ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Χατζηδάκης: Στη φοροδιαφυγή, το «αυτοκίνητο» της κυβέρνησης δεν έχει όπισθεν - Προστασία των ευάλωτων ομάδων και ενίσχυση εισοδήματος
«Θα ταράξουµε στη νοµιµότητα όσους παραχωρησιούχους δεν σέβονται τις συµβάσεις που έχουν µε το ∆ηµόσιο για την παροχή υπηρεσιών σε παραλίες. Κάθε παραβίαση της νοµιµότητας θα µας βρει απέναντι», δηλώνει ο υπουργός Οικονομικών στα Παραπολιτικά
Λίγες ηµέρες µετά την ψήφιση του οικονοµικού νοµοσχεδίου, το οποίο περιελάµβανε τα µέτρα που θα ισχύσουν από το 2024, και στον απόηχο της αναβάθµισης τη
ς ελληνικής οικονοµίας από τον ιαπωνικό οίκο R&I, µε τη χώρα να βρίσκεται «µισό» βήµα από την ανάκτηση της επενδυτικής βαθµίδας, ο υπουργός Οικονοµικών, Κωστής Χατζηδάκης, µιλά στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» για τους στόχους και τις προτεραιότητες της κυβέρνησης για την επόµενη τετραετία.
Ο Κωστής Χατζηδάκης µιλά για την επιστροφή των δηµοσιονοµικών κανόνων του Συµφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης από το 2024, µε τον υπουργό Οικονοµικών να εκτιµά ότι η επικαιροποίησή τους κρίνεται αναγκαία, ενώ επισηµαίνει ότι προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κινούνται στη σωστή κατεύθυνση, ευελπιστώντας ότι θα καταλήξουµε σε µια ισορροπηµένη συµφωνία.
Ο υπουργός Οικονοµικών ξεκαθαρίζει µέσω των «Π» ότι «θα ταράξουµε στη νοµιµότητα όσους παραχωρησιούχους δεν σέβονται τις συµβάσεις που έχουν µε το ∆ηµόσιο για την παροχή υπηρεσιών σε παραλίες», αναφερόµενος στο «Κίνηµα της πετσέτας», που τις τελευταίες ηµέρες έχει λάβει διαστάσεις, µε αίτηµα των πολιτών τον ελεύθερο χώρο στις παραλίες. Μιλώντας στα «Π» ο κ. Χατζηδάκης ορίζει την καταπολέµηση της φοροδιαφυγής ως ζήτηµα κοινωνικής δικαιοσύνης και έναν τρόπο για να επιτευχθεί στην πορεία η µείωση των φορολογικών συντελεστών για τους πολίτες, προαναγγέλλοντας νέο φορολογικό νοµοσχέδιο, που θα κατατεθεί στη Βουλή το φθινόπωρο, διαµηνύοντας πως «στη φοροδιαφυγή, το “αυτοκίνητο” της κυβέρνησης δεν έχει όπισθεν».
Τέλος, o υπουργός Οικονοµικών αναφέρεται στις ρυθµίσεις δανείων, επισηµαίνοντας ότι η κυβέρνηση παραµένει αµετακίνητη στη θέση της για την προστασία των ευάλωτων δανειοληπτών µε σειρά σχεδιαζόµενων παρεµβάσεων, όπως η βελτίωση του εξωδικαστικού µηχανισµού, το νέο πλαίσιο κανόνων και υποχρεώσεων για τους servicers και ο Φορέας Απόκτησης και Επαναµίσθωσης Ακινήτων. «Στόχος µας είναι να σταθούµε δίπλα στους ευάλωτους… Και όχι στα “µεγάλα ψάρια”, που παριστάνουν τους φτωχούς, ενώ δεν είναι. ∆ιότι, αν τους υπερασπιζόµασταν, αυτό θα ήταν πρόκληση απέναντι στους πραγµατικά φτωχούς!», σηµειώνει για τα «κόκκινα» δάνεια ο υπουργός Οικονοµικών.
Η Ελλάδα µέσα στο 2023 αναµένεται να λάβει την επενδυτική βαθµίδα. Τι σηµαίνει αυτό για την οικονοµία και πώς θα ωφεληθούν τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις;
Ηδη την περασµένη ∆ευτέρα λάβαµε την επενδυτική βαθµίδα από τον ιαπωνικό οίκο Rating and Investment Information. H αναβάθµιση αυτή δεν ήταν τυχαία. Οπως και ο ίδιος ο οίκος επισηµαίνει, συνέβαλαν καθοριστικά: H νίκη της Νέας ∆ηµοκρατίας στις εκλογές, που έστειλε ένα µήνυµα αξιοπιστίας στις αγορές. Οι ισχυροί ρυθµοί ανάπτυξης. H πρόοδος στον τραπεζικό τοµέα. H τήρηση της δηµοσιονοµικής ισορροπίας, µε την παράλληλη σηµαντική µείωση του χρέους. Τα ευρωπαϊκά κονδύλια στα οποία έχουµε πρόσβαση. Είναι µια αναβάθµιση που έχει τη σηµασία της, διότι ανοίγει τον δρόµο για τα επενδυτικά κεφάλαια της Ιαπωνίας (και συνολικά της ασιατικής αγοράς) προς την ελληνική οικονοµία. Και -παρά το γεγονός ότι η R&I δεν περιλαµβάνεται στους οίκους που αναγνωρίζει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα- είναι προάγγελος των αναβαθµίσεων που αναµένονται το επόµενο διάστηµα και από τους λοιπούς, αναγνωρισµένους από την ΕΚΤ, οίκους αξιολόγησης. Γεγονός που θα σηµάνει χαµηλότερο κόστος χρηµατοδότησης της οικονοµίας, διευκόλυνση των επενδύσεων και εποµένως πρόσθετη ώθηση στην ανάπτυξη της χώρας. Πράγµα που θα είναι προς όφελος όλων.
Στο πλαίσιο της εφαρµογής του Συµφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης, από το 2024 επιστρέφουν οι δηµοσιονοµικοί κανόνες. Τι σηµαίνει αυτό για τη χώρα;
∆εν υπάρχει αµφιβολία ότι η επικαιροποίηση των δηµοσιονοµικών κανόνων είναι απολύτως αναγκαία. Εχουµε αφήσει πίσω µας την πανδηµία και τώρα χρειαζόµαστε ένα πλαίσιο το οποίο θα απαντά στις προκλήσεις τού σήµερα και του αύριο. Οι προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κινούνται στη σωστή κατεύθυνση. Πρώτον, διότι δίνουν µεγαλύτερη έµφαση στον µεσοπρόθεσµο δηµοσιονοµικό σχεδιασµό. Και, δεύτερον, διότι ο στόχος µείωσης του χρέους θα συνδυάζεται µε επενδύσεις και µεταρρυθµίσεις που προάγουν την ανάπτυξη. Ελπίζω να καταλήξουµε σε µια ισορροπηµένη συµφωνία. Σε κάθε περίπτωση, η Ελλάδα είναι σε αρκετά βελτιωµένη θέση. ∆ιότι η οικονοµική πολιτική που ήδη εφαρµόζουµε αποδεικνύει ότι δηµοσιονοµική σταθερότητα, ανάπτυξη και κοινωνική συνοχή δεν είναι αντιτιθέµενοι, αλλά συµπληρωµατικοί στόχοι. ∆εν µπορείς να ασκήσεις κοινωνική πολιτική χωρίς υψηλούς ρυθµούς ανάπτυξης. Και δεν µπορείς να πετύχεις µακροχρόνια και σταθερά υψηλή ανάπτυξη, αν δεν ασκείς αξιόπιστη και υπεύθυνη δηµοσιονοµική πολιτική.
Οι προβλέψεις για τις επιδόσεις της ελληνικής οικονοµίας δείχνουν µεγαλύτερο πρωτογενές πλεόνασµα το 2023, απελευθερώνοντας δηµοσιονοµικό χώρο που εκτιµάται στα 400 εκατ. ευρώ. Είναι στο «τραπέζι» ένα νέο πακέτο στήριξης για τους πολίτες; Να περιµένουµε σχετικές ανακοινώσεις στη ∆ΕΘ;
Αφήστε να εξελιχθούν τα πράγµατα µε την εκτέλεση του Προϋπολογισµού. Σε κάθε περίπτωση, έχουµε ξεκαθαρίσει ότι θα δίνουµε αυτά που έχουµε. Οχι αυτά που δεν έχουµε. Από την πλευρά µου, θέλω να θυµίσω ότι µόλις πριν από δύο εβδοµάδες ψηφίστηκε από τη Βουλή ο νόµος για την ενίσχυση του εισοδήµατος των µισθωτών, των νέων και της οικογένειας, ύψους 4,4 δισ. ευρώ για την τετραετία 2024-2027. Εφαρµόζουµε έτσι το 50% των προεκλογικών µας δεσµεύσεων. Αυτά που υποσχεθήκαµε στους Ελληνες πολίτες, αυτά κάνουµε. Πάντοτε µε βάση τις αντοχές της οικονοµίας και του Προϋπολογισµού.
Εχετε αναδείξει την πάταξη της φοροδιαφυγής ως προτεραιότητα της κυβέρνησης. Ποιες παρεµβάσεις εξετάζετε προς αυτή την κατεύθυνση; Πότε θα επεκταθεί η υποχρεωτική χρήση POS στο σύνολο της οικονοµικής δραστηριότητας;
Η καταπολέµηση της φοροδιαφυγής είναι πάνω απ’ όλα ζήτηµα κοινωνικής δικαιοσύνης. Είναι, όµως, επίσης και ένας τρόπος µείωσης στη συνέχεια των φορολογικών συντελεστών για όλους. Και γι’ αυτό αποτελεί για µένα προσωπικό στοίχηµα. Την προηγούµενη τετραετία έγιναν σοβαρά βήµατα (ηλεκτρονικά τιµολόγια, µείωση του λεγόµενου «κενού ΦΠΑ» κ.λπ.). Θα πατήσουµε σε αυτά και θα εκµεταλλευτούµε στο έπακρο τις δυνατότητες της τεχνολογίας. Ηδη πριν από λίγες µέρες εγκαινιάσαµε τη νέα Αίθουσα Επιχειρήσεων -το λεγόµενο «ψηφιακό µάτι»- της ΑΑ∆Ε. Η οποία επιτρέπει την απευθείας µετάδοση πληροφοριών (φωτογραφίες και βίντεο) από τα σηµεία που ελέγχονται, π.χ. για µη έκδοση αποδείξεων, λαθρεµπόριο, παρεµπόριο και κάθε άλλη φορολογική ή τελωνειακή παράβαση. Θα κάνουµε, όµως, πολύ περισσότερα. Παρουσίασα στη Βουλή ένα σχέδιο µε συγκεκριµένες δράσεις και χρονοδιαγράµµατα (π.χ. η διασύνδεση των POS µε τις ταµειακές µηχανές και η επέκταση της χρήσης των POS σε περισσότερα επαγγέλµατα µέχρι τους πρώτους µήνες του 2024). Προς αυτή την κατεύθυνση θα φέρουµε νέο φορολογικό νοµοσχέδιο το φθινόπωρο. Προχωρούµε, λοιπόν, µπροστά. Στη φοροδιαφυγή, το «αυτοκίνητο» της κυβέρνησης δεν έχει όπισθεν. Το οφείλουµε στους Ελληνες πολίτες, η συντριπτική πλειονότητα των οποίων πληρώνει κανονικά τους φόρους που τους αναλογούν.
Κύριε υπουργέ, ποια είναι η στάση της κυβέρνησης απέναντι στα αιτήµατα του «Κινήµατος της πετσέτας»;
Οπως είχε ειπωθεί και παλιότερα, θα ταράξουµε στη νοµιµότητα όσους παραχωρησιούχους δεν σέβονται τις συµβάσεις που έχουν µε το ∆ηµόσιο για την παροχή υπηρεσιών σε παραλίες. Κάθε παραβίαση της νοµιµότητας θα µας βρει απέναντι. Οι συµβάσεις πρέπει να τηρούνται στο ακέραιο. Ηδη έγιναν έλεγχοι στην Πάρο, από τους οποίους προέκυψαν παραβάσεις των συµβάσεων. Εδωσα, ωστόσο, εντολή στη νέα γενική γραµµατέα ∆ηµόσιας Περιουσίας, κ. Κόλλια, έτσι ώστε, σε συνεργασία µε τις αρµόδιες κτηµατικές υπηρεσίες, οι σχετικοί έλεγχοι να ενταθούν, µε όλες τις προβλεπόµενες συνέπειες για τους παραβάτες. Ας γνωρίζουν όσοι δεν σέβονται το περιεχόµενο των σχετικών συµβάσεων ότι δεν πρόκειται να χαριστούµε σε κανέναν. Είναι θέµα κοινωνικής ευαισθησίας, είναι θέµα του τουριστικού προϊόντος της χώρας, είναι θέµα σεβασµού των νόµων και του Συντάγµατος.
Εχετε κάνει συναντήσεις µε τους servicers και µε τις τράπεζες για τα «κόκκινα» δάνεια. Πώς θα προστατευθούν οι ευάλωτοι;
∆εν χαρίζουµε την κοινωνική ευαισθησία σε κανέναν. Η προστασία των ευάλωτων είναι αµετάθετη θέση µας. Υπάρχει αυτή τη στιγµή ένα θεσµικό πλαίσιο (εξωδικαστικός µηχανισµός, πτωχευτικός κώδικας, ρυθµίσεις που κάνουν οι τράπεζες και οι servicers, το ενδιάµεσο πρόγραµµα στήριξης πρώτης κατοικίας, το πρόγραµµα επιδότησης επιτοκίου) που είναι αντίστοιχο µε αυτό άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Οι πολίτες πρέπει να ενηµερωθούν για όλες αυτές τις δυνατότητες. Το πλαίσιο, όµως, αυτό δεν αρκεί και θέλουµε να το βελτιώσουµε. Γι’ αυτό προχωρούµε άµεσα µε νέες πρωτοβουλίες, όπως η βελτίωση του εξωδικαστικού µηχανισµού, το νέο πλαίσιο κανόνων και υποχρεώσεων για τους servicers, ο Φορέας Απόκτησης και Επαναµίσθωσης Ακινήτων. Στόχος µας είναι, εφαρµόζοντας τις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές, να σταθούµε δίπλα στους ευάλωτους. Υπογραµµίζω, ωστόσο, ότι αναφέροµαι στους πραγµατικά ευάλωτους. Και όχι στα «µεγάλα ψάρια», που παριστάνουν τους φτωχούς ενώ δεν είναι. ∆ιότι, αν τους υπερασπιζόµασταν, αυτό θα ήταν πρόκληση απέναντι στους πραγµατικά φτωχούς.
Ο ΣΥΡΙΖΑ κατά καιρούς ισχυρίζεται ότι η επιδοµατική πολιτική των τελευταίων χρόνων ήταν εφικτή χάρη στα ταµειακά διαθέσιµα που σας άφησε. Αληθεύει αυτό;
Και σε τι ύψος βρίσκονται σήµερα τα ταµειακά διαθέσιµα του Ελληνικού ∆ηµοσίου; Είναι ψέµα του ΣΥΡΙΖΑ ότι η οποιαδήποτε ελληνική κυβέρνηση µπορεί έτσι απλά να χρησιµοποιεί τα ταµειακά διαθέσιµα της χώρας για να ασκεί κοινωνική πολιτική. Η αλήθεια είναι ότι στόχος των ταµειακών διαθεσίµων ήταν να λειτουργήσουν ως «µαξιλάρι ασφαλείας» κατά την επάνοδο της Ελλάδας στον δανεισµό από τις αγορές. Γι’ αυτό και παραµένουν σήµερα στα επίπεδα περίπου που βρίσκονταν το 2019. Συγκεκριµένα, το λεγόµενο «µαξιλάρι ασφαλείας» είναι 15,697 δισ. και έχει παραµείνει αµετάβλητο από τις 6/8/2018. Ενώ, συνολικά, τα ταµειακά διαθέσιµα του Ελληνικού ∆ηµοσίου και των φορέων Γενικής Κυβέρνησης -τα οποία µεταβάλλονται συνεχώς στο πλαίσιο εκτέλεσης του Προϋπολογισµούανέρχονται περίπου στα 35 δισ. ευρώ. Κοντά, δηλαδή, στα επίπεδα του 2019.
* Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» στις 05/08
Ο Κωστής Χατζηδάκης µιλά για την επιστροφή των δηµοσιονοµικών κανόνων του Συµφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης από το 2024, µε τον υπουργό Οικονοµικών να εκτιµά ότι η επικαιροποίησή τους κρίνεται αναγκαία, ενώ επισηµαίνει ότι προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κινούνται στη σωστή κατεύθυνση, ευελπιστώντας ότι θα καταλήξουµε σε µια ισορροπηµένη συµφωνία.
Τέλος, o υπουργός Οικονοµικών αναφέρεται στις ρυθµίσεις δανείων, επισηµαίνοντας ότι η κυβέρνηση παραµένει αµετακίνητη στη θέση της για την προστασία των ευάλωτων δανειοληπτών µε σειρά σχεδιαζόµενων παρεµβάσεων, όπως η βελτίωση του εξωδικαστικού µηχανισµού, το νέο πλαίσιο κανόνων και υποχρεώσεων για τους servicers και ο Φορέας Απόκτησης και Επαναµίσθωσης Ακινήτων. «Στόχος µας είναι να σταθούµε δίπλα στους ευάλωτους… Και όχι στα “µεγάλα ψάρια”, που παριστάνουν τους φτωχούς, ενώ δεν είναι. ∆ιότι, αν τους υπερασπιζόµασταν, αυτό θα ήταν πρόκληση απέναντι στους πραγµατικά φτωχούς!», σηµειώνει για τα «κόκκινα» δάνεια ο υπουργός Οικονοµικών.
Η Ελλάδα µέσα στο 2023 αναµένεται να λάβει την επενδυτική βαθµίδα. Τι σηµαίνει αυτό για την οικονοµία και πώς θα ωφεληθούν τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις;
Ηδη την περασµένη ∆ευτέρα λάβαµε την επενδυτική βαθµίδα από τον ιαπωνικό οίκο Rating and Investment Information. H αναβάθµιση αυτή δεν ήταν τυχαία. Οπως και ο ίδιος ο οίκος επισηµαίνει, συνέβαλαν καθοριστικά: H νίκη της Νέας ∆ηµοκρατίας στις εκλογές, που έστειλε ένα µήνυµα αξιοπιστίας στις αγορές. Οι ισχυροί ρυθµοί ανάπτυξης. H πρόοδος στον τραπεζικό τοµέα. H τήρηση της δηµοσιονοµικής ισορροπίας, µε την παράλληλη σηµαντική µείωση του χρέους. Τα ευρωπαϊκά κονδύλια στα οποία έχουµε πρόσβαση. Είναι µια αναβάθµιση που έχει τη σηµασία της, διότι ανοίγει τον δρόµο για τα επενδυτικά κεφάλαια της Ιαπωνίας (και συνολικά της ασιατικής αγοράς) προς την ελληνική οικονοµία. Και -παρά το γεγονός ότι η R&I δεν περιλαµβάνεται στους οίκους που αναγνωρίζει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα- είναι προάγγελος των αναβαθµίσεων που αναµένονται το επόµενο διάστηµα και από τους λοιπούς, αναγνωρισµένους από την ΕΚΤ, οίκους αξιολόγησης. Γεγονός που θα σηµάνει χαµηλότερο κόστος χρηµατοδότησης της οικονοµίας, διευκόλυνση των επενδύσεων και εποµένως πρόσθετη ώθηση στην ανάπτυξη της χώρας. Πράγµα που θα είναι προς όφελος όλων.
Στο πλαίσιο της εφαρµογής του Συµφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης, από το 2024 επιστρέφουν οι δηµοσιονοµικοί κανόνες. Τι σηµαίνει αυτό για τη χώρα;
∆εν υπάρχει αµφιβολία ότι η επικαιροποίηση των δηµοσιονοµικών κανόνων είναι απολύτως αναγκαία. Εχουµε αφήσει πίσω µας την πανδηµία και τώρα χρειαζόµαστε ένα πλαίσιο το οποίο θα απαντά στις προκλήσεις τού σήµερα και του αύριο. Οι προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κινούνται στη σωστή κατεύθυνση. Πρώτον, διότι δίνουν µεγαλύτερη έµφαση στον µεσοπρόθεσµο δηµοσιονοµικό σχεδιασµό. Και, δεύτερον, διότι ο στόχος µείωσης του χρέους θα συνδυάζεται µε επενδύσεις και µεταρρυθµίσεις που προάγουν την ανάπτυξη. Ελπίζω να καταλήξουµε σε µια ισορροπηµένη συµφωνία. Σε κάθε περίπτωση, η Ελλάδα είναι σε αρκετά βελτιωµένη θέση. ∆ιότι η οικονοµική πολιτική που ήδη εφαρµόζουµε αποδεικνύει ότι δηµοσιονοµική σταθερότητα, ανάπτυξη και κοινωνική συνοχή δεν είναι αντιτιθέµενοι, αλλά συµπληρωµατικοί στόχοι. ∆εν µπορείς να ασκήσεις κοινωνική πολιτική χωρίς υψηλούς ρυθµούς ανάπτυξης. Και δεν µπορείς να πετύχεις µακροχρόνια και σταθερά υψηλή ανάπτυξη, αν δεν ασκείς αξιόπιστη και υπεύθυνη δηµοσιονοµική πολιτική.
Οι προβλέψεις για τις επιδόσεις της ελληνικής οικονοµίας δείχνουν µεγαλύτερο πρωτογενές πλεόνασµα το 2023, απελευθερώνοντας δηµοσιονοµικό χώρο που εκτιµάται στα 400 εκατ. ευρώ. Είναι στο «τραπέζι» ένα νέο πακέτο στήριξης για τους πολίτες; Να περιµένουµε σχετικές ανακοινώσεις στη ∆ΕΘ;
Αφήστε να εξελιχθούν τα πράγµατα µε την εκτέλεση του Προϋπολογισµού. Σε κάθε περίπτωση, έχουµε ξεκαθαρίσει ότι θα δίνουµε αυτά που έχουµε. Οχι αυτά που δεν έχουµε. Από την πλευρά µου, θέλω να θυµίσω ότι µόλις πριν από δύο εβδοµάδες ψηφίστηκε από τη Βουλή ο νόµος για την ενίσχυση του εισοδήµατος των µισθωτών, των νέων και της οικογένειας, ύψους 4,4 δισ. ευρώ για την τετραετία 2024-2027. Εφαρµόζουµε έτσι το 50% των προεκλογικών µας δεσµεύσεων. Αυτά που υποσχεθήκαµε στους Ελληνες πολίτες, αυτά κάνουµε. Πάντοτε µε βάση τις αντοχές της οικονοµίας και του Προϋπολογισµού.
Εχετε αναδείξει την πάταξη της φοροδιαφυγής ως προτεραιότητα της κυβέρνησης. Ποιες παρεµβάσεις εξετάζετε προς αυτή την κατεύθυνση; Πότε θα επεκταθεί η υποχρεωτική χρήση POS στο σύνολο της οικονοµικής δραστηριότητας;
Η καταπολέµηση της φοροδιαφυγής είναι πάνω απ’ όλα ζήτηµα κοινωνικής δικαιοσύνης. Είναι, όµως, επίσης και ένας τρόπος µείωσης στη συνέχεια των φορολογικών συντελεστών για όλους. Και γι’ αυτό αποτελεί για µένα προσωπικό στοίχηµα. Την προηγούµενη τετραετία έγιναν σοβαρά βήµατα (ηλεκτρονικά τιµολόγια, µείωση του λεγόµενου «κενού ΦΠΑ» κ.λπ.). Θα πατήσουµε σε αυτά και θα εκµεταλλευτούµε στο έπακρο τις δυνατότητες της τεχνολογίας. Ηδη πριν από λίγες µέρες εγκαινιάσαµε τη νέα Αίθουσα Επιχειρήσεων -το λεγόµενο «ψηφιακό µάτι»- της ΑΑ∆Ε. Η οποία επιτρέπει την απευθείας µετάδοση πληροφοριών (φωτογραφίες και βίντεο) από τα σηµεία που ελέγχονται, π.χ. για µη έκδοση αποδείξεων, λαθρεµπόριο, παρεµπόριο και κάθε άλλη φορολογική ή τελωνειακή παράβαση. Θα κάνουµε, όµως, πολύ περισσότερα. Παρουσίασα στη Βουλή ένα σχέδιο µε συγκεκριµένες δράσεις και χρονοδιαγράµµατα (π.χ. η διασύνδεση των POS µε τις ταµειακές µηχανές και η επέκταση της χρήσης των POS σε περισσότερα επαγγέλµατα µέχρι τους πρώτους µήνες του 2024). Προς αυτή την κατεύθυνση θα φέρουµε νέο φορολογικό νοµοσχέδιο το φθινόπωρο. Προχωρούµε, λοιπόν, µπροστά. Στη φοροδιαφυγή, το «αυτοκίνητο» της κυβέρνησης δεν έχει όπισθεν. Το οφείλουµε στους Ελληνες πολίτες, η συντριπτική πλειονότητα των οποίων πληρώνει κανονικά τους φόρους που τους αναλογούν.
Κύριε υπουργέ, ποια είναι η στάση της κυβέρνησης απέναντι στα αιτήµατα του «Κινήµατος της πετσέτας»;
Οπως είχε ειπωθεί και παλιότερα, θα ταράξουµε στη νοµιµότητα όσους παραχωρησιούχους δεν σέβονται τις συµβάσεις που έχουν µε το ∆ηµόσιο για την παροχή υπηρεσιών σε παραλίες. Κάθε παραβίαση της νοµιµότητας θα µας βρει απέναντι. Οι συµβάσεις πρέπει να τηρούνται στο ακέραιο. Ηδη έγιναν έλεγχοι στην Πάρο, από τους οποίους προέκυψαν παραβάσεις των συµβάσεων. Εδωσα, ωστόσο, εντολή στη νέα γενική γραµµατέα ∆ηµόσιας Περιουσίας, κ. Κόλλια, έτσι ώστε, σε συνεργασία µε τις αρµόδιες κτηµατικές υπηρεσίες, οι σχετικοί έλεγχοι να ενταθούν, µε όλες τις προβλεπόµενες συνέπειες για τους παραβάτες. Ας γνωρίζουν όσοι δεν σέβονται το περιεχόµενο των σχετικών συµβάσεων ότι δεν πρόκειται να χαριστούµε σε κανέναν. Είναι θέµα κοινωνικής ευαισθησίας, είναι θέµα του τουριστικού προϊόντος της χώρας, είναι θέµα σεβασµού των νόµων και του Συντάγµατος.
Εχετε κάνει συναντήσεις µε τους servicers και µε τις τράπεζες για τα «κόκκινα» δάνεια. Πώς θα προστατευθούν οι ευάλωτοι;
∆εν χαρίζουµε την κοινωνική ευαισθησία σε κανέναν. Η προστασία των ευάλωτων είναι αµετάθετη θέση µας. Υπάρχει αυτή τη στιγµή ένα θεσµικό πλαίσιο (εξωδικαστικός µηχανισµός, πτωχευτικός κώδικας, ρυθµίσεις που κάνουν οι τράπεζες και οι servicers, το ενδιάµεσο πρόγραµµα στήριξης πρώτης κατοικίας, το πρόγραµµα επιδότησης επιτοκίου) που είναι αντίστοιχο µε αυτό άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Οι πολίτες πρέπει να ενηµερωθούν για όλες αυτές τις δυνατότητες. Το πλαίσιο, όµως, αυτό δεν αρκεί και θέλουµε να το βελτιώσουµε. Γι’ αυτό προχωρούµε άµεσα µε νέες πρωτοβουλίες, όπως η βελτίωση του εξωδικαστικού µηχανισµού, το νέο πλαίσιο κανόνων και υποχρεώσεων για τους servicers, ο Φορέας Απόκτησης και Επαναµίσθωσης Ακινήτων. Στόχος µας είναι, εφαρµόζοντας τις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές, να σταθούµε δίπλα στους ευάλωτους. Υπογραµµίζω, ωστόσο, ότι αναφέροµαι στους πραγµατικά ευάλωτους. Και όχι στα «µεγάλα ψάρια», που παριστάνουν τους φτωχούς ενώ δεν είναι. ∆ιότι, αν τους υπερασπιζόµασταν, αυτό θα ήταν πρόκληση απέναντι στους πραγµατικά φτωχούς.
Ο ΣΥΡΙΖΑ κατά καιρούς ισχυρίζεται ότι η επιδοµατική πολιτική των τελευταίων χρόνων ήταν εφικτή χάρη στα ταµειακά διαθέσιµα που σας άφησε. Αληθεύει αυτό;
Και σε τι ύψος βρίσκονται σήµερα τα ταµειακά διαθέσιµα του Ελληνικού ∆ηµοσίου; Είναι ψέµα του ΣΥΡΙΖΑ ότι η οποιαδήποτε ελληνική κυβέρνηση µπορεί έτσι απλά να χρησιµοποιεί τα ταµειακά διαθέσιµα της χώρας για να ασκεί κοινωνική πολιτική. Η αλήθεια είναι ότι στόχος των ταµειακών διαθεσίµων ήταν να λειτουργήσουν ως «µαξιλάρι ασφαλείας» κατά την επάνοδο της Ελλάδας στον δανεισµό από τις αγορές. Γι’ αυτό και παραµένουν σήµερα στα επίπεδα περίπου που βρίσκονταν το 2019. Συγκεκριµένα, το λεγόµενο «µαξιλάρι ασφαλείας» είναι 15,697 δισ. και έχει παραµείνει αµετάβλητο από τις 6/8/2018. Ενώ, συνολικά, τα ταµειακά διαθέσιµα του Ελληνικού ∆ηµοσίου και των φορέων Γενικής Κυβέρνησης -τα οποία µεταβάλλονται συνεχώς στο πλαίσιο εκτέλεσης του Προϋπολογισµούανέρχονται περίπου στα 35 δισ. ευρώ. Κοντά, δηλαδή, στα επίπεδα του 2019.
* Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» στις 05/08