ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
ΥΠΠΟΑ: Η Λίνα Μενδώνη ζήτησε τη δημιουργία Επαγγελματικής Σχολής για τεχνίτες εκμαγείων
Με σκοπό να διασωθεί η παραδοσιακή μορφή της τέχνη της εκμάγευσης,
Τα εργαστήρια του Οργανισμού Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων (ΟΔΑΠ), στον Αγ. Ιωάννη Ρέντη επισκέφθηκε η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη. Πρόκειται για το κεντρικό κτήριο των εργαστηρίων κατασκευής εκμαγείων, ακριβών αντιγράφων και απομιμημάτων του πρώην ΤΑΠΑ.
Έπειτα από την πρόσφατη ψήφιση του νόμου 4761/2020 με τον οποίο αναδιοργανώνεται η δομή του και εκσυγχρονίζεται η λειτουργία του, ο νέος Οργανισμός έχει εφοδιαστεί με όλα τα κατάλληλα «εργαλεία» για να μπει δυναμικά στη νέα εποχή προσφοράς του, στην προώθηση του πολιτιστικού αποθέματος, και σε συνάφεια με τον σύγχρονο πολιτισμό. Υπάρχει πλέον το νομοθετικό πλαίσιο που του επιτρέπει να δημιουργήσει τεράστια γκάμα αντικειμένων πολιτιστικού περιεχομένου -ακριβή αντίγραφα, αλλά και σύγχρονα καλλιτεχνήματα εμπνεόμενα από την πολιτιστική κληρονομιά- μέσω της πλήρους αναδιοργάνωσης και του ριζικού εκσυγχρονισμού της λειτουργίας των εργαστηρίων και των πωλητηρίων του. Στο πλαίσιο αυτό προγραμματίζεται και η έναρξη της λειτουργίας ηλεκτρονικού καταστήματος του Οργανισμού, τον Μάρτιο 2021.
Κατά την επίσκεψη της Υπουργού στα εργαστήρια έγινε διεξοδική και δημιουργική συζήτηση με τα στελέχη και τους εργαζόμενους στον ΟΔΑΠ για ζητήματα που αφορούν στις νέες συνθήκες εργασίας και προσφοράς, που επιβάλλει η νέα δομή του Οργανισμού, όπως η κτηριακή και η υλικοτεχνική υποδομή του, η άμεση ανάγκη στελέχωσης των εργαστηρίων με εξειδικευμένο προσωπικό, ο εκσυγχρονισμός και ο εμπλουτισμός της παραγωγής των αντιγράφων, των απομιμημάτων, των εμπνευσμένων καλλιτεχνημάτων, αλλά και η δημιουργική επένδυση σε νέας υφής ύλες, στις προκλήσεις της ζήτησης που ήδη καταγράφεται, όχι μόνον στο εσωτερικό, αλλά και από το εξωτερικό.
Η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη ζήτησε από τα στελέχη του ΟΔΑΠ να αναζητήσουν άμεσα νέο μεγαλύτερο χώρο, τουλάχιστον διπλάσιο από τον σημερινό, ο οποίος καταλαμβάνει 3.000 τ.μ. ώστε να δημιουργηθούν μεγαλύτερα,
σύγχρονα εργαστήρια που να τους εξασφαλίζουν άριστες συνθήκες υγιεινής, άνεση στη δουλειά τους, ευχάριστο και δημιουργικό περιβάλλον. Επίσης, ζήτησε από τον Πρόεδρο του ΟΔΑΠ Παναγιώτη Νταή να εξετάσει άμεσα τη δυνατότητα δημιουργίας από το Υπουργείο Πολιτισμού και τον ΟΔΑΠ Επαγγελματικής Σχολής για τεχνίτες εκμαγείων, ώστε να διασωθεί η παραδοσιακή μορφή της τέχνη της εκμάγευσης, ενώ συγχρόνως να εκπαιδεύονται στελέχη ικανά και εξειδικευμένα, προκειμένου να καλύψουν όχι μόνον τις ανάγκες του ΥΠΠΟΑ, αλλά και της αυξανόμενης ζήτησης της αγοράς με την δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
Όπως δήλωσε η Λίνα Μενδώνη: «Τα στελέχη του ΟΔΑΠ διαθέτουν τεράστια τεχνογνωσία. Τώρα είναι η στιγμή μιας δυναμικής επανεκκίνησης. Ο Οργανισμός έχει την μοναδικότητα στην παραγωγή ακριβών αντιγράφων. Τώρα θα πρέπει να θέσει τους κανόνες και τις προδιαγραφές για μιας υψηλής ποιότητας παραγωγή, γενικότερα. Η παραγωγή να ενισχυθεί με νέους κωδικούς ακριβών αντιγράφων, αλλά και με πιστοποιημένα απλά αντίγραφα. Με τις πολλαπλές εφαρμογές και τη χρήση νέων τεχνολογιών αιχμής, όπως είναι η τρισδιάστατη αποτύπωση (3D), μπορούμε να διαθέσουμε τόσο στο εσωτερικό, όσο και στο εξωτερικό, εμπνευσμένα ευπώλητα αντικείμενα. Και δεν είναι μόνο το οικονομικό όφελος που είναι εξαιρετικά σημαντικό, καθώς εξασφαλίζει πόρους για την πολιτιστική κληρονομιά και τον πολιτισμό. Μας ενδιαφέρει πάρα πολύ η διάδοση του μοναδικού ελληνικού πολιτιστικού αποθέματος σε όλο τον κόσμο. Μιλάμε για μια νέα εποχή δημιουργίας και εκσυγχρονισμού. Να την εκμεταλλευτούμε».
Η Υπουργός ζήτησε να διερευνηθεί η δυνατότητα στελέχωσης ή και συνεργασίας του Οργανισμού με προσωπικό καλλιτεχνικών ειδικοτήτων (ζωγράφων, γλυπτών, εικαστικών κλπ), αλλά και της συνεργασίας με Σχολές Ιδρυμάτων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, προκειμένου οι φοιτητές τους να κάνουν πρακτική άσκηση στα εργαστήρια του ΟΔΑΠ. Επιπλέον, τόνισε την ανάγκη να χρησιμοποιηθούν για ακριβή αντίγραφα και άλλα υλικά εκτός από γύψο, όπως μάρμαρο αλλά και τσιμέντο, ώστε να καλυφθεί η ζήτηση για ακριβή αντίγραφα μεγάλων διαστάσεων κατάλληλων για έκθεση σε εξωτερικούς χώρους.
Ο ΟΔΑΠ διαθέτει μία εντυπωσιακή μοντελοθήκη, αλλά και μοναδικές μήτρες, που χρονολογούνται ήδη από τη δεκαετία του ΄50. Παλιά και εξίσου σπάνια εκμαγεία βρίσκονται διασκορπισμένα σε Μουσεία και Εφορείες Αρχαιοτήτων ανά την Ελλάδα. Σύμφωνα με τις οδηγίες της Υπουργού, ο ΟΔΑΠ θα τα αναζητήσει, ώστε να αποτελέσουν μια πρότυπη επισκέψιμη μοντελοθήκη-μουσείο. «Ένα Κέντρο Μελέτης», όπως πρότεινε η Λίνα Μενδώνη, «το οποίο θα αποτυπώνει την παράδοση στην εκμάγευση, και θα παραπέμπει στην ελληνική σχολή δημιουργίας πιστών αντιγράφων. Τα ακριβή αντίγραφα αποτελούν πηγή πολύτιμων πληροφοριών για τα αρχαία έργα τέχνης. Πολλές φορές σώζουν πληροφορίες που δεν αναγνωρίζονται πλέον στο πρωτότυπο. Τεκμαίρουν με εντυπωσιακό τρόπο τις
φθορές και στην εξέλιξή τους στον χρόνο, ιδιαίτερα στην περίπτωση γλυπτών εκτεθειμένων στο ύπαιθρο. Αυτά τα αντίγραφα, αυτές οι μήτρες, αξίζει να γίνουν προσβάσιμα στους μελετητές, αλλά και στο ευρύ κοινό, στον κάθε ενδιαφερόμενο, προκειμένου να αντιληφθεί πιο άμεσα τον τρόπο δημιουργίας πρωτοτύπου και αντιγράφου».
Τη Λίνα Μενδώνη υποδέχθηκαν και ξενάγησαν στους χώρους των εργαστηρίων και στην εντυπωσιακή μοντελοθήκη των εκμαγείων του ΟΔΑΠ ο Πρόεδρος του Δ.Σ. του Οργανισμού Παναγιώτης Νταής, ο Γενικός Διευθυντής Ηλίας Πατσαρούχας, η Αλεξάνδρα Χαριτάτου, εκτελεστικό μέλος του Δ.Σ., ο υπεύθυνος εργαστηρίων γλύπτης Στέλιος Γαβαλάς, η αρχαιολόγος Χαρά Αυλωνίτου, αν. προϊσταμένη της Διεύθυνσης Πολιτιστικών Παραγωγών, Πωλήσεων και Προβολής του ΟΔΑΠ, ο συντηρητής αρχαιοτήτων και έργων τέχνης Βασίλης Λιόλιος.
Έπειτα από την πρόσφατη ψήφιση του νόμου 4761/2020 με τον οποίο αναδιοργανώνεται η δομή του και εκσυγχρονίζεται η λειτουργία του, ο νέος Οργανισμός έχει εφοδιαστεί με όλα τα κατάλληλα «εργαλεία» για να μπει δυναμικά στη νέα εποχή προσφοράς του, στην προώθηση του πολιτιστικού αποθέματος, και σε συνάφεια με τον σύγχρονο πολιτισμό. Υπάρχει πλέον το νομοθετικό πλαίσιο που του επιτρέπει να δημιουργήσει τεράστια γκάμα αντικειμένων πολιτιστικού περιεχομένου -ακριβή αντίγραφα, αλλά και σύγχρονα καλλιτεχνήματα εμπνεόμενα από την πολιτιστική κληρονομιά- μέσω της πλήρους αναδιοργάνωσης και του ριζικού εκσυγχρονισμού της λειτουργίας των εργαστηρίων και των πωλητηρίων του. Στο πλαίσιο αυτό προγραμματίζεται και η έναρξη της λειτουργίας ηλεκτρονικού καταστήματος του Οργανισμού, τον Μάρτιο 2021.
Κατά την επίσκεψη της Υπουργού στα εργαστήρια έγινε διεξοδική και δημιουργική συζήτηση με τα στελέχη και τους εργαζόμενους στον ΟΔΑΠ για ζητήματα που αφορούν στις νέες συνθήκες εργασίας και προσφοράς, που επιβάλλει η νέα δομή του Οργανισμού, όπως η κτηριακή και η υλικοτεχνική υποδομή του, η άμεση ανάγκη στελέχωσης των εργαστηρίων με εξειδικευμένο προσωπικό, ο εκσυγχρονισμός και ο εμπλουτισμός της παραγωγής των αντιγράφων, των απομιμημάτων, των εμπνευσμένων καλλιτεχνημάτων, αλλά και η δημιουργική επένδυση σε νέας υφής ύλες, στις προκλήσεις της ζήτησης που ήδη καταγράφεται, όχι μόνον στο εσωτερικό, αλλά και από το εξωτερικό.
Η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη ζήτησε από τα στελέχη του ΟΔΑΠ να αναζητήσουν άμεσα νέο μεγαλύτερο χώρο, τουλάχιστον διπλάσιο από τον σημερινό, ο οποίος καταλαμβάνει 3.000 τ.μ. ώστε να δημιουργηθούν μεγαλύτερα,
σύγχρονα εργαστήρια που να τους εξασφαλίζουν άριστες συνθήκες υγιεινής, άνεση στη δουλειά τους, ευχάριστο και δημιουργικό περιβάλλον. Επίσης, ζήτησε από τον Πρόεδρο του ΟΔΑΠ Παναγιώτη Νταή να εξετάσει άμεσα τη δυνατότητα δημιουργίας από το Υπουργείο Πολιτισμού και τον ΟΔΑΠ Επαγγελματικής Σχολής για τεχνίτες εκμαγείων, ώστε να διασωθεί η παραδοσιακή μορφή της τέχνη της εκμάγευσης, ενώ συγχρόνως να εκπαιδεύονται στελέχη ικανά και εξειδικευμένα, προκειμένου να καλύψουν όχι μόνον τις ανάγκες του ΥΠΠΟΑ, αλλά και της αυξανόμενης ζήτησης της αγοράς με την δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
Όπως δήλωσε η Λίνα Μενδώνη: «Τα στελέχη του ΟΔΑΠ διαθέτουν τεράστια τεχνογνωσία. Τώρα είναι η στιγμή μιας δυναμικής επανεκκίνησης. Ο Οργανισμός έχει την μοναδικότητα στην παραγωγή ακριβών αντιγράφων. Τώρα θα πρέπει να θέσει τους κανόνες και τις προδιαγραφές για μιας υψηλής ποιότητας παραγωγή, γενικότερα. Η παραγωγή να ενισχυθεί με νέους κωδικούς ακριβών αντιγράφων, αλλά και με πιστοποιημένα απλά αντίγραφα. Με τις πολλαπλές εφαρμογές και τη χρήση νέων τεχνολογιών αιχμής, όπως είναι η τρισδιάστατη αποτύπωση (3D), μπορούμε να διαθέσουμε τόσο στο εσωτερικό, όσο και στο εξωτερικό, εμπνευσμένα ευπώλητα αντικείμενα. Και δεν είναι μόνο το οικονομικό όφελος που είναι εξαιρετικά σημαντικό, καθώς εξασφαλίζει πόρους για την πολιτιστική κληρονομιά και τον πολιτισμό. Μας ενδιαφέρει πάρα πολύ η διάδοση του μοναδικού ελληνικού πολιτιστικού αποθέματος σε όλο τον κόσμο. Μιλάμε για μια νέα εποχή δημιουργίας και εκσυγχρονισμού. Να την εκμεταλλευτούμε».
Η Υπουργός ζήτησε να διερευνηθεί η δυνατότητα στελέχωσης ή και συνεργασίας του Οργανισμού με προσωπικό καλλιτεχνικών ειδικοτήτων (ζωγράφων, γλυπτών, εικαστικών κλπ), αλλά και της συνεργασίας με Σχολές Ιδρυμάτων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, προκειμένου οι φοιτητές τους να κάνουν πρακτική άσκηση στα εργαστήρια του ΟΔΑΠ. Επιπλέον, τόνισε την ανάγκη να χρησιμοποιηθούν για ακριβή αντίγραφα και άλλα υλικά εκτός από γύψο, όπως μάρμαρο αλλά και τσιμέντο, ώστε να καλυφθεί η ζήτηση για ακριβή αντίγραφα μεγάλων διαστάσεων κατάλληλων για έκθεση σε εξωτερικούς χώρους.
Ο ΟΔΑΠ διαθέτει μία εντυπωσιακή μοντελοθήκη, αλλά και μοναδικές μήτρες, που χρονολογούνται ήδη από τη δεκαετία του ΄50. Παλιά και εξίσου σπάνια εκμαγεία βρίσκονται διασκορπισμένα σε Μουσεία και Εφορείες Αρχαιοτήτων ανά την Ελλάδα. Σύμφωνα με τις οδηγίες της Υπουργού, ο ΟΔΑΠ θα τα αναζητήσει, ώστε να αποτελέσουν μια πρότυπη επισκέψιμη μοντελοθήκη-μουσείο. «Ένα Κέντρο Μελέτης», όπως πρότεινε η Λίνα Μενδώνη, «το οποίο θα αποτυπώνει την παράδοση στην εκμάγευση, και θα παραπέμπει στην ελληνική σχολή δημιουργίας πιστών αντιγράφων. Τα ακριβή αντίγραφα αποτελούν πηγή πολύτιμων πληροφοριών για τα αρχαία έργα τέχνης. Πολλές φορές σώζουν πληροφορίες που δεν αναγνωρίζονται πλέον στο πρωτότυπο. Τεκμαίρουν με εντυπωσιακό τρόπο τις
φθορές και στην εξέλιξή τους στον χρόνο, ιδιαίτερα στην περίπτωση γλυπτών εκτεθειμένων στο ύπαιθρο. Αυτά τα αντίγραφα, αυτές οι μήτρες, αξίζει να γίνουν προσβάσιμα στους μελετητές, αλλά και στο ευρύ κοινό, στον κάθε ενδιαφερόμενο, προκειμένου να αντιληφθεί πιο άμεσα τον τρόπο δημιουργίας πρωτοτύπου και αντιγράφου».
Τη Λίνα Μενδώνη υποδέχθηκαν και ξενάγησαν στους χώρους των εργαστηρίων και στην εντυπωσιακή μοντελοθήκη των εκμαγείων του ΟΔΑΠ ο Πρόεδρος του Δ.Σ. του Οργανισμού Παναγιώτης Νταής, ο Γενικός Διευθυντής Ηλίας Πατσαρούχας, η Αλεξάνδρα Χαριτάτου, εκτελεστικό μέλος του Δ.Σ., ο υπεύθυνος εργαστηρίων γλύπτης Στέλιος Γαβαλάς, η αρχαιολόγος Χαρά Αυλωνίτου, αν. προϊσταμένη της Διεύθυνσης Πολιτιστικών Παραγωγών, Πωλήσεων και Προβολής του ΟΔΑΠ, ο συντηρητής αρχαιοτήτων και έργων τέχνης Βασίλης Λιόλιος.