ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Σκυλακάκης στα Παραπολιτικά 90,1: Η χώρα βρίσκεται κοντά στην επενδυτική βαθμίδα - Υπάρχει ο κίνδυνος μιας αντι-ρυθμιστικής κυβέρνησης
Ανέφερε πως η οικονομία πηγαίνει τόσο καλά που θα ήταν κρίμα να της κάνουμε ζημιά
«Η χώρα βρίσκεται κοντά στην επενδυτική βαθμίδα, ωστόσο υπάρχει ο κίνδυνος της πολιτικής αστάθειας και το ενδεχόμενο μιας αντι-ρυθμιστικής κυβέρνησης»,
Παραπολιτικά 90,1 και στην εκπομπή «Στον αέρα» με τη Νίκη Λυμπεράκη ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Θόδωρος Σκυλακάκης.
Είπε πως βασικός όρος για κυβέρνηση συνεργασίας είναι να αναλαμβάνουν όλοι τις κυβερνητικές ευθύνες, ενώ τόνισε πως μετά τις εκλογές η χώρα θα πρέπει να έχει μια σταθερή και όχι μια ασταθής κυβέρνηση.
Ανέφερε πως η οικονομία πηγαίνει τόσο καλά που θα ήταν κρίμα να της κάνουμε ζημιά.
Aναλυτικά οι δηλώσεις του
Αναφορικά με την επενδυτική βαθμίδα: Η χώρα βρίσκεται κοντά στην επενδυτική βαθμίδα χωρίς αμφιβολία αλλά δεν μπορώ να πω ότι κάτι τέτοιο με ασφάλεια θα συμβεί για τον λόγο ότι έχουμε μπροστά μας των κίνδυνο της πολιτικής αστάθειας ή τον κίνδυνο –κάτι που δεν πιστεύω ότι θα συμβεί- μιας αντιμεταρρυθμιστικής κυβέρνησης.
Ερωτηθείς αν θεωρεί ότι αντιμεταρρυθμιστική κυβέρνηση είναι μια ενδεχόμενη συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ –ΠΑΣΟΚ-ΜέΡΑ25: Προφανώς θα έχει συντριπτικά καταστροφικές συνέπειες για την οικονομία. Μόνο το όνομα Βαρουφάκης να πεις στη διεθνή σκηνή αρκεί. Από εκεί και πέρα υπάρχουν και άλλοι κίνδυνοι, μια αντιμεταρρυθμιστική κυβέρνηση ας πούμε θα ήταν μια κυβέρνηση στην οποία τα κόμματα που θα συμμετείχαν δεν θα είχαν στόχο, ειδικά το μικρότερο κόμμα την επιτυχία της κυβέρνησης αλλά θα επεδίωκαν την αποτυχία. Αν για παράδειγμα ένα κόμμα θέλει να στηρίζει μια κυβέρνηση χωρίς να βάζει υπουργούς τότε είναι προφανές ότι θέλει να το κάνει διότι καιροφυλαχτεί και δεν θέλει να αναλάβει κυβερνητικές ευθύνες, καιροφυλαχτεί να επωφεληθεί από την αποτυχία της κυβέρνησης. Μια τέτοια κυβέρνηση θα ήταν θνησιγενής και εξαιρετικά κακή για την οικονομία οπότε ασχέτως με τη σύνθεση έχει μεγάλη σημασία αν υπάρχει ειλικρινής πρόθεση για συνεργασία και η κυβερνητική ευστάθεια. Και τα δύο αυτά θα ληφθούν υπόψη στην οικονομία.
ΔΗΜ: Αυτό αφορά και μια συγκυβέρνηση με μεγάλο εταίρο τη ΝΔ;
Ακόμη και μια μεταρρυθμιστική δύναμη όπως είναι η σημερινή ΝΔ αν έμπαινε υπονομευμένη σε μια κυβερνητική συνεργασία θα είχε πολύ μεγάλες δυσκολίες να φέρει εις πέρας το κυβερνητικό έργο γιατί θα είναι σαν να οδηγάς ένα αυτοκίνητο και ο συνοδηγός αντί να είναι δίπλα και να διαβάζει το χάρτη να είναι πίσω και να σου έχει φορέσει μια θηλιά στο λαιμό και να την τραβάει.
ΔΗΜ: Η δική σας εκτίμηση ποια είναι ότι σε μια πιθανή προσέγγιση από το ΠΑΣΟΚ που λεει ότι δεν θα αφήσει τη χώρα να μπει σε περιπέτειες, υπάρχει μια διάθεση υπονομευτική προς τη ΝΔ;
Αυτό θα εξαρτηθεί από τους όρους και τις προϋποθέσεις στην περίπτωση που πάμε σε κυβερνήσεις συνεργασίας και όχι σε αυτοδυναμία. Αλλά ένας από τους βασικός όρος για να είναι έντιμες οι συνεργασίες είναι να αναλαμβάνουν όλοι κυβερνητικές ευθύνες και να κρίνονται από την επιτυχία στους τομείς τους και από την συλλογική διάθεση για επιτυχία της όποιας κυβέρνησης συνεργασίας.
Οι κυβερνήσεις συνεργασίας δεν είναι εύκολο πράγμα για να πετύχουν, έχουν μεγάλη δυσκολία και για το δικό μας πολιτικό σύστημα χωρίς προετοιμασία κυβερνήσεων συνεργασίας και χωρίς κουλτούρα έχουν μεγάλη πιθανότητα αποτυχίας.
Ερωτηθεις αν η ΝΔ θα επιδιώξει τρόπους συνεννόησης στην περίπτωση που δεν πάρει την αυτοδυναμία την πρώτη Κυριακή: Είναι κρίσιμο θέμα η κυβερνητική ευστάθεια, έτσι όπως είναι τα νούμερα στις δημοσκοπήσεις μια κυβέρνηση που θα προκύψει από τις 21 Μαΐου θα είναι μια εγγενώς ασταθής κυβέρνηση γιατί είτε θα είναι μια τρικομματική κυβέρνηση οριακή από την πλευρά των κομμάτων που είναι σήμερα στην αντιπολίτευση είτε, θεωρητικά μιλάμε, θα ήταν μια οριακή κυβέρνηση και συνεπώς εγγενώς ασταθής αν γινόταν με συμμετοχή της ΝΔ και ενός ακόμη κόμματος. Συνεπώς θα πρέπει πρώτα να δούμε τα αποτελέσματα αλλά είναι κρίσιμο για την οικονομία να μην υπάρχει μια εγγενώς ασταθής κυβέρνηση διότι μια τέτοια κυβέρνηση δεν θα μπορεί να προχωρήσει στις μεταρρυθμίσεις που χρειάζονται για τον εκσυγχρονισμό των κομματιών του κράτους που δεν έχουν εκσυγχρονιστεί και δεν θα δίνει σήματα εμπιστοσύνης και διάρκειας για την οικονομία. Το ότι φτάσαμε στο τέλος της τετραετίας είναι ένα πολύ μεγάλο επίτευγμα αυτής της κυβέρνησης, σας θυμίζω ότι είναι σχετικά σπάνιο, και είναι ένα επίτευγμα που συνέβη όχι γιατί δεν είχαμε τη δυνατότητα να πάμε νωρίτερα σε εκλογές αλλά γιατί θέλαμε να δώσουμε χρόνο στις πολιτικές να αποδώσουν.
Ερωτηθείς ποια είναι η εκτίμησή του για το κυβερνητικό έργο: Στην οικονομία πολύ καλύτερα από ότι οποιοδήποτε μπορούμε να προβλέψει. Διότι περάσαμε τρεις τεράστιες κρίσεις, την κρίση της πανδημίας, την ενεργειακή -πληθωριστική κρίση και την κρίση στις σχέσεις μας με την Τουρκία αναγκαστήκαμε να κάνουμε πάρα πολύ μεγάλες δαπάνες, τις κάναμε με επιτυχία και έχουμε καταφέρει να μειώσουμε τους φόρους και τις εισφορές, να έχουμε 25 δις μεγαλύτερο ΑΕΠ, να έχουμε μικρότερο δημόσιο χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ, να έχουμε φέρει το τραπεζικό σύστημα στα συγκαλά του κάτω από 10% τα δάνεια, να έχουμε αυξήσει 50% τις επενδύσεις, να έχουμε πολύ καλύτερο κατώτατο μισθό και όλα αυτά αφού έχουμε διαχειριστεί τρομακτικές κρίσεις.
Ερωτηθείς αν έχει χαθεί η «δημοσιονομική επίγνωση» μέσα στις εξαγγελίες και τις παροχές που ορισμένοι θεωρούν προεκλογικού τύπου: Αν ήταν προεκλογικού τύπου θα μιλάγαμε τώρα αλλά δεν μιλάμε για κάτι τέτοιο και ούτε πρόκειται για παροχές πρόκειται για βοήθεια σε φάση πληθωρισμού. Από εκεί και πέρα θυμίζω ότι πετύχαμε καλύτερους δημοσιονομικούς στόχους από ότι βάλαμε στον προϋπολογισμό, θα το δείτε μόλις θα βγάλουμε τα στοιχεία για το έλλειμμα του ’22, είμαστε καλά για το πρωτογενές πλεόνασμα του ‘23, έχουμε μειώσει το δημόσιο χρέος και υπάρχει και ένα βουνό επενδύσεων που έρχεται αν δεν υπάρξει διακοπή της μεταρρυθμιστικής προσπάθειας στη χώρα.
Ερωτηθείς αν το βασικό διακύβευμα των εκλογών είναι μεταρρυθμίσεις ή αντιμεταρρύθμιση: Προφανώς αυτό είναι το βασικό δίλημμα. Καταρχήν να ξεκαθαρίσω τι σημαίνει μεταρρύθμιση, μεταρρύθμιση σημαίνει βελτίωση της αποτελεσματικότητας ενός συστήματος. Οι μεταρρυθμίσεις για να γίνουν απαιτούν γνώση, απαιτούν χρήματα, πρέπει να πηγαίνει καλά η οικονομία για να κάνεις μεταρρυθμίσεις, το ανάποδο δεν είναι καλός οιωνός. Και απαιτούν και πολιτική διάθεση και πολιτικό κεφάλαιο. Οποιαδήποτε κυβέρνηση δεν θα έχει και τα τρία δεν θα κάνει μεταρρυθμίσεις και είμαστε σε ένα κρίσιμο σημείο, είμαστε λίγο πριν από την επενδυτική βαθμίδα. Είμαστε στο σημείο που μπορεί να κουμπώσει μια διαφορετική πορεία της Ελλάδας προς το καλύτερο για πολλά χρόνια για αυτό και το διακύβευμα είναι πολύ μεγάλο.
Ερωτηθεις αν πιστεύει ότι τα πήγαν καλά στο κομμάτι του κράτους δικαίου: Σε ορισμένα θέματα τα πήγαμε καλά σε ορισμένα δεν τα πήγαμε. Η Δικαιοσύνη αυτή τη στιγμή έχει αρχίσει να βελτιώνεται, έχουμε βάλει και ένα μεγάλο κομμάτι της ψηφιοποίησης το οποίο θα το δούμε να αλλάζει σταδιακά τα πράγματα αλλά έχουμε δουλειά ακόμη να κάνουμε.
ΔΗΜ: Σε ποιους τομείς εκτιμάτε ότι δεν τα πήγατε καλά ή όσο καλά θα θέλατε
Δεν θα πω τον προφανή τομέα που είναι ο σιδηρόδρομος αλλά θα σας πω ότι στη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης και κυρίως στην είσοδο κινήτρων για να μπορέσει να λειτουργήσει το κράτος πιο αποτελεσματικά, σε αυτό που λέμε κίνητρα και ελέγχους, υπάρχει δουλειά να γίνει. Οι μεταρρυθμίσεις που ξεκίνησαν σχετικά αργά διότι μας έπεσαν όλα στο κεφάλι για παράδειγμα η ανταμοιβή για την παραγωγικότητα στο δημόσιο φέτος εφαρμόζεται για πρώτη φόρα και δειγματοληπτικά ή σε μερικούς πολύ κρίσιμους τομείς όπως στο Ταμείο Ανάκαμψης, τα δημοσιονομικά και τα λοιπά αλλά στην καρδιά της λειτουργίας του κράτους έχουμε δουλειά να κάνουμε. Δεν είναι μια εύκολη δουλειά γιατί εδώ υπάρχουν δύο αντίθετα αγαθά από τη μια θέλεις ευελιξία και ταχύτητα και από την άλλη πλευρά θέλεις να υπάρχουν αρκετοί έλεγχοι για να μην έχεις κομματισμό, συντεχνίες, πελατειακό σύστημα και πολλές φορές αυτά τα δύο δεν συνταιριάζουν. Δείτε για παράδειγμα το ΑΣΕΠ, το ΑΣΕΠ πράγματι δεν κάνει κομματικές προσλήψεις και πολύ καλά κανει αλλά κάνει πολύ αργά. Περνάνε χρόνια μεταξύ της ανάγκης και της πρόσληψης.
Οι μεταρρυθμίσεις δεν είναι μια εύκολη υπόθεση και επειδή υπάρχει πάντα και ο κίνδυνος ατυχήματος, και ο κίνδυνος να πας να κάνεις κάτι που να ειναι παραπάνω από αυτό που θα έπρεπε και να ζημιώσεις και την όλη πορεία είναι μια πολύ δύσκολη δουλειά ιδίως σε ένα πολιτικό σύστημα που σε αυτή τη φάση έχει μια πολύ έντονη τοξικότητα. Η οικονομία πηγαίνει τόσο καλά ώστε θα είναι αμαρτία να της κάνουμε ζημιά.
δήλωσε στα Είπε πως βασικός όρος για κυβέρνηση συνεργασίας είναι να αναλαμβάνουν όλοι τις κυβερνητικές ευθύνες, ενώ τόνισε πως μετά τις εκλογές η χώρα θα πρέπει να έχει μια σταθερή και όχι μια ασταθής κυβέρνηση.
Ανέφερε πως η οικονομία πηγαίνει τόσο καλά που θα ήταν κρίμα να της κάνουμε ζημιά.
Aναλυτικά οι δηλώσεις του
Αναφορικά με την επενδυτική βαθμίδα: Η χώρα βρίσκεται κοντά στην επενδυτική βαθμίδα χωρίς αμφιβολία αλλά δεν μπορώ να πω ότι κάτι τέτοιο με ασφάλεια θα συμβεί για τον λόγο ότι έχουμε μπροστά μας των κίνδυνο της πολιτικής αστάθειας ή τον κίνδυνο –κάτι που δεν πιστεύω ότι θα συμβεί- μιας αντιμεταρρυθμιστικής κυβέρνησης.Ερωτηθείς αν θεωρεί ότι αντιμεταρρυθμιστική κυβέρνηση είναι μια ενδεχόμενη συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ –ΠΑΣΟΚ-ΜέΡΑ25: Προφανώς θα έχει συντριπτικά καταστροφικές συνέπειες για την οικονομία. Μόνο το όνομα Βαρουφάκης να πεις στη διεθνή σκηνή αρκεί. Από εκεί και πέρα υπάρχουν και άλλοι κίνδυνοι, μια αντιμεταρρυθμιστική κυβέρνηση ας πούμε θα ήταν μια κυβέρνηση στην οποία τα κόμματα που θα συμμετείχαν δεν θα είχαν στόχο, ειδικά το μικρότερο κόμμα την επιτυχία της κυβέρνησης αλλά θα επεδίωκαν την αποτυχία. Αν για παράδειγμα ένα κόμμα θέλει να στηρίζει μια κυβέρνηση χωρίς να βάζει υπουργούς τότε είναι προφανές ότι θέλει να το κάνει διότι καιροφυλαχτεί και δεν θέλει να αναλάβει κυβερνητικές ευθύνες, καιροφυλαχτεί να επωφεληθεί από την αποτυχία της κυβέρνησης. Μια τέτοια κυβέρνηση θα ήταν θνησιγενής και εξαιρετικά κακή για την οικονομία οπότε ασχέτως με τη σύνθεση έχει μεγάλη σημασία αν υπάρχει ειλικρινής πρόθεση για συνεργασία και η κυβερνητική ευστάθεια. Και τα δύο αυτά θα ληφθούν υπόψη στην οικονομία.
ΔΗΜ: Αυτό αφορά και μια συγκυβέρνηση με μεγάλο εταίρο τη ΝΔ;
Ακόμη και μια μεταρρυθμιστική δύναμη όπως είναι η σημερινή ΝΔ αν έμπαινε υπονομευμένη σε μια κυβερνητική συνεργασία θα είχε πολύ μεγάλες δυσκολίες να φέρει εις πέρας το κυβερνητικό έργο γιατί θα είναι σαν να οδηγάς ένα αυτοκίνητο και ο συνοδηγός αντί να είναι δίπλα και να διαβάζει το χάρτη να είναι πίσω και να σου έχει φορέσει μια θηλιά στο λαιμό και να την τραβάει.
ΔΗΜ: Η δική σας εκτίμηση ποια είναι ότι σε μια πιθανή προσέγγιση από το ΠΑΣΟΚ που λεει ότι δεν θα αφήσει τη χώρα να μπει σε περιπέτειες, υπάρχει μια διάθεση υπονομευτική προς τη ΝΔ;
Αυτό θα εξαρτηθεί από τους όρους και τις προϋποθέσεις στην περίπτωση που πάμε σε κυβερνήσεις συνεργασίας και όχι σε αυτοδυναμία. Αλλά ένας από τους βασικός όρος για να είναι έντιμες οι συνεργασίες είναι να αναλαμβάνουν όλοι κυβερνητικές ευθύνες και να κρίνονται από την επιτυχία στους τομείς τους και από την συλλογική διάθεση για επιτυχία της όποιας κυβέρνησης συνεργασίας.
Οι κυβερνήσεις συνεργασίας δεν είναι εύκολο πράγμα για να πετύχουν, έχουν μεγάλη δυσκολία και για το δικό μας πολιτικό σύστημα χωρίς προετοιμασία κυβερνήσεων συνεργασίας και χωρίς κουλτούρα έχουν μεγάλη πιθανότητα αποτυχίας.
Ερωτηθεις αν η ΝΔ θα επιδιώξει τρόπους συνεννόησης στην περίπτωση που δεν πάρει την αυτοδυναμία την πρώτη Κυριακή: Είναι κρίσιμο θέμα η κυβερνητική ευστάθεια, έτσι όπως είναι τα νούμερα στις δημοσκοπήσεις μια κυβέρνηση που θα προκύψει από τις 21 Μαΐου θα είναι μια εγγενώς ασταθής κυβέρνηση γιατί είτε θα είναι μια τρικομματική κυβέρνηση οριακή από την πλευρά των κομμάτων που είναι σήμερα στην αντιπολίτευση είτε, θεωρητικά μιλάμε, θα ήταν μια οριακή κυβέρνηση και συνεπώς εγγενώς ασταθής αν γινόταν με συμμετοχή της ΝΔ και ενός ακόμη κόμματος. Συνεπώς θα πρέπει πρώτα να δούμε τα αποτελέσματα αλλά είναι κρίσιμο για την οικονομία να μην υπάρχει μια εγγενώς ασταθής κυβέρνηση διότι μια τέτοια κυβέρνηση δεν θα μπορεί να προχωρήσει στις μεταρρυθμίσεις που χρειάζονται για τον εκσυγχρονισμό των κομματιών του κράτους που δεν έχουν εκσυγχρονιστεί και δεν θα δίνει σήματα εμπιστοσύνης και διάρκειας για την οικονομία. Το ότι φτάσαμε στο τέλος της τετραετίας είναι ένα πολύ μεγάλο επίτευγμα αυτής της κυβέρνησης, σας θυμίζω ότι είναι σχετικά σπάνιο, και είναι ένα επίτευγμα που συνέβη όχι γιατί δεν είχαμε τη δυνατότητα να πάμε νωρίτερα σε εκλογές αλλά γιατί θέλαμε να δώσουμε χρόνο στις πολιτικές να αποδώσουν.
Ερωτηθείς ποια είναι η εκτίμησή του για το κυβερνητικό έργο: Στην οικονομία πολύ καλύτερα από ότι οποιοδήποτε μπορούμε να προβλέψει. Διότι περάσαμε τρεις τεράστιες κρίσεις, την κρίση της πανδημίας, την ενεργειακή -πληθωριστική κρίση και την κρίση στις σχέσεις μας με την Τουρκία αναγκαστήκαμε να κάνουμε πάρα πολύ μεγάλες δαπάνες, τις κάναμε με επιτυχία και έχουμε καταφέρει να μειώσουμε τους φόρους και τις εισφορές, να έχουμε 25 δις μεγαλύτερο ΑΕΠ, να έχουμε μικρότερο δημόσιο χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ, να έχουμε φέρει το τραπεζικό σύστημα στα συγκαλά του κάτω από 10% τα δάνεια, να έχουμε αυξήσει 50% τις επενδύσεις, να έχουμε πολύ καλύτερο κατώτατο μισθό και όλα αυτά αφού έχουμε διαχειριστεί τρομακτικές κρίσεις.
Ερωτηθείς αν έχει χαθεί η «δημοσιονομική επίγνωση» μέσα στις εξαγγελίες και τις παροχές που ορισμένοι θεωρούν προεκλογικού τύπου: Αν ήταν προεκλογικού τύπου θα μιλάγαμε τώρα αλλά δεν μιλάμε για κάτι τέτοιο και ούτε πρόκειται για παροχές πρόκειται για βοήθεια σε φάση πληθωρισμού. Από εκεί και πέρα θυμίζω ότι πετύχαμε καλύτερους δημοσιονομικούς στόχους από ότι βάλαμε στον προϋπολογισμό, θα το δείτε μόλις θα βγάλουμε τα στοιχεία για το έλλειμμα του ’22, είμαστε καλά για το πρωτογενές πλεόνασμα του ‘23, έχουμε μειώσει το δημόσιο χρέος και υπάρχει και ένα βουνό επενδύσεων που έρχεται αν δεν υπάρξει διακοπή της μεταρρυθμιστικής προσπάθειας στη χώρα.
Ερωτηθείς αν το βασικό διακύβευμα των εκλογών είναι μεταρρυθμίσεις ή αντιμεταρρύθμιση: Προφανώς αυτό είναι το βασικό δίλημμα. Καταρχήν να ξεκαθαρίσω τι σημαίνει μεταρρύθμιση, μεταρρύθμιση σημαίνει βελτίωση της αποτελεσματικότητας ενός συστήματος. Οι μεταρρυθμίσεις για να γίνουν απαιτούν γνώση, απαιτούν χρήματα, πρέπει να πηγαίνει καλά η οικονομία για να κάνεις μεταρρυθμίσεις, το ανάποδο δεν είναι καλός οιωνός. Και απαιτούν και πολιτική διάθεση και πολιτικό κεφάλαιο. Οποιαδήποτε κυβέρνηση δεν θα έχει και τα τρία δεν θα κάνει μεταρρυθμίσεις και είμαστε σε ένα κρίσιμο σημείο, είμαστε λίγο πριν από την επενδυτική βαθμίδα. Είμαστε στο σημείο που μπορεί να κουμπώσει μια διαφορετική πορεία της Ελλάδας προς το καλύτερο για πολλά χρόνια για αυτό και το διακύβευμα είναι πολύ μεγάλο.
Ερωτηθεις αν πιστεύει ότι τα πήγαν καλά στο κομμάτι του κράτους δικαίου: Σε ορισμένα θέματα τα πήγαμε καλά σε ορισμένα δεν τα πήγαμε. Η Δικαιοσύνη αυτή τη στιγμή έχει αρχίσει να βελτιώνεται, έχουμε βάλει και ένα μεγάλο κομμάτι της ψηφιοποίησης το οποίο θα το δούμε να αλλάζει σταδιακά τα πράγματα αλλά έχουμε δουλειά ακόμη να κάνουμε.
ΔΗΜ: Σε ποιους τομείς εκτιμάτε ότι δεν τα πήγατε καλά ή όσο καλά θα θέλατε
Δεν θα πω τον προφανή τομέα που είναι ο σιδηρόδρομος αλλά θα σας πω ότι στη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης και κυρίως στην είσοδο κινήτρων για να μπορέσει να λειτουργήσει το κράτος πιο αποτελεσματικά, σε αυτό που λέμε κίνητρα και ελέγχους, υπάρχει δουλειά να γίνει. Οι μεταρρυθμίσεις που ξεκίνησαν σχετικά αργά διότι μας έπεσαν όλα στο κεφάλι για παράδειγμα η ανταμοιβή για την παραγωγικότητα στο δημόσιο φέτος εφαρμόζεται για πρώτη φόρα και δειγματοληπτικά ή σε μερικούς πολύ κρίσιμους τομείς όπως στο Ταμείο Ανάκαμψης, τα δημοσιονομικά και τα λοιπά αλλά στην καρδιά της λειτουργίας του κράτους έχουμε δουλειά να κάνουμε. Δεν είναι μια εύκολη δουλειά γιατί εδώ υπάρχουν δύο αντίθετα αγαθά από τη μια θέλεις ευελιξία και ταχύτητα και από την άλλη πλευρά θέλεις να υπάρχουν αρκετοί έλεγχοι για να μην έχεις κομματισμό, συντεχνίες, πελατειακό σύστημα και πολλές φορές αυτά τα δύο δεν συνταιριάζουν. Δείτε για παράδειγμα το ΑΣΕΠ, το ΑΣΕΠ πράγματι δεν κάνει κομματικές προσλήψεις και πολύ καλά κανει αλλά κάνει πολύ αργά. Περνάνε χρόνια μεταξύ της ανάγκης και της πρόσληψης.
Οι μεταρρυθμίσεις δεν είναι μια εύκολη υπόθεση και επειδή υπάρχει πάντα και ο κίνδυνος ατυχήματος, και ο κίνδυνος να πας να κάνεις κάτι που να ειναι παραπάνω από αυτό που θα έπρεπε και να ζημιώσεις και την όλη πορεία είναι μια πολύ δύσκολη δουλειά ιδίως σε ένα πολιτικό σύστημα που σε αυτή τη φάση έχει μια πολύ έντονη τοξικότητα. Η οικονομία πηγαίνει τόσο καλά ώστε θα είναι αμαρτία να της κάνουμε ζημιά.