ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Γεραπετρίτης για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη: Μέχρι το Πάσχα το πόρισμα της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων
Στο τέλος Ιουνίου θα έχει ολοκληρωθεί το σύστημα τηλεδιοίκησης του βόρειου άξονα του σιδηροδρομικού δικτύου, από τη Λάρισα και επάνω
Μέχρι το Πάσχα ή την αμέσως επόμενη εβδομάδα θα έχει ολοκληρωθεί το πόρισμα της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη δήλωσε σήμερα ο υπουργός Επικρατείας και Μεταφορών, Γ. Γεραπετρίτης.
Ανακοίνωσε επίσης ότι στο τέλος Ιουνίου θα έχει ολοκληρωθεί το σύστημα τηλεδιοίκησης του βόρειου άξονα του σιδηροδρομικού δικτύου, από τη Λάρισα και επάνω, και στο τέλος Σεπτεμβρίου το υπόλοιπο τμήμα του, από την Οινόη μέχρι την Τιθορέα.
Δήλωσε ακόμη ότι μέχρι το Πάσχα θα αποκατασταθούν τα δρομολόγια του προαστιακού μέχρι το Κιάτο, καθώς ολοκληρώνονται τα έργα ηλεκτροφωτισμού στις σήραγγες. Ανέφερε επίσης ότι έχει γίνει συζήτηση με την Hellenic Train και θα ανακοινωθεί τις επόμενες ημέρες από την εταιρεία για μειωμένο εισιτήριο κατά 50% στα Intercity στους φοιτητές και τους νέους κάτω των 25 ετών.
Για τα έργα, προωθούνται οι εργασίες ανάταξης σε πολλά σημεία του σιδηροδρομικού δικτύου και βελτιστοποίησης του επιπέδου ασφαλείας. Λίγες εκκρεμότητες υπάρχουν για τις εργασίες αναβάθμισης του φωτισμού στις σήραγγες, ενώ γίνεται εξονυχιστικός έλεγχος στην πυρόσβεση (τα τελευταία έργα ώστε να υπάρχουν οι αναγκαίες πυροσβεστικές οδοί και να είναι γεμάτα τα βυτία), έχουν εγκατασταθεί κάμερες 24ώρου βάσεως στις εισόδους και εξόδους κρίσιμων σηράγγων. Επιπλέον, κινητοποιήθηκε η Αστυνομία σε κρίσιμα σημεία για την αντιμετώπιση των κλοπών και πέρασε η διάταξη με την οποία έγινε κακούργημα η κλοπή και κλεπταποδοχή σιδηροδρομικού υλικού. Σε εξέλιξη είναι, όπως είπε ο κ. Γεραπετρίτης, τα τελευταία έργα αποκατάστασης εντός των σηράγγων, ειδικά στις παλαιές, που κατασκευάστηκαν πριν από το 2013-2014 και για τις οποίες δεν υπήρχε η σημερινή νομοθεσία για ασφάλεια, κ.λπ.
Για το σύστημα επικοινωνιών, το GSMR, που είναι μέρος της συνολικής αναβάθμισης του δικτύου, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών τόνισε πως οι φορητές συσκευές χρησιμοποιούνται ήδη αλλά η σταθερή εγκατάσταση αναμένει την έγκριση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμου (ΡΑΣ). Ο κ. Γεραπετρίτης είχε συνάντηση με την πρόεδρο της ΡΑΣ με στόχο να επιταχυνθεί η πιστοποίηση και έγκριση του GSMR ώστε τα συστήματα να λειτουργήσουν πλήρως το συντομότερο δυνατό χρόνο.
Για τα μεσοπρόθεσμα έργα αναβάθμισης, τις συμβάσεις του ΟΣΕ για σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση ο Γ. Γεραπετρίτης είπε πως χθες έγινε μεγάλη σύσκεψη με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Προέβλεψε πως θα έχει ολοκληρωθεί η εγκατάσταση πλήρους τηλεδιοίκησης στο βόρειο τμήμα (από Λάρισα προς Θεσσαλονίκη) μέχρι το τέλος Ιουνίου και στο νότιο τμήμα (Οινόη – Τιθορέα) μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου.
Σύμφωνα με τον υπουργό, από αρχές Οκτωβρίου θα λειτουργεί το πλήρες σύστημα τηλεδιοίκησης, τόσο η σηματοδότηση όσο και τα κέντρα ελέγχου κυκλοφορίας, ενώ προχωρούν (με απευθείας ανάθεση στον μοναδικό προμηθευτή που μπορεί να τις παρέχει, την ιαπωνική Hitachi) οι προμήθειες που πρέπει να γίνουν για τα συστήματα αυτόματης πέδησης, κ.λπ., που περιλαμβάνονται στο ETCS. Ο υπουργός πραγματοποίησε συνάντηση τόσο με τη διοίκηση της Hitachi όσο με τον πρέσβη της Ιαπωνίας.
Μετά την τελευταία επίσκεψη του Γ. Γεραπετρίτη στη Γαλλία συμφωνήθηκε η υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας με τους Γαλλικούς Σιδηροδρόμους για παροχή τεχνογνωσίας σε προσωπικό, οργάνωση, κ.λπ. στον ΟΣΕ. Προσπάθειες καταβάλλονται και για την επιτάχυνση προσλήψεων: ήδη παρατάθηκαν συμβάσεις με 200 εργαζόμενους που είχαν λήξει, ενώ μέσω του εν εξελίξει διαγωνισμού του ΟΣΕ θα προσληφθούν 190 σταθμάρχες, κλειδούχοι και τεχνίτες. Ταυτόχρονα επανέρχονται άλλοι 165 φύλακες ισοπέδων διαβάσεων που είχαν προσληφθεί στο παρελθόν με μπλοκάκι.
Για την επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου απομένει, στη βασική γραμμή, το τμήμα του προαστιακού Αθήνα – Κιάτο στο οποίο γίνονται εργασίες βελτίωσης μέσα στις σήραγγες που έχουν να κάνουν με πλήρη ηλεκτροφωτισμό («είναι και οι πιο γερασμένες σήραγγες», είπε ο υπουργός). Σήμερα θα ξεκινήσει ο προαστιακός μέχρι τη Μαγούλα και σύντομα θα επεκταθεί μέχρι το Κιάτο, λίγο πριν ή λίγο μετά το Πάσχα. Δεν έχουν ξεκινήσει και κάποια τοπικά δρομολόγια, τα οποία θα επανέλθουν σταδιακά. Όσον αφορά τις πληρότητες στις αμαξοστοιχίες Αθήνας – Θεσσαλονίκης, ο κ. Γεραπετρίτης είπε πως ο μέσος όρος επιβατών φτάνει τους 150, όταν στο παρελθόν κυμαίνονταν μεταξύ 200 και 250. Σήμερα η συγκεκριμένη απόσταση διανύεται σε 5,5 ώρες, αλλά σταδιακά θα μειωθεί, όταν λειτουργήσουν τα συστήματα τηλεδιοίκησης.
Ανακοίνωσε επίσης ότι στο τέλος Ιουνίου θα έχει ολοκληρωθεί το σύστημα τηλεδιοίκησης του βόρειου άξονα του σιδηροδρομικού δικτύου, από τη Λάρισα και επάνω, και στο τέλος Σεπτεμβρίου το υπόλοιπο τμήμα του, από την Οινόη μέχρι την Τιθορέα.
Δήλωσε ακόμη ότι μέχρι το Πάσχα θα αποκατασταθούν τα δρομολόγια του προαστιακού μέχρι το Κιάτο, καθώς ολοκληρώνονται τα έργα ηλεκτροφωτισμού στις σήραγγες. Ανέφερε επίσης ότι έχει γίνει συζήτηση με την Hellenic Train και θα ανακοινωθεί τις επόμενες ημέρες από την εταιρεία για μειωμένο εισιτήριο κατά 50% στα Intercity στους φοιτητές και τους νέους κάτω των 25 ετών.
Για τα έργα, προωθούνται οι εργασίες ανάταξης σε πολλά σημεία του σιδηροδρομικού δικτύου και βελτιστοποίησης του επιπέδου ασφαλείας. Λίγες εκκρεμότητες υπάρχουν για τις εργασίες αναβάθμισης του φωτισμού στις σήραγγες, ενώ γίνεται εξονυχιστικός έλεγχος στην πυρόσβεση (τα τελευταία έργα ώστε να υπάρχουν οι αναγκαίες πυροσβεστικές οδοί και να είναι γεμάτα τα βυτία), έχουν εγκατασταθεί κάμερες 24ώρου βάσεως στις εισόδους και εξόδους κρίσιμων σηράγγων. Επιπλέον, κινητοποιήθηκε η Αστυνομία σε κρίσιμα σημεία για την αντιμετώπιση των κλοπών και πέρασε η διάταξη με την οποία έγινε κακούργημα η κλοπή και κλεπταποδοχή σιδηροδρομικού υλικού. Σε εξέλιξη είναι, όπως είπε ο κ. Γεραπετρίτης, τα τελευταία έργα αποκατάστασης εντός των σηράγγων, ειδικά στις παλαιές, που κατασκευάστηκαν πριν από το 2013-2014 και για τις οποίες δεν υπήρχε η σημερινή νομοθεσία για ασφάλεια, κ.λπ.
Για το σύστημα επικοινωνιών, το GSMR, που είναι μέρος της συνολικής αναβάθμισης του δικτύου, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών τόνισε πως οι φορητές συσκευές χρησιμοποιούνται ήδη αλλά η σταθερή εγκατάσταση αναμένει την έγκριση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμου (ΡΑΣ). Ο κ. Γεραπετρίτης είχε συνάντηση με την πρόεδρο της ΡΑΣ με στόχο να επιταχυνθεί η πιστοποίηση και έγκριση του GSMR ώστε τα συστήματα να λειτουργήσουν πλήρως το συντομότερο δυνατό χρόνο.
Για τα μεσοπρόθεσμα έργα αναβάθμισης, τις συμβάσεις του ΟΣΕ για σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση ο Γ. Γεραπετρίτης είπε πως χθες έγινε μεγάλη σύσκεψη με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Προέβλεψε πως θα έχει ολοκληρωθεί η εγκατάσταση πλήρους τηλεδιοίκησης στο βόρειο τμήμα (από Λάρισα προς Θεσσαλονίκη) μέχρι το τέλος Ιουνίου και στο νότιο τμήμα (Οινόη – Τιθορέα) μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου.
Σύμφωνα με τον υπουργό, από αρχές Οκτωβρίου θα λειτουργεί το πλήρες σύστημα τηλεδιοίκησης, τόσο η σηματοδότηση όσο και τα κέντρα ελέγχου κυκλοφορίας, ενώ προχωρούν (με απευθείας ανάθεση στον μοναδικό προμηθευτή που μπορεί να τις παρέχει, την ιαπωνική Hitachi) οι προμήθειες που πρέπει να γίνουν για τα συστήματα αυτόματης πέδησης, κ.λπ., που περιλαμβάνονται στο ETCS. Ο υπουργός πραγματοποίησε συνάντηση τόσο με τη διοίκηση της Hitachi όσο με τον πρέσβη της Ιαπωνίας.
Μετά την τελευταία επίσκεψη του Γ. Γεραπετρίτη στη Γαλλία συμφωνήθηκε η υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας με τους Γαλλικούς Σιδηροδρόμους για παροχή τεχνογνωσίας σε προσωπικό, οργάνωση, κ.λπ. στον ΟΣΕ. Προσπάθειες καταβάλλονται και για την επιτάχυνση προσλήψεων: ήδη παρατάθηκαν συμβάσεις με 200 εργαζόμενους που είχαν λήξει, ενώ μέσω του εν εξελίξει διαγωνισμού του ΟΣΕ θα προσληφθούν 190 σταθμάρχες, κλειδούχοι και τεχνίτες. Ταυτόχρονα επανέρχονται άλλοι 165 φύλακες ισοπέδων διαβάσεων που είχαν προσληφθεί στο παρελθόν με μπλοκάκι.
Για την επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου απομένει, στη βασική γραμμή, το τμήμα του προαστιακού Αθήνα – Κιάτο στο οποίο γίνονται εργασίες βελτίωσης μέσα στις σήραγγες που έχουν να κάνουν με πλήρη ηλεκτροφωτισμό («είναι και οι πιο γερασμένες σήραγγες», είπε ο υπουργός). Σήμερα θα ξεκινήσει ο προαστιακός μέχρι τη Μαγούλα και σύντομα θα επεκταθεί μέχρι το Κιάτο, λίγο πριν ή λίγο μετά το Πάσχα. Δεν έχουν ξεκινήσει και κάποια τοπικά δρομολόγια, τα οποία θα επανέλθουν σταδιακά. Όσον αφορά τις πληρότητες στις αμαξοστοιχίες Αθήνας – Θεσσαλονίκης, ο κ. Γεραπετρίτης είπε πως ο μέσος όρος επιβατών φτάνει τους 150, όταν στο παρελθόν κυμαίνονταν μεταξύ 200 και 250. Σήμερα η συγκεκριμένη απόσταση διανύεται σε 5,5 ώρες, αλλά σταδιακά θα μειωθεί, όταν λειτουργήσουν τα συστήματα τηλεδιοίκησης.