Αποκλειστική συνέντευξη στα «Π» - Κυριάκος Μητσοτάκης: Με αυτοδύναμη ΝΔ μείωση φόρων, αύξηση μισθών και συντάξεων
Δύο εβδομάδες πριν από τις εθνικές εκλογές, ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας αναλύει στα «Π» όλα τα σημαντικά θέματα της προεκλογικής ατζέντας
Για όλα τα µεγάλα ζητήµατα που απασχολούν τον προεκλογικό διάλογο, αλλά και για την επόµενη ηµέρα των εκλογών ανοίγει τα χαρτιά του µιλώντας στα «Π» ο Κυριάκος Μητσοτάκης. ∆ύο εβδοµάδες πριν από τις εθνικές κάλπες, ο πρόεδρος της Νέας ∆ηµοκρατίας υπογραµµίζει πως το δίληµµα των εκλογών θα είναι «αν την επόµενη ηµέρα θα έχουµε µια κυβέρνηση µε τη δύναµη να εφαρµόσει το πρόγραµµά της χωρίς συµβιβασµούς, καθυστερήσεις ή περιπέτειες». Ξεκαθαρίζει πως, εφόσον οι πολίτες εµπιστευθούν τη Ν.∆., δεν θα σχηµατίσει µια κυβέρνηση ισορροπιών, αλλά «βασικό κριτήριο για την επιλογή των προσώπων θα είναι η αποτελεσµατικότητα και η ικανότητα».
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης δίνει για πρώτη φορά λεπτοµέρειες για τα δύο πρώτα νοµοσχέδια που θα φέρει στη Βουλή, εφόσον επανεκλεγεί στην εξουσία. Το πρώτο, για το επιτελικό κράτος, όπως τονίζει, «θα αφορά τον τρόπο µε τον οποίο θα είναι οργανωµένη η κεντρική διοίκηση του κράτους, την κατανοµή των αρµοδιοτήτων και τη λειτουργία του Υπουργικού Συµβουλίου», ενώ θα υπάρξουν επίσης, όπως αποκαλύπτει, και εσωτερικές µετακινήσεις αρµοδιοτήτων µεταξύ χαρτοφυλακίων. Το δεύτερο νοµοσχέδιο, το φορολογικό, θα περιλαµβάνει τέσσερις νέες µειώσεις φόρων, για τις οποίες έχει δεσµευθεί.
Ο πρόεδρος της Ν.∆. εκφράζει επίσης την προσδοκία να συναντήσει τον Ταγίπ Ερντογάν στο περιθώριο της Συνόδου του ΝΑΤΟ στη Λιθουανία και βάζει το πλαίσιο της συνάντησης αυτής: «Ελπίζω ότι θα έχουµε την ευκαιρία να συναντηθούµε στο Βίλνιους της Λιθουανίας, για να επαναπροσδιορίσουµε τον ‘‘οδικό χάρτη’’ στον οποίο θα µπορούσαµε να κινηθούµε τους επόµενους µήνες».
Στις 21 Μαΐου θέσατε το δίληµµα «Μητσοτάκης ή Τσίπρας» στις κάλπες και «σταθερότητα ή ακυβερνησία». Στις 25 Ιουνίου ποιο είναι για εσάς το δίληµµα που θα έχουν οι ψηφοφόροι στην εκλογική αναµέτρηση;
Το πρώτο ερώτηµα απαντήθηκε καθαρά στις 21 Μαΐου, µαζί µε εκείνο της σταθερότητας, παρά το γεγονός ότι δεν αποτυπώθηκε και σε κοινοβουλευτικό επίπεδο λόγω της απλής αναλογικής. Γιατί, αν οι εκλογές είχαν γίνει µε το σύστηµα που ισχύει σήµερα, τότε θα είχαµε ήδη κυβέρνηση. Και, µάλιστα, µε µια ασφαλή αυτοδυναµία και χωρίς την ανάγκη να πάµε σε δεύτερες εκλογές.
Από τη στιγµή, όµως, που οδηγούµαστε σε νέα αναµέτρηση, το ζητούµενο πλέον είναι η χώρα να έχει µια ισχυρή και σταθερή κυβέρνηση στις 26 Ιουνίου. Κάτι που για να συµβεί πρέπει όσοι µας ψήφισαν τον Μάιο να το επαναλάβουν. Να επιβεβαιώσουν την επιλογή τους, ώστε να γίνει πραγµατικότητα. Γιατί τίποτα δεν έχει κριθεί. Αυτή η Κυριακή θα ορίσει πώς θα πορευτεί η χώρα τα επόµενα χρόνια. Και αυτός είναι και ο λόγος που η Ν.∆. πρέπει να ενισχυθεί και από όσους τυχόν δίστασαν την πρώτη φορά, αλλά σήµερα βλέπουν ότι η Ελλάδα χρειάζεται σιγουριά και προοπτική. Το δίληµµα της 25ης Ιουνίου, λοιπόν, είναι αν την επόµενη ηµέρα θα έχουµε µια κυβέρνηση µε τη δύναµη να εφαρµόσει το πρόγραµµά της χωρίς συµβιβασµούς, καθυστερήσεις ή περιπέτειες.
Κι αν δεν επιτευχθεί ο στόχος; Υπάρχουν κάποιες προοπτικές συνεργασίας; Πρόσφατα µιλήσατε για το ενδεχόµενο τρίτων εκλογών τον Αύγουστο.
∆εν µίλησα εγώ για τον κίνδυνο αυτόν, αλλά τα ίδια τα πράγµατα και η στάση των άλλων κοµµάτων. Η δική
µου θέση ήταν πάντα ξεκάθαρη: Η χώρα χρειάζεται κυβέρνηση µε ασφαλή πλειοψηφία, ώστε να προωθήσει τις αλλαγές που θα βελτιώσουν τη ζωή των πολιτών. Η αυτοδυναµία της Ν.∆., λοιπόν, γίνεται µονόδροµος, καθώς ταυτίζεται µε τη σταθερότητα, που αποτελεί προϋπόθεση προόδου. Έχω εξηγήσει γιατί µια αυτοδύναµη κυβέρνηση, µε ασφαλή και όχι οριακή πλειοψηφία, µπορεί να προχωρήσει στις αλλαγές που θα βελτιώσουν τη ζωή των πολιτών. Εξάλλου, τα δεδοµένα αποκλείουν κάθε συνεργασία. Από την πλευρά µας, δεν πρόκειται να συµπλεύσουµε µε κόµµατα στα δεξιά της Ν.∆. Ενώ ο κ. Ανδρουλάκης έχει ήδη αποκλείσει τη συνεργασία, ακόµα κι αν η Ν.∆. έχει 149 βουλευτές. Συνεπώς, είναι εκείνος που επιλέγει να διαγκωνίζεται, απλώς, με τον ΣΥΡΙΖΑ, αδιαφορώντας αν η χώρα θα οδηγηθεί ξανά σε κάλπες τον Αύγουστο. Γιατί άλλη λύση δεν θα υπάρχει.
Θυμίζω ότι στην αρχή ο κ. Ανδρουλάκης έλεγε: «Δεν δέχομαι κυβέρνηση με επικεφαλής τον Μητσοτάκη». Στη συνέχεια, όταν κατάλαβε ότι δεν μπορούσε να επιβάλει τον πρωθυπουργό, είπε: «Δεν κάνω κυβέρνηση με τη Νέα Δημοκρατία», την οποία θεωρεί πλέον στρατηγικό αντίπαλο. Το μόνο που τον ενδιαφέρει, λοιπόν, είναι η θέση του ίδιου στην αντιπολίτευση και όχι αν η χώρα θα έχει αύριο κυβέρνηση και ποια θα είναι αυτή. Οι πολίτες, όμως, δεν ψηφίζουν για αντιπολίτευση, αλλά για κυβέρνηση. Όχι για τον δεύτερο ή τον τρίτο της Βουλής. Αλλά για το ποιος θα κρατά το τιμόνι της πατρίδας και πόσο σταθερό θα είναι αυτό.
Η Νέα Δημοκρατία κέρδισε με διαφορά τις εκλογές, επειδή το εκλογικό σώμα έχει γίνει πιο συντηρητικό και έχει «στρίψει» προς τα δεξιά; Ή επειδή το κόμμα σας κινήθηκε περισσότερο προς το Κέντρο;
Αυτό το οποίο επιβραβεύτηκε είναι η πολιτική της διαρκούς προσπάθειας για τη βελτίωση της καθημερινότητας.
Η συνέπεια μεταξύ λόγων και πράξεων. Και η άσκηση μιας προοδευτικής πολιτικής με ρεαλιστικό σχέδιο και πολλή δουλειά. Η κοινωνία σήμερα ζητά από τους πολιτικούς να λύνουν προβλήματα, όχι να εκτοξεύουν αόριστες υποσχέσεις και συνθήματα. Διαπίστωσαν, έτσι, ότι η κυβέρνηση διαχειρίστηκε αποτελεσματικά απανωτές κρίσεις. Την είδαν, ταυτόχρονα, να εφαρμόζει τις δεσμεύσεις της. Μειώνοντας φόρους, δημιουργώντας νέες δουλειές, αυξάνοντας τον βασικό μισθό και τις συντάξεις, αλλά βελτιώνοντας και το μέσο εισόδημα. Αναγνώρισαν ότι επί τέσσερα χρόνια αντιμετωπίστηκε το Μεταναστευτικό, ενισχύθηκαν οι Ενοπλες Δυνάμεις και δυνάμωσε η εθνική φωνή στο εξωτερικό.
Και, τέλος, βίωσαν ένα νέο υπόδειγμα διακυβέρνησης. Που δεν διστάζει να παραδέχεται λάθη και προσπαθεί να τα διορθώσει. Η εκλογική αναμέτρηση κρίθηκε σε μεγάλο βαθμό στην οικονομία, καθώς οι πολίτες καταλαβαίνουν ότι, παρά τις δυσκολίες, τα πράγματα πηγαίνουν καλύτερα. Δείτε τα στοιχεία σε όλη την Αττική και ειδικά στις λαϊκές γειτονιές. Οι πολίτες εκεί αναγνώρισαν ότι η κυβέρνηση έκανε κάθε προσπάθεια να σταθεί δίπλα τους, ειδικά στους πιο αδύναμους. Συμπέραναν ποιος είναι στην πράξη και όχι στα λόγια λαϊκός, προοδευτικός και αποτελεσματικός. Και, βέβαια, καταδίκασαν όσους επιμένουν στην καταστροφολογία, στη μίζερη τοξικότητα, στα fake news και στις προσωπικές επιθέσεις.
Ο αριθμός των εδρών που θα εξασφαλίσει η Ν.Δ. θα επηρεάσει τις επιλογές σας σχετικά με την ισορροπία κοινοβουλευτικών – εξωκοινοβουλευτικών στελεχών στην κυβέρνηση;
Aυτό που έχει ανάγκη η χώρα είναι μια σταθερή κυβέρνηση, με ασφαλή πλειοψηφία, που θα προχωρήσει στις μεγάλες αλλαγές, ώστε να γίνουμε Ευρώπη και στους τομείς όπου υστερούμε. Από εκεί και πέρα, έχω πει ότι δεν θα είναι μια κυβέρνηση ισορροπιών. Εφόσον μας εμπιστευτούν οι πολίτες, θα είμαστε κυβέρνηση της νέας Νέας Δημοκρατίας. Μιας παράταξης η οποία έχει σταθερές ιδεολογικοπολιτικές αρχές και ρίζες στην κοινωνία και διαρκώς εξελίσσεται και ανανεώνεται. Οι επιλογές, λοιπόν, θα γίνουν με βάση την ικανότητα των στελεχών μας, κοινοβουλευτικών και εξωκοινοβουλευτικών, που θα μπορούν να φέρουν εις πέρας τα καθήκοντα που θα τους ανατεθούν. Εφόσον στις 25 Ιουνίου μάς εμπιστευθούν οι πολίτες, μας περιμένει σκληρή δουλειά. Και είμαστε έτοιμοι. Όσο μεγαλύτερη, μάλιστα, είναι η εμπιστοσύνη τόσο μεγαλύτερη νιώθω και αυτή την ευθύνη.
Στο νέο Υπουργικό Συμβούλιο, εφόσον πάντα μας εμπιστευθούν οι πολίτες, θα υπάρχει «rotation» στις κυβερνητικές θέσεις. Θα υπάρχουν, επίσης, περισσότερες γυναίκες και νέα πρόσωπα. Βασικό κριτήριο για την επιλογή των προσώπων θα είναι η αποτελεσματικότητα και η ικανότητα
Υπάρχουν υπουργοί που θεωρείτε πως πρέπει να συνεχίσουν το έργο τους στο ίδιο χαρτοφυλάκιο ή γενικοί γραμματείς που εκτιμάτε ότι μπορούν να πάρουν θέση υφυπουργού;
Όπως έχω πει, στο νέο Υπουργικό Συμβούλιο, εφόσον πάντα μας εμπιστευθούν οι πολίτες, θα υπάρχει «rotation» στις κυβερνητικές θέσεις. Θα υπάρχουν, επίσης, περισσότερες γυναίκες και νέα πρόσωπα. Επαναλαμβάνω ότι βασικό κριτήριο για την επιλογή των προσώπων θα είναι η αποτελεσματικότητα και η ικανότητα. Αντιλαμβάνομαι το ενδιαφέρον σας να μάθετε περισσότερα, αλλά αυτό που μπορώ να πω τώρα είναι το γενικό περίγραμμα. Τα υπόλοιπα, μετά την ετυμηγορία των πολιτών.
Είπατε ότι, μαζί με το επιτελικό κράτος, προτεραιότητα της κυβέρνησής σας θα είναι οι περαιτέρω παρεμβάσεις στο φορολογικό. Ποιες θα είναι αυτές οι αλλαγές;
H πολιτική μας είναι πολιτική μείωσης και όχι αύξησης των φόρων, όπως διαπίστωσαν οι πολίτες στη διάρκεια της τετραετίας. Σε αντίθεση με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, που επέβαλε 29 επιπλέον φόρους, η κυβέρνηση της Ν.Δ. μείωσε 50 φόρους, αφαιρώντας από τις πλάτες των φορολογουμένων 7 δισ. ευρώ. Στηρίξαμε την κοινωνία μέσω της ανάπτυξης και όχι μέσω της υπερφορολόγησης. Και χάρη σε αυτή την πολιτική σημειώσαμε διπλάσιους ρυθμούς ανάπτυξης από τον μέσο όρο της Ε.Ε.
Δημιουργήσαμε 300.000 νέες θέσεις εργασίας, αυξήσαμε τον κατώτατο μισθό κατά 20% και τις συντάξεις κατά
8%. Όπως είπα και προηγουμένως, σταθήκαμε δίπλα στην κοινωνία, ώστε να αμυνθεί στις αλλεπάλληλες εξωγενείς κρίσεις. Και έτσι θα συνεχίσουμε, εφόσον μας εμπιστευτούν οι πολίτες. Στο πρόγραμμά μας προβλέπονται κάποιες περαιτέρω μειώσεις φόρων. Όπως στο αφορολόγητο, με αύξηση κατά 1.000 ευρώ στις οικογένειες με παιδιά. Επίσης, νέα μείωση 10% του ΕΝΦΙΑ στα ακίνητα που θα έχουν ασφαλιστεί. Και μείωση ακόμα κατά μία μονάδα στις ασφαλιστικές εισφορές. Ενώ, σταδιακά, έως το τέλος της τετραετίας θα προχωρήσουμε στην οριστική κατάργηση και του τέλους επιτηδεύματος. Την ίδια στιγμή, δεν μπορώ να μη σημειώσω ότι ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ μιλούν για πρόσθετους φόρους. Προφανώς έχουμε μια διαφορετική αντίληψη για το πώς δουλεύει η φορολογία ως αναπτυξιακός μηχανισμός. Εμείς αποδείξαμε ότι μπορούμε να έχουμε ανάπτυξη μειώνοντας φόρους. Αυτή η πολιτική απέδωσε. Τόνωσε την ανάπτυξη, δημιούργησε θέσεις απασχόλησης, έφερε τελικά περισσότερα έσοδα. Και έτσι θα συνεχίσουμε.
Δεν θα αυξηθεί η φορολογία, λοιπόν, την επόμενη τετραετία;
Κατηγορηματικά όχι. Από την άλλη, το ξαναλέω, βλέπουμε τον ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ να μιλούν διαρκώς για το ποιους φόρους θα αυξήσουν. Ή να παρουσιάζουν παροχές, χωρίς να λένε ότι αυτές δεν μπορούν να χρηματοδοτηθούν παρά μόνο από μια νέα φοροεπιδρομή.
Η δημοσιονομική πειθαρχία στην ευρωζώνη επανέρχεται, ο πληθωρισμός παραμένει, τα επιτόκια αυξάνονται. Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, μήπως είναι υπερβολικά αισιόδοξες οι εκτιμήσεις που περιλαμβάνονται στο προεκλογικό πρόγραμμα της Ν.Δ. και χρειαστεί να κάνετε «εκπτώσεις» σε κάποιες από τις δεσμεύσεις σας;
Έχουμε δείξει πως όχι μόνο πετυχαίνουμε τους στόχους μας, αλλά και ότι καταφέρνουμε να τους ξεπερνάμε. Κι αυτό επειδή έχουμε δημιουργήσει τις προϋποθέσεις ώστε η εθνική οικονομία να υπεραποδίδει. Αυτό, μάλιστα, καταγράφουν και οι προβλέψεις της Κομισιόν για τα επόμενα χρόνια, που εκτιμούν ότι η Ελλάδα θα έχει πολύ υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Οι πολιτικές μας οδηγούν σε οικονομία εξωστρεφή, με υψηλότερη ανάπτυξη και περισσότερες δουλειές. Ενώ σε λίγους μήνες, αν οι πολίτες μάς εμπιστευτούν, η Ελλάδα θα κατακτήσει και την επενδυτική βαθμίδα. Η χώρα, λοιπόν, αφήνει πίσω προβλήματα του παρελθόντος και κοιτάζει το μέλλον με αισιοδοξία. Άλλωστε, όλα τα μέτρα του προγράμματός μας, ύψους 9,1 δισ. ευρώ στην τετραετία, έχουν κοστολογηθεί και περιέχονται στο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Σταθερότητας, που έχει ελεγχθεί και εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Αυτά που λέμε, λοιπόν, θα υλοποιηθούν, όπως συνέβη και στην πρώτη μας θητεία. Άλλοι λένε «λόγια του αέρα», όχι εμείς.
Υπάρχουν διάφορα σενάρια και προτάσεις στον δημόσιο διάλογο σε σχέση με τα υπερκέρδη μεγάλων εταιρειών και τη φορολόγησή τους.
Ακούω κι εγώ τις απαντήσεις της αντιπολίτευσης στο αμείλικτο ερώτημα «Πού θα βρείτε τα λεφτά για το τάδε μέτρο;». Οτι θα προκύψουν, λένε, από τη φορολόγηση των υπερκερδών των μεγάλων εταιρειών. Μα εμείς είμαστε εκείνοι που φορολογήσαμε τα υπερκέρδη των παραγωγών ενέργειας με 90%. Επιβάλαμε έκτακτο φόρο 600.000.000 ευρώ στα υπερκέρδη των διυλιστηρίων και χρηματοδοτήσαμε το Market Pass. Ενώ επιδοτήσαμε νοικοκυριά και επιχειρήσεις, αντλώντας 4,7 δισ. ευρώ μέσω του μηχανισμού ανάκτησης υπερεσόδων των εταιρειών. Ενός μηχανισμού που υιοθετήθηκε και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Ας μην υπόσχονται, λοιπόν, με θράσος κάτι το οποίο ήδη έχουμε κάνει εμείς. Τώρα, αν μιλούν για μόνιμη αύξηση της φορολογίας των επιχειρήσεων, τότε ας το πουν. Το έχουν ξανακάνει άλλωστε. Και είδαμε τις αρνητικές επιπτώσεις στην ανάπτυξη, στα κρατικά έσοδα και στην απασχόληση. Άλλωστε, τόσο στον ΣΥΡΙΖΑ όσο και στο ΠΑΣΟΚ έχουν υπάρξει πολλοί «μαρτυριάρηδες», που με υποψιάζουν για κρυφές φορολογικές ατζέντες και των δύο.
Αντιμετωπίζουν η χώρα και οι πολίτες πρόβλημα ακρίβειας; Ποια μέτρα μπορείτε να πάρετε από τον Ιούλιο και μετά, εφόσον είστε στην εξουσία;
Προφανώς και αντιμετωπίζουν οι πολίτες πρόβλημα ακρίβειας. Όλοι ξέρουν, πλέον, ότι είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο, το οποίο πράγματι πιέζει πολύ τα νοικοκυριά, ειδικά τα χαμηλότερα εισοδήματα. Είναι, αυτή τη στιγμή, το πιο σημαντικό πρόβλημα καθημερινότητας και εξαρχής προσπαθήσαμε να σταθούμε στο πλευρό τους. Η ακρίβεια, ωστόσο, καταπολεμάται με πολλούς διαφορετικούς τρόπους. Ο πρώτος είναι οι περισσότεροι έλεγχοι και η καλύτερη λειτουργία της αγοράς. Το «καλάθι του νοικοκυριού», το οποίο αντέγραψαν και άλλες χώρες, λειτούργησε καλά, φέρνοντας περισσότερη διαφάνεια στις τιμές. Ακολούθησαν, αργότερα, τα έκτακτα επιδόματα και εργαλεία όπως το Market Pass. Μέτρα που ανακουφίζουν, αλλά δεν λύνουν το πρόβλημα. Αυτή η στοχευμένη αντιμετώπιση θα συνεχιστεί όσο χρειάζεται. Όμως, την οριστική λύση τη δίνουν μόνο τα μόνιμα μέτρα.
Ποια είναι αυτά τα μόνιμα μέτρα;
Μόνιμη αντιμετώπιση στην ακρίβεια προκύπτει μόνο από την αύξηση των μισθών. Από τη μείωση της φορολογίας, τη στήριξη του διαθέσιμου εισοδήματος και την αύξηση των συντάξεων. Και οι μισθοί σταδιακά αυξάνονται στη χώρα μας, αυξάνονται όμως επειδή η χώρα μας αναπτύσσεται γρήγορα. Ξέρετε ότι στόχος μας για τη νέα τετραετία είναι η αύξηση των μισθών κατά 25% μέσο όρο. Η σταθερή αύξηση των αμοιβών, όμως, έρχεται ως αποτέλεσμα των επενδύσεων και της ανάπτυξης της οικονομίας. Γι’ αυτό είναι αναγκαίο να μην πειραματιζόμαστε με τους φορολογικούς συντελεστές στην εργασία και στο επιχειρείν. Ώστε η χώρα μας να συνεχίσει να αποτελεί έναν ελκυστικό επενδυτικό προορισμό, με συγκριτικά καλύτερο, αλλά και σταθερό φορολογικό περιβάλλον. Τα εισοδήματα θα αυξηθούν από περισσότερες και καλύτερες επενδύσεις και οι επενδύσεις θα συνεχίσουν να έρχονται, αν διατηρήσουμε το ίδιο μείγμα φορολογικής πολιτικής και δημοσιονομικής υπευθυνότητας.
Η αντιπολίτευση ζητάει τη μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα. Φέρνει, μάλιστα, ως παράδειγμα την Ισπανία.
Κάποιοι, πράγματι, θεωρούν πανάκεια τη μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα, μολονότι τα παραδείγματα δείχνουν ότι είναι ένα μέτρο με υψηλό δημοσιονομικό κόστος, χωρίς όφελος τελικά στον καταναλωτή, αφού συνήθως δεν περνάει στην τελική τιμή που πληρώνει. Θυμίζω ότι μειώσαμε τον ΦΠΑ στον καφέ, σε πολλές υπηρεσίες και στις μεταφορές, όμως οι τιμές δεν έπεσαν. Για τον απλούστατο λόγο ότι αυτή απορροφήθηκε, στο μεταξύ, από την αλυσίδα παραγωγής. Το ίδιο θα συνέβαινε και τώρα. Ταυτόχρονα, όμως, ένα τέτοιο μέτρο θα κόστιζε μόνο για τα τρόφιμα 1,5 δισ. ετησίως. Αυτοί, λοιπόν, που το εισηγούνται -είναι 6 δισ. στην τετραετία- πρέπει να μας πουν ποιους άλλους φόρους θα αυξήσουν, ώστε να αντισταθμίσουν τις απώλειες στα δημόσια ταμεία. Διότι, προφανώς, τα χρήματα αυτά δεν περισσεύουν.
Τώρα, τι έδειξε το παράδειγμα της Ισπανίας, την οποία κάποιοι χρησιμοποιούν ως παράδειγμα δήθεν φιλολαϊκής πολιτικής; Εκεί οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα, σύμφωνα με τη Eurostat για τον Απρίλιο, κινήθηκαν πολύ υψηλότερα από όσο στη χώρα μας. Η Ελλάδα είχε τον Απρίλιο τον τρίτο χαμηλότερο πληθωρισμό στα τρόφιμα (9,6%) ανάμεσα στα 20 κράτη-μέλη του ευρώ. Αντίθετα, στην Ισπανία, όπου ο ΦΠΑ σε διάφορα είδη διατροφής έχει μειωθεί ή μηδενιστεί, οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα μετρήθηκαν στο 12,4%. Αρκετά υψηλότερες από ό,τι στη χώρα μας.
Ποιες είναι οι σκέψεις σας για αλλαγές στο επιτελικό κράτος; Πού χρειάζονται παρεμβάσεις και διορθώσεις;
Αυτό το οποίο μπορώ να σας πω είναι ότι το πρώτο νομοσχέδιό μας θα αφορά ξανά στην επικαιροποίηση αυτού που αποκαλούμε «επιτελικό κράτος». Το επιτελικό κράτος ήταν και το πρώτο μας νομοσχέδιο το 2019. Θα αφορά τον τρόπο με τον οποίο θα είναι οργανωμένη η κεντρική διοίκηση του κράτους, την κατανομή των αρμοδιοτήτων, τη λειτουργία του Υπουργικού Συμβουλίου. Έχω ήδη ανακοινώσει τουλάχιστον ένα καινούργιο υπουργείο για θέματα Κοινωνικής Πολιτικής και Πολιτικής για την Οικογένεια, το Δημογραφικό Ζήτημα και τη Στέγαση. Θα υπάρξουν, επίσης, και εσωτερικές μετακινήσεις αρμοδιοτήτων μεταξύ χαρτοφυλακίων. Τα υπόλοιπα μετά τις εκλογές και την εντολή των πολιτών.
Οι αλλαγές περιλαμβάνουν και τη δομή στο Μέγαρο Μαξίμου; Θα μείνει ίδια ή θα υπάρξουν αλλαγές κι εκεί;
Όλα αυτά είναι συζήτηση της επόμενης ημέρας. Αυτό που προέχει σήμερα είναι να προκύψει αυτοδύναμη, σταθερή κυβέρνηση στις 25 Ιουνίου. Στη συνέχεια θα έχουμε τον χρόνο να τα συζητήσουμε. Έχουμε ήδη αρκετή εμπειρία, ύστερα από τέσσερα χρόνια, ώστε να ξέρουμε ποιες αλλαγές πρέπει να γίνουν και πού.
Η αναθεώρηση του Συντάγματος που σχεδιάζετε να εκκινήσετε θα γίνει μόνο για το Άρθρο 16 και τα ιδιωτικά πανεπιστήμια ή έχετε κι άλλες αλλαγές κατά νου και ποιες;
Έχω πει ότι θα ξεκινήσουμε τη διαδικασία Συνταγματικής Αναθεώρησης και ότι η επόμενη Βουλή θα είναι προτείνουσα, ώστε αυτή που θα ακολουθήσει να είναι αναθεωρητική. Προτεραιότητά μας είναι σίγουρα η αναβάθμιση της δημόσιας Παιδείας. Ωστόσο, με την αλλαγή του Άρθρου 16 θέλουμε να προχωρήσουμε στην άρση αυτού του αναχρονισμού, αφού είμαστε η μόνη χώρα στην Ευρώπη που έχει συνταγματική απαγόρευση στην ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων. Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει αρνητική θέση και το ΠΑΣΟΚ παλαιότερα είχε καταψηφίσει την αλλαγή. Ενώ και σήμερα ο κ. Ανδρουλάκης είναι στο «ναι μεν, αλλά». Βεβαίως, η πρόταση δεν θα αφορά μόνο στην αλλαγή του Άρθρου 16. Πάντως, η διαδικασία για την Αναθεώρηση θα ξεκινήσει το 2025, οπότε θα έχουμε τον χρόνο να συζητήσουμε αναλυτικά τις θέσεις μας στο διάστημα που θα μεσολαβήσει.
Πρόσφατα ο Ταγίπ Ερντογάν επανεκλέχτηκε στην ηγεσία της Τουρκίας. Είστε έτοιμος να καθίσετε, ακόμα και μέσα στο καλοκαίρι, στο ίδιο τραπέζι και να συζητήσετε, αν κερδίσετε στις εκλογές;
Πιστεύω ότι μια εκλογική αναμέτρηση μπορεί να αποτελέσει αφετηρία για ένα νέο ξεκίνημα. Σίγουρα αυτή θα είναι η πρόθεσή μου, εφόσον με εμπιστευτεί ο ελληνικός λαός. Έχω ήδη δηλώσει ότι θα ήθελα μια συνάντηση με τον πρόεδρο Ερντογάν. Ελπίζω ότι θα έχουμε την ευκαιρία να συναντηθούμε στο Βίλνιους της Λιθουανίας, για να επαναπροσδιορίσουμε τον «οδικό χάρτη» στον οποίο θα μπορούσαμε να κινηθούμε τους επόμενους μήνες. Δεν είναι η πρώτη φορά που θα συναντηθούμε. Γνωριζόμαστε πια καλά. Και ο ίδιος γνωρίζει ποιες είναι οι δικές μου θέσεις, όπως και εγώ γνωρίζω τη δική του προσέγγιση. Θέλω, όμως, να ξεκαθαρίσω ότι η επαναπροσέγγιση Ελλάδος και Τουρκίας περνά μέσα από μια διαφορετική θεώρηση της σχέσης της Τουρκίας με τη Δύση συνολικά. Με την Ευρώπη και με τις Ηνωμένες Πολιτείες. Βλέπουμε κάποια τέτοια δείγματα από τη νέα τουρκική κυβέρνηση, αλλά είναι ακόμα νωρίς για γνώμες και συμπεράσματα. Ξέρω καλά, επίσης, ότι δεν αλλάζουν εύκολα οι πολιτικές των χωρών από τη μια μέρα στην άλλη. Γι’ αυτό και η Ελλάδα παραμένει δύναμη ειλικρινής, αλλά ποτέ αφελής.
Μέσα στην επόμενη τετραετία, έχετε βάσιμες προσδοκίες και ρεαλιστικές ελπίδες ότι δύο κορυφαία ζητήματα, η ΑΟΖ με την Τουρκία και το Κυπριακό, μπορούν να επιλυθούν;
Έχουμε ακολουθήσει μια πολύ συνεκτική εξωτερική πολιτική την τελευταία τετραετία. Μια πολιτική η οποία στηρίζεται στην ενίσχυση των συμμαχιών μας, στη θωράκιση των Ενόπλων Δυνάμεών μας και στην ανάδειξη της χώρας ως πόλου σταθερότητας στην Ανατολική Μεσόγειο. Η Ελλάδα αναγνωρίζει μία και μόνη διαφορά για την οποία θα μπορούσε, όντως, να πάει στη Χάγη και αυτή είναι η οριοθέτηση των θαλάσσιων ζωνών, δηλαδή ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας, στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο.
Η Ελλάδα δεν συζητά ζητήματα στρατικοποίησης ή αποστρατικοποίησης των νησιών. Και, προφανώς, δεν συζητά θέματα τα οποία έχουν να κάνουν με την κυριαρχία των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου. Αυτά, δυστυχώς, αποτελούν συνεκτικό τμήμα της ρητορικής της «Γαλάζιας Πατρίδας». Άρα, θα πρέπει η Τουρκία να κάνει ένα βήμα πίσω, επανερχόμενη στην πολιτική προηγούμενων ετών. Διότι οι διερευνητικές συζητήσεις γίνονταν με την Τουρκία για δεκαετίες, πάντα όμως με το ίδιο αντικείμενο. Αυτό το οποίο σας είπα. Άρα, εάν μπορούσαμε να επανέλθουμε στη λογική των συζητήσεων προηγούμενων ετών, θα έβλεπα ένα περιθώριο να κάνουμε μια πιο σημαντική πρόοδο. Αλλά απέχουμε πολύ ακόμα από το να μιλάμε για λύση ή για προσφυγή στη Χάγη.
Κεντρική δέσμευση η αναμόρφωση του ΕΣΥ
Πρόσφατα είχαμε τις δηλώσεις του κ. Σπύρου Πνευματικού, ο οποίος τέθηκε εκτός προεκλογικού αγώνα. Η κατάσταση στον χώρο της Υγείας, όπως αποκαλύπτεται και από πρόσφατα περιστατικά, χρειάζεται δραστικές παρεμβάσεις. Θα τις κάνετε και σε ποια κατεύθυνση;
Θέλω να καταστήσω απολύτως σαφές ότι για μένα και τη Ν.Δ. η ανθρώπινη ζωή αποτελεί απόλυτη αξία. Ένα πράγμα δεν πρόκειται να διαπραγματευτώ: την καθολική πρόσβαση του κάθε πολίτη, ανεξαρτήτως του σταδίου που βρίσκεται το νόσημά του, στην καλύτερη θεραπεία που μπορεί να του προσφέρει το Εθνικό Σύστημα Υγείας. Πρέπει να είναι απολύτως καθαρό σε όλους. Γι' αυτό και μετά τις λάθος δηλώσεις του ο Σπ. Πνευματικός αποσύρθηκε από την προεκλογική μάχη. Έτσι, ακόμη και σε περίπτωση που εκλεγεί, θα παραδώσει την έδρα του.
Από την πρώτη στιγμή που καταρτίσαμε το προεκλογικό μας πρόγραμμα, δεσμεύτηκα ότι η αναμόρφωση του ΕΣΥ, δηλαδή του δωρεάν συστήματος υγείας για όλους τους πολίτες, αποτελεί κεντρική δέσμευση της Νέας Δημοκρατίας. Αδιαπραγμάτευτη δέσμευση. Και ξέρουμε πώς θα το ενισχύσουμε, γνωρίζοντας πόσο βάρος κλήθηκε να σηκώσει με την πανδημία επί σχεδόν μία τριετία.
Γνωρίζουμε, επίσης, τους πόρους που χρειάζονται και έχουμε εξασφαλίσει πολλούς από αυτούς, από το Ταμείο Ανάκαμψης. Η επόμενη τετραετία θα είναι η τετραετία της Υγείας. Με επιπλέον 10.000 μόνιμες προσλήψεις γιατρών και νοσηλευτών. Με την αναβάθμιση των Τμημάτων Επειγόντων Περιστατικών σε 80 νοσοκομεία. Με τον πλήρη εκσυγχρονισμό 157 Κέντρων Υγείας. Και με αλλαγή της λειτουργίας του ΕΚΑΒ, ώστε ο μηχανισμός του να ανταποκρίνεται πιο γρήγορα.
Δεν θα απαντήσω εδώ στην άθλια καταστροφολογία και στα ψέματα της αντιπολίτευσης πάνω σε υπαρκτές, διαχρονικές αδυναμίες του ΕΣΥ. Το οποίο -επαναλαμβάνω- επί τρία χρόνια βρισκόταν σε πόλεμο με τον Covid. Οι πολίτες γνωρίζουν ότι εμείς αυξήσαμε τις δαπάνες για την Υγεία, διπλασιάζοντας τις ΜΕΘ και κάνοντας 18.000 προσλήψεις υγειονομικών. Πάνω από 500 μόνο στο ΕΚΑΒ, που σήμερα έχει περισσότερα οχήματα και βάρδιες. Αυξάνοντας, επίσης, από 100 σε 1.000 τα ακριβά φάρμακα που απευθύνονται ειδικά σε καρκινοπαθείς συμπολίτες μας. Και δρομολογώντας, μόλις προ ημερών, το πρόγραμμα «Οίκοθεν» για δωρεάν θεραπεία στο σπίτι αντί για το νοσοκομείο.
Όμως είναι σαφές ότι είμαστε και πάλι πίσω από αυτό που θέλουμε. Γι' αυτό και η Υγεία γίνεται προσωπικό μου στοίχημα για την επόμενη θητεία μας. Και κάτι ακόμη: Όλα τα παραπάνω, μαζί και με άλλες πρωτοβουλίες, όπως η επέκταση των δωρεάν προληπτικών εξετάσεων για όλους τους πολίτες και για όλα τα βασικά νοσήματα, αποτελούν δεσμεύσεις μας, που έχουν ήδη δρομολογηθεί. Θυμίζω ότι την περασμένη εβδομάδα έγινε ο διαγωνισμός για το τεράστιο έργο εκσυγχρονισμού των νοσοκομείων και των Κέντρων Υγείας. Συνεπώς, δεν πρόκειται για απλές προεκλογικές υποσχέσεις, αλλά για συγκεκριμένα μέτρα, που έχουν από τώρα αρχίσει να εφαρμόζονται.
* Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» το Σάββατο 10 Ιουνίου 2023