ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Γιατρομανωλάκης στα Παραπολιτικά: Με σχέδιο και δράσεις για τον πολιτιστικό τουρισμό - Σημαντική η μείωση του ΦΠΑ στα έργα Τέχνης από το 24% στο 13%
«Οι κινηματογραφικές οθόνες το 2022 αυξήθηκαν σε σχέση με το 2021, ενώ και τα εισιτήρια ανακάμπτουν φέτος σε σχέση με πέρυσι», αποκαλύπτει
Παρά το γεγονός ότι για μια μεγάλη μερίδα πολιτών, επαγγελματιών στον κλάδο του Πολιτισμού, αλλά και νέων ανερχόμενων καλλιτεχνών
Νικόλας Γιατρομανωλάκης, υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, αρμόδιος για θέματα Σύγχρονου Πολιτισμού, αποφάσισε να μη θέσει υποψηφιότητα στις εκλογές.
«Εμπλοκή και συμμετοχή στα κοινά δεν σημαίνει μόνο υποψηφιότητα στις εκλογές», απαντά στα «Π», ερωτηθείς για τους λόγους της απόφασής του. Κάποιοι από τους στόχους που κατάφερε να υλοποιήσει είναι εμφανείς και άλλοι όχι τόσο, αλλά εξίσου σημαντικοί. «Πράγματα που έπρεπε να έχουν γίνει εδώ και καιρό, αλλά και καινοτόμα προγράμματα και δράσεις», μας λέει.
-Ηδη βλέπουμε ότι ο διεθνής Τύπος («New York Times», «Financial Times», «Wallpaper», «Monocle», «Le Figaro», «El Pais» κ.ά.) αναφέρεται στην Αθήνα τα τρία τελευταία χρόνια ως διεθνή προορισμό και για τη Σύγχρονη Τέχνη, και όχι μόνο για τον αρχαιοελληνικό πολιτισμό, με πολύ θετικά σχόλια. Το άνοιγμα και η επιτυχία του ΕΜΣΤ είχαν καταλυτική επίδραση. Δεν επαναπαυόμαστε, όμως. Μέτρα τόσο εμπορικά-αναπτυξιακά, όπως η μείωση του ΦΠΑ στα έργα Τέχνης από
-Την ίδια ώρα, η αναπροσαρμογή σε ιστορικούς κινηματογράφους, όπως το «Ιντεάλ» και το «Αστορ», ξεσήκωσε τις αντιδράσεις της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, που, μέσω επιστολής, διεκδικεί τη διάσωσή τους. Εχει ήδη γίνει γνωστό ότι η Mitsis Hotels προχωρά ένα επενδυτικό πρόγραμμα για την ανακαίνιση και τη μετατροπή του Μεγάρου Σλήμαν - Μελά, όπου στεγάζεται σήμερα το «Ιντεάλ», σε ξενοδοχείο, ενώ σχεδιάζεται η επέκταση του κινηματογράφου, την εκμετάλλευση του οποίου θα αναλάβει ξένη εταιρεία. Ποια είναι η θέση σας; Θεωρείτε ότι θα συμβάλει η ενέργεια αυτή στην ανοδική τροχιά της οπτικοακουστικής αγοράς στη χώρα μας;
-Οπως γνωρίζετε, το Κεντρικό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής του υπουργείου Περιβάλλοντος γνωμοδότησε ήδη και ως προς το «Αστορ» έχει προκριθεί η αμιγής χρήση ως χώρου κινηματογραφικών προβολών, ενώ ως προς το «Ιντεάλ» μια μικτή χρήση, που όμως δεσμεύει τους επενδυτές στη διατήρηση της χρήσης των
-Οσον αφορά τον πολιτιστικό τουρισμό και το city break, τι ποσοστό αύξησης επισκεπτών εκτιμάτε ότι θα καταγραφεί μέσα στην επόμενη τριετία και κάτω από ποιες προϋποθέσεις; Θα βλέπατε πιθανή μια ειδική καμπάνια γι’ αυτό με τον ΕΟΤ και τη Marketing Greece;
-Μια ουσιαστική και έξυπνη επένδυση στον πολιτιστικό τουρισμό, όχι μόνο στις μεγάλες πόλεις, μόνο θετικά αποτελέσματα μπορεί να αποφέρει. Ηδη με τη Marketing Greece συνεργαζόμαστε στενά. Ο πολιτιστικός τουρισμός αποφέρει περισσότερα έσοδα ανά τουρίστα, είναι μακροχρόνια βιώσιμος και δεν αλλοιώνει
-Mπορείτε να μας δώσετε περισσότερα στοιχεία γύρω από τη χρηματοδότηση των πολιτιστικών επιχειρήσεων; Ποιους αφορά και σε τι βαθμό μπορεί να αναβαθμίσει το brand «Ελλάδα» σε συνδυασμό με την ίδρυση σχολών χειροτεχνίας, που γίνεται για πρώτη φορά;
-Εχει ήδη ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης ένα χρηματοδοτικό πρόγραμμα για πολιτιστικές και χειροτεχνικές επιχειρήσεις, καθώς και για εκδότες βιβλίων, που θα τις βοηθήσει να εκσυγχρονιστούν, να καταστούν ανθεκτικότερες και να προσεγγίσουν νέα, διευρυμένα κοινά. Επίσης, έχουμε προχωρήσει στη μείωση ή και την πλήρη απαλλαγή από το τέλος επιτηδεύματος για καλλιτέχνες και χειροτέχνες. Είμαστε ο πρώτος κλάδος της ελληνικής οικονομίας που το κάνει. Φυσικά,
*Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά στις 20 Μαΐου 2023.
υπήρξε η «φωνή» τους, ο «Εμπλοκή και συμμετοχή στα κοινά δεν σημαίνει μόνο υποψηφιότητα στις εκλογές», απαντά στα «Π», ερωτηθείς για τους λόγους της απόφασής του. Κάποιοι από τους στόχους που κατάφερε να υλοποιήσει είναι εμφανείς και άλλοι όχι τόσο, αλλά εξίσου σημαντικοί. «Πράγματα που έπρεπε να έχουν γίνει εδώ και καιρό, αλλά και καινοτόμα προγράμματα και δράσεις», μας λέει.
Η συνέντευξη
-Το τελευταίο διάστημα βλέπουμε να πληθαίνουν οι δράσεις και οι συνεργασίες γύρω από τη γέφυρα πολιτισμού και τουρισμού, με πρόσφατο παράδειγμα τη σύμπραξη των Brown Hotels με τη διοργάνωση της έκθεσης «ArtAthina». Ποιες είναι οι δικές σας προτάσεις για να επαναφέρει η Αθήνα τη φήμη της γύρω από τις εικαστικές τέχνες και να εξελιχθεί σε ένα δημοφιλές κέντρο Σύγχρονης Τέχνης;-Ηδη βλέπουμε ότι ο διεθνής Τύπος («New York Times», «Financial Times», «Wallpaper», «Monocle», «Le Figaro», «El Pais» κ.ά.) αναφέρεται στην Αθήνα τα τρία τελευταία χρόνια ως διεθνή προορισμό και για τη Σύγχρονη Τέχνη, και όχι μόνο για τον αρχαιοελληνικό πολιτισμό, με πολύ θετικά σχόλια. Το άνοιγμα και η επιτυχία του ΕΜΣΤ είχαν καταλυτική επίδραση. Δεν επαναπαυόμαστε, όμως. Μέτρα τόσο εμπορικά-αναπτυξιακά, όπως η μείωση του ΦΠΑ στα έργα Τέχνης από
Το άνοιγμα και η επιτυχία του ΕΜΣΤ είχαν καταλυτική επίδρασητο 24% στο 13%, που θα βοηθήσει νέους εικαστικούς, όσο και πολιτικά, όπως αυτό του ΕΜΣΤ να αμείβει τους καλλιτέχνες που συμμετέχουν στις εκθέσεις του, επιδρούν θετικά. Επίσης, μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης στηρίζουμε προγράμματα πολιτιστικής εξωστρέφειας και ανταλλαγής, καλλιτεχνικά residencies και προγράμματα ψηφιακού μετασχηματισμού, που θα ενισχύσουν το πολιτιστικό αποτύπωμα της Αθήνας.
-Την ίδια ώρα, η αναπροσαρμογή σε ιστορικούς κινηματογράφους, όπως το «Ιντεάλ» και το «Αστορ», ξεσήκωσε τις αντιδράσεις της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, που, μέσω επιστολής, διεκδικεί τη διάσωσή τους. Εχει ήδη γίνει γνωστό ότι η Mitsis Hotels προχωρά ένα επενδυτικό πρόγραμμα για την ανακαίνιση και τη μετατροπή του Μεγάρου Σλήμαν - Μελά, όπου στεγάζεται σήμερα το «Ιντεάλ», σε ξενοδοχείο, ενώ σχεδιάζεται η επέκταση του κινηματογράφου, την εκμετάλλευση του οποίου θα αναλάβει ξένη εταιρεία. Ποια είναι η θέση σας; Θεωρείτε ότι θα συμβάλει η ενέργεια αυτή στην ανοδική τροχιά της οπτικοακουστικής αγοράς στη χώρα μας;
-Οπως γνωρίζετε, το Κεντρικό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής του υπουργείου Περιβάλλοντος γνωμοδότησε ήδη και ως προς το «Αστορ» έχει προκριθεί η αμιγής χρήση ως χώρου κινηματογραφικών προβολών, ενώ ως προς το «Ιντεάλ» μια μικτή χρήση, που όμως δεσμεύει τους επενδυτές στη διατήρηση της χρήσης των
Η κυβέρνηση στήριξε τις κινηματογραφικές αίθουσες σθεναρά την περίοδο της πανδημίαςκινηματογραφικών προβολών. Εξαρχής είχαμε ταχθεί υπέρ της διατήρησης αυτών των χρήσεων. Αν το δούμε λίγο γενικότερα, η κυβέρνηση στήριξε τις κινηματογραφικές αίθουσες σθεναρά την περίοδο της πανδημίας με προγράμματα όπως η επιδότηση θέσεων και, έτσι, δεν είχαμε αξιοσημείωτη μείωση των αιθουσών λόγω του lockdown, όπως σε άλλες χώρες, π.χ. τις ΗΠΑ. Μάλιστα, οι κινηματογραφικές οθόνες το 2022 αυξήθηκαν σε σχέση με το 2021, ενώ και τα εισιτήρια ανακάμπτουν φέτος σε σχέση με πέρυσι. Μιλώντας για εισιτήρια, να θυμίσω ότι μειώσαμε τον ΦΠΑ στα σινεμά από 24% στο 6%.
-Οσον αφορά τον πολιτιστικό τουρισμό και το city break, τι ποσοστό αύξησης επισκεπτών εκτιμάτε ότι θα καταγραφεί μέσα στην επόμενη τριετία και κάτω από ποιες προϋποθέσεις; Θα βλέπατε πιθανή μια ειδική καμπάνια γι’ αυτό με τον ΕΟΤ και τη Marketing Greece;
-Μια ουσιαστική και έξυπνη επένδυση στον πολιτιστικό τουρισμό, όχι μόνο στις μεγάλες πόλεις, μόνο θετικά αποτελέσματα μπορεί να αποφέρει. Ηδη με τη Marketing Greece συνεργαζόμαστε στενά. Ο πολιτιστικός τουρισμός αποφέρει περισσότερα έσοδα ανά τουρίστα, είναι μακροχρόνια βιώσιμος και δεν αλλοιώνει
Ο πολιτιστικός τουρισμός αποφέρει περισσότερα έσοδα ανά τουρίστα, είναι μακροχρόνια βιώσιμος και δεν αλλοιώνει τον φυσικό και αστικό χαρακτήρα των προορισμώντον φυσικό και αστικό χαρακτήρα των προορισμών. Γι’ αυτό, ως ΥΠΠΟΑ εκπονούμε δράσεις όπως οι πολιτιστικές διαδρομές, στηρίζουμε επενδύσεις σε πολιτιστικές επιχειρήσεις, όπως η απόκτηση συστήματος υπερτιτλισμού σε θέατρα, για να προσελκύουν και το ξενόγλωσσο κοινό, σχεδιάζουμε τοπικά πολιτιστικά-αναπτυξιακά masterplans σε 14 πόλεις και νησιά της Ελλάδας. Θυμίζω ότι το 2022, για πρώτη φορά, η Αθήνα ανακηρύχθηκε κορυφαίος ευρωπαϊκός πολιτιστικός προορισμός στα World Travel Awards.
-Mπορείτε να μας δώσετε περισσότερα στοιχεία γύρω από τη χρηματοδότηση των πολιτιστικών επιχειρήσεων; Ποιους αφορά και σε τι βαθμό μπορεί να αναβαθμίσει το brand «Ελλάδα» σε συνδυασμό με την ίδρυση σχολών χειροτεχνίας, που γίνεται για πρώτη φορά;
-Εχει ήδη ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης ένα χρηματοδοτικό πρόγραμμα για πολιτιστικές και χειροτεχνικές επιχειρήσεις, καθώς και για εκδότες βιβλίων, που θα τις βοηθήσει να εκσυγχρονιστούν, να καταστούν ανθεκτικότερες και να προσεγγίσουν νέα, διευρυμένα κοινά. Επίσης, έχουμε προχωρήσει στη μείωση ή και την πλήρη απαλλαγή από το τέλος επιτηδεύματος για καλλιτέχνες και χειροτέχνες. Είμαστε ο πρώτος κλάδος της ελληνικής οικονομίας που το κάνει. Φυσικά,
Εχουμε επενδύσει πόρους και στην εντονότερη προβολή του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού διεθνώςσυνεχίζουμε το πρόγραμμα των επιχορηγήσεων σύγχρονου πολιτισμού, του οποίου οι πόροι υπερδιπλασιάστηκαν την περίοδο 2020-2023 σε σχέση με την περίοδο 2015- 2019, και δεν προσμετρώ τη στήριξη κατά την περίοδο της πανδημίας. Εχουμε, επίσης, επενδύσει πόρους και στην εντονότερη προβολή του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού διεθνώς. Ως προς τη χειροτεχνία, ανακοινώσαμε πριν από λίγες ημέρες τη δημιουργία 19 δομών κατάρτισης σε όλη την Ελλάδα. Είναι μέρος μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής για την αναβίωση και την ανάδειξη της ελληνικής χειροτεχνίας, που αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του ελληνικού brand.
*Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά στις 20 Μαΐου 2023.