ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Όσκαρ 2021: Τα highlights της 93ης απονομής
Όλοι οι μεγάλοι νικητές και τα παραλειπόμενα της λαμπερής βραδιάς
Όπως αναμενόταν, το «Nomadland
Ωστόσο, η φετινή 93η απονομή ήταν διαφορετική σε πολλά, καθώς, λόγω πανδημίας, πραγματοποιήθηκε στο Union Station, ιστορικό σιδηροδρομικό σταθμό στην καρδιά του Λος Άντζελες, 12 χλμ. μακριά από το Dolby Theater, όπου προ COVID λάμβανε χώρα η τελετή. Οι διάσημοι προσκεκλημένοι, οι οποίοι, σημειωτέον, δεν φωτογραφήθηκαν σε κόκκινο, αλλά σε φούξια χαλί, μαζί με 170 θεατές, φορούσαν μάσκες, όμως όταν φωτογραφίζονταν (οι σταρ, εννοείται) τις αφαιρούσαν. Υπήρξε ωστόσο και αλλαγή σε σχέση με τη σειρά που ανακοινώνονται τα βραβεία: το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας δεν ανακοινώθηκε τελευταίο ως είθισται, αλλά πριν από την απονομή των βραβείων Α΄ Γυναικείου και Α΄ Ανδρικού Ρόλου.
Πρωταγωνίστρια της βραδιάς ήταν η 39χρονη Κινέζα Κλόε Ζάο, η δεύτερη γυναίκα που κερδίζει Όσκαρ Σκηνοθεσίας μετά την Κάθριν Μπίγκελοου με το «Hurt Locker» και η πρώτη Ασιάτισσα. Μετά τη Χρυσή Σφαίρα, το BAFTA, τα Indie και ακόμα 55 βραβεία σκηνοθεσίας στις κριτικές ενώσεις της Αμερικής, το Όσκαρ ήταν το κορυφαίο επίτευγμά της. Η Ζάο, με μπεζ, πλεχτό φόρεμα που κάλλιστα θα μπορούσε να φορεθεί από το πρωί έως το βράδυ, με τη σφραγίδα του οίκου Hermès και σνίκερ (!), έκανε τη διαφορά και στιλιστικά!
Αναφορικά με τους πρωταγωνιστές, τα βραβεία κέρδισαν δύο γνώριμοι των Όσκαρ: το 83 ετών «ιερό τέρας της 7ης Τέχνης» Άντονι Χόπκινς, που κατέκτησε το Όσκαρ Α΄ Ανδρικού Ρόλου για την ερμηνεία του ως ηλικιωμένος που πάσχει από άνοια στο «The Father», μετά τη «Σιωπή των Αμνών» το 1992 και την ασύλληπτη ερμηνεία του ως «Χάνιμπαλ Λέκτερ». Στις γυναίκες αναμενόμενη ήταν η επικράτηση της Φράνσις ΜακΝτόρμαντ από το «Nomadland», που εμφανίστηκε εντελώς άβαφη στο πόντιουμ: Πρόκειται για το 3ο Όσκαρ της μετά το «Fargo» (1997) και το «Τhree Billboards Outside Ebbing, Missouri» (2018). Το Όσκαρ Β΄ Ανδρικού ρόλου δόθηκε στον Ντάνιελ Καλού για την ερμηνεία του στο «Judas and the Black Messiah» του Σάκα Κινγκ, ενώ η 74χρονη Γιουν Γιου-Τζουνγκ από τη Νότια Κορέα κέρδισε Όσκαρ Β΄ Γυναικείου ρόλου για το «Minari» του Λι Άιζακ Τσανγκ.
Αξιοσημείωτο ότι πρόκειται για την πρώτη ηθοποιό από τη Ν. Κορέα που κατακτά Όσκαρ ερμηνείας. Το βραβείο απένειμε ο Μπραντ Πιτ (ο πιο καλοντυμένος μακράν της απονομής, με υπέροχο tuxedo και σούπερ κοτσίδα!), καθώς η εταιρεία παραγωγής του, Plan B, ήταν στο πηδάλιο της παραγωγής του «Minari», όπερ σημαίνει πως έπαιξε ρόλο-κλειδί ώστε να βρεθεί η Γιου-Τζουνγκ Γιουν στο πόντιουμ των Όσκαρ. Ερωτώμενη για εκείνον και τη... μυρωδιά του από δημοσιογράφο, η «Κορεάτισσα Μέριλ Στριπ», όπως αποκαλείται, είπε: «Πώς μυρίζει ο Μπραντ Πιτ; Δεν ξέρω. Δεν τον μύρισα. Δεν είμαι σκύλος»!
Η στιγμή που συγκίνησε τους πάντες ήταν όταν ο Τόμας Βίντερμπεργκ ανέβηκε στο πόντιουμ για το βραβείο Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας για το «Another Round», που αφιέρωσε στην κόρη του, η οποία απεβίωσε σε τροχαίο πριν από λίγο καιρό: «Θέλαμε να φτιάξουμε μια ταινία που να γιορτάζει τη ζωή, αλλά στη διάρκεια των γυρισμάτων συνέβη κάτι απίστευτο: Κάποιος κοίταζε το κινητό του ενώ οδηγούσε και στο αυτοκίνητο ήταν η κόρη μου! Πριν σκοτωθεί μού έστειλε γράμμα όπου έγραφε ότι αγαπούσε το σενάριο. Τώρα νιώθω ότι είναι εδώ και με επευφημεί. Το έκανα για εκείνη, σαν φόρο τιμής στη μνήμη της. Το Όσκαρ είναι για εκείνη» είπε και καταχειροκροτήθηκε.
Η φετινή τελετή των Όσκαρ είχε και ελληνικό χρώμα, καθώς ο πολυβραβευμένος Έλληνας μοντέρ Γιώργος Λαμπρινός ήταν υποψήφιος για το μοντάζ της ταινίας «Ο Πατέρας» του Φλόριαν Ζέλερ. Επίσης, ο διακεκριμένος διευθυντής φωτογραφίας Φαίδων Παπαμιχαήλ ήταν ανάμεσα στους υποψηφίους για τη διεύθυνση φωτογραφίας της «Δίκης των 7 του Σικάγου» του Άαρον Σόρκιν. Πρόκειται για τη δεύτερη υποψηφιότητα στα Όσκαρ για τον Παπαμιχαήλ, μετά με τη «Nebraska» του Αλεξάντερ Πέιν, που ήταν υποψήφιος για Όσκαρ Καλύτερης Φωτογραφίας το 2014. Αμφότεροι δυστυχώς δεν απέσπασαν το «χρυσό αγαλματίδιο»: αυτό του Καλύτερου Μοντάζ δόθηκε στην ταινία «Sound of Metal» και αντίστοιχα της Φωτογραφίας στο «Mank».
Καλύτερη Ταινία: «Nomadland»
Α΄ Ανδρικός Ρόλος: Άντονι Χόπκινς για το «The Father»
Α΄ Γυναικείος Ρόλος: Φράνσις ΜακΝτόρμαντ για το «Nomadland»
Σκηνοθεσία: Κλόε Ζάο για το «Nomadland»
Β΄ Ανδρικός Ρόλος: Ντάνιελ Καλούγια για το «Judas and the Black Messiah»
B΄ Γυναικείος Ρόλος: Γιουν Γιου-Τζουνγκ για το «Minari»
Διασκευασμένο Σενάριο: Κρίστοφερ Χάμπτον και Φλόριαν Ζέλερ για το «The Father»
Πρωτότυπο Σενάριο: Έμεραλντ Φένελ για το «Promising Young Woman»
Διεθνής Ταινία: «Άσπρο Πάτο» (Δανία)
Μακιγιάζ και Χτενίσματα: Σέρτζιο Λόπεζ-Ριβέρα, Μία Νιλ, Τζαμίκα Γουίλσον για το «Ma Rainey’s Black Bottom»
Κοστούμια: Αν Ροθ για την ταινία «Ma Rainey's Black Bottom»
Καλύτερου Ήχου: «Sound of Metal»
Ταινία Μικρού Μήκους: «The two Distant Strangers»
Ταινία Κινουμένων Σχεδίων Μικρού Μήκους: «If Anything Happens I Love You»
Ταινία Κινουμένων Σχεδίων: «Soul» (Pixar)
Ντοκιμαντέρ Μικρού Μήκους: «Colette»
Ντοκιμαντέρ Μεγάλου Μήκους: «My Octopus Teacher»
Οπτικά Εφέ: «Tenet»
Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Ντόναλντ Γκρέιαμ Μπερτ για το «Mank»
Φωτογραφία: Έρικ Μέσερσμιντ για το «Mank»
Μοντάζ: «Sound of Metal»
Μουσική: «Soul»
Καλύτερο Τραγούδι: «Fight for You» (H.E.R.) από το «Judas and the Black Messiah»
Viral έγινε μέρος του λόγου της οσκαρικής Γιου-Τζουνγκ Γιουν που φλέρταρε τον οσκαρικό παραγωγό της: «Κύριε Μπραντ Πιτ, επιτέλους χαίρομαι που σας γνωρίζω» είπε η 74χρονη και αποχωρώντας από τη σκηνή έπιασε τον αγκώνα του και μοιράστηκαν μια τρυφερή στιγμή στα παρασκήνια. Νωρίτερα, αναφερόμενη στο λόγο της στον Πιτ, τόνισε: «Κανείς δεν μπορεί να προφέρει σωστά το όνομά μου, ούτε ο Μπραντ... Πριτ», πικάροντάς τον.
» κυριάρχησε στα φετινά Όσκαρ, αποσπώντας τρία βραβεία, αυτά της Καλύτερης Ταινίας, της Καλύτερης Σκηνοθεσίας και του Α΄ Γυναικείου Ρόλου, ενώ από δύο μοιράστηκαν οι ταινίες «Ma Rainey’s Black Bottom», «Mank», Sound of Metal» και «Judas and the Black Messiah». Ωστόσο, η φετινή 93η απονομή ήταν διαφορετική σε πολλά, καθώς, λόγω πανδημίας, πραγματοποιήθηκε στο Union Station, ιστορικό σιδηροδρομικό σταθμό στην καρδιά του Λος Άντζελες, 12 χλμ. μακριά από το Dolby Theater, όπου προ COVID λάμβανε χώρα η τελετή. Οι διάσημοι προσκεκλημένοι, οι οποίοι, σημειωτέον, δεν φωτογραφήθηκαν σε κόκκινο, αλλά σε φούξια χαλί, μαζί με 170 θεατές, φορούσαν μάσκες, όμως όταν φωτογραφίζονταν (οι σταρ, εννοείται) τις αφαιρούσαν. Υπήρξε ωστόσο και αλλαγή σε σχέση με τη σειρά που ανακοινώνονται τα βραβεία: το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας δεν ανακοινώθηκε τελευταίο ως είθισται, αλλά πριν από την απονομή των βραβείων Α΄ Γυναικείου και Α΄ Ανδρικού Ρόλου.
Πρωταγωνίστρια της βραδιάς ήταν η 39χρονη Κινέζα Κλόε Ζάο, η δεύτερη γυναίκα που κερδίζει Όσκαρ Σκηνοθεσίας μετά την Κάθριν Μπίγκελοου με το «Hurt Locker» και η πρώτη Ασιάτισσα. Μετά τη Χρυσή Σφαίρα, το BAFTA, τα Indie και ακόμα 55 βραβεία σκηνοθεσίας στις κριτικές ενώσεις της Αμερικής, το Όσκαρ ήταν το κορυφαίο επίτευγμά της. Η Ζάο, με μπεζ, πλεχτό φόρεμα που κάλλιστα θα μπορούσε να φορεθεί από το πρωί έως το βράδυ, με τη σφραγίδα του οίκου Hermès και σνίκερ (!), έκανε τη διαφορά και στιλιστικά!
Αναφορικά με τους πρωταγωνιστές, τα βραβεία κέρδισαν δύο γνώριμοι των Όσκαρ: το 83 ετών «ιερό τέρας της 7ης Τέχνης» Άντονι Χόπκινς, που κατέκτησε το Όσκαρ Α΄ Ανδρικού Ρόλου για την ερμηνεία του ως ηλικιωμένος που πάσχει από άνοια στο «The Father», μετά τη «Σιωπή των Αμνών» το 1992 και την ασύλληπτη ερμηνεία του ως «Χάνιμπαλ Λέκτερ». Στις γυναίκες αναμενόμενη ήταν η επικράτηση της Φράνσις ΜακΝτόρμαντ από το «Nomadland», που εμφανίστηκε εντελώς άβαφη στο πόντιουμ: Πρόκειται για το 3ο Όσκαρ της μετά το «Fargo» (1997) και το «Τhree Billboards Outside Ebbing, Missouri» (2018). Το Όσκαρ Β΄ Ανδρικού ρόλου δόθηκε στον Ντάνιελ Καλού για την ερμηνεία του στο «Judas and the Black Messiah» του Σάκα Κινγκ, ενώ η 74χρονη Γιουν Γιου-Τζουνγκ από τη Νότια Κορέα κέρδισε Όσκαρ Β΄ Γυναικείου ρόλου για το «Minari» του Λι Άιζακ Τσανγκ.
Αξιοσημείωτο ότι πρόκειται για την πρώτη ηθοποιό από τη Ν. Κορέα που κατακτά Όσκαρ ερμηνείας. Το βραβείο απένειμε ο Μπραντ Πιτ (ο πιο καλοντυμένος μακράν της απονομής, με υπέροχο tuxedo και σούπερ κοτσίδα!), καθώς η εταιρεία παραγωγής του, Plan B, ήταν στο πηδάλιο της παραγωγής του «Minari», όπερ σημαίνει πως έπαιξε ρόλο-κλειδί ώστε να βρεθεί η Γιου-Τζουνγκ Γιουν στο πόντιουμ των Όσκαρ. Ερωτώμενη για εκείνον και τη... μυρωδιά του από δημοσιογράφο, η «Κορεάτισσα Μέριλ Στριπ», όπως αποκαλείται, είπε: «Πώς μυρίζει ο Μπραντ Πιτ; Δεν ξέρω. Δεν τον μύρισα. Δεν είμαι σκύλος»!
Η στιγμή που συγκίνησε τους πάντες ήταν όταν ο Τόμας Βίντερμπεργκ ανέβηκε στο πόντιουμ για το βραβείο Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας για το «Another Round», που αφιέρωσε στην κόρη του, η οποία απεβίωσε σε τροχαίο πριν από λίγο καιρό: «Θέλαμε να φτιάξουμε μια ταινία που να γιορτάζει τη ζωή, αλλά στη διάρκεια των γυρισμάτων συνέβη κάτι απίστευτο: Κάποιος κοίταζε το κινητό του ενώ οδηγούσε και στο αυτοκίνητο ήταν η κόρη μου! Πριν σκοτωθεί μού έστειλε γράμμα όπου έγραφε ότι αγαπούσε το σενάριο. Τώρα νιώθω ότι είναι εδώ και με επευφημεί. Το έκανα για εκείνη, σαν φόρο τιμής στη μνήμη της. Το Όσκαρ είναι για εκείνη» είπε και καταχειροκροτήθηκε.
Χωρίς το «θείο Όσκαρ» οι δύο Έλληνες υποψήφιοι
Η φετινή τελετή των Όσκαρ είχε και ελληνικό χρώμα, καθώς ο πολυβραβευμένος Έλληνας μοντέρ Γιώργος Λαμπρινός ήταν υποψήφιος για το μοντάζ της ταινίας «Ο Πατέρας» του Φλόριαν Ζέλερ. Επίσης, ο διακεκριμένος διευθυντής φωτογραφίας Φαίδων Παπαμιχαήλ ήταν ανάμεσα στους υποψηφίους για τη διεύθυνση φωτογραφίας της «Δίκης των 7 του Σικάγου» του Άαρον Σόρκιν. Πρόκειται για τη δεύτερη υποψηφιότητα στα Όσκαρ για τον Παπαμιχαήλ, μετά με τη «Nebraska» του Αλεξάντερ Πέιν, που ήταν υποψήφιος για Όσκαρ Καλύτερης Φωτογραφίας το 2014. Αμφότεροι δυστυχώς δεν απέσπασαν το «χρυσό αγαλματίδιο»: αυτό του Καλύτερου Μοντάζ δόθηκε στην ταινία «Sound of Metal» και αντίστοιχα της Φωτογραφίας στο «Mank».
Οι νικητές
Καλύτερη Ταινία: «Nomadland»
Α΄ Ανδρικός Ρόλος: Άντονι Χόπκινς για το «The Father»
Α΄ Γυναικείος Ρόλος: Φράνσις ΜακΝτόρμαντ για το «Nomadland»
Σκηνοθεσία: Κλόε Ζάο για το «Nomadland»
Β΄ Ανδρικός Ρόλος: Ντάνιελ Καλούγια για το «Judas and the Black Messiah»
B΄ Γυναικείος Ρόλος: Γιουν Γιου-Τζουνγκ για το «Minari»
Διασκευασμένο Σενάριο: Κρίστοφερ Χάμπτον και Φλόριαν Ζέλερ για το «The Father»
Πρωτότυπο Σενάριο: Έμεραλντ Φένελ για το «Promising Young Woman»
Διεθνής Ταινία: «Άσπρο Πάτο» (Δανία)
Μακιγιάζ και Χτενίσματα: Σέρτζιο Λόπεζ-Ριβέρα, Μία Νιλ, Τζαμίκα Γουίλσον για το «Ma Rainey’s Black Bottom»
Κοστούμια: Αν Ροθ για την ταινία «Ma Rainey's Black Bottom»
Καλύτερου Ήχου: «Sound of Metal»
Ταινία Μικρού Μήκους: «The two Distant Strangers»
Ταινία Κινουμένων Σχεδίων Μικρού Μήκους: «If Anything Happens I Love You»
Ταινία Κινουμένων Σχεδίων: «Soul» (Pixar)
Ντοκιμαντέρ Μικρού Μήκους: «Colette»
Ντοκιμαντέρ Μεγάλου Μήκους: «My Octopus Teacher»
Οπτικά Εφέ: «Tenet»
Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Ντόναλντ Γκρέιαμ Μπερτ για το «Mank»
Φωτογραφία: Έρικ Μέσερσμιντ για το «Mank»
Μοντάζ: «Sound of Metal»
Μουσική: «Soul»
Καλύτερο Τραγούδι: «Fight for You» (H.E.R.) από το «Judas and the Black Messiah»
Οι καλοντυμένες και οι... άλλες
Η πιο καλοντυμένη αναμφίβολα ήταν η ηθοποιός Αμάντα Σέιφριντ, με κατακόκκινη τουαλέτα Armani και μεταξωτό τούλι, για την οποία τα sites μόδας έγραψαν εγκώμια. Οι επόμενες κυρίες στις οποίες στράφηκαν τα φλας ήταν η Κάρεϊ Μάλιγκαν με deux pieces δημιουργία υψηλής ραπτικής του Valentino σε χρυσό που σέταρε με κοσμήματα Cartier και η βετεράνος Λόρα Ντερν με ασπρόμαυρο Oscar de la Renta και χαρακτηριστικά φτερά. Ακολούθησαν η Ρενέ Ζελβέγκερ με ροζ Armani Privé και λεπτομέρειες από κρύσταλλα, η Ριζ Γουίδερσπουν με κόκκινο σιφόν Dior, η Χάλι Μπέρι με μοβ σιφόν τουαλέτα Dolce & Gabbana και φυσικά η Μάργκο Ρόμπι με ασημί Chanel δημιουργία υψηλής ραπτικής, που αναδείκνυε θεϊκά τη σιλουέτα της. Επίσης, η Άντζελα Μπάσετ με κόκκινο Alberta Ferretti και τέλος η Γκλεν Κλόουζ επίσης με Armani Privé σε μπλε ηλεκτρίκ, γόβες Christian Louboutin και γάντια. Οι δε πιο εκκεντρικές, εκείνες που δίχασαν, ήταν η Zendaya με σέξι λεμονί Valentino, η Άντρα Ντέι επίσης με τολμηρό χρυσό Vera Wang και η οσκαρική H.E.R. με μπλε-μοβ Dundas και γυαλιά ηλίου.Το φλερτ στον Πιτ από την... 74χρονη Κορεάτισσα
Viral έγινε μέρος του λόγου της οσκαρικής Γιου-Τζουνγκ Γιουν που φλέρταρε τον οσκαρικό παραγωγό της: «Κύριε Μπραντ Πιτ, επιτέλους χαίρομαι που σας γνωρίζω» είπε η 74χρονη και αποχωρώντας από τη σκηνή έπιασε τον αγκώνα του και μοιράστηκαν μια τρυφερή στιγμή στα παρασκήνια. Νωρίτερα, αναφερόμενη στο λόγο της στον Πιτ, τόνισε: «Κανείς δεν μπορεί να προφέρει σωστά το όνομά μου, ούτε ο Μπραντ... Πριτ», πικάροντάς τον.