ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Μενδώνη και Κουμεντάκης έκαναν απολογισμό για τις εκδηλώσεις του θεσμού «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός»
Θετικό το πρόσιμο του προγράμματος και φέτος
Συνέντευξη Τύπου έδωσε η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη
το μεσημέρι της Τρίτης 19 Οκτωβρίου κάνοντας απολογισμό του θεσμού «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός» το 2021, που άφησε ένα σπουδαίο θετικό αποτύπωμα στο φετινό Καλοκαίρι.
Σε αυτό συνετέλεσε σημαντικά η υλοποίηση, για δεύτερη συνεχή χρονιά, του θεσμού αυτού, που χρηματοδότησε καλλιτεχνικές παραστάσεις οι οποίες φιλοξενήθηκαν σε αρχαιολογικούς χώρους ανά την Ελλάδα και μάλιστα χωρίς εισιτήριο για το κοινό. Τον απολογισμό της φετινής διοργάνωσης, θέτοντας παράλληλα τις βάσεις και για το επόμενο καλοκαίρι, έκανε η Υπουργός μαζί με τον Γιώργο Κουμεντάκη, καλλιτεχνικό διευθυντή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής που είχε αναλάβει το στήσιμο και την διεξαγωγή του προγράμματος.
Όπως αποδεικνύουν οι αριθμοί ο απολογισμός δεν μπορεί παρά να θεωρηθεί θετικός καθώς από 15 τις Ιουλίου μέχρι 27 Σεπτεμβρίου, πραγματοποιήθηκαν 133 εκδηλώσεις θεάτρου, μουσικής, χορού, εικαστικών, παιδικού και μουσικού θεάτρου, 79 καινούριες παραγωγές σε 68 αρχαιολογικούς χώρους, σε 12 διοικητικές περιφέρειες της χώρας, διατέθηκε για τις παραγωγές το ποσό των 2.284.000 ευρώ, εργάστηκαν σε αυτές 1.400 άτομα, και τις παρακολούθησαν 11.100 θεατές. Να σημειώσουμε εδώ πως η Αττική εξαιρέθηκε συνειδητά διότι διαθέτει πλήθος πολιτιστικών προτάσεων από τα διάφορα φεστιβάλ.
«Η σύγχρονη δημιουργία μέσα σε ένα αρχαιολογικό χώρο επιτρέπει μία νέα ανάγνωση και του ίδιου του μνημείου, και πολλές φορές συμβάλλει σε μία καλύτερη κατανόηση, καθώς οι σύγχρονοι δημιουργοί, οι καλλιτέχνες, εμπνέονται από αυτό το χώρο και η έμπνευσή τους τις περισσότερες φορές είναι συνδεδεμένη με αυτήν την ίδια την ποιότητα και την λειτουργία του αρχαιολογικού χώρου ή του μνημείου, όταν αυτό ήταν ζωντανό. Πιστεύω απόλυτα ότι οι αρχαιολογικοί χώροι και τα μνημεία είναι ζωντανοί οργανισμοί. Είναι οργανισμοί τους οποίους πρέπει να μεταχειριζόμαστε όπως και τα ανθρώπινα, τα έμβια όντα» υπογράμμισε η Λίνα Μενδώνη συμπληρώνοντας: «Όλο αυτό αποτελεί παράλληλα ί έναν αναπτυξιακό πόρο για την τοπική κοινωνία, γεγονός το οποίο έχει δύο πλευρές. Η μία πλευρά είναι ότι τα μνημεία και οι αρχαιολογικοί χώροι προστατεύονται καλύτερα όταν τα αγαπάς και όταν αυτά κοινωνικοποιούνται, όταν έχουν επισκέπτες, έχουν ανθρώπους που ζουν μαζί τους. Είναι η καλύτερη μορφή προστασίας. Και από την άλλη πλευρά ο καλλιτέχνης με την ευαισθησία την οποία εκ των πραγμάτων έχει και την οποία εκπέμπει, επιτρέπει και στο θεατή να δει με έναν διαφορετικό τρόπο, γι’ αυτό μίλησα για νέες ερμηνείες αυτών των μνημείων».
Στα θετικά της φετινής διοργάνωσης η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού συμπεριέλαβε τρο γεγονός ότι «δημιουργήθηκαν παραγωγές εντελώς καινούριες, οι οποίες αξιοποιήθηκαν δύο φορές στα πλαίσια του προγράμματος, δηλαδή κάθε παραγωγή είχε δύο παραστάσεις και από εκεί και πέρα, τα σχήματα, οι ΑΜΚΕ, οι οποίες συμμετείχαν στο πρόγραμμα, είχαν την δυνατότητα την ίδια αυτή την παραγωγή, η οποία χρηματοδοτήθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού, να την μεταφέρουν όπου αλλού ήθελαν, όπου αλλού είχαν προγραμματίσει».
Παράλληλα, ανακοίνωσε τον θεματικό άξονα των εκδηλώσεων της διοργάνωσης του καλοκαιριού του 2022 που θα είναι η Μικρασιατική Καταστροφή. «Το 2022, το πρόγραμμα του «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός» να είναι αφιερωμένο στα 100 χρόνια της Μικρασιατικής Καταστροφής. Θα είναι μονοθεματικό. Καθώς θα είναι μονοθεματικό, γίνεται πιο δύσκολο. Αλλά ακριβώς το υψηλό επίπεδο των παραγωγών ήταν η βασική αιτία που μας επιβεβαίωσε ότι μπορούν να γίνουν πολύ ενδιαφέροντα πράγματα. Γίνεται πιο δύσκολο, γιατί αναπτύσσονται συνέργειες ανάμεσα στα μνημεία και τους αρχαιολογικούς χώρους, στη σύγχρονη δημιουργία και στην άυλη πολιτιστική δημιουργία». Υπενθύμισε δε πως η το Υπουργείο Πολιτισμού, πέρα από τον θεσμό «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός», θα τιμήσει την προσφυγική μνήμη με ένα τριετές πρόγραμμα εκδηλώσεων.
«Το «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός» είναι σημαντικός λοιπόν θεσμός και θα συνεχίσει ν’ αναπτύσσεται, είμαι σίγουρος γι’ αυτό, γιατί απαντά σε ένα διαχρονικό αίτημα των ανθρώπων του Πολιτισμού» επισήμανε ο Γιώργος Κουμεντάκης κάνοντας στην συνέχεια αναλυτική αναφορά στις παραστάσεις που πραγματοποιήθηκαν το καλοκαίρι που πέρασε και τους καλλιτέχνες που τις δημιούργησαν μεταξύ των οποίων και οι ούλα Πατεράκη, η Μαριάννα Κάλμπαρη, Γιάννης Αναστασάκης, Νίκος Διαμαντής, Ρένη Πιττακή, Λευτέρης Γιοβανίδη, Σαβίνα Γιαννάτου, Όλια Λαζαρίδου κ.α.
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ΕΛΣ τόνισε επίσης πως «το «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός» δεν λειτουργεί ανταγωνιστικά απέναντι στις λοιπές καλοκαιρινές διοργανώσεις και τα φεστιβάλ στην Ελλάδα. Αντιθέτως, ανοίγει με τον καλύτερο τρόπο την αγορά της πολιτιστικής παραγωγής και δίνει τη δυνατότητα για αναθέσεις νέων παραγωγών και έργων σε καλλιτέχνες, θιάσους και μουσικά σύνολα που το έχουν απόλυτη ανάγκη».
Σε αυτό συνετέλεσε σημαντικά η υλοποίηση, για δεύτερη συνεχή χρονιά, του θεσμού αυτού, που χρηματοδότησε καλλιτεχνικές παραστάσεις οι οποίες φιλοξενήθηκαν σε αρχαιολογικούς χώρους ανά την Ελλάδα και μάλιστα χωρίς εισιτήριο για το κοινό. Τον απολογισμό της φετινής διοργάνωσης, θέτοντας παράλληλα τις βάσεις και για το επόμενο καλοκαίρι, έκανε η Υπουργός μαζί με τον Γιώργο Κουμεντάκη, καλλιτεχνικό διευθυντή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής που είχε αναλάβει το στήσιμο και την διεξαγωγή του προγράμματος.
Όπως αποδεικνύουν οι αριθμοί ο απολογισμός δεν μπορεί παρά να θεωρηθεί θετικός καθώς από 15 τις Ιουλίου μέχρι 27 Σεπτεμβρίου, πραγματοποιήθηκαν 133 εκδηλώσεις θεάτρου, μουσικής, χορού, εικαστικών, παιδικού και μουσικού θεάτρου, 79 καινούριες παραγωγές σε 68 αρχαιολογικούς χώρους, σε 12 διοικητικές περιφέρειες της χώρας, διατέθηκε για τις παραγωγές το ποσό των 2.284.000 ευρώ, εργάστηκαν σε αυτές 1.400 άτομα, και τις παρακολούθησαν 11.100 θεατές. Να σημειώσουμε εδώ πως η Αττική εξαιρέθηκε συνειδητά διότι διαθέτει πλήθος πολιτιστικών προτάσεων από τα διάφορα φεστιβάλ.
«Η σύγχρονη δημιουργία μέσα σε ένα αρχαιολογικό χώρο επιτρέπει μία νέα ανάγνωση και του ίδιου του μνημείου, και πολλές φορές συμβάλλει σε μία καλύτερη κατανόηση, καθώς οι σύγχρονοι δημιουργοί, οι καλλιτέχνες, εμπνέονται από αυτό το χώρο και η έμπνευσή τους τις περισσότερες φορές είναι συνδεδεμένη με αυτήν την ίδια την ποιότητα και την λειτουργία του αρχαιολογικού χώρου ή του μνημείου, όταν αυτό ήταν ζωντανό. Πιστεύω απόλυτα ότι οι αρχαιολογικοί χώροι και τα μνημεία είναι ζωντανοί οργανισμοί. Είναι οργανισμοί τους οποίους πρέπει να μεταχειριζόμαστε όπως και τα ανθρώπινα, τα έμβια όντα» υπογράμμισε η Λίνα Μενδώνη συμπληρώνοντας: «Όλο αυτό αποτελεί παράλληλα ί έναν αναπτυξιακό πόρο για την τοπική κοινωνία, γεγονός το οποίο έχει δύο πλευρές. Η μία πλευρά είναι ότι τα μνημεία και οι αρχαιολογικοί χώροι προστατεύονται καλύτερα όταν τα αγαπάς και όταν αυτά κοινωνικοποιούνται, όταν έχουν επισκέπτες, έχουν ανθρώπους που ζουν μαζί τους. Είναι η καλύτερη μορφή προστασίας. Και από την άλλη πλευρά ο καλλιτέχνης με την ευαισθησία την οποία εκ των πραγμάτων έχει και την οποία εκπέμπει, επιτρέπει και στο θεατή να δει με έναν διαφορετικό τρόπο, γι’ αυτό μίλησα για νέες ερμηνείες αυτών των μνημείων».
Στα θετικά της φετινής διοργάνωσης η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού συμπεριέλαβε τρο γεγονός ότι «δημιουργήθηκαν παραγωγές εντελώς καινούριες, οι οποίες αξιοποιήθηκαν δύο φορές στα πλαίσια του προγράμματος, δηλαδή κάθε παραγωγή είχε δύο παραστάσεις και από εκεί και πέρα, τα σχήματα, οι ΑΜΚΕ, οι οποίες συμμετείχαν στο πρόγραμμα, είχαν την δυνατότητα την ίδια αυτή την παραγωγή, η οποία χρηματοδοτήθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού, να την μεταφέρουν όπου αλλού ήθελαν, όπου αλλού είχαν προγραμματίσει».
Η Μικρασιατική Καταστροφή η επόμενη θεματική του θεσμού
Παράλληλα, ανακοίνωσε τον θεματικό άξονα των εκδηλώσεων της διοργάνωσης του καλοκαιριού του 2022 που θα είναι η Μικρασιατική Καταστροφή. «Το 2022, το πρόγραμμα του «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός» να είναι αφιερωμένο στα 100 χρόνια της Μικρασιατικής Καταστροφής. Θα είναι μονοθεματικό. Καθώς θα είναι μονοθεματικό, γίνεται πιο δύσκολο. Αλλά ακριβώς το υψηλό επίπεδο των παραγωγών ήταν η βασική αιτία που μας επιβεβαίωσε ότι μπορούν να γίνουν πολύ ενδιαφέροντα πράγματα. Γίνεται πιο δύσκολο, γιατί αναπτύσσονται συνέργειες ανάμεσα στα μνημεία και τους αρχαιολογικούς χώρους, στη σύγχρονη δημιουργία και στην άυλη πολιτιστική δημιουργία». Υπενθύμισε δε πως η το Υπουργείο Πολιτισμού, πέρα από τον θεσμό «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός», θα τιμήσει την προσφυγική μνήμη με ένα τριετές πρόγραμμα εκδηλώσεων.
«Το «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός» είναι σημαντικός λοιπόν θεσμός και θα συνεχίσει ν’ αναπτύσσεται, είμαι σίγουρος γι’ αυτό, γιατί απαντά σε ένα διαχρονικό αίτημα των ανθρώπων του Πολιτισμού» επισήμανε ο Γιώργος Κουμεντάκης κάνοντας στην συνέχεια αναλυτική αναφορά στις παραστάσεις που πραγματοποιήθηκαν το καλοκαίρι που πέρασε και τους καλλιτέχνες που τις δημιούργησαν μεταξύ των οποίων και οι ούλα Πατεράκη, η Μαριάννα Κάλμπαρη, Γιάννης Αναστασάκης, Νίκος Διαμαντής, Ρένη Πιττακή, Λευτέρης Γιοβανίδη, Σαβίνα Γιαννάτου, Όλια Λαζαρίδου κ.α.
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ΕΛΣ τόνισε επίσης πως «το «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός» δεν λειτουργεί ανταγωνιστικά απέναντι στις λοιπές καλοκαιρινές διοργανώσεις και τα φεστιβάλ στην Ελλάδα. Αντιθέτως, ανοίγει με τον καλύτερο τρόπο την αγορά της πολιτιστικής παραγωγής και δίνει τη δυνατότητα για αναθέσεις νέων παραγωγών και έργων σε καλλιτέχνες, θιάσους και μουσικά σύνολα που το έχουν απόλυτη ανάγκη».