Πιέζουν για τα αντίμετρα βουλευτές και υπουργοί
Τι ζητούν για να ψηφίσουν το νέο πακέτο
Από µία κλωστή φαίνεται να κρέµεται η εύθραυστη κυβερνητική πλειοψηφία, καθώς αρκετοί υπουργοί και βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ θέτουν ως προϋπόθεση για να ψηφίσουν το νέο πακέτο µέτρων στη Βουλή να περιλαµβάνει το σχετικό νοµοσχέδιο συγκεκριµένα αντισταθµιστικά µέτρα, για τα οποία έχει µιλήσει ήδη η κυβέρνηση. Ολα δείχνουν ότι το θέµα αυτό θα µονοπωλήσει τις συζητήσεις που θα έχει η κυβέρνηση µε τους εκπροσώπους των θεσµών που αναµένονται στην Αθήνα τα επόµενα εικοσιτετράωρα.
Αυτό καθώς οι πληροφορίες που φτάνουν στην Αθήνα λένε ότι οι εταίροι επιθυµούν απλώς να περιγράψουν τα αντίµετρα και όχι να καταγράψουν µε ακρίβεια και αριθµούς το τι ακριβώς θα γίνει από την 1η/1/2019, οπότε και θα εφαρµοστεί το νέο πακέτο µέτρων. Η σκληρή στάση που κρατούν ωστόσο τα κορυφαία στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ θα µπορούσε να ερµηνευθεί και ως µια γραµµή άµυνας της κυβέρνησης απέναντι στις απαιτήσεις των δανειστών, οι οποίοι για άλλη µία φορά εµφανίζονται µόνο να θέλουν να πάρουν, χωρίς να δώσουν τίποτα. Ετσι, όλα δείχνουν ότι, εάν δεν υπάρξει συγκεκριµένη και σαφής λύση σε αυτό το θέµα, τίποτα δεν πρόκειται να προχωρήσει και η διαπραγµάτευση θα βρεθεί στην προτέρα κατάσταση, εκεί δηλαδή όπου ήταν πριν από το Eurogroup της 20ής Φεβρουαρίου. Κάτι που ωστόσο καµία πλευρά δεν εµφανίζεται να θέλει.
Το υπουργείο Οικονοµικών, πάντως, προετοιµάζει τις προτάσεις για τις συνοµιλίες που θα έχει µε τα τεχνικά κλιµάκια -αναζητά µάλιστα και τρόπους «κουρέµατος» των µέτρων που ζητούν οι εκπρόσωποι των θεσµών-, ενώ παράλληλα καταγράφει τα αντισταθµιστικά µέτρα που θα ισχύσουν µετά την 1η/1/2019 παράλληλα µε το νέο πρόγραµµα.
Σύµφωνα µε πληροφορίες, οι προτάσεις που θα κατατεθούν είναι οι εξής: nΜείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 35%-40% και συνολικός επανασχεδιασµός του φόρου, µε επαναφορά του ΦΜΑΠ, ώστε η µείωση να στοχεύει στα χαµηλά εισοδήµατα. nΜείωση του ΦΠΑ στην ενέργεια κατά 7 µονάδες και µεταφορά του συντελεστή από το 13% στο 6%. n Μείωση του ΦΠΑ σε µεταφορές, δηµόσιες και ιδιωτικές (τρένα, λεωφορεία, αεροπλάνα, βαπόρια), κατά 11 µονάδες και µεταφορά από το 24% στο 13%. nΜείωση του ΦΠΑ σε βασικά είδη διατροφής κατά 11 µονάδες, από το 24% στο 13%. nΕπανεξέταση των ασφαλιστικών εισφορών των ελεύθερων επαγγελµατιών. nΣε περίπτωση που εξεταστεί µείωση δαπανών για κοινωνική ασφάλιση, να νοµοθετηθεί αντίστοιχα αύξηση στοχευµένων δαπανών για την ενίσχυση του κοινωνικού κράτους και της κοινωνικής προστασίας. Σε κάθε περίπτωση, όµως, παρόµοιες παρεµβάσεις θα είναι µεσοµακροπρόθεσµες. Θα έχουν σηµείο έναρξης εφαρµογής την 1η/1/2020 και πέρας την 1η/1/2025.
Φυσικά, σε αυτή τη διαδικασία ιδιαίτερα σηµαντικό είναι το πότε θα δεχθούν οι δανειστές την επίτευξη του στόχου των πλεονασµάτων, καθώς, όπως είναι γνωστό, για το πλεόνασµα του 2018 το «πόρισµα» της Eurostat θα ανακοινωθεί στα τέλη του Απριλίου του 2019. Το ίδιο θα συµβεί εάν υπάρξει υπεραπόδοση το 2017 καθώς αυτή θα «αποφασιστεί» τον Απρίλιο του 2018. Παράλληλα, το υπουργείο Οικονοµικών έχει διαµορφώσει πρόταση για τα πρωτογενή πλεονάσµατα, ελπίζοντας ότι µε αυτό τον τρόπο θα απεγκλωβιστεί από τις σκληρές απαιτήσεις του Β. Σόιµπλε, ο οποίος ζητά 3,5% για δέκα χρόνια.
Η ελληνική πρόταση κάνει λόγο για 3% για πέντε χρόνια και 3,5% για τρία χρόνια. Το Μέγαρο Μαξίµου ευελπιστεί πάντως ότι µέσα από ταχύτατες διαδικασίες θα διευκρινιστούν όλα αυτά τα θέµατα, καθώς αντιλαµβάνεται ότι για πρώτη φορά οι εκπρόσωποι των θεσµών επιθυµούν να κλείσουν την αξιολόγηση ταχύτατα, δεδοµένου ότι έχουν τα δικά τους, εσωτερικά θέµατα. Παράλληλα, η κυβέρνηση προσδοκά ότι όλη η διαδικασία θα είναι εντός των χρονοδιαγραµµάτων που έχει βάλει, ώστε µέχρι και τις 20 Μαρτίου να έχει γίνει ένα έκτακτο Eurogroup, το οποίο θα ανάψει το «πράσινο φως» για το κλείσιµο της αξιολόγησης. Σε αυτό το Eurogroup θα αποφασιστεί τόσο το θέµα των πρωτογενών πλεονασµάτων όσο και αυτό της εφαρµογής των µεσοπρόθεσµων µέτρων για την αποµείωση του χρέους. Τα µεσοπρόθεσµα θεωρούνται άλλωστε απαραίτητα για να µπει η Ελλάδα στο QE, δηλαδή στην ποσοτική χαλάρωση, ακόµα και µέσα στον Μάρτιο.