«Μπρα-ντε-φέρ» Τσίπρα-Μητσοτάκη για τους νέους ψηφοφόρους
Για ένα εκατομμύριο νεαρούς πολίτες που θα κρίνουν τις εκλογές διαγκωνίζονται ο πρωθυπουργός και ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης
Ένα ιδιότυπο µπρα-ντε-φέρ µεταξύ του ΣΥΡΙΖΑ και της Νέας ∆ηµοκρατίας φαίνεται πως βρίσκεται σε εξέλιξη εσχάτως και αναµένεται να κορυφωθεί το προσεχές διάστηµα για την προσέγγιση µιας µεγάλης εκλογικής οµάδας, η οποία στις επόµενες κάλπες θα αυξηθεί µε την προσθήκη πάνω από 100.000 νέων ψηφοφόρων, ενώ η συµπεριφορά της εκτιµάται ότι θα κρίνει κατά πολύ το τελικό αποτέλεσµα.
Πριν από σχεδόν έναν χρόνο, τον Ιούλιο του 2016, η κυβέρνηση ψήφισε τον νέο εκλογικό νόµο, που εισήγαγε την απλή αναλογική για τις µεθεπόµενες εκλογές. Παράλληλα, καθιέρωσε και την ψήφο στα 17, που θα ισχύσει από τις επόµενες κάλπες, λόγω του ότι εγκρίθηκε από την πλειοψηφία του 50% + 1 των µελών της Βουλής. Ετσι, 130.000 17άρηδες απέκτησαν το δικαίωµα του εκλέγειν.
Αυτοί προστέθηκαν στην οµάδα των νέων σε ηλικία ψηφοφόρων µέχρι 19 ετών, µεγαλώνοντας τον εκλογικά ενεργό αριθµό τους σε περίπου 1.000.000 άτοµα. Στην κατεύθυνση της διεκδίκησης αυτού του κοµµατιού του εκλογικού σώµατος, κυβέρνηση και αξιωµατική αντιπολίτευση έχουν επιδοθεί σε διαγκωνισµό δεσµεύσεων, αλλά και κινήσεων προσέγγισής του, µε τη Νέα ∆ηµοκρατία να κερδίζει -όπως φαίνεται στις πρόσφατες µετρήσεις της κοινής γνώµης το «στοίχηµα» από τον ΣΥΡΙΖΑ.
Υποσχέσεις Τσίπρα στους φοιτητές
Η στρατηγική επαναπροσέγγισης της νεολαίας από την κυβέρνηση φάνηκε από τον περασµένο Απρίλιο, όταν από το βήµα του συνεδρίου της Νεολαίας ΣΥΡΙΖΑ ο πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, υποσχέθηκε επιδότηση ενοικίου για τους νέους, πρόγραµµα αξιοποίησης κτιρίων του ∆ηµοσίου προς όφελος των φοιτητών, καθώς και επιδότηση για το πρώτο και το δεύτερο παιδί. Παράλληλα, προανήγγειλε τη δηµιουργία εκατοντάδων νέων παιδικών σταθµών, τονίζοντας ότι «κανένα νέο ζευγάρι δεν θα χρειάζεται να πληρώνει παιδικούς σταθµούς για τα παιδιά άνω των 3 ετών», ανακοίνωσε ότι το υπουργείο Παιδείας διπλασίασε τη χρηµατοδότηση για την έρευνα και θέσπισε τη δωρεάν µετακίνηση των ανέργων µε τα µέσα µαζικής µεταφοράς και «από τον Σεπτέµβριο προσφέρουµε δωρεάν Internet στους πρωτοετείς φοιτητές».
ΥΠΟΨΗΦΙΟΙ ΨΗΦΟΦΟΡΟΙ ΣΕ ΑΡΙΘΜΟΥΣ
1.072.705 είναι οι νέοι ηλικίας 15-19 ετών (στοιχεία απογραφής 2011)
1.350.868 είναι οι νέοι ηλικίας 20-29 ετών (στοιχεία απογραφής 2011)
130.000 (περίπου) 17άρηδες έχουν δικαίωµα ψήφου από τις επόµενες εκλογές
Αντίστοιχος είναι και ο σχεδιασµός της Νέας ∆ηµοκρατίας, µε τον Κυριάκο Μητσοτάκη να επενδύει στη σύγκρουσή του µε την κυβέρνηση για ζητήµατα Παιδείας, Εκπαίδευσης και, γενικότερα, νέας γενιάς.
∆εν είναι τυχαίο ότι η Πειραιώς σήκωσε πολύ τους τόνους για το πρόσφατο νοµοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, ασκώντας σκληρή κριτική στον αρµόδιο υπουργό, Κώστα Γαβρόγλου, κάνοντας λόγο για υποβάθµιση της ∆ευτεροβάθµιας και της Τριτοβάθµιας Εκπαίδευσης, εγκατάλειψη του ολοήµερου σχολείου, περιθωριοποίηση της ξενόγλωσσης παιδείας και πειραµατική αντιµετώπιση της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στο εξωτερικό. Παράλληλα, ο πρόεδρος της Ν.∆. σε κάθε ευκαιρία µιλά για ένα τολµηρό σχέδιο αλλαγών και µεταρρυθµίσεων που θα αναλάβει η κυβέρνηση της Ν.∆., το οποίο στηρίζεται σε έξι άξονες:
1. Ενίσχυση της πραγµατικής αυτοτέλειας των ΑΕΙ.
2. Αξιολόγηση σε όλα τα επίπεδα. Η Αρχή ∆ιασφάλισης Ποιότητας θα αναδειχθεί ο βασικός πυλώνας αυτής της πολιτικής.
3. Αναβάθµιση του ακαδηµαϊκού περιβάλλοντος. Κατοχύρωση της ελευθερίας στη διδασκαλία, στην έρευνα και στην πανεπιστηµιακή ζωή στο σύνολό της.
4. Σύνδεση της εκπαίδευσης και της έρευνας µε την παραγωγική διαδικασία.
5. ∆οµές έρευνας στα πανεπιστήµια µε κρατική και ιδιωτική συνεισφορά.
6. Αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγµατος ώστε να µπορούν να ιδρυθούν και ιδιωτικά πανεπιστήµια στη χώρα µας, όπως γίνεται παντού.
Βασικός σταθµός αυτής της «γαλάζιας» στρατηγικής είναι και ένα καινοτόµο για πολιτικό κόµµα στην Ελλάδα πρότζεκτ, η έναρξη του οποίου τοποθετείται στις αρχές Σεπτεµβρίου, όπως αποκάλυψαν προ ηµερών τα «Π». Πρόκειται για έναν δοµηµένο, ανοικτό, ειλικρινή διάλογο µε όλους τους εµπλεκόµενους φορείς στην Παιδεία και την Εκπαίδευση. Σε αυτό εντάσσονται και συναντήσεις του ίδιου του Κυριάκου Μητσοτάκη µε µαθητές, φοιτητές, µεταπτυχιακούς και εκπροσώπους νεολαιίστικων οργανώσεων και φορέων, κάτι που αξίζει να σηµειωθεί ότι θα συµβεί πρώτη φορά, όπως τονίζουν και οι ιθύνοντες του εγχειρήµατος. Στην κατεύθυνση της προσέγγισης των νέων σε ηλικία ψηφοφόρων εντάσσεται και η προώθηση φρέσκων προσώπων στα ψηφοδέλτια του κόµµατος, αρκετά από τα οποία θα προωθηθούν στην πρώτη γραµµή του κόµµατος, αναδεικνύοντας µε αυτό τον τρόπο τη «φρέσκια» εικόνα της κεντροδεξιάς παράταξης.
Υπεροχή της Ν∆ στις ηλικίες 18-34 ετών
Οι ηλικιακές οµάδες 18-34 ετών αποτελούν παραδοσιακά έναν από τους βασικότερους στόχους των κοµµάτων, ειδικά από τη στιγµή που αφενός είναι µια πληθυσµιακή οµάδα η οποία ανανεώνεται µε σταθερό ρυθµό µε τους νεοεισερχόµενους στο εκλογικό σώµα και αφετέρου θεωρούνται από τα επιτελεία των κοµµάτων ως ένα «παρθένο έδαφος» στο οποίο δεν υπάρχει παρελθόν αναφορικά µε την ψήφο τους και εκτιµάται ότι επηρεάζονται ολοένα και λιγότερο από τις επιλογές των γονέων τους.
Σύµφωνα µε τα δύο βαρόµετρα της Metron Analysis που δηµοσιεύθηκαν από τα «Π» τον περασµένο Μάιο και Ιούλιο, ο ΣΥΡΙΖΑ έχει χάσει πλέον την πρωτοκαθεδρία που εµφάνιζε στις συγκεκριµένες ηλικιακές οµάδες στις εκλογές του 2012, στις διπλές εκλογές του 2015 και στο δηµοψήφισµα του ίδιου έτους. Και στις δύο µετρήσεις η αξιωµατική αντιπολίτευση έχει πάρει κεφάλι, αφού τον Μάιο κατέγραφε 21% έναντι 18,3% του ΣΥΡΙΖΑ και τον Ιούλιο 19,2% έναντι 15,9%, αντίστοιχα.
Το ενδιαφέρον στοιχείο, εκτός από την ψαλίδα η οποία συνεχώς ανοίγει µεταξύ των δύο κοµµάτων, είναι και η δυναµική του κόµµατος του Αλ. Τσίπρα, η οποία εµφανίζεται διαρκώς µειούµενη, αφού µέσα σε δύο µήνες από το 18,3% του Μαΐου έπεσε στο 15,9% τον Ιούλιο, σηµειώνοντας πτώση της τάξεως του 2,4%. Η πτώση αυτή έρχεται παρ’ όλη την προσπάθεια της κυβέρνησης να ανακόψει την πορεία αυτή µε εξαγγελίες στον χώρο της Παιδείας, µε κύριο στόχο τους νεοεισερχόµενους στο εκλογικό σώµα. Στόχος και των δύο µονοµάχων, όµως, είναι να πείσουν όσο το δυνατόν µεγαλύτερο µέρος των νέων σε ηλικία ψηφοφόρων, οι οποίοι στην πλειοψηφία τους δείχνουν απρόθυµοι να προσέλθουν στις κάλπες. Ενδεικτικό είναι ότι τον περασµένο Ιούλιο, το 27,8% των ψηφοφόρων ηλικίας 18-34 δήλωναν ότι στις επόµενες εκλογές θα ψηφίσουν λευκό, άκυρο ή κανένα κόµµα, ενώ ένα 9,2% δήλωναν αναποφάσιστοι.