Τι περιλαμβάνει ο νόμος της ΝΔ για τα ΑΕΙ
Οι τομές και οι καινοτομίες στον τρόπο λειτουργίας των ΑΕΙ και ΤΕΙ - Στον πυρήνα βρίσκεται το δημόσιο πανεπιστήμιο.
Έπειτα από πολλούς μήνες μεθοδικής δουλειάς και μεγάλης προετοιμασίας, ένα από τα βασικότερα νομοσχέδια που σκοπεύει να καταθέσει η Νέα Δημοκρατία μέσα στο πρώτο κιόλας δίμηνο της διακυβέρνησής της είναι ουσιαστικά έτοιμο: Ο νέος νόμος-πλαίσιο για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση έχει δουλευτεί πρώτα στις γενικές του κατευθύνσεις κι έπειτα σημείο προς σημείο, με την προσωπική, μάλιστα, επίβλεψη του Κυριάκου Μητσοτάκη σε κάθε βήμα. Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει πολλές τομές και καινοτομίες στον τρόπο λειτουργίας των ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας, ορισμένες από τις οποίες είχε την ευκαιρία να συζητήσει ο πρόεδρος της Ν.Δ. στη συνάντηση που είχε με περισσότερους από 500 πανεπιστημιακούς την περασμένη Τρίτη στο κέντρο πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος».
Στον πυρήνα του σχεδίου της ΝΔ για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση είναι το δημόσιο πανεπιστήμιο, για το οποίο ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης έχει τη βαθιά πεποίθηση ότι πρέπει να στηριχθεί, να αναβαθμιστεί και να ενισχυθεί.
«Πρέπει, επιτέλους, να γεφυρώσει το σημερινό, διαρκώς διευρυνόμενο χάσμα μεταξύ της παρεχόμενης εκπαίδευσης και των αναγκών μιας αγοράς εργασίας που αλλάζει διαρκώς» όπως είπε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της ΝΔ στους πανεπιστημιακούς. Το όραμα του κ. Μητσοτάκη είναι να αποκτήσει η χώρα ακαδημαϊκά ιδρύματα πραγματικά αυτόνομα, αυτοδιοικούμενα, αξιολογούμενα, ανταγωνιστικά, σύγχρονα, εξωστρεφή και σε κοινό βηματισμό με την αγορά εργασίας.
Το πρώτο βήμα για την εκπλήρωση αυτού του οράματος είναι η θεσμοθέτηση ενός νέου πλαισίου λειτουργίας τους, του οποίου τα βασικά σημεία, όπως αυτά αποτυπώνονται στο νομοσχέδιο, είναι τα εξής:
1. Κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου με τη σημερινή του μορφή, ώστε να αποκτήσει πραγματικό νόημα και να προστατεύει την ελεύθερη διακίνηση ιδεών και όχι την παραβατικότητα και την ανομία μέσα στα πανεπιστημιακά ιδρύματα.
2. Τα ΑΕΙ και ΤΕΙ θα αποκτήσουν τον πλήρη έλεγχο του αριθμού των εισαχθέντων.
3. Επαναφορά της βάσης του 10 για εισαγωγή στα πανεπιστήμια.
4. Δημιουργία των λεγόμενων Πανεπιστημίων Εφαρμοσμένων Επιστημών, με τρόπο που θα επαναθεμελιώνει την τεχνολογική εκπαίδευση με επίκεντρο τη διασύνδεση με την αγορά εργασίας και με τα νέα αντικείμενά της.
5. Απλοποίηση του πλαισίου λειτουργίας της έρευνας, με τις διαδικασίες προμηθειών και τις διοικητικές ενέργειες που υποστηρίζουν τα ερευνητικά προγράμματα να επιταχύνονται δραστικά. Τα ΑΕΙ, όπως τονίζει ο Κυριάκος Μητσοτάκης, πρέπει να αφεθούν ελεύθερα να αναπτύξουν υποδομές για εταιρείες έντασης γνώσης ως κυψέλες επιχειρηματικής δημιουργικότητας με πυρήνα τους τα ίδια τα πανεπιστήμια. Και οι ίδιοι οι καθηγητές-ερευνητές θα μπορούν να έχουν, χωρίς αναστολές και χωρίς αντιλήψεις που παραπέμπουν σε άλλες εποχές, το αντίστοιχο οικονομικό όφελος από τη συμμετοχή τους σε τέτοιου είδους δραστηριότητες.
6. Πλήρης αυτονομία των ΑΕΙ και ΤΕΙ, με θεσμούς πραγματικής αξιολόγησης και λογοδοσίας, στους οποίους κεντρικό ρόλο θα έχει η Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ). Η αξιολόγησή της θα αποτελεί βασικό παράγοντα για την επιβράβευση τόσο των ιδρυμάτων όσο και του ακαδημαϊκού προσωπικού και -όχι μόνο, αλλά και- μέσα από την αυξημένη χρηματοδότηση. Η χρηματοδότηση αυτή θα βασίζεται σε συγκεκριμένους δείκτες, που θα αντανακλούν τις σύγχρονες προκλήσεις, όπως είναι τα ερευνητικά αποτελέσματα των πανεπιστημίων αλλά και η επαγγελματική αποκατάσταση των αποφοίτων τους.
7. Εισαγωγή νέων μηχανισμών για ευέλικτες διαδικασίες χορηγιών.
8. Δημιουργία νέων ξενόγλωσσων προγραμμάτων, που θα προσελκύσουν φοιτητές από άλλες χώρες, δίνοντας στα ίδια τα πανεπιστήμια πραγματική εξωστρέφεια και πρακτικό διεθνή προσανατολισμό, αλλά και σημαντικά πρόσθετα έσοδα, καθώς οι φοιτητές αυτοί θα πληρώνουν δίδακτρα.
9. Θεσμοθέτηση ενός εσωτερικού προγράμματος στα πρότυπα του Erasmus μεταξύ των πανεπιστημίων, ώστε εύκολα οι φοιτητές να μπορούν, για ένα εξάμηνο, ενδεχομένως και για έναν χρόνο, να φοιτούν σε άλλο τμήμα από αυτό στο οποίο ανήκουν.
Η βασική ομάδα που δούλεψε πάνω στο νομοσχέδιο αυτό, με τη συνεχή καθοδήγηση και επίβλεψη του κ. Μητσοτάκη, ήταν ο αντιπρόεδρος του κόμματος, Κωστής Χατζηδάκης, ο γραμματέας προγράμματος της ΝΔ, Γιώργος Στεργίου, και η τομεάρχης Παιδείας και βουλευτής Επικρατείας, Νίκη Κεραμέως. Από την πανεπιστημιακή κοινότητα, ο αναπληρωτής καθηγητής Ιατρικής και σύμβουλος του προέδρου της ΝΔ για θέματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, Γεράσιμος Σιάσος, ο καθηγητής Διοίκησης Παραγωγής και Επιχειρησιακών Διαδικασιών στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών Γιώργος Ιωάννου, ο καθηγητής Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Δημήτρης Σκιαδάς, ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του ΑΠΘ Βασίλης Ρόθος, ο καθηγητής Φυσικής στο Πανεπιστήμιο Πατρών Αθανάσιος Αργυρίου, ο αναπληρωτής καθηγητής Χρηματοοικονομικής στο ΤΕΙ Πειραιώς Νίκος Συκιανάκης και ο αναπληρωτής καθηγητής Διεθνών Σχέσεων στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Σπύρος Λίτσας.
Δημοσιεύθηκε στα Παραπολιτικά 26/10/2018