ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Μιμή Ντενίση: «Όχι στο πρόχειρο online θέατρο»
«Γι αυτό λέμε "σήμερα η παράσταση ήταν ωραία" γιατί είχε γκελ, γιατί ο κόσμος γελούσε ή έκλαιγε, και συμμετείχε με οποιονδήποτε τρόπο».
Η δημοφιλής ηθοποιός και θιασάρχης μίλησε στην εφημερίδα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ για το ζήτημα που έχει προκύψει με τις μαγνητοσκοπημένες παραστάσεις, την γρήγορη κυβέρνηση, αλλά και τις ώρες της καραντίνας
Το τελευταίο διάστημα έχει προκύψει διαφωνία για τα υπέρ και κατά των διαδικτυακών θεατρικών παραστάσεων λόγω των έκτακτων συνθηκών από την πανδημία του κορονοϊού. Στην πλευρά του "οχι" τάσσεται και η δημοφιλής ηθοποιός, συγγραφέας και θιασάρχης Μιμή Ντενίση.
«Το θέατρο είναι μια εντελώς ανθρωποκεντρική σχέση που έχει να κάνει με την επαφή ηθοποιού - κοινού. Παρτενέρ μας είναι πάντα το κοινό, αλλιώς οι παραστάσεις θα ήταν ολόιδιες», εξηγεί στον Γιάννης Ξυνόπουλο στην στήλη του Πολιτισμού της εφημερίδας ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ, στο ένθετο Secret που κυκλοφόρησε το Σάββατο 17/04/2020.
«Γι αυτό λέμε "σήμερα η παράσταση ήταν ωραία" γιατί είχε γκελ, γιατί ο κόσμος γελούσε ή έκλαιγε, και συμμετείχε με οποιονδήποτε τρόπο».
Ακόμη αναφέρθηκε στο θέμα του φωτισμού διαχωρίζοντας τον τηλεοπτικό από τον ατμοσφαιρικό. Τονίζει πως η όποια μαγνητοσκόπηση δεν γίνεται για τηλεοπτικό σκοπό αλλά να υπάρχει σαν αρχείο καταγραφής της παράστασης. «Γι αυτό το κάνουν με δυο - τρεις κάμερες. Όταν όμως μέσα το θέατρο έχει κόσμο που εμποδίζουν να γυρίσεις μια πλευρά της σκηνής, η εμποδίζουν να κάνουν κοντινά, και τα φώτα είναι κατάμαυρα και φαινόμαστε όλοι σα να παίζουμε υπερβολικά». Αν φυσικά, όλα γυρίζονταν σωστά τότε θα άλλαζε το αποτέλεσμα αλλά διαφωνεί κάθετα με το να προωθείται ένα αρχειακό υλικό - και άρα πρόχειρα γυρισμένο.
Η ΜΑΓΕΙΑ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΔΕΝ ΑΝΤΙΚΑΘΙΣΤΑΤΑΙ
«Αυτό που λέω είναι ότι, να πάρεις μια παράσταση και να πεις ότι "παιδιά αυτή την παράσταση την λατρεύω και θέλω να την δώσω στο κόσμο" θα πρέπει να πάω σ΄ ένα στούντιο, ή στην σκηνή που την φωτίζει όμως ένας φωτιστής του σινεμά, και την γυρίζω ειδικά για να την δώσω στο κοινό, τότε συμφωνώ».
Αποκλείονται βέβαια τα κρατικά θέατρα και το «Εθνικό Θέατρο» γιατί πληρώνονται από τον κρατικό προϋπολογισμό και οφείλουν να μαγνητοσκοπούν τις παραστάσεις για να μένουν στο αρχείο.
«Δεν γυρίστηκαν τώρα για τις συνθήκες της πανδημίας. Προφανώς! Οι ιδιωτικοί θίασοι παλιά το έκαναν. Ερχόταν το ιδιωτικό κανάλι κι έλεγε ότι χάριν ηθικής θα δώσω ένα χαμηλό ποσό στους ηθοποιούς, στον σκηνοθέτη, στον συγγραφέα, και θα το γυρίσω τετρακάμερο μια μέρα που δεν παίζεται. Ήταν πιο καλά γυρισμένα».
Ακόμη, εξηγεί πως ο βασικός παρτενέρ του ηθοποιού πέραν της σκηνής είναι το κοινό. «Το θέατρο έχει μια μαγεία η οποία δεν αντικαθίσταται. Πρέπει να παραμείνει το θέατρο μαγικό και ονειρικό για τον κόσμο. Έχει επίσης ορισμένες προδιαγραφές, δηλαδή και όταν παίζουμε πολύ "αληθινά" που είναι ο σύγχρονος τρόπος του παιξίματος, επειδή η απόσταση είναι μεγάλη έχει μια προβολή, μια ένταση που δεν την έχουμε όταν παίζουμε στον σινεμά ή στην τηλεόραση».
Ωστόσο, για τους καλλιτέχνες που παίρνουν μια κιθάρα και τραγουδάνε στα social media, έχει άλλη άποψη.
«E, όχι δεν είναι το ίδιο. Για τους τραγουδιστές είναι πολύ πιο εύκολο. Για μένα ο Κορκολής που παίζει υπέροχο πιάνο, και παίξει από το σπίτι του και τραγουδήσει, ή ο Μαραβέγιας, δυο εξαιρετικοί καλλιτέχνες που μπορούν να εκφραστούν με ένα όργανο, δεν είναι το ίδιο. Εγώ μπορώ να κάνω την "Σμύρνη μου αγαπημένη" με άλλα τριάντα άτομα από το σπίτι μου; Δεν γίνεται, είναι τελείως διαφορετικό.
ΓΙΑ ΤΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Η κ. Ντενίση έθιξε ακόμη το ζήτημα πνευματικών δικαιωμάτων συστήνοντας τάξη και δικαιοσύνη. «Να επικοινωνούμε με την "Εταιρεία Ελλήνων Συγγραφέων", να πληρώνουμε τα δικαιώματα, ένα μικρό έστω ποσό για να αισθάνονται οι ηθοποιοί ότι είναι αξιοσέβαστη η εργασία τους. Για τα πνευματικά δικαιώματα έχω μεγάλη ευαισθησία, και ειδικά στην Ελλάδα που είναι ξέφραγο αμπέλι, όπου μου έχουν κλέψει πολλές μεταφράσεις. Έργα δεν μπορούν γιατί τα κάνω βιβλία».
Γνωρίζοντας η ίδια τον κλάδο και από την καλή και από την ανάποδη, έχει καλά στο νου της κάτι που ο κόσμος ίσως να αγνοεί: ότι είναι από τους πιο επισφαλείς κλάδους, και κινδυνεύει απ΄ότι αναπάντεχο συμβαίνει».
Η ΜΙΜΗ ΝΤΕΝΙΣΗ ΣΤΗΝ ΚΑΡΑΝΤΙΝΑ
Όσο για την καραντίνα, είναι αρκετά ανθεκτική, μιας και για να γράψει έργα όπως το "Σμύρνη μου αγαπημένη" και το "Από Σμύρνη Σαλονίκη" έχει καθίσει μέσα ακόμη και τρεις μήνες.
«Η έρευνα δεν γίνεται από το μπαράκι με ποτό. Θέλει πολύ δουλειά και πολύ απομόνωση. Είναι δύσκολο πράγμα, αλλά λίγο ευκολότερο για ανθρώπους που γράφουν, που διαβάζουν που είναι μαθημένοι λόγω δουλειάς να κάθονται μέσα, να γράψουν μουσική, στις εφημερίδες. Κατά τα άλλα, έχω την μητέρα μου κοντά, την κόρη μου, δεν είμαι μόνη μου. Μου λείπει η αδερφή μου και ο ανιψιός μου, αλλά και λόγω της μητέρας μου που είναι στις ευπαθείς ομάδες είμαι πολύ προσεκτική».
Δηλώνει αισιόδοξη και υπερήφανη για τους Έλληνες. «Πολλοί είχαν την συνήθεια να μας κατηγορούν ότι είμαστε απείθαρχοι, τεμπέληδες, το ένα κι το άλλο όταν πρέπει να μας δώσουν χρήματα. Να που τώρα η μικρή, φτωχή Ελλάδα έχει φερθεί πιο σωστά από την υπόλοιπη Ευρώπη. Εχουμε πολύ καλή κυβέρνηση, και ο πρωθυπουργός ήταν πολύ οξυδερκής και πολύ γρήγορα πήρε αποφάσεις, διάλεξε ικανούς συνεργάτες, και ο κ.Κικίλιας, και ο κ. Τσιόδρας και οι υπουργοί του. Έχουμε και 1000 αντιδραστικούς στην χώρα που λένε δεν με νοιάζει, αλλά ο κόσμος γενικά πειθάρχησε. Και να πούμε κάτι εγωιστικό για την χώρα μας; Οι Έλληνες πάντα νικάνε!».
Η συνέντευξη κλείνει με μια ευχή από καρδιάς.
«Εύχομαι να κάνουμε υπομονή μέχρι να τελειώσει όλο αυτό για να μην έχουμε κανένα πρόβλημα μετά. Ελπίζω κι εύχομαι το ελληνικό καλοκαίρι να μας φέρει ζέστη για να μπορέσουν τα πράγματα να μπουν σε μια σειρά. Να μπορέσουν να βρουν ένα εμβόλιο ώστε να μην ξαναγυρίσει ο ιός, να μην έχουμε θέμα από Σεπτέμβρη».
Το τελευταίο διάστημα έχει προκύψει διαφωνία για τα υπέρ και κατά των διαδικτυακών θεατρικών παραστάσεων λόγω των έκτακτων συνθηκών από την πανδημία του κορονοϊού. Στην πλευρά του "οχι" τάσσεται και η δημοφιλής ηθοποιός, συγγραφέας και θιασάρχης Μιμή Ντενίση.
«Το θέατρο είναι μια εντελώς ανθρωποκεντρική σχέση που έχει να κάνει με την επαφή ηθοποιού - κοινού. Παρτενέρ μας είναι πάντα το κοινό, αλλιώς οι παραστάσεις θα ήταν ολόιδιες», εξηγεί στον Γιάννης Ξυνόπουλο στην στήλη του Πολιτισμού της εφημερίδας ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ, στο ένθετο Secret που κυκλοφόρησε το Σάββατο 17/04/2020.
«Γι αυτό λέμε "σήμερα η παράσταση ήταν ωραία" γιατί είχε γκελ, γιατί ο κόσμος γελούσε ή έκλαιγε, και συμμετείχε με οποιονδήποτε τρόπο».
Ακόμη αναφέρθηκε στο θέμα του φωτισμού διαχωρίζοντας τον τηλεοπτικό από τον ατμοσφαιρικό. Τονίζει πως η όποια μαγνητοσκόπηση δεν γίνεται για τηλεοπτικό σκοπό αλλά να υπάρχει σαν αρχείο καταγραφής της παράστασης. «Γι αυτό το κάνουν με δυο - τρεις κάμερες. Όταν όμως μέσα το θέατρο έχει κόσμο που εμποδίζουν να γυρίσεις μια πλευρά της σκηνής, η εμποδίζουν να κάνουν κοντινά, και τα φώτα είναι κατάμαυρα και φαινόμαστε όλοι σα να παίζουμε υπερβολικά». Αν φυσικά, όλα γυρίζονταν σωστά τότε θα άλλαζε το αποτέλεσμα αλλά διαφωνεί κάθετα με το να προωθείται ένα αρχειακό υλικό - και άρα πρόχειρα γυρισμένο.
Η ΜΑΓΕΙΑ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΔΕΝ ΑΝΤΙΚΑΘΙΣΤΑΤΑΙ
«Αυτό που λέω είναι ότι, να πάρεις μια παράσταση και να πεις ότι "παιδιά αυτή την παράσταση την λατρεύω και θέλω να την δώσω στο κόσμο" θα πρέπει να πάω σ΄ ένα στούντιο, ή στην σκηνή που την φωτίζει όμως ένας φωτιστής του σινεμά, και την γυρίζω ειδικά για να την δώσω στο κοινό, τότε συμφωνώ».
Αποκλείονται βέβαια τα κρατικά θέατρα και το «Εθνικό Θέατρο» γιατί πληρώνονται από τον κρατικό προϋπολογισμό και οφείλουν να μαγνητοσκοπούν τις παραστάσεις για να μένουν στο αρχείο.
«Δεν γυρίστηκαν τώρα για τις συνθήκες της πανδημίας. Προφανώς! Οι ιδιωτικοί θίασοι παλιά το έκαναν. Ερχόταν το ιδιωτικό κανάλι κι έλεγε ότι χάριν ηθικής θα δώσω ένα χαμηλό ποσό στους ηθοποιούς, στον σκηνοθέτη, στον συγγραφέα, και θα το γυρίσω τετρακάμερο μια μέρα που δεν παίζεται. Ήταν πιο καλά γυρισμένα».
Ακόμη, εξηγεί πως ο βασικός παρτενέρ του ηθοποιού πέραν της σκηνής είναι το κοινό. «Το θέατρο έχει μια μαγεία η οποία δεν αντικαθίσταται. Πρέπει να παραμείνει το θέατρο μαγικό και ονειρικό για τον κόσμο. Έχει επίσης ορισμένες προδιαγραφές, δηλαδή και όταν παίζουμε πολύ "αληθινά" που είναι ο σύγχρονος τρόπος του παιξίματος, επειδή η απόσταση είναι μεγάλη έχει μια προβολή, μια ένταση που δεν την έχουμε όταν παίζουμε στον σινεμά ή στην τηλεόραση».
Ωστόσο, για τους καλλιτέχνες που παίρνουν μια κιθάρα και τραγουδάνε στα social media, έχει άλλη άποψη.
«E, όχι δεν είναι το ίδιο. Για τους τραγουδιστές είναι πολύ πιο εύκολο. Για μένα ο Κορκολής που παίζει υπέροχο πιάνο, και παίξει από το σπίτι του και τραγουδήσει, ή ο Μαραβέγιας, δυο εξαιρετικοί καλλιτέχνες που μπορούν να εκφραστούν με ένα όργανο, δεν είναι το ίδιο. Εγώ μπορώ να κάνω την "Σμύρνη μου αγαπημένη" με άλλα τριάντα άτομα από το σπίτι μου; Δεν γίνεται, είναι τελείως διαφορετικό.
ΓΙΑ ΤΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Η κ. Ντενίση έθιξε ακόμη το ζήτημα πνευματικών δικαιωμάτων συστήνοντας τάξη και δικαιοσύνη. «Να επικοινωνούμε με την "Εταιρεία Ελλήνων Συγγραφέων", να πληρώνουμε τα δικαιώματα, ένα μικρό έστω ποσό για να αισθάνονται οι ηθοποιοί ότι είναι αξιοσέβαστη η εργασία τους. Για τα πνευματικά δικαιώματα έχω μεγάλη ευαισθησία, και ειδικά στην Ελλάδα που είναι ξέφραγο αμπέλι, όπου μου έχουν κλέψει πολλές μεταφράσεις. Έργα δεν μπορούν γιατί τα κάνω βιβλία».
Γνωρίζοντας η ίδια τον κλάδο και από την καλή και από την ανάποδη, έχει καλά στο νου της κάτι που ο κόσμος ίσως να αγνοεί: ότι είναι από τους πιο επισφαλείς κλάδους, και κινδυνεύει απ΄ότι αναπάντεχο συμβαίνει».
Η ΜΙΜΗ ΝΤΕΝΙΣΗ ΣΤΗΝ ΚΑΡΑΝΤΙΝΑ
Όσο για την καραντίνα, είναι αρκετά ανθεκτική, μιας και για να γράψει έργα όπως το "Σμύρνη μου αγαπημένη" και το "Από Σμύρνη Σαλονίκη" έχει καθίσει μέσα ακόμη και τρεις μήνες.
«Η έρευνα δεν γίνεται από το μπαράκι με ποτό. Θέλει πολύ δουλειά και πολύ απομόνωση. Είναι δύσκολο πράγμα, αλλά λίγο ευκολότερο για ανθρώπους που γράφουν, που διαβάζουν που είναι μαθημένοι λόγω δουλειάς να κάθονται μέσα, να γράψουν μουσική, στις εφημερίδες. Κατά τα άλλα, έχω την μητέρα μου κοντά, την κόρη μου, δεν είμαι μόνη μου. Μου λείπει η αδερφή μου και ο ανιψιός μου, αλλά και λόγω της μητέρας μου που είναι στις ευπαθείς ομάδες είμαι πολύ προσεκτική».
Δηλώνει αισιόδοξη και υπερήφανη για τους Έλληνες. «Πολλοί είχαν την συνήθεια να μας κατηγορούν ότι είμαστε απείθαρχοι, τεμπέληδες, το ένα κι το άλλο όταν πρέπει να μας δώσουν χρήματα. Να που τώρα η μικρή, φτωχή Ελλάδα έχει φερθεί πιο σωστά από την υπόλοιπη Ευρώπη. Εχουμε πολύ καλή κυβέρνηση, και ο πρωθυπουργός ήταν πολύ οξυδερκής και πολύ γρήγορα πήρε αποφάσεις, διάλεξε ικανούς συνεργάτες, και ο κ.Κικίλιας, και ο κ. Τσιόδρας και οι υπουργοί του. Έχουμε και 1000 αντιδραστικούς στην χώρα που λένε δεν με νοιάζει, αλλά ο κόσμος γενικά πειθάρχησε. Και να πούμε κάτι εγωιστικό για την χώρα μας; Οι Έλληνες πάντα νικάνε!».
Η συνέντευξη κλείνει με μια ευχή από καρδιάς.
«Εύχομαι να κάνουμε υπομονή μέχρι να τελειώσει όλο αυτό για να μην έχουμε κανένα πρόβλημα μετά. Ελπίζω κι εύχομαι το ελληνικό καλοκαίρι να μας φέρει ζέστη για να μπορέσουν τα πράγματα να μπουν σε μια σειρά. Να μπορέσουν να βρουν ένα εμβόλιο ώστε να μην ξαναγυρίσει ο ιός, να μην έχουμε θέμα από Σεπτέμβρη».
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.