπληρώνουμε και ολοκληρώνουμε το νομοθετικό έργο του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου με την ψήφιση του Κώδικα Μετανάστευσης. Ρυθμίζοντας τους νόμιμους τρόπους για την παροχή άδειας διαμονής. Ο Κώδικας Μετανάστευσης δεν έρχεται με τη διαδικασία των Κωδίκων, αλλά ως νέο Νομοσχέδιο. Με διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης».
Συνεχίζοντας ο κ. Μηταράκης απαρίθμησε σειρά πρωτοβουλιών και καινοτομιών που εισάγονται με τον νέο Κώδικα Μετανάστευσης.
Κλείνοντας ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, σημείωσε πως ο Κώδικας Μετανάστευσης λαμβάνει υπόψη τις ανάγκες της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας. «Λειτουργώντας αποτρεπτικά για την παράνομη μετανάστευση. Αλλά παράλληλα θεσμοθετώντας αποτελεσματικές νόμιμες διόδους. Εκεί που εμείς ως χώρα θέλουμε. Εκφράζοντας την τάση πλέον στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Τάση για τη διαμόρφωση της οποίας η χώρα μας, την τελευταία τετραετία, έπαιξε καταλυτικό ρόλο. Συνεχίζουμε με αποφασιστικότητα, με σχέδιο, με έργο, υπηρετώντας το γενικό συμφέρον και την πρόοδο του ελληνικού λαού», είπε χαρακτηριστικά.
Αναλυτικά η ομιλία του υπουργού Μετανάστευσης και Ασύλου:
«Κύριε Πρόεδρε, Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη εφαρμόζει, με μετρήσιμα αποτελέσματα, μια αυστηρή αλλά δίκαιη μεταναστευτική πολιτική.
Καταπολεμήσαμε αποφασιστικά τις παράνομες αφίξεις και ροές. Μειωμένες κατά 76% πέρυσι σε σχέση με το 2019. Μειωμένος αριθμός διαμενόντων αιτούντων άσυλο: 13 χιλιάδες διαμένοντες σήμερα σε 34 δομές, από 92 χιλιάδες διαμένοντες σε 121 δομές το 2019.
Περιορίσαμε δραστικά τις επιπτώσεις της κρίσης στις τοπικές κοινωνίες. Αναφορικά με την παράτυπη μετανάστευση η κυβέρνηση αυστηροποίησε το νομικό πλαίσιο, βελτίωσε δραστικά τις διαδικασίες εξέτασης ασύλου, νομοθέτησε για την επιτάχυνση των απελάσεων.
Υπέγραψε και υλοποιεί ειδική συμφωνία συνεργασίας με τον Frontex για την ενίσχυση και των εθελοντικών και αναγκαστικών επιστροφών.
Δημιουργήσαμε νέες κλειστές / ελεγχόμενες δομές. Παρέχοντας ανθρώπινες συνθήκες διαβίωσης, αλλά και ένα αυξημένο αίσθημα ασφάλειας, για το προσωπικό μας, τους ωφελούμενους και τις τοπικές κοινωνίες.
Πρωτοστατήσαμε στη διεθνοποίηση της μεταναστευτικής κρίσης, με δύο συγκεκριμένες ισχυρές πρωτοβουλίες:
Τη θεσμοθέτηση της συνεργασίας των χωρών πρώτης υποδοχής – MED5 (Ισπανία, Ιταλία, Κύπρος, Μάλτα και Ελλάδα) που συνεδρίασαν για πρώτη φορά στην Αθήνα το 2021.
Θεσμοθετήσαμε την πρωτοβουλία για την προστασία των εξωτερικών συνόρων της ΕΕ –σε συνδιοργάνωση με Αυστρία, Λιθουανία και Πολωνία–, όπου η πλειοψηφία των κρατών-μελών της ΕΕ υπέγραψαν το 2022 τη Διακήρυξη του Βίλνιους και το 2023 της Αθήνας.
Διεθνείς συμμαχίες που στηρίζουν τους δύο στόχους της Ελλάδος, στη διαπραγμάτευση για το νέο Σύμφωνο Μετανάστευσης & Ασύλου:
Πρώτον, τη μείωση των συνολικών ροών στην Ευρώπη και, δεύτερον, την αναγκαστική και ουσιαστική αλληλεγγύη προς τα κράτη υποδοχής, όπως η Ελλάδα. Και βλέπουμε συγκεκριμένα πλέον αποτελέσματα, όπως τα πρόσφατα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου για την ανάγκη προστασίας των εξωτερικών συνόρων. Όπως τη θέσπιση για πρώτη φορά συγκεκριμένου εθελοντικού μηχανισμού, αρχικά το καλοκαίρι του 2022 από τη Γαλλική Προεδρία.
Για την επίτευξη της στρατηγικής μας, από το 2019, προχώρησαμε σε αυστηροποίηση των διατάξεων για το Άσυλο, τις οποίες κωδικοποιήσαμε το 2022:
Με το νόμο 4939/2022 «Κύρωση Κώδικα Νομοθεσίας για την υποδοχή, τη διεθνή προστασία πολιτών τρίτων χωρών και ανιθαγενών και την προσωρινή προστασία σε περίπτωση μαζικής εισροής εκτοπισθέντων αλλοδαπών.»
Επίσης, ψηφίσαμε το Νόμο 4825/2001 για την διευκόλυνση των απελάσεων και των επιστροφών. Καταργήσαμε διατάξεις που λειτουργούσαν ως pull factors, ως παράγοντες προσέλκυσης για τα κυκλώματα λαθροδιακινητών. Όπως την διάταξη για την εργασία των παρανόμως διαμενόντων στη χώρα.
Κυρίες & Κύριοι Συνάδελφοι,
Σήμερα, συμπληρώνουμε και ολοκληρώνουμε το νομοθετικό έργο του Υπουργείου Μετανάστευσης & Ασύλου, με την ψήφιση του Κώδικα Μετανάστευσης.
Ρυθμίζοντας τους νόμιμους τρόπους για την παροχή άδειας διαμονής. Ο Κώδικας Μετανάστευσης δεν έρχεται με την διαδικασία των Κωδίκων, αλλά ως νέο Νομοσχέδιο.
Με διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης. Συνάδελφοι σχολίασαν ότι η διαβούλευση διάρκεσε λιγότερο του συνήθους. Αλλά παράλληλα δέχθηκαν ότι υπήρχαν πολλές παρατηρήσεις. Και σημαντικές αλλαγές έγιναν δεκτές. Άρα εκ του αποτελέσματος ήταν μια αποτελεσματική διαβούλευση.
Και βέβαια συζητήσαμε κανονικά σε 4 συνεδριάσεις στην αρμόδια Επιτροπή το Νομοσχέδιο και η Κυβέρνηση κατέθεσε νομοτεχνικές βελτιώσεις ως αποτέλεσμα εποικοδομητικών σχολίων από τους βουλευτές της Συμπολίτευσης και της Αντιπολίτευσης.
Ο παρόν Κώδικας έχει δύο στόχους:
Πρώτον, την κωδικοποίηση υφισταμένων διατάξεων. Καθώς μετά την ψήφιση του ν. 4251/2014, ακολούθησε μία σειρά από τροποποιήσεις των επιμέρους διατάξεών του, η ψήφιση αυτοτελών ρυθμίσεων, καθώς και η έκδοση σημαντικού αριθμού κανονιστικών πράξεων. Χρειάστηκε για ασφάλεια Δικαίου να υπάρξει μία κωδικοποίηση της υφιστάμενης νομοθεσίας.
Δεύτερον, την εισαγωγή νέων διατάξεων ή τροποποίηση υφισταμένων. Καθώς καταγράφηκαν δυσλειτουργίες σε επιμέρους θέματα. Όπως στον μηχανισμό μετακλήσεων πολιτών τρίτων χωρών για παροχή εργασίας ή στη μη παροχή δικαιώματος αλλαγής σκοπού διαμονής. Δυσλειτουργίες οι οποίες καθιστούν απαραίτητη την υιοθέτηση σήμερα στοχευμένων νομοθετικών παρεμβάσεων.
Ώστε ο Κώδικας Μετανάστευσης να καταστεί περισσότερο ορθολογικός, λειτουργικός και ανταποκρινόμενος στην κοινωνικοοικονομική κατάσταση της χώρας, όπως αυτή έχει διαμορφωθεί σήμερα.
Επέρχονται λοιπόν ουσιαστικές αλλαγές, τις οποίες παρουσίασε ο εισηγητής της πλειοψηφίας και για την οποία τοποθετήθηκαν οι συνάδελφοι Βουλευτές. Επιλέξαμε η έναρξη ισχύος του Νομοσχεδίου να είναι η 1/1/2024, για να υπάρχει ασφάλεια Δικαίου. Να υπάρχει αρκετός χρόνος για όσους ετοιμάζονταν να υποβάλλουν αιτήσεις με τις υφιστάμενες διατάξεις, ώστε οι νέες διατάξεις να ισχύουν από το 2024.
Δίνουμε έμφαση στην Ψηφιακή διαδικασία και αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό. Με το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα (Ο.Π.Σ.) «Μετανάστευση». Προσφέροντας ταχύτητα και αποτελεσματικότητα στις διαδικασίες. Όπως πράττουμε στην διαδικασία ασύλου, με το σύστημα Αλκυόνη ΙΙ.
Θεσμοθετείται η ηλεκτρονική υποβολή του συνόλου των δικαιολογητικών αποκλειστικά σε μία «πύλη εισόδου». Με ατομική ηλεκτρονική θυρίδα ανά αιτούντα. Στην οποία θα έχει πρόσβαση είτε για να υποβάλλει αρχική αίτηση για άδεια διαμονής είτε για ανανέωση. Και για τον ίδιο και για όλη την οικογένειά του. Για όλους τους τύπους αδειών. Παράλληλα, υλοποιούνται οι απαραίτητες διαλειτουργικότητες με τον ΕΦΚΑ, την ΑΑΔΕ, την ΕΛ.ΑΣ., το Υπουργείο Εξωτερικών. Ώστε να επιταχυνθούν και αυτοματοποιηθούν διαδικασίες. Αξιοποιώντας πόρους που διαχειρίζεται το ΥΜΑ από τα Ευρωπαϊκά Ταμεία Μετανάστευσης & Εσωτερικών Υποθέσεων, αλλά και τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Με έργα θωράκισης της κυβερνοασφάλειας όλων των συστημάτων, καθώς το κοινό στο οποίο απευθύνονται αυτά τα ηλεκτρονικά συστήματα αγγίζουν το 1 εκατομμύριο πολίτες, ενώ παράλληλα διατηρούν πλήθος ευαίσθητων δεδομένων.
Με έργα ψηφιοποίησης του χαρτώου αρχείου (περίπου 100 εκατομμύρια σελίδες) δεκαετιών και την απευθείας πρόσβαση του κάθε πολίτη, του κάθε αιτούντα νόμιμης άδειας διαμονής μέσα από την προσωπική ηλεκτρονική θυρίδα του.
Με εφαρμογές που θα αντιμετωπίσουν φαινόμενα υποβολής αιτήσεων με πλαστά δικαιολογητικά, με χρήση τεχνολογίας τεχνητής νοημοσύνης, επιταχύνοντας διαδικασίες βιντεο-ταυτοποίησης του εκάστοτε αιτούντα.
Ενώ παράλληλα, αυστηροποιείται το θεσμικό πλαίσιο με την απαγόρευση υποβολής νέας αίτησης για 5 έτη για όσους «ανεβάζουν» πλαστά δικαιολογητικά. Με τη δημιουργία κέντρων λήψης βιομετρικών σε Αθήνα (2), Πειραιά και Θεσσαλονίκη, όπου οι αιτούντες θα μπορούν να δίνουν βιομετρικά δεδομένων και να παραλαμβάνουν τις άδειες διαμονής τους.
Με σκοπό να αντιμετωπίσουμε περισσότερες από 200 χιλιάδες εκκρεμότητες το πρώτο εξάμηνο λειτουργίας τους. Με πλήρη σεβασμό στα προσωπικά δεδομένα, καθώς το σύνολο των βιομετρικών θα συνεχίζουν να φυλάσσονται αποκλειστικά στη βάση δεδομένων του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Μετανάστευσης, όπως δηλαδή γίνεται μέχρι σήμερα.
Με σκοπό την απελευθέρωση ανθρώπινων πόρων και των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και του Υπουργείου από διοικητικές διαδικασίες, ώστε τα στελέχη των Υπουργείων, των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων να απασχολούνται εξ ολοκλήρου με το κύριο αντικείμενό τους, δηλαδή την εξέταση της ουσίας των αιτήσεων για τις άδειες διαμονής.
Επίσης, με τον υπό συζήτηση Κώδικα Μετανάστευσης, ενοποιούμε, ομαδοποιούμε, συναφείς άδειες παραμονής.
Ενσωματώνεται η Οδηγία 2021/1883 που αφορά στην απασχόληση υψηλής ειδίκευσης - «Μπλε Κάρτα της ΕΕ» και επικαιροποιούνται διατάξεις που αποτελούν ενσωμάτωση διατάξεων ενωσιακού δικαίου. Απαλείφονται εθνικές ρυθμίσεις, όταν είναι συναφείς με τις προβλεπόμενες σχετικές στο Ευρωπαϊκό Δίκαιο.
Αναμορφώνεται η διαδικασία μετακλήσεων με την εισαγωγή πρόβλεψης για έκδοση Πράξης Υπουργικού Συμβουλίου ετησίως, αντί έκδοσης κοινής υπουργικής απόφασης ανά διετία. Η ΚΥΑ για το 2023 είναι έτοιμη και βρίσκεται στο στάδιο των υπογραφών, ώστε να δημοσιευθεί τις επόμενες ημέρες. Από το 2024 με την πράξη Υπουργικού Συμβουλίου θα καθορίζονται , σε επίπεδο επικράτειας, οι ανάγκες σε εργατικό δυναμικό και όχι πλέον ανά περιφερειακή ενότητα.
Δίνοντας έμφαση στον καθορισμό αριθμού θέσεων εργασίας ανά τομέα της οικονομίας, και όχι στενά περιγραφόμενων ειδικοτήτων. Για την άμεση κάλυψη αναγκών σε εργάτες γης, Παρατείνουμε σήμερα έως 31/12/2023 το δικαίωμα υποβολής αιτήσεων με την κατ’ εξαίρεσιν διαδικασία μετάκλησης.
Έχουμε ήδη θεσμοθετήσει με τον ν. 4915/2022 την πενταετή άδεια διαμονής, η οποία παρέχει στον κάτοχο δικαίωμα διαμονής και εργασίας για περίοδο έως εννέα (9) μήνες ανά περίοδο δώδεκα (12) μηνών. Έχουμε ήδη υπογράψει Διεθνείς Συμφωνίες με το Μπαγκλαντές και την Αίγυπτο.
Λειτουργούμε ήδη ψηφιακό σύστημα υποβολής αιτήσεων.
Με το Νέο Κώδικα Μετανάστευσης, απλοποιούμε την διαδικασία αίτησης για άδειες διαμονής, για πολίτες τρίτων χωρών, που έχουν εισέλθει νόμιμα στη χώρα με οποιαδήποτε θεώρηση εισόδου ή διαμένουν νόμιμα σε αυτή.
Παρέχουμε τη δυνατότητα χορήγησης άδειας διαμονής για εργασία υψηλής ειδίκευσης σε πολίτες τρίτων χωρών που εισέρχονται στη χώρα με θεώρηση εισόδου Schengen (τουριστική VISA C) ή σε όσους απαλλάσσονται από αυτή την υποχρέωση και βρίσκουν εργασία ως εργαζόμενοι υψηλής ειδίκευσης.
Αίρεται η απαγόρευση αλλαγής σκοπού διαμονής για συγκεκριμένες κατηγορίες αδειών διαμονής. Άρση που συνεπάγεται ευελιξία στην κάλυψη θέσεων απασχόλησης, καθώς δεν θα απαιτείται από έναν πολίτη τρίτης χώρας που διαμένει νομίμως η αναχώρησή του από τη χώρα και η επανείσοδος σε αυτή.
Περαιτέρω καθιερώνεται ενιαία διαδικασία για την έκδοση αδειών διαμονής με τις οποίες παρέχεται δικαίωμα εργασίας, ενώ αυξάνεται η διάρκεια ισχύος της αρχικής χορήγησης για να μειωθεί το γραφειοκρατικό βάρος από δύο σε τρία έτη.
Αυξάνεται η διάρκεια ισχύος άδειας διαμονής δεύτερης γενιάς (φοίτηση ή γέννηση στην Ελλάδα), από πέντε (5) σε δέκα (10) έτη. Καθιερώνεται για όλες τις εργασιακού τύπου άδειες διαμονής, ενιαία και ευέλικτη διαδικασία για την εισδοχή πολιτών τρίτων χωρών.
Ειδικότερα, η εξέταση της πλήρωσης των προϋποθέσεων για χορήγηση άδειας διαμονής θα γίνεται από τις αρμόδιες, εδώ στην Ελλάδα Υπηρεσίες, για την έκδοση της σχετικής άδειας υπηρεσίες του ΥΜΑ ή των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων κατά περίπτωση.
Εφόσον αυτές οι προϋποθέσεις πληρούνται, θα διαβιβάζεται σχετική πράξη έγκρισης στις αρμόδιες προξενικές αρχές. ‘Ώστε αυτές, οι αρμόδιες προξενικές αρχές να ελέγχουν μόνο την πλήρωση των προϋποθέσεων του Κώδικα Θεωρήσεων και όχι και την πλήρωση των προϋποθέσεων για χορήγηση άδειας διαμονής όπως κάνουν σήμερα, με συνέπεια τη μεγάλη καθυστέρηση στην έκδοση θεωρήσεων εισόδου. Να σημειώσω ότι ανακοινώσαμε σήμερα την πρόσληψη 600 εργαζομένων στα προξενεία με χρηματοδότηση από τα Ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για να μπορέσουμε να επιταχύνουμε την έκδοση θεωρήσεων στα προξενεία για κάθε τύπο άδειας.
Ως προς τα απαιτούμενα κατά περίπτωση δικαιολογητικά, τα οποία θα καθοριστούν με ΚΥΑ, η οποία θα επικαιροποιεί και μειώνει τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, και καθιερώνεται η αυτεπάγγελτη ηλεκτρονική αναζήτησή τους από τη Διοίκηση, όπου είναι τεχνικά δυνατόν.
Θα ήθελα να αναφερθώ, επιλεκτικά, σε κάποιες συγκεκριμένες περιπτώσεις διατάξεων:
Στο άρθρο 66 προβλέπουμε την άδεια Ε6. Είναι η νέα άδεια διαμονής που θεσμοθέτησε η παρούσα Κυβέρνηση για την προσέλκυση εποχικών εργατών για 5 έτη, μέχρι 9 μήνες παραμονής ανά έτος. Προϋπόθεση για αυτήν την άδεια είναι να υπάρχει συγκεκριμένη θέση εργασίας, να έχει ήδη υπογράψει ο εργαζόμενος με τον εργοδότη του στην Ελλάδα.
Με τα άρθρα 99 και 100 ορίζονται οι άδειες Β4 "Χρηματοοικονομικές Επενδύσεις" και Β5 για επενδύσεις ακινήτων «GOLDEN VISA». Είχα την χαρά να θεσμοθετήσω την Golden Visa το 2013 ως Υφυπουργός Ανάπτυξης. Εργαλείο με το οποίο ήρθαν στη χώρα 3 δισ. Ευρώ και δημιουργήθηκαν πολλές θέσεις εργασίας.
Με το άρθρο 134, θεσπίζεται η άδεια Α1, για ανθρωπιστικούς λόγους ενοποιώντας πολλαπλές περιπτώσεις και θεσμοθετώντας αρμόδια γνωμοδοτική Επιτροπή Μετανάστευσης. Σημειώνω δεχτήκαμε θετικά σχόλια για αυτή την διάταξη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Με το ίδιο άρθρο, με την άδεια Α6, περιορίζουμε την καταχρηστική χρήση της διαδικασίας αίτησης διεθνούς προστασίας, ως εργαλείο καταχρηστικής απόκτησης του απαραίτητου χρονικού διαστήματος για την απόκτηση άδειας διαμονής για εξαιρετικούς λόγους.
Καταργούμε το δίπορτο.
Μια διάταξη που ισχύει για ανθρωπιστικούς λόγους. Όχι ως διαδικασία για νέες παράνομες αφίξεις, μέσω κατάχρησης του διεθνούς δικαίου. Ευθυγραμμιζόμενοι πλήρως με το ενωσιακό δίκαιο, σύμφωνα με το οποίο το δικαίωμα παραμονής των αιτούντων άσυλο ισχύει αποκλειστικά για τον σκοπό της διαδικασίας μέχρι να κριθεί η αίτησή τους και δεν θεμελιώνει δικαίωμα για χορήγηση άδειας διαμονής (άρθρο 9 Οδηγίας 2013/32 που ενσωματώθηκε στο άρθρο 73 του ν.4939/2022 - Κώδικας Υποδοχής Αιτούντων Άσυλο).
Με το άρθρο 144, προβλέπεται η άδεια Μ1, επί μακρόν διαμενόντων. Βάσει σχετικής Οδηγίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης δίνει υπό προϋποθέσεις εισοδήματος και ένταξης, σε ήδη νόμιμα διαμένοντες για 5 χρόνια καθεστώς διαμένοντος στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με δικαίωμα μετεγκατάστασης σε άλλο κράτος-μέλος. Δικαίωμα που ανανεώνεται εσαεί.
Με το άρθρο 161 θεσμοθετούμε Εθνική άδεια Μακράς Διαρκείας, την Μ2 δεκαετούς διάρκειας. Αφορά όσους έχουν συμπληρώσει δεκαετή νόμιμη διαμονή στην Ελλάδα κατά την ημερομηνία υποβολής της σχετικής αίτησης και πληρούν τις προϋποθέσεις της περ. δ’ της παρ. 1 του άρθρου 5Α του Κώδικα της Ελληνικής Ιθαγένειας [ν. 3284/2004 (Α΄217)].
Είναι εναλλακτική δυνατότητα σε όσους θα μπορούσαν να αιτηθούν πολιτογράφηση. Αλλά η Μ2 δεν απαιτεί εξετάσεις ελληνομάθειας.
Η ίδια άδεια θα δίνεται σε όσους πολίτες τρίτων χωρών, γεννήθηκαν στην Ελλάδα ή έχουν ολοκληρώσει επιτυχώς έξι (6) τάξεις ελληνικού σχολείου στην Ελλάδα, πριν από τη συμπλήρωση του εικοστού τρίτου έτους της ηλικίας τους, ή όπως ήδη είπε η κ. Βούλτεψη, όπως είχε δεσμευθεί ο Πρωθυπουργός, η ίδια άδεια θα δίνεται σε ενήλικους πολίτες τρίτων χωρών που εισήλθαν στην Ελλάδα ως ασυνόδευτοι ανήλικοι και έχουν ολοκληρώσει επιτυχώς τουλάχιστον τρεις (3) τάξεις δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του ελληνικού σχολείου στην Ελλάδα πριν από τη συμπλήρωση του εικοστού τρίτου έτους της ηλικίας τους ή είναι μέλη οικογένειας Έλληνα τα οποία διαμένουν νομίμως στη χώρα με τον Έλληνα για συνεχές χρονικό διάστημα πέντε (5) ετών.
Η Μ2, κατά τη λήξη ισχύος, μετατρέπεται αυτοδικαίως σε άδεια διαμονής επί μακρόν διαμένοντος (άδεια διαμονής τύπου «Μ1»), με την προσκόμιση της προηγούμενης άδειας διαμονής χωρίς περαιτέρω δικαιολογητικά.
Θεσμοθετείται πλέγμα προστασίας πολιτών τρίτων χωρών που εισήλθαν στη χώρα ως ασυνόδευτοι ανήλικοι και ενηλικιώνονται, έχοντας φοιτήσει σε Ελληνικό σχολείο για 3 τουλάχιστον χρόνια.
Παρέχεται στους κατόχους αδειών διαμονής δεκαετούς διάρκειας (που συνιστά εθνική ρύθμιση) η δυνατότητα μετάπτωσης στην άδεια διαμονής επί μακρόν διαμένοντος που είναι κατηγορία άδειας διαμονής που προβλέπεται από το ενωσιακό δίκαιο.
Κυρίες & Κύριοι Συνάδελφοι,
Ολοκληρώνουμε το νομοθετικό έργο του Υπουργείου Μετανάστευσης & Ασύλου.
Θεσμοθετώντας αποτελεσματικές διαδικασίες αντιμετώπισης των προκλήσεων της μετανάστευσης.
Λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες της Ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας. Λειτουργώντας αποτρεπτικά για την παράνομη μετανάστευση. Αλλά παράλληλα θεσμοθετώντας αποτελεσματικές νόμιμες διόδους. Εκεί που εμείς ως χώρα θέλουμε.
Εκφράζοντας την τάση πλέον στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Τάση για την διαμόρφωση της οποίας, η χώρα μας, την τελευταία τετραετία, έπαιξε καταλυτικό ρόλο.
Συνεχίζουμε με αποφασιστικότητα, με σχέδιο, με έργο, υπηρετώντας το γενικό συμφέρον και την πρόοδο του Ελληνικού λαού.
Σας ευχαριστώ».