ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Εκλογές 2023 - H «μυστική ομάδα» Μητσοτάκη στο tiktok - Κύρα Κάπη, Έρικ Παρκς, Χρήστος Ζωγράφος, Νίκος Ρωμανός πίσω από τα viral βίντεο
Το επιτελείο που έκανε τον αρχηγό της Νέας Δημοκρατίας αρεστό στη νεολαία
Αναμφίβολα, ένα από τα ενδιαφέροντα στοιχεία της προεκλογικής εκστρατείας
είναι η επιτυχία που είχε η παρουσία του Κυριάκου Μητσοτάκη στην κινεζική πλατφόρμα, όπου φιλοξενούνται αστεία και ανατρεπτικά βίντεο, το TikTok. Το πιο επιδραστικό και επιτυχημένο μέσο κοινωνικής δικτύωσης στον κόσμο αυτή τη στιγμή, ιδιαίτερα στις νεότερες γενιές, έγινε ένα όπλο στην προεκλογική εκστρατεία του προέδρου της ΝΔ.
Ταυτόχρονα, όπως ο ίδιος εξομολογείται στις συνεντεύξεις του, το Μέσο τον βοήθησε να απευθυνθεί σε όλους, όπως πραγματικά είναι, να δείξει δηλαδή πλευρές του εαυτού του που το «πολιτικό κοστούμι» δεν επιτρέπει, όπως οι σχέσεις του με την οικογένεια, τους φίλους και τους συνεργάτες του, το χιούμορ του, την κούραση από μια εξαντλητική περιοδεία. Του έδωσε δηλαδή τη δυνατότητα να «τσαλακωθεί» και να γίνει πιο προσιτός.
Όμως, κάπου τον περασμένο Φεβρουάριο, και ενώ η προεκλογική συζήτηση και τα σενάρια για το πότε θα στηθούν οι κάλπες φουντώνουν, ο λογαριασμός του προέδρου της ΝΔ αλλάζει ύφος και περιεχόμενο και εναρμονίζεται με το γενικότερο πλαίσιο του TikTok και τους όρους που προϋποθέτουν την επιτυχία ενός βίντεο, δηλαδή τον κατάλληλο ήχο, το στήσιμο, το μοντάζ, τα trends κ.λπ.
Εκείνο το διάστημα βλέπουμε τον Κυριάκο Μητσοτάκη να κρατά ο ίδιος το κινητό του και να τραβά βίντεο μέσα στο πρωθυπουργικό γραφείο, δειλά δειλά δημοσιεύονται τα πρώτα βίντεο από το αυτοκίνητο του τότε πρωθυπουργού, όπου οι ακόλουθοί του βλέπουν τι γίνεται πίσω από τις κάμερες στο πλαίσιο μιας προεκλογικής περιοδείας.
Και ο ίδιος ο Κυριάκος Μητσοτάκης αξιοποιεί την αμεσότητα που προσφέρει η δημοφιλής πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης, γίνεται περισσότερο αυθόρμητος και χαλαρός, προβάλλοντας την εικόνα του «κανονικού» Κυριάκου Μητσοτάκη με έντονη την αίσθηση του χιούμορ, του «χαζομπαμπά», του συζύγου, του φιλόζωου και του λάτρη της υγιεινής ζωής και του αθλητισμού. Πτυχές, που μέχρι σήμερα γνώριζαν η οικογένειά του, οι συνεργάτες του και τα άτομα του στενού περιβάλλοντός του, μέσα από τη δραστηριότητά του στο Tik Tok γίνονται πλέον γνωστές σε όλους όσοι ακολουθούν τον λογαριασμό του αλλά κυρίως στους νέους ανθρώπους, οι οποίοι αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος των χρηστών του δημοφιλούς μέσου κοινωνικής δικτύωσης.
Ο ίδιος ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ερωτηθείς από νεαρό χρήστη γιατί άνοιξε λογαριασμό, απάντησε: «Είναι ο πιο άμεσος τρόπος επικοινωνίας με τη νέα γενιά. Αφού εσείς είστε στο TikTok και από εκεί ενημερώνεστε, πρέπει κι εγώ να είμαι στο TikTok, για να μπορώ να επικοινωνώ μαζί σας».
Αυτό που αξίζει να σημειωθεί είναι, ότι πέρα από τα χιουμοριστικά βίντεο με τα «Ωραίος ο Φαίδων», «Σταμάτααα», το τσίμπημα στα μάγουλα των παιδιών του, τις ανθοδέσμες στη Μαρέβα κ.ά., τα οποία σημειώνουν εξαιρετικές επιδόσεις σε views, o πρόεδρος της ΝΔ περνά μέσω TikTok πολιτικά μηνύματα για το κυβερνητικό έργο σε θέματα που αφορούν κυρίως τη νέα γενιά, με τον εύπεπτο τρόπο του συγκεκριμένου μέσου. Δηλαδή, κάνει... haul το gov.gr, στέλνει μήνυμα για το gay pride, απαντά σε ιδιοκτήτη επιχείρησης για τις φοροελαφρύνσεις της κυβέρνησης κ.λπ.
Στο τεχνικό κομμάτι, τα βίντεο είναι γυρισμένα με κινητό τηλέφωνο, ενώ πίσω από αυτό και κυρίως στο αυτοκίνητο βρίσκεται κάποιος από τους συνεργάτες του προέδρου της ΝΔ, ο οποίος τον συνοδεύει στην περιοδεία. Στη συνέχεια τα βίντεο μοντάρονται από ολιγομελή ομάδα συνεργατών του, ενώ πολλές φορές σε αυτά εντάσσονται και βίντεο που στέλνουν στους συνεργάτες του Κ. Μητσοτάκη τα τρία παιδιά του από πιο χαλαρές στιγμές, αλλά και πλάνα από τις προεκλογικές του ομιλίες.
Όπως λένε άτομα από το περιβάλλον του Κυριάκου Μητσοτάκη, αυτό το οποίο διακρίνει τον πρώην πρωθυπουργό είναι ότι προσαρμόζεται εύκολα σε κάθε νέα συνθήκη και καταφέρνει να φέρει στα μέτρα του τα επικοινωνιακά πρότζεκτ που του προτείνουν.
- Κρίσιμη θέση στον επικοινωνιακό πυρήνα του πρωθυπουργού κατέχει η διευθύντρια επικοινωνίας του Κ. Μητσοτάκη, Κύρα Κάπη, που βρίσκεται στο πλευρό του από το 2016 έως και σήμερα, όταν διεκδικούσε τα ηνία της ΝΔ και έκτοτε είναι η αποκλειστική υπεύθυνη για την εικόνα του.
- Οι καινοτόμες ιδέες για τα behind the scenes βίντεο, αλλά και τα Q&A, σε μεγάλο βαθμό οφείλονται στην Κύρα Κάπη, ενώ κομβικός είναι και ο ρόλος στο επικοινωνιακό επιτελείο του καταξιωμένου επικοινωνιολόγου Έρικ Θανόπουλου-Παρκς, του «high tech» σύμβουλου του Κ. Μητσοτάκη, που ανέλαβε campaign strategist για τις εθνικές εκλογές.
- Σημαντικό ρόλο στη digital καμπάνια του πρώην πρωθυπουργού έχει, επίσης, ο Χρήστος Ζωγράφος, ο οποίος διετέλεσε αναπληρωτής διευθυντής του Γραφείου Τύπου στο Μέγαρο Μαξίμου με αρμοδιότητα τα ψηφιακά και περιφερειακά ΜΜΕ.
- Αυξημένο ρόλο και λόγο για τα social media έχει ο διευθυντής Γραφείου Τύπου της ΝΔ, Νίκος Ρωμανός.
Δημοσιεύτηκε στην «Απογευματινή» το Σάββατο, 17 Ιουνίου
Ταυτόχρονα, όπως ο ίδιος εξομολογείται στις συνεντεύξεις του, το Μέσο τον βοήθησε να απευθυνθεί σε όλους, όπως πραγματικά είναι, να δείξει δηλαδή πλευρές του εαυτού του που το «πολιτικό κοστούμι» δεν επιτρέπει, όπως οι σχέσεις του με την οικογένεια, τους φίλους και τους συνεργάτες του, το χιούμορ του, την κούραση από μια εξαντλητική περιοδεία. Του έδωσε δηλαδή τη δυνατότητα να «τσαλακωθεί» και να γίνει πιο προσιτός.
Το χρονικό
Το πρώτο βίντεο του Κυριάκου Μητσοτάκη στο TikTok δημοσιεύθηκε στις 17 Μαΐου του 2022. Ήταν ένα απόσπασμα από πολιτική του παρέμβαση, ακολούθησαν βίντεο από την ιστορική ομιλία του πρώην πρωθυπουργού στο Αμερικανικό Κογκρέσο, τηλεοπτικές συνεντεύξεις, παρεμβάσεις του Κ. Μητσοτάκη στο υπουργικό συμβούλιο και βίντεο από τις συναντήσεις και τις περιοδείες του.Όμως, κάπου τον περασμένο Φεβρουάριο, και ενώ η προεκλογική συζήτηση και τα σενάρια για το πότε θα στηθούν οι κάλπες φουντώνουν, ο λογαριασμός του προέδρου της ΝΔ αλλάζει ύφος και περιεχόμενο και εναρμονίζεται με το γενικότερο πλαίσιο του TikTok και τους όρους που προϋποθέτουν την επιτυχία ενός βίντεο, δηλαδή τον κατάλληλο ήχο, το στήσιμο, το μοντάζ, τα trends κ.λπ.
Εκείνο το διάστημα βλέπουμε τον Κυριάκο Μητσοτάκη να κρατά ο ίδιος το κινητό του και να τραβά βίντεο μέσα στο πρωθυπουργικό γραφείο, δειλά δειλά δημοσιεύονται τα πρώτα βίντεο από το αυτοκίνητο του τότε πρωθυπουργού, όπου οι ακόλουθοί του βλέπουν τι γίνεται πίσω από τις κάμερες στο πλαίσιο μιας προεκλογικής περιοδείας.
Πιο χαλαρός
Και ο ίδιος ο Κυριάκος Μητσοτάκης αξιοποιεί την αμεσότητα που προσφέρει η δημοφιλής πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης, γίνεται περισσότερο αυθόρμητος και χαλαρός, προβάλλοντας την εικόνα του «κανονικού» Κυριάκου Μητσοτάκη με έντονη την αίσθηση του χιούμορ, του «χαζομπαμπά», του συζύγου, του φιλόζωου και του λάτρη της υγιεινής ζωής και του αθλητισμού. Πτυχές, που μέχρι σήμερα γνώριζαν η οικογένειά του, οι συνεργάτες του και τα άτομα του στενού περιβάλλοντός του, μέσα από τη δραστηριότητά του στο Tik Tok γίνονται πλέον γνωστές σε όλους όσοι ακολουθούν τον λογαριασμό του αλλά κυρίως στους νέους ανθρώπους, οι οποίοι αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος των χρηστών του δημοφιλούς μέσου κοινωνικής δικτύωσης.
Κέρδισε τους νέους
Επαγγελματίες της επικοινωνίας θεωρούν ότι το να κερδίσει ένας πολιτικός τη νεολαία στο «γήπεδό» της είναι εξαιρετικά δύσκολο, καθώς τα όρια μεταξύ cringe -όπως συνηθίζουν να χαρακτηρίζουν οι νέοι τις «γραφικές» καταστάσεις- και βίντεο που θα αποτιμηθεί θετικά είναι δυσδιάκριτα. Αν κρίνουμε πάντως από τις αντιδράσεις και τη διάδραση, η εικόνα του Κ. Μητσοτάκη στο TikTok είναι κάτι που τελικά αρέσει στη νεολαία.Ο ίδιος ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ερωτηθείς από νεαρό χρήστη γιατί άνοιξε λογαριασμό, απάντησε: «Είναι ο πιο άμεσος τρόπος επικοινωνίας με τη νέα γενιά. Αφού εσείς είστε στο TikTok και από εκεί ενημερώνεστε, πρέπει κι εγώ να είμαι στο TikTok, για να μπορώ να επικοινωνώ μαζί σας».
Αυτό που αξίζει να σημειωθεί είναι, ότι πέρα από τα χιουμοριστικά βίντεο με τα «Ωραίος ο Φαίδων», «Σταμάτααα», το τσίμπημα στα μάγουλα των παιδιών του, τις ανθοδέσμες στη Μαρέβα κ.ά., τα οποία σημειώνουν εξαιρετικές επιδόσεις σε views, o πρόεδρος της ΝΔ περνά μέσω TikTok πολιτικά μηνύματα για το κυβερνητικό έργο σε θέματα που αφορούν κυρίως τη νέα γενιά, με τον εύπεπτο τρόπο του συγκεκριμένου μέσου. Δηλαδή, κάνει... haul το gov.gr, στέλνει μήνυμα για το gay pride, απαντά σε ιδιοκτήτη επιχείρησης για τις φοροελαφρύνσεις της κυβέρνησης κ.λπ.
Στο τεχνικό κομμάτι, τα βίντεο είναι γυρισμένα με κινητό τηλέφωνο, ενώ πίσω από αυτό και κυρίως στο αυτοκίνητο βρίσκεται κάποιος από τους συνεργάτες του προέδρου της ΝΔ, ο οποίος τον συνοδεύει στην περιοδεία. Στη συνέχεια τα βίντεο μοντάρονται από ολιγομελή ομάδα συνεργατών του, ενώ πολλές φορές σε αυτά εντάσσονται και βίντεο που στέλνουν στους συνεργάτες του Κ. Μητσοτάκη τα τρία παιδιά του από πιο χαλαρές στιγμές, αλλά και πλάνα από τις προεκλογικές του ομιλίες.
Όπως λένε άτομα από το περιβάλλον του Κυριάκου Μητσοτάκη, αυτό το οποίο διακρίνει τον πρώην πρωθυπουργό είναι ότι προσαρμόζεται εύκολα σε κάθε νέα συνθήκη και καταφέρνει να φέρει στα μέτρα του τα επικοινωνιακά πρότζεκτ που του προτείνουν.
Όλοι οι άνθρωποι του προέδρου (στην επικοινωνία)
Τα βίντεο του Κυριάκου Μητσοτάκη θεωρούνται state of art και η επιτυχία τους αναγνωρίζεται. Πρόκειται για ένα success story πολιτικής επικοινωνίας, το οποίο πιστώνεται στο επικοινωνιακό επιτελείο του προέδρου της ΝΔ που κάνει τα edit (επεξεργασία) στα πρωτοποριακά βίντεο.- Κρίσιμη θέση στον επικοινωνιακό πυρήνα του πρωθυπουργού κατέχει η διευθύντρια επικοινωνίας του Κ. Μητσοτάκη, Κύρα Κάπη, που βρίσκεται στο πλευρό του από το 2016 έως και σήμερα, όταν διεκδικούσε τα ηνία της ΝΔ και έκτοτε είναι η αποκλειστική υπεύθυνη για την εικόνα του.
- Οι καινοτόμες ιδέες για τα behind the scenes βίντεο, αλλά και τα Q&A, σε μεγάλο βαθμό οφείλονται στην Κύρα Κάπη, ενώ κομβικός είναι και ο ρόλος στο επικοινωνιακό επιτελείο του καταξιωμένου επικοινωνιολόγου Έρικ Θανόπουλου-Παρκς, του «high tech» σύμβουλου του Κ. Μητσοτάκη, που ανέλαβε campaign strategist για τις εθνικές εκλογές.
- Σημαντικό ρόλο στη digital καμπάνια του πρώην πρωθυπουργού έχει, επίσης, ο Χρήστος Ζωγράφος, ο οποίος διετέλεσε αναπληρωτής διευθυντής του Γραφείου Τύπου στο Μέγαρο Μαξίμου με αρμοδιότητα τα ψηφιακά και περιφερειακά ΜΜΕ.
- Αυξημένο ρόλο και λόγο για τα social media έχει ο διευθυντής Γραφείου Τύπου της ΝΔ, Νίκος Ρωμανός.
Δημοσιεύτηκε στην «Απογευματινή» το Σάββατο, 17 Ιουνίου