Καμπάνια «grassroots», που βασίζεται στην αρχή ότι ο πολιτικός αρχηγός πάει ο ίδιος στους πολίτες αντί να έρθουν αυτοί σε αυτόν και μιλάει μαζί τους «χωρίς ενδιάμεσους», ακολουθεί ο πρόεδρος της ΝΔ Κυριάκος Μητσοτάκης. Φανατικός οπαδός αυτής της μορφής εκστρατείας είναι ο εξαιρετικά δημοφιλής Καναδός πρωθυπουργός Τζάστιν Τριντό.

Ο πρόεδρος της ΝΔ στις περιοδείες δεν κάνει απλώς μια ομιλία σε μια εκδήλωση -κομματικού ενδιαφέροντος συνήθως-, αλλά επισκέπτεται επί ώρες τους τόπους όπου ζουν οι πολίτες στην καθημερινότητά τους, στην εργασία τους, στα καφενεία, στα νεανικά στέκια, στους κεντρικούς δρόμους του χωριού ή της πόλης όπου κυκλοφορούν.

Η άμεση επαφή με τον κόσμο δίνει την ευκαιρία στον πολιτικό αρχηγό να δείξει το ανθρώπινο πρόσωπό του, το οποίο δεν φαίνεται μέσα από τις «φιλτραρισμένες» εμφανίσεις στα ΜΜΕ (δηλώσεις, συνεντεύξεις, Βουλή κ.λπ.).

«Αυτή η σχέση είναι αμφίδρομη. Ακούει τους πολίτες τι έχουν να του πουν και ακούν κι εκείνοι να τους εξηγεί το πρόγραμμα της ΝΔ ή να απαντά σε ερωτήσεις τους, σε μια φιλική κουβέντα», αναφέρουν στελέχη του κόμματος. Χαρακτηριστικές είναι οι σκηνές από το βίντεο που ετοίμασε η στενή ομάδα του προέδρου της ΝΔ, υπό τη Σοφία Ζαχαράκη και την Κύρα Κάπη, από την περιοδεία του στην Πιερία και την Πέλλα. «Του είπα να προσέξει τις επιλογές των νέων προσώπων και μου είπε η αξιοκρατία σε καλύπτει;», είπε ένας ηλικιωμένος. Άλλος του πρότεινε να έχει έτοιμο «έναν "σκελετό" κυβέρνησης με 30-40 ανθρώπους και να βάλει μέσα νέα παιδιά».

«Ασχοληθείτε με το αγροτικό, μας έχουν λιανίσει», διαμαρτυρήθηκε ένας αγρότης. «Πέθανε η αγορά, αυτοί κυνηγούν όποιους δουλεύουν», είπε άλλος. Η καμπάνια αυτή απαντά και στον «ελιτισμό» που χρέωνε το Μαξίμου στον πρόεδρο της ΝΔ. «Εγώ μπορώ και κυκλοφορώ μέσα στον κόσμο. Ο Τσίπρας μπορεί; Είναι απομονωμένος», λέει σε συνομιλητές του ο Κυρ. Μητσοτάκης. Τα όσα άκουσε από τους Μακεδόνες στην περιοδεία του επηρέασαν και την πολιτική θέση που πήρε η ΝΔ απέναντι στο εθνικό θέμα και τα συλλαλητήρια. Στη Βόρεια Ελλάδα θα βρεθεί και πάλι -στην Καστοριά και την Κοζάνη- μέσα στο επόμενο 15ήμερο.

ΟΜΑΔΕΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ  

Η Πειραιώς εστιάζει στις κοινωνικές ομάδες και τις περιφέρειες της χώρας όπου πρέπει να ρίξει το βάρος της, με βάση τις εκλογές του 2015 και τις δημοσκοπήσεις που γίνονται. Ο ειδικός εκλογολόγος Πάνος Σταθόπουλος κάνει συγκερασμό δεδομένων που προέρχονται από έρευνες των εταιρειών MRB και Metron Analysis την περίοδο Νοεμβρίου-Δεκεμβρίου 2017. Οι πίνακες που επεξεργάστηκε για τα «Παραπολιτικά» δείχνουν ότι, με βάση την πρόθεση ψήφου στις κοινωνικοοικονομικές ομάδες, η ΝΔ έχει σημαντική υπεροχή έναντι του ΣΥΡΙΖΑ στην ανώτερη τάξη, στους αγρότες και στη μεσαία τάξη.

«Τα δύο κόμματα εμφανίζονται πολύ κοντά μόνο στα λεγόμενα κατώτερα στρώματα (μικρομεσαίοι και εργατική τάξη) που, βέβαια, δεν είναι καθόλου αμελητέα, λόγω του πληθυσμού που αντιπροσωπεύουν (περίπου 4 στους 10 ψηφοφόρους)», δηλώνει ο Π. Σταθόπουλος. Η προσέγγιση των αδύναμων είναι προτεραιότητα της ΝΔ. Σε σχέση με τις ηλικίες, έχει μεγάλο προβάδισμα στους άνω των 65 και σημαντικό στις ηλικίες 34-44 και 55-64, όπου βελτιώνει τα ποσοστά της.

Στις μικρότερες ηλικίες 17-34 «η επιρροή των δύο κομμάτων εμφανίζεται ισοδύναμη και με περιορισμένο συγκριτικά αθροιστικό ποσοστό, καθώς σε αυτήν την ομάδα εντοπίζεται το μεγαλύτερο ποσοστό αδιευκρίνιστης στάσης ως προς την εκλογική συμπεριφορά σε επόμενες εκλογές», όπως τονίζει ο ειδικός εκλογολόγος. Εξού και το βάρος που ρίχνει η ΝΔ στους νέους.

Μεγάλη σημασία έχει και η γεωγραφική διασπορά της ψήφου στις εκλογές της «μνημονιακής περιόδου». «Ο ΣΥΡΙΖΑ, παρότι μειώθηκε πανελλαδικά κατά 1% μεταξύ των δύο εκλογικών αναμετρήσεων του Ιανουαρίου και του Σεπτεμβρίου του 2015, είχε αύξηση ποσοστών ειδικά στον βορρά (Μακεδονία και Θράκη)», επισημαίνει ο ειδικός εκλογολόγος. Και αυτές είναι οι δύο περιφέρειες όπου φαίνεται να καταγράφει σημαντικές απώλειες σήμερα, λόγω του Μακεδονικού.  

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά», Σάββατο 3 Φεβρουαρίου 2018