ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Ο κύριος Ροβινσώνας Κρούσος έμεινε σπίτι: Έκθεση του Μουσείου Μπενάκη για τις συνθήκες κρίσης
Η έκθεση αναφέρεται στις συνθήκες κρίσης και στην διαδικασία του ανθρώπου να επινοήσει λύσεις σε πρωτόγνωρα ζητήματα
Ο Κωστής Βελώνης
Η ΕΚΘΕΣΗ
Η έκθεση προσεγγίζει το ζήτημα της «χειρωνακτικής πρακτικής ως δύναμη», ως δυνατότητα δράσης για τη σχεδιαστική κατανόηση και την καλλιτεχνική αυτονομία. Στο επίκεντρο αυτής της αφήγησης βρίσκεται η έρευνα γύρω από τον Ροβινσώνα Κρούσο ως κατασκευαστή (maker). Η έκθεση αναφέρεται στο παράδειγμα του ήρωα του Daniel Defoe, ο οποίος – ενώ βρέθηκε αρχικά σε αδιέξοδο – επιβεβαιώνει την αξία του όταν αναγκάζεται, υπό συνθήκες κρίσης, να δραστηριοποιηθεί και να καταπιαστεί με πρωτόγνωρα ζητήματα που απαιτούν την επινόηση και την εύρεση λύσεων. Την περίοδο που ένα μεγάλο μέρος από τα μόνιμα εκθέματα του 19ου αιώνα, από τον 3ο όροφο του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού, έχουν μεταφερθεί στην Πειραιώς 138 για την επετειακή έκθεση «1821. Πριν και Μετά», τα νέα έργα που εκτίθενται στη θέση τους προτείνουν μια νέα χρήση των χώρων των μόνιμων συλλογών που βρίσκονται σε μεταβατικό στάδιο.
Η κριτική δυναμική της χειροτεχνίας, η οποία σχετίζεται με την αναζήτηση αυθεντικότητας και την απόρριψη της μαζικής παραγωγής, γίνεται εδώ μέσο αλλά και στρατηγική πρακτική για τον επαναπροσδιορισμό των ιεραρχήσεων σε όλα τα στάδια της σύλληψης, της εκτέλεσης και της παραγωγής του σχεδιασμού. Οι 36 καλλιτέχνες παρουσιάζουν έργα, πολλά από τα οποία φτιάχτηκαν ειδικά για την έκθεση, μέσα σε αυτόν τον γεμάτο νοηματοδοτήσεις χώρο, προτείνοντας εκδοχές πρακτικών όπως η επανάχρηση, το DIY, η επιδιόρθωση και το bricolage, αλλά και μια διαφορετική χρήση των μουσειακών συνθηκών θέασης του έργου τέχνης. Ενεργοποιώντας εκφραστικά μέσα από όλο το φάσμα της δημιουργικότητας και ερμηνευτικές έννοιες όπως η εργασία, η παραγωγή, η επιτέλεση, η λειτουργικότητα, η έκθεση διερευνά τη σχέση μεταξύ αυτονομίας της τέχνης και «ετερονομίας» της καθημερινής ζωής.
Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες:
Βανέσσα Αναστασοπούλου
Maria Antelman
Γιάννης Βαρελάς
Αλέξανδρος Βασμουλάκης
Πάκυ Βλασσοπούλου
Ευγενία Βερελή
Ζωή Γαϊτανίδου
Μαρία Γεωργούλα
Γεώργιος Γυπαράκης
Μάρθα Δημητροπούλου
Αναστασία Δούκα
Πέτρος Ευσταθιάδης
Θοδωρής Ζαφειρόπουλος
Hope
Διονύσης Καβαλλιεράτος
Ηλίας Κοέν
Ζήσης Κοτιώνης
Βιργινία Μαστρογιαννάκη
Ειρήνη Μίγα
Μάρω Μιχαλακάκου
Μαργαρίτα Μποφιλίου
Όργιω
Μαλβίνα Παναγιωτίδη
Αλίκη Παναγιωτοπούλου
Μαρία Παπαδημητρίου
Νίνα Παπακωνσταντίνου
Εύα Παπαμαργαρίτη
Αντώνης Πίττας
Γιώργος Σαπουντζής
Νάνα Σαχίνη
Κώστας Σαχπάζης
Στεφανία Στρούζα
Αλέξανδρος Τζάννης
Θανάσης Τότσικας
Νίκος Τρανός
Πάνος Τσαγκάρης
Γιώργος Τσεριώνης
Αλέξανδρος Ψυχούλης
Α Whale’s Architects
Η έκθεση, την οποία θα μπορεί να επισκεφθεί το κοινό μόλις ξανα-ανοίξουν τα Μουσεία, παρουσιάζεται σε προεπισκόπηση με εισαγωγικές παρατηρήσεις των επιμελητών σε σχέση με την έννοια του σχεδιασμού και της χειρωναξίας στη σύγχρονη τέχνη.
Η μετάδοση θα πραγματοποιηθεί εδώ μέσω των ακόλουθων συνδέσμων:
https://www.facebook.com/TheBenakiMuseum/live/
https://youtu.be/vNuAEUpcgXw
Η διαδικτυακή παρακολούθηση είναι δωρεάν
και η Πολύνα Κοσμαδάκη επιμελητές της έκθεσης «O κύριος Ροβινσώνας Κρούσος έμεινε σπίτι. Περιπέτειες σχεδιασμού σε συνθήκες κρίσης» συζητούν σήμερα 11 Μαρτίου 2021 στις 7.00 μμ για το σκεπτικό της, για τον Ροβινσώνα Κρούσο ως "σχεδιαστή σε συνθήκες κρίσης" και μας δείχνουν τα στάδια εγκατάστασης της έκθεσης στο Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού πολιτισμού.Η ΕΚΘΕΣΗ
Η έκθεση προσεγγίζει το ζήτημα της «χειρωνακτικής πρακτικής ως δύναμη», ως δυνατότητα δράσης για τη σχεδιαστική κατανόηση και την καλλιτεχνική αυτονομία. Στο επίκεντρο αυτής της αφήγησης βρίσκεται η έρευνα γύρω από τον Ροβινσώνα Κρούσο ως κατασκευαστή (maker). Η έκθεση αναφέρεται στο παράδειγμα του ήρωα του Daniel Defoe, ο οποίος – ενώ βρέθηκε αρχικά σε αδιέξοδο – επιβεβαιώνει την αξία του όταν αναγκάζεται, υπό συνθήκες κρίσης, να δραστηριοποιηθεί και να καταπιαστεί με πρωτόγνωρα ζητήματα που απαιτούν την επινόηση και την εύρεση λύσεων. Την περίοδο που ένα μεγάλο μέρος από τα μόνιμα εκθέματα του 19ου αιώνα, από τον 3ο όροφο του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού, έχουν μεταφερθεί στην Πειραιώς 138 για την επετειακή έκθεση «1821. Πριν και Μετά», τα νέα έργα που εκτίθενται στη θέση τους προτείνουν μια νέα χρήση των χώρων των μόνιμων συλλογών που βρίσκονται σε μεταβατικό στάδιο.
Η κριτική δυναμική της χειροτεχνίας, η οποία σχετίζεται με την αναζήτηση αυθεντικότητας και την απόρριψη της μαζικής παραγωγής, γίνεται εδώ μέσο αλλά και στρατηγική πρακτική για τον επαναπροσδιορισμό των ιεραρχήσεων σε όλα τα στάδια της σύλληψης, της εκτέλεσης και της παραγωγής του σχεδιασμού. Οι 36 καλλιτέχνες παρουσιάζουν έργα, πολλά από τα οποία φτιάχτηκαν ειδικά για την έκθεση, μέσα σε αυτόν τον γεμάτο νοηματοδοτήσεις χώρο, προτείνοντας εκδοχές πρακτικών όπως η επανάχρηση, το DIY, η επιδιόρθωση και το bricolage, αλλά και μια διαφορετική χρήση των μουσειακών συνθηκών θέασης του έργου τέχνης. Ενεργοποιώντας εκφραστικά μέσα από όλο το φάσμα της δημιουργικότητας και ερμηνευτικές έννοιες όπως η εργασία, η παραγωγή, η επιτέλεση, η λειτουργικότητα, η έκθεση διερευνά τη σχέση μεταξύ αυτονομίας της τέχνης και «ετερονομίας» της καθημερινής ζωής.
Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες:
Βανέσσα Αναστασοπούλου
Maria Antelman
Γιάννης Βαρελάς
Αλέξανδρος Βασμουλάκης
Πάκυ Βλασσοπούλου
Ευγενία Βερελή
Ζωή Γαϊτανίδου
Μαρία Γεωργούλα
Γεώργιος Γυπαράκης
Μάρθα Δημητροπούλου
Αναστασία Δούκα
Πέτρος Ευσταθιάδης
Θοδωρής Ζαφειρόπουλος
Hope
Διονύσης Καβαλλιεράτος
Ηλίας Κοέν
Ζήσης Κοτιώνης
Βιργινία Μαστρογιαννάκη
Ειρήνη Μίγα
Μάρω Μιχαλακάκου
Μαργαρίτα Μποφιλίου
Όργιω
Μαλβίνα Παναγιωτίδη
Αλίκη Παναγιωτοπούλου
Μαρία Παπαδημητρίου
Νίνα Παπακωνσταντίνου
Εύα Παπαμαργαρίτη
Αντώνης Πίττας
Γιώργος Σαπουντζής
Νάνα Σαχίνη
Κώστας Σαχπάζης
Στεφανία Στρούζα
Αλέξανδρος Τζάννης
Θανάσης Τότσικας
Νίκος Τρανός
Πάνος Τσαγκάρης
Γιώργος Τσεριώνης
Αλέξανδρος Ψυχούλης
Α Whale’s Architects
Η έκθεση, την οποία θα μπορεί να επισκεφθεί το κοινό μόλις ξανα-ανοίξουν τα Μουσεία, παρουσιάζεται σε προεπισκόπηση με εισαγωγικές παρατηρήσεις των επιμελητών σε σχέση με την έννοια του σχεδιασμού και της χειρωναξίας στη σύγχρονη τέχνη.
Η μετάδοση θα πραγματοποιηθεί εδώ μέσω των ακόλουθων συνδέσμων:
https://www.facebook.com/TheBenakiMuseum/live/
https://youtu.be/vNuAEUpcgXw
Η διαδικτυακή παρακολούθηση είναι δωρεάν