Την επόμενη ημέρα στον χώρο της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης περιέγραψε ο πρωθυπουργός, με τη θεσμοθέτηση μη κρατικών πανεπιστημίων μέσω της οδού των διακρατικών συμφωνιών. Σύμφωνα με πληροφορίες της «ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗΣ», θα δημιουργηθεί ένα αυστηρό πλαίσιο από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ), η οποία θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο και θα διατυπώσει ορισμό για το τι συνιστά πανεπιστήμιο με συγκεκριμένα κριτήρια (ακαδημαϊκά, ποιοτικά) και πώς πρέπει αυτά να λειτουργούν.

Την ίδια ώρα θα υπάρξει μέριμνα, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, για τη μεταλυκειακή εκπαίδευση στην οποία θα ενταχθούν και τα κολέγια. Στόχος είναι η δημιουργία ενός πλαισίου, εντός του οποίου θα μπουν τα κολέγια, των οποίων δεν θα διαταραχθεί η λειτουργία, το στάτους τους, αλλά θα ανήκουν στη μεταλυκειακή εκπαίδευση. Επίσημα στην Ελλάδα λειτουργούν 32 κολέγια.

Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, πρόκειται για το πρώτο βήμα για την απελευθέρωση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, η οποία γίνεται και νωρίτερα, πριν δηλαδή από τη Συνταγματική Αναθεώρηση.

Αλλάζει το τοπίο

Όπως εκτιμάται, με το νέο «τοπίο» της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης η κυβέρνηση επιδιώκει να ξεκαθαρίσει το «τοπίο» υπό το πρίσμα της εξωστρέφειας και να περιορίσει το «κύμα» φυγής των νέων στο εξωτερικό για να σπουδάσουν. Για τον λόγο αυτό θα αξιοποιηθεί το άρθρο 28, που προβλέπει τις διακρατικές συμφωνίες με πανεπιστήμια. Όλο το νέο πλαίσιο της συζήτησης ανέλυσε το πρωί του Σαββάτου ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, στη Βουλή, στο πλαίσιο της συζήτησης για τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης.

Η «νέα σελίδα» άνοιξε με τον Κυριάκο Μητσοτάκη που ανακοίνωσε την πρόθεσή του για τη θεσμοθέτηση μη κρατικών ΑΕΙ, μέσω των διακρατικών συμφωνιών στη Βουλή, κατά τη διάρκεια των προγραμματικών δηλώσεων. Ο πρωθυπουργός προανήγγειλε την αξιοποίηση του άρθρου 28 του Συντάγματος για τις διακρατικές συμφωνίες ώστε να αναγνωρίζονται οι τίτλοι των ξένων πανεπιστημίων που θα θελήσουν να επενδύσουν στην Ελλάδα.
Το σχέδιο της κυβέρνησης προβλέπει την σύναψη διακρατικών συμφωνιών με χώρες που επιθυμούν πανεπιστήμιά τους να συμμετάσχουν σε αυτό το σχέδιο για το οποίο η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης θα ορίσει τους όρους και τις προϋποθέσεις για τη δημιουργία πανεπιστημίων.

Ο πρωθυπουργός εξήγησε ότι «οι διακρατικές συμφωνίες του άρθρου 28 του Συντάγματος προσφέρουν σήμερα τη δυνατότητα, με την ευθύνη της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης, να υπάρξει αναγνώριση ξένων πανεπιστημίων που θα ήθελαν να επενδύσουν στην Ελλάδα».

Το άρθρο 28

Με βάση το άρθρο 28, «οι γενικά παραδεδεγμένοι κανόνες του διεθνούς δικαίου, καθώς και οι διεθνείς συμβάσεις, από την επικύρωσή τους με νόμο και τη θέση τους σε ισχύ, σύμφωνα με τους όρους καθεμιάς, αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του εσωτερικού ελληνικού δικαίου και υπερισχύουν από κάθε άλλη αντίθετη διάταξη νόμου. H εφαρμογή των κανόνων του διεθνούς δικαίου και των διεθνών συμβάσεων στους αλλοδαπούς τελεί πάντοτε υπό τον όρο της αμοιβαιότητας».

Κάτι τέτοιο, είπε ο κ. Μητσοτάκης, θα ξεκαθάριζε την κατάσταση στο σημερινό τοπίο της μεταλυκειακής εκπαίδευσης και θα προετοίμαζε τον δρόμο για τη μεγάλη μεταρρύθμιση του άρθρου 16, υπογραμμίζοντας ότι «σε αυτό τον δρόμο θα κινηθούμε άμεσα».

Ο Κ. Μητσοτάκης προέτρεψε τον πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ, Νίκο Ανδρουλάκη, να βρουν μαζί τους 180 βουλευτές που απαιτούνται για την αναθεώρηση. Όπως είπε ο κ. Μητσοτάκης, «θυμόμαστε την υπαναχώρηση του ΠΑΣΟΚ και προσωπικά του Γιώργου Παπανδρέου, όταν είχαμε ευκαιρία να αλλάξουμε το άρθρο 16. Εύχομαι πραγματικά, κύριε Ανδρουλάκη, να μην ξανακάνετε το ίδιο λάθος αυτή τη φορά. Και μαζί να πάμε να βρούμε τους 180 βουλευτές, για να σταματήσει επιτέλους αυτή η ελληνική ιδιαιτερότητα του κρατικού μονοπωλίου στην ανώτατη εκπαίδευση».

Η φυγή στο εξωτερικό

Τα τελευταία χρόνια, η φυγή των Ελλήνων στα πανεπιστήμια του εξωτερικού παρουσιάζει αύξουσα τάση. Πόλο έλξης αποτελούν και τα πανεπιστήμια της Κύπρου, στα οποία ο ένας στους τρεις φοιτητές είναι από την Ελλάδα. Στις υπόλοιπες χώρες σπουδάζουν περισσότεροι από 40.000 Έλληνες, αριθμός συγκριτικά υψηλότερος απ άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Ισπανία και η Πορτογαλία. Χαρακτηριστικό είναι ότι χώρες με υψηλό ποσοστό φοιτητών, που σπουδάζουν στο εξωτερικό, είναι η Κίνα και η Ινδία, χώρες δηλαδή με τεράστια πληθυσμιακά μεγέθη, οι οποίες αποσκοπούν και στην εισαγωγή τεχνογνωσίας μέσω των φοιτητών.

Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή