ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Τα 5+2 έργα που αλλάζουν τη Θεσσαλονίκη: Πώς θα βελτιώσουν την καθημερινότητα των πολιτών
Πάνω από 9,3 δισ. ευρώ το κόστος
Επτά μεγάλα έργα στη Θεσσαλονίκη
φιλοδοξούν να αλλάξουν το πρόσωπο της δεύτερης μεγαλύτερης πόλης της χώρας. Πρόκειται για έργα κατασκευαστικά (και όχι μόνον), που στόχο έχουν να καταστήσουν τη συμπρωτεύουσα περισσότερο φιλική στους κατοίκους και τους επισκέπτες.
Το σύνολο των έργων που εκτελούνται ή θα ξεκινήσουν να γίνονται ξεπερνά τα 9,3 δισ. ευρώ, σύμφωνα με την παρουσίαση του Περιφερειακού Σχεδίου Ανάπτυξης της πόλης και της Κεντρικής Μακεδονίας, που παρουσιάστηκε λίγο πριν από τις εθνικές εκλογές του 2023. Σύμφωνα με το σχέδιο, ο συνολικός αριθμός των έργων που υλοποιήθηκαν ή θα υλοποιηθούν ξεπερνά τα 1.000 για την ευρύτερη περιοχή της Κεντρικής Μακεδονίας, εκ των οποίων 30 μεγάλα αφορούν τη συμπρωτεύουσα.
Πρόκειται για έργα υποδομών, όπως είναι το Flyover, η σύνδεση λιμανιού με Εγνατία, ο προαστιακός Δυτικής Θεσσαλονίκης, αλλά και οι αναπλάσεις περιοχών (ΔΕΘ, Στρατόπεδο Γκόνου, Δυτική Πύλη κ.ο.κ.). Επίσης, έρχονται σημαντικές προμήθειες εξοπλισμού που θα βελτιώσουν την καθημερινότητα των κατοίκων, αλλά και των επισκεπτών της πόλης.
Πρόκειται για ένα σημαντικό έργο με τεράστια σημειολογική σημασία. Η όλη προσπάθεια που καταβάλλεται είναι η επόμενη -88η- ΔΕΘ να γίνει με το μετρό της πόλης σε πλήρη λειτουργία. Οταν συμβεί αυτό, τότε θα έχει σπάσει η ανεκδοτική κατάρα δεκαετιών, που λέει ότι «δεν πρόκειται να υπάρξει μετρό στη Θεσσαλονίκη». Το έργο εμφάνισε καθυστερήσεις τουλάχιστον ενός έτους, λόγω των αρχαιοτήτων που βρέθηκαν στον σταθμό «Βενιζέλου». Η πολιτική ηγεσία, αν και δεν δίνει ακριβές χρονοδιάγραμμα λειτουργίας, εντούτοις υποστηρίζει ότι είναι πολύ κοντά. Η τελευταία δέσμευση για την παράδοση του μετρό είναι για τέλος του έτους (βασική γραμμή) και μέσα στο 2024 για την πρόσθετη επέκταση προς Καλαμαριά. Το έργο ανέρχεται σε 1,95 δισ. ευρώ.
*Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά στις 2 Σεπτεμβρίου
Το σύνολο των έργων που εκτελούνται ή θα ξεκινήσουν να γίνονται ξεπερνά τα 9,3 δισ. ευρώ, σύμφωνα με την παρουσίαση του Περιφερειακού Σχεδίου Ανάπτυξης της πόλης και της Κεντρικής Μακεδονίας, που παρουσιάστηκε λίγο πριν από τις εθνικές εκλογές του 2023. Σύμφωνα με το σχέδιο, ο συνολικός αριθμός των έργων που υλοποιήθηκαν ή θα υλοποιηθούν ξεπερνά τα 1.000 για την ευρύτερη περιοχή της Κεντρικής Μακεδονίας, εκ των οποίων 30 μεγάλα αφορούν τη συμπρωτεύουσα.
Πρόκειται για έργα υποδομών, όπως είναι το Flyover, η σύνδεση λιμανιού με Εγνατία, ο προαστιακός Δυτικής Θεσσαλονίκης, αλλά και οι αναπλάσεις περιοχών (ΔΕΘ, Στρατόπεδο Γκόνου, Δυτική Πύλη κ.ο.κ.). Επίσης, έρχονται σημαντικές προμήθειες εξοπλισμού που θα βελτιώσουν την καθημερινότητα των κατοίκων, αλλά και των επισκεπτών της πόλης.
1. Μετρό Θεσσαλονίκης
Πρόκειται για ένα σημαντικό έργο με τεράστια σημειολογική σημασία. Η όλη προσπάθεια που καταβάλλεται είναι η επόμενη -88η- ΔΕΘ να γίνει με το μετρό της πόλης σε πλήρη λειτουργία. Οταν συμβεί αυτό, τότε θα έχει σπάσει η ανεκδοτική κατάρα δεκαετιών, που λέει ότι «δεν πρόκειται να υπάρξει μετρό στη Θεσσαλονίκη». Το έργο εμφάνισε καθυστερήσεις τουλάχιστον ενός έτους, λόγω των αρχαιοτήτων που βρέθηκαν στον σταθμό «Βενιζέλου». Η πολιτική ηγεσία, αν και δεν δίνει ακριβές χρονοδιάγραμμα λειτουργίας, εντούτοις υποστηρίζει ότι είναι πολύ κοντά. Η τελευταία δέσμευση για την παράδοση του μετρό είναι για τέλος του έτους (βασική γραμμή) και μέσα στο 2024 για την πρόσθετη επέκταση προς Καλαμαριά. Το έργο ανέρχεται σε 1,95 δισ. ευρώ.2. Flyover
Πρόκειται για το δεύτερο πιο σημαντικό έργο στη συμπρωτεύουσα, που αφορά την καθημερινότητα των Θεσσαλονικέων. Το έργο στόχο έχει να δημιουργήσει έναν υπερσύγχρονο εναέριο αυτοκινητόδρομο, μήκους περίπου 13,5 χιλιομέτρων, με δύο λωρίδες, συν μία λωρίδα έκτακτης ανάγκης, ανά κατεύθυνση. Ο άξονας αυτός προδιαγραφών θα επιτρέπει την ταχεία και ασφαλή παράκαμψη του αστικού ιστού, μειώνοντας τον όγκο των αυτοκινήτων που θα κυκλοφορούν στο κέντρο της πόλης. Το έργο έχει αναλάβει από τον περασμένο Δεκέμβριο η κοινοπραξία των εταιρειών Αvax και MYTILINEOS Group. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα δύσκολο έργο, καθώς υλοποιείται εντός αστικού ιστού και περιλαμβάνει πολλές προβλέψεις. Η σύμβαση που υπογράφηκε ανέρχεται σε 373 εκατ. ευρώ, αναμένεται να απασχολήσει 1.000 άτομα και να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2026.3. Νέα λεωφορεία
Στη Βουλή πλέον βρίσκεται η σύμβαση της προμήθειας των πρώτων 250 νέων ηλεκτροκινούμενων λεωφορείων που θα αξιοποιηθούν σε Αττική και Θεσσαλονίκη. Εξ αυτών, η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί ότι τα 100 λεωφορεία θα παραληφθούν από τον ΟΑΣΘ. Η σύμβαση ανέρχεται σε 110 εκατ. ευρώ και θα υπογραφεί με την κινεζική Ytong Bus και τον Ομιλο Κοπελούζου.4. Οδική και σιδηροδρομική σύνδεση ΟΛΘ-ΠΑΘΕ
Πρόκειται για δύο ξεχωριστές συμβάσεις που αφορούν την οδική και σιδηροδρομική σύνδεση του λιμένα της συμπρωτεύουσας με την ΠΑΘΕ. Τα έργα έχουν κυρίως εμπορική και επιχειρηματική σημασία, αλλά σίγουρα επηρεάζουν τη ζωή των Θεσσαλονικέων, καθώς το λιμάνι περιβάλλεται από τον αστικό ιστό. Το έργο της σιδηροδρομικής σύνδεσης (μήκους 2 χλμ.) δεν έχει ανατεθεί ακόμη και ανέρχεται σε 53,4 εκατ. ευρώ. Το έργο της οδικής σύνδεσης, με μήκος 3,4 χλμ., έχει ανατεθεί στην εταιρεία ΑΚΤΩΡ αντί 65 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι η σύμβαση σιδηροδρομικής σύνδεσης ΟΛΘ-ΠΑΘΕ περιλαμβάνει και την αναζωογόνηση σιδηροδρομικών γραμμών, με στόχο την ενίσχυση του προαστιακού σιδηρόδρομου στη Δυτική Θεσσαλονίκη.5. Ανάπλαση ΔΕΘ
To πιο ορατό έργο στους κατοίκους της Θεσσαλονίκη, χωρίς αμφιβολία, θα είναι η ανάπλαση της ΔΕΘ. Αφορά στην καρδιά της Θεσσαλονίκης και η ολοκλήρωσή της το 2026 θα αποτελέσει κορυφαίο γεγονός της χρυσής 100ετηρίδας της ΔΕΘ. Το έργο έχει προϋπολογιστεί σε 260 εκατ. ευρώ και, εκτός από έναν σύγχρονο εκθεσιακό χώρο, η ανάπλαση θα προσφέρει όαση πρασίνου στο κέντρο της πόλης και σημείο αναψυχής.6. Νέα νοσοκομεία
O σχεδιασμός προβλέπει την κατασκευή δύο νέων νοσοκομείων στη συμπρωτεύουσα, το ογκολογικό «Νέο Θεαγένειο», προϋπολογισμού 280 εκατ. ευρώ, που θα ανεγερθεί στο Στρατόπεδο Καρατάσου. Το έργο θα αναπλάσει το σύνολο της περιοχής και θα υλοποιηθεί με ΣΔΙΤ. Το δεύτερο νοσοκομείο αφορά το νέο Παιδιατρικό Νοσοκομείο της Θεσσαλονίκης, που θα είναι το πρώτο που θα βρίσκεται εκτός Αθηνών. Το έργο θα χρηματοδοτηθεί από το Ιδρυμα «Σταύρος Νιάρχος» (ΙΣΝ) με 160 εκατ. ευρώ.7. Εκσυγχρονισμός λιμένα Θεσσαλονίκης
Αν και έχει κυρίως επιχειρηματική σημασία, αναμφίβολα επηρεάζει τους Θεσσαλονικείς, με δεδομένο ότι βρίσκεται εντός αστικού ιστού. Το έργο, ύψους 180 εκατ. ευρώ, αν και έχει καθυστερήσει πολύ, περιλαμβάνει τη δημιουργία του προβλήτα Νο 6, αλλά και την ανάπλαση της χερσαίας ζώνης του λιμένα. Μάλιστα, την ερχόμενη εβδομάδα η εταιρεία προτίθεται να εγκαινιάσει τον προβλήτα κρουαζιέρας με αφορμή την 87η ΔΕΘ.*Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά στις 2 Σεπτεμβρίου