Εν µέσω περίεργων υποθέσεων, από τις οποίες αναδίδεται «άρωµα» παρακρατικών µεθόδων, βρίσκεται το τελευταίο διάστηµα η κυβέρνηση. Οι υποκλοπές, οι συνοµιλίες κυβερνητικών παραγόντων µε τον υπόκοσµο και οι ηχογραφήσεις στο γραφείο του πρωθυπουργού και στις κλειστές συσκέψεις στο Μαξίµου συνθέτουν ένα σκηνικό τρόµου για τη σταθερότητα της χώρας.

Τα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» αποκαλύπτουν σήµερα ότι ακόµη και στα «βαλιτσάκια» της ΕΥΠ, της Αντιτροµοκρατικής αλλά και άλλων υπηρεσιών διαπιστώθηκαν «τρύπες», γεγονός που οδηγεί ευθέως στο συµπέρασµα ότι εξωθεσµικά κυκλώµατα παρακολουθούν και συλλέγουν πληροφορίες εν αγνοία των Υπηρεσιών Ασφαλείας, θεωρώντας ότι µπορούν να σβήνουν τα ίχνη τους. Τα κυριότερα κενά, σύµφωνα µε πληροφορίες, εντοπίστηκαν στα log numbers (αλγοριθµικά νούµερα) των ασύρµατων κυψελωτών δικτύων, στα οποία εισβάλλουν ακούγοντας χωρίς να τους… ακούν ή -ακόµη χειρότεραχρησιµοποιώντας τις «κρατικές κυψέλες» για να καταγράψουν τηλεφωνικές επικοινωνίες τρίτων προσώπων, άσχετων µε εκείνων που ηχογραφούνται επισήµως. Το ότι δεν τους… ακούν εκείνη την ώρα δεν σηµαίνει πως δεν αφήνουν ίχνη. Αντιθέτως, οι αρµόδιοι φορείς εποπτείας των επικοινωνιών δύνανται να εντοπίσουν την προέλευση των παρεµβολών. Κι ενώ η Α∆ΑΕ (Ανεξάρτητη Αρχή ∆ιασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών), βάσει του ιδρυτικού της πλαισίου (Ν. 3115/2003), µπορεί να διενεργήσει ελέγχους, αυτεπαγγέλτως ή κατόπιν καταγγελίας, σε εγκαταστάσεις, τεχνικό εξοπλισµό, αρχεία, τράπεζες δεδοµένων, έγγραφα διαφόρων υπηρεσιών, υπουργεία, ∆ΕΚΟ και επιχειρήσεις µε αντικείµενο τις τηλεπικοινωνίες ή, γενικότερα, τις επικοινωνίες, οι επιτήδειοι καταλαµβάνουν τις… γειτονικές κυψέλες για να συνακροαστούν τους «κοριούς» και όσες συνοµιλίες γίνονται στο πεδίο των φορητών συσκευών. Κατά τις ίδιες πηγές, ο τρόπος λειτουργίας του βρώµικου αυτού κυκλώµατος αναµένεται να αναδειχθεί το αµέσως προσεχές διάστηµα, καθώς έχουν εντοπιστεί τα κενά και οι ηλεκτρονικές µέθοδοι των διαρροών.

ΟΙ ΤΡΟΠΟΙ

 Σύµφωνα µε τα εγχειρίδια των ασύρµατων δικτύων, οι παρεµβολές στις απόρρητες συχνότητες των Αρχών ασφαλείας γίνονται στα «βαλιτσάκια» από όπου διαρρέει ευκολότερα σε γειτονικές κυψέλες η ισχύς του σήµατός τους. Σε αντίθεση µε τις «στεγανοποιηµένες» συνακροάσεις από τις Κεντρικές ∆ιευθύνσεις των αρµόδιων υπηρεσιών, οι οποίες διαθέτουν συστήµατα αυτοπροστασίας, κάνοντας χρήση µητροπολιτικών συχνοτήτων (ΜΑΝs) ή εγκεκριµένων τοπικών δικτύων (LANs), η παρακολούθηση µε «βαλιτσάκι» εκτίθεται στους κινδύνους της «παρεµβολής από κανάλι της ίδιας συχνότητας» (Co-channel interference) και της «παρεµβολής από γειτονικό κανάλι» (adjacentchannel interference). Σε κάθε περίπτωση, οι ειδικοί εξηγούν ότι στις εφαρµογές µε κινητά µέσα µπορούν να γίνουν παρεµβολές από γειτονικά κανάλια, ακόµη και αν «θωρακιστούν» µε φίλτρα εκποµπής και λήψης.

Κι αυτό γιατί «το πρότυπο των κλήσεων αλλάζει µε τον χρόνο και ο αλγόριθµος (log number) πρέπει να αναθέσει κανάλια µόνον σε νέες κλήσεις». Οµως, «ο αλγόριθµος δεν έχει κανέναν έλεγχο για το ποιες κλήσεις ολοκληρώνονται κι έτσι δεν µπορεί να γνωρίζει ποια κανάλια ελευθερώνονται». Αν, για παράδειγµα, το «βαλιτσάκι» έχει στηθεί σε κεντρικό σηµείο, όπου το δίκτυο είναι κορεσµένο, τότε ή υπάρχει δανεισµός καναλιών (channel borrowing) από παραπλήσιες κυψέλες ή τοποθετούνται κεραίες µικρής εµβέλειας σε κτίρια, φωτεινούς σηµατοδότες, διάφορα σηµεία δρόµων κ.τ.λ., για να δηµιουργηθούν νέες µικροκυψέλες (microcells). Συνήθως, οι… εισβολείς εγκαθιστούν «αόρατες κεραίες» προκειµένου να µεταφέρουν την κλήση (handover) που παρακολουθείται από τον «κοριό» σε άλλη, ελεγχόµενη από αυτούς κυψέλη για δύο λόγους: α) για να ακούσουν παράνοµα και β) για να «πατήσουν» πάνω στη νόµιµη συχνότητα και να εξυπηρετήσουν τους δικούς τους σκοπούς, χωρίς να γίνονται αντιληπτοί. Εκεί εστιάζεται το σηµαντικότερο κενό, αφού, σύµφωνα µε τη διεθνή πρακτική, θα πρέπει να προηγούνται µετρήσεις από όσους χειρίζονται τα «βαλιτσάκια» για την «καθαρότητα» των καναλιών. Με δεδοµένο, όµως, ότι τα κλιµάκια τέτοιων αποστολών δεν διαθέτουν ούτε την πολυτέλεια του χρόνου ούτε την εξειδικευµένη επιστηµονική επάρκεια, τις περισσότερες φορές τα προληπτικά µέτρα είναι περιορισµένα.

ΤΑ ΚΟΛΠΑ

Παλαιότερα, δεν τηρούνταν αρχεία συνακροάσεων από τις κρατικές Αρχές και, συνεπώς, η διερεύνηση των καταγγελιών καθίστατο δύσκολη έως ανέφικτη. Ωστόσο, µεταγενέστερα υποχρεώθηκαν στη δηµιουργία σχετικού πρωτοκόλλου, καθώς είχαν παρατηρηθεί κρούσµατα ηχογραφήσεων τηλεφωνικών αριθµών χωρίς εισαγγελικές διατάξεις, αφού τα «βαλιτσάκια» λειτουργούν σαν «ψευδοκεραίες» του τηλεπικοινωνιακού δικτύου και, ως εκ τούτου, δύνανται να παρακολουθήσουν δεκάδες ή ακόµη και εκατοντάδες συνοµιλίες στο σηµείο όπου τοποθετούνται.

Ενα άλλο «µεγάλο κόλπο» φέρεται να αφορά τις παρακολουθήσεις τηλεφωνικών συνοµιλιών εν ονόµατι της «εθνικής ασφάλειας», που αρκετές φορές µπορεί να κρύβουν… κατευθυνόµενες ενέργειες. Το 2015 είχαν εκδοθεί 4.871 εισαγγελικές διατάξεις που αφορούσαν νέες περιπτώσεις άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών για λόγους εθνικής ασφάλειας, έναντι 3.780 την προηγούµενη χρονιά. Οι υποκλοπές για λόγους «εθνικής ασφάλειας» παραγγέλλονται από τις αρµόδιες Αρχές και εκδίδονται αποφάσεις µε ταχύρρυθµες διαδικασίες και χωρίς επεξηγήσεις. Επ’ αυτών, η αρµοδιότητα της Α∆ΑΕ εξαντλείται στον έλεγχο της «καθαρότητας της κλήσης» και όχι στην ουσία της δικαστικής εντολής, δηλαδή το γιατί και το ποιος παρακολουθείται ή εάν τα υπό παρακολούθηση τηλέφωνα αντιστοιχούν επακριβώς στην ερευνώµενη λίστα. Τέτοιες «προσθέσεις» άγνωστων αριθµών σε διατάξεις αποτελούσαν ανέκαθεν σηµείο εσωτερικής τριβής στους κόλπους των υπηρεσιών, ενώ κατά το παρελθόν έχουν αναζητηθεί πειθαρχικές ευθύνες για τους χειριστές των «κοριών» και των εντολέων τους.