Ερώτηση σχετικά με τις ενέργειες της κυβέρνησης για την κατασκευή πλωτής διώρυγας Δούναβη - Μοράβα - Αξιού κατέθεσε στη Βουλή ο Γιώργος Κουμουτσάκος.

Ο τομεάρχης Εξωτερικών της Νέας δημοκρατίας κατέθεσε ερώτηση προς τους υπουργούς Εξωτερικών, Οικονομίας & Ανάπτυξης και Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, επισημαίνοντας ότι το τελευταίο διάστημα έχει δοθεί σημαντική δημοσιότητα στον ευρωπαϊκό Τύπο στο σχέδιο κατασκευής πλωτής διώρυγας που θα ενώνει τον παραπόταμο του Δούναβη, τον Μοράβα, με τον Άξιο, καθώς και με τους διευρωπαϊκούς διαδρόμους μεταφορών των ποταμών Μάιν στη Γερμανία, Όντερ - Βιστούλα στην Πολωνία και Σηκουάνα - Ροδανού στη Γαλλία.

Η διάνοιξη, που υπολογίζεται ότι θα απαιτήσει έργα ύψους 17 δισεκατομμυρίων στις εμπλεκόμενες χώρες, θα ενισχύσει τη γεωπολιτική σημασία της Ελλάδας ως διόδου του διεθνούς εμπορίου προς την Ευρώπη.

Η προοπτική κατασκευής του έργου, η πρώτη σοβαρή μελέτη σκοπιμότητας για το οποίο έγινε το 1979, στο πλαίσιο του Αναπτυξιακού Σχεδίου του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών (UN Development Plan, UNDP) έλαβε νέα ώθηση πρόσφατα λόγω του ενδιαφέροντος που εκδήλωσε η Κίνα να το εντάξει στο πλαίσιο του σχεδίου OBOR (One Belt One Road) και να αναλάβει μέρος της χρηματοδότησής του.

«Ενώ η Ελλάδα είχε ιστορικά σημαντική παρουσία στις μεταφορές του Δούναβη, εμφανίζεται να μην είναι ενεργά παρούσα στην εν εξελίξει συζήτηση για τη διάνοιξη της πλωτής διώρυγας Δούναβη - Μοράβα – Αξιού. Το έργο αυτό θα μπορούσε να δώσει μια σημαντική ευκαιρία στην Ελλάδα για να προβάλλει και να αξιοποιήσει την κομβική της θέση στο παγκόσμιο εμπόριο. Προκειμένου να επιτευχθεί αυτό πρέπει να υπάρξει συντονισμένη πολιτική παρουσία, διπλωματική παρέμβαση και στοχευμένη δράση της κυβέρνησης. Πρόκειται για ένα μεγάλης κλίμακας έργο που μπορεί να ενισχύσει τη θέση της χώρας μας, τη γεωπολιτική της ισχύ και την περιφερειακή συνεργασία. Να αλλάξει τα δεδομένα στην ευρύτερη περιοχή» σημειώνει ο Γιώργος Κουμουτσάκος.

«Ενώ η Ελλάδα είχε ιστορικά σημαντική παρουσία στις μεταφορές του Δούναβη, εμφανίζεται να μην είναι ενεργά παρούσα στην εν εξελίξει συζήτηση για τη διάνοιξη της πλωτής διώρυγας Δούναβη - Μοράβα - Αξιού.

Το έργο αυτό θα μπορούσε να δώσει μια σημαντική ευκαιρία στην Ελλάδα για να προβάλει και να αξιοποιήσει την κομβική της θέση στο παγκόσμιο εμπόριο. Προκειμένου να επιτευχθεί αυτό πρέπει να υπάρξει συντονισμένη πολιτική παρουσία, διπλωματική παρέμβαση και στοχευμένη δράση της κυβέρνησης. Πρόκειται για ένα μεγάλης κλίμακας έργο που μπορεί να ενισχύσει τη θέση της χώρας μας, τη γεωπολιτική της ισχύ και την περιφερειακή συνεργασία. Να αλλάξει τα δεδομένα στην ευρύτερη περιοχή».

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Ερώτησης

ΕΡΩΤΗΣΗ 

Προς: Τον Υπουργό Εξωτερικών, κ.Ν.Κοτζιά

Τον Υπουργό Οικονομίας & Ανάπτυξης, κ.Δ.Παπαδημητρίου

Τον Υπουργό Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, κ.Π.Κουρουμπλή

Θέμα: Κατασκευή πλωτής διώρυγας Δούναβη - Μοράβα - Άξιου.

Τις τελευταίες ημέρες έχει δοθεί σημαντική δημοσιότητα στον ευρωπαϊκό Τύπο στο σχέδιο κατασκευής πλωτής διώρυγας που θα ενώνει τον παραπόταμο του Δούναβη, Μοράβα, με τον Άξιο, αλλά και με τους διευρωπαϊκούς διαδρόμους μεταφορών των ποταμών Μάιν στη Γερμανία, Όντερ - Βιστούλα στην Πολωνία και Σηκουάνα - Ροδανού στη Γαλλία.

Με τον τρόπο αυτό θα ενωνόταν με μία οικονομική και περιβαλλοντικά φιλική υδάτινη δίοδο η Θεσσαλονίκη και η Μεσόγειος με την Κεντρική Βορειοδυτική και Βόρεια Ευρώπη, καθώς και με τη Μαύρη Θάλασσα. Το έργο, που υπολογίζεται ότι θα απαιτήσει έργα ύψους 17 δισεκατομμυρίων στις εμπλεκόμενες χώρες, θα ενισχύσει τη γεωπολιτική σημασία της Ελλάδας ως διόδου του διεθνούς εμπορίου προς την Ευρώπη. Θα διασυνδέσει την Ελλάδα με την ΠΓΔΜ και τη Σερβία με ακόμη στενότερους οικονομικούς δεσμούς και θα ενισχύσει ιδιαίτερα την ελληνική ναυτιλία.

Το ενδεχόμενο κατασκευής του εν λόγω έργου, η πρώτη σοβαρή μελέτη σκοπιμότητας του οποίου έγινε το 1979, στο πλαίσιο του Αναπτυξιακού Σχεδίου του Οργανισμού Ηνωμένων εθνών (UN Development Plan, UNDP) έλαβε νέα ώθηση πρόσφατα λόγω του ενδιαφέροντος που εκδήλωσε η Κίνα να το εντάξει στο πλαίσιο του σχεδίου OBOR (One Belt One Road) και να αναλάβει μέρος της χρηματοδότησής του.

Κατά την πρόσφατη συνάντησή του με τον Σέρβο ομόλογό του, ο Πρωθυπουργός κ. Τσίπρας χαρακτήρισε το εν λόγω έργο “τεράστιας σημασίας” για τη χώρα μας.

Δεδομένων των ανωτέρω, ερωτάσθε:

- Έχει προβεί η ελληνική κυβέρνηση σε ολοκληρωμένη οικονομικό-τεχνική μελέτη του έργου;

- Έχουν αποσαφηνίσει τα οφέλη που θα προκύψουν για τη χώρα και την ελληνική ναυτιλία, την περιοχή και την Ευρώπη γενικότερα;

- Έχει αναλυθεί η σημασία του έργου σε γεωπολιτικό επίπεδο για τη χώρα μας;

- Έχει τεθεί το ζήτημα ως προτεραιότητα της ελληνικής οικονομικής διπλωματίας;

- Έχουν γίνει συγκεκριμένες ενέργειες για την προώθηση του εν λόγω έργου σε συνεργασία με τις εμπλεκόμενες γειτονικές χώρες, στο πλαίσιο της Κοινότητας Μεταφορών των Δυτικών Βαλκανίων, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αλλά και διεθνείς παράγοντες όπως την Κίνα;