ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Γιώργος Νανούρης: «Το κοινό αγαπάει πολύ το ραδιοφωνικό θέατρο»
Ο γνωστός σκηνοθέτης μιλάει στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ για το "Αμάρτημα της μητρός μου" του Βιζυηνού που σκηνοθετεί στο ραδιόφωνο του ΑΘΗΝΑ 9.84
Το «Αμάρτημα της μητρός μου»
«Είναι η τρίτη φορά που κάνω ραδιοφωνική σκηνοθεσία, οπότε μου είναι κάτι οικείο. Είναι η δεύτερη φορά που ο ΑΘΗΝΑ 9.84 μέσα στην περίοδο της πανδημίας στηρίζει το θέατρο. Καταρχήν είναι ένας τρόπος να βοηθηθεί ο κόσμος του θεάτρου, να έχουν δουλειά. Από την άλλη είναι κάτι καινούριο για εμάς, που στο παρελθόν όμως έχει γίνει πολλές φορές» αναφέρει σήμερα στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ ο ταλαντούχος σκηνοθέτης.
Η ραδιοφωνική σκηνοθεσία έχει τους δικούς της κώδικες όπως μας λέει. «Είναι μια συνθήκη, κατά την οποία πρέπει να σκεφτείς πως ο ακροατής μόνο με τα αυτιά του θα μπει στην ιστορία που τους λες. Οπότε πρέπει να έχεις στο μυαλό σου πως τόσο ο λόγος, όσο και η μουσική και οι διάφοροι ήχοι της παράστασης θα κάνουν όσο γίνεται πιο ζωντανή και γλαφυρή την ιστορία. Αυτή η μορφή θεάτρου δεν αντικαθιστά το θέατρο, απλά το υποκαθιστά για ένα διάστημα μέχρι να ανοίξουν οι σκηνές. Επίσης οι ραδιοφωνικές παραστάσεις θα μείνουν και μπορεί να παιχτούν και αργότερα. Και επειδή ο Βιζηυνός διδάσκεται και στα σχολεία, είμαστε χαρούμενοι που κάνουμε κάτι που μπορεί να χρησιμοποιηθεί κι εκεί. Ίσως τώρα που αλλάζουν όλα, να επανέλθει το ραδιοφωνικό θέατρο, το κοινό το αγαπάει πολύ».
Το θέμα του έργου, που είναι η αληθινή ιστορία της οικογένειας του Βιζυηνού, είναι πασίγνωστο, αλλά και πολύ συγκλονιστικό. «Ο συγγραφέας μιλάει για το ότι η μητέρα του δεν ξεπέρασε ποτέ το γεγονός ότι πλάκωσε το μωρό της στο κρεβάτι καθώς το θήλαζε, επειδή την πήρε ο ύπνος. Είναι μια ιστορία με πολύ σασπένς και γραμμένη σε πρώτο πρόσωπο, κάτι που την εποχή εκείνη δεν το είχε ξανακάνει κανείς. Τα πρόσωπα του έργου είναι δύο. Ο Αργύρης Πανταζάρας που υποδύεται τον Βιζυηνό και η Νεκταρία Γιαννουδάκη που κάνει τη μάνα, ενώ ο συνθέτης Χρήστος Θεοδώρου έχει γράψει τη μουσική» λέει για το έργο που θα ακουστεί στον ραδιοφωνικό αέρα στις 10 Μαϊου.
Όσο για την ατάκα του έργου που ίσως συμπυκνώνει όλο το νόημα; «Μου αρέσει πολύ η τελευταία ατάκα όπου ο Βιζυηνός έχει πάει τη μητέρα του να εξομολογηθεί μήπως και ελαφρώσει από τις τύψεις της, αλλά αυτή του λέει: Τί νὰ σὲ 'πῶ, παιδί μου! Ὁ Πατριάρχης εἶναι σοφὸς καὶ συγχωρνᾶ ταῖς ἀμαρτίαις ὅλου τοῦ κόσμου. Μά, εἶναι καλόγερος. Δέν ἔκαμε παιδιὰ, γιὰ νὰ 'μπορῇ νὰ γνωρίσῃ, τί πρᾶγμα εἶναι τὸ νὰ σκοτώσῃ κανεὶς τὸ ἴδιο τὸ παιδί του».
Ο Γιώργος Νανούρης είναι από τους τυχερούς καλλιτέχνες της φετινής χρονιάς, καθώς η δουλειά του δεν διακόπηκε λόγω της πανδημίας. Τόσο το «6 φορές» στο Μέγαρο Μουσικής, όσο και οι δύο συνεργασίες του με το Εθνικό Θέατρο και την Εθνική Λυρική Σκηνή, παρουσιάστηκαν μέσω streaming. Όμως τι πρόκειται να γίνει το Καλοκαίρι; «Είμαστε στη φάση που όλοι περιμένουμε και ελπίζουμε να ανοίξουν τα θέατρα το Καλοκαίρι. Αρχίζουμε σιγά –σιγά να επανερχόμαστε στους ρυθμούς μας και περιμένουμε τα νέα μέτρα ώστε να γυρίσουμε όλοι στις δουλειές μας. Εμείς κάνουμε πρόβα για την «Ιφιγένεια εν Ταύροις» που θα παρουσιαστεί στην Επίδαυρο. Αλλά είμαστε έτοιμοι και για το ενδεχόμενο να μην ανοίξουμε. Είμαστε πια πιο έτοιμοι για όλα» λέει για το κλίμα που επικρατεί στον καλλιτεχνικό κόσμο.
ΤΟ ΑΜΑΡΤΗΜΑ ΤΗΣ ΜΗΤΡΟΣ ΜΟΥ
Σκηνοθεσία: Γιώργος Νανούρης
Ραδιοφωνική μετάδοση: Δευτέρα 10 Μαΐου 19.00-- ΑΘΗΝΑ 9.84
Παίζουν: Αργύρης Πανταζάρας, Νεκταρία Γιαννουδάκη, Χρίστος Θεοδώρου
του Γιώργου Βιζυηνού σκηνοθετεί αυτόν τον καιρό ο Γιώργος Νανούρης, όχι όμως με τον συνηθισμένο τρόπο. Ο γνωστός καλλιτέχνης μαζί με άλλους εννέα σκηνοθέτες (Τάσο Ιορδανίδη, Λευτέρη Γιοβανίδη, Γιάννη Καλαβρυανό, Τάκη Τζαμαργιά, Γιώργο Παπαγεωργίου, Πέτρο Ζούλια, Θωμά Μοσχόπουλο, Γιώργο Παλούμπη, Κώστα Γάκη) ετοιμάζουν ελληνικά θεατρικά έργα για το ραδιόφωνο του Αθήνα 9.84, κάτι σαν το παλιό αγαπημένο σε όλους Θέατρο της Δευτέρας που επιστρέφει με τις φωνές σαράντα γνωστών ηθοποιών κάθε Δευτέρα στις 9.00 έως τον Ιούνιο.«Είναι η τρίτη φορά που κάνω ραδιοφωνική σκηνοθεσία, οπότε μου είναι κάτι οικείο. Είναι η δεύτερη φορά που ο ΑΘΗΝΑ 9.84 μέσα στην περίοδο της πανδημίας στηρίζει το θέατρο. Καταρχήν είναι ένας τρόπος να βοηθηθεί ο κόσμος του θεάτρου, να έχουν δουλειά. Από την άλλη είναι κάτι καινούριο για εμάς, που στο παρελθόν όμως έχει γίνει πολλές φορές» αναφέρει σήμερα στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ ο ταλαντούχος σκηνοθέτης.
Η ραδιοφωνική σκηνοθεσία έχει τους δικούς της κώδικες όπως μας λέει. «Είναι μια συνθήκη, κατά την οποία πρέπει να σκεφτείς πως ο ακροατής μόνο με τα αυτιά του θα μπει στην ιστορία που τους λες. Οπότε πρέπει να έχεις στο μυαλό σου πως τόσο ο λόγος, όσο και η μουσική και οι διάφοροι ήχοι της παράστασης θα κάνουν όσο γίνεται πιο ζωντανή και γλαφυρή την ιστορία. Αυτή η μορφή θεάτρου δεν αντικαθιστά το θέατρο, απλά το υποκαθιστά για ένα διάστημα μέχρι να ανοίξουν οι σκηνές. Επίσης οι ραδιοφωνικές παραστάσεις θα μείνουν και μπορεί να παιχτούν και αργότερα. Και επειδή ο Βιζηυνός διδάσκεται και στα σχολεία, είμαστε χαρούμενοι που κάνουμε κάτι που μπορεί να χρησιμοποιηθεί κι εκεί. Ίσως τώρα που αλλάζουν όλα, να επανέλθει το ραδιοφωνικό θέατρο, το κοινό το αγαπάει πολύ».
Το θέμα του έργου, που είναι η αληθινή ιστορία της οικογένειας του Βιζυηνού, είναι πασίγνωστο, αλλά και πολύ συγκλονιστικό. «Ο συγγραφέας μιλάει για το ότι η μητέρα του δεν ξεπέρασε ποτέ το γεγονός ότι πλάκωσε το μωρό της στο κρεβάτι καθώς το θήλαζε, επειδή την πήρε ο ύπνος. Είναι μια ιστορία με πολύ σασπένς και γραμμένη σε πρώτο πρόσωπο, κάτι που την εποχή εκείνη δεν το είχε ξανακάνει κανείς. Τα πρόσωπα του έργου είναι δύο. Ο Αργύρης Πανταζάρας που υποδύεται τον Βιζυηνό και η Νεκταρία Γιαννουδάκη που κάνει τη μάνα, ενώ ο συνθέτης Χρήστος Θεοδώρου έχει γράψει τη μουσική» λέει για το έργο που θα ακουστεί στον ραδιοφωνικό αέρα στις 10 Μαϊου.
Όσο για την ατάκα του έργου που ίσως συμπυκνώνει όλο το νόημα; «Μου αρέσει πολύ η τελευταία ατάκα όπου ο Βιζυηνός έχει πάει τη μητέρα του να εξομολογηθεί μήπως και ελαφρώσει από τις τύψεις της, αλλά αυτή του λέει: Τί νὰ σὲ 'πῶ, παιδί μου! Ὁ Πατριάρχης εἶναι σοφὸς καὶ συγχωρνᾶ ταῖς ἀμαρτίαις ὅλου τοῦ κόσμου. Μά, εἶναι καλόγερος. Δέν ἔκαμε παιδιὰ, γιὰ νὰ 'μπορῇ νὰ γνωρίσῃ, τί πρᾶγμα εἶναι τὸ νὰ σκοτώσῃ κανεὶς τὸ ἴδιο τὸ παιδί του».
Ο Γιώργος Νανούρης είναι από τους τυχερούς καλλιτέχνες της φετινής χρονιάς, καθώς η δουλειά του δεν διακόπηκε λόγω της πανδημίας. Τόσο το «6 φορές» στο Μέγαρο Μουσικής, όσο και οι δύο συνεργασίες του με το Εθνικό Θέατρο και την Εθνική Λυρική Σκηνή, παρουσιάστηκαν μέσω streaming. Όμως τι πρόκειται να γίνει το Καλοκαίρι; «Είμαστε στη φάση που όλοι περιμένουμε και ελπίζουμε να ανοίξουν τα θέατρα το Καλοκαίρι. Αρχίζουμε σιγά –σιγά να επανερχόμαστε στους ρυθμούς μας και περιμένουμε τα νέα μέτρα ώστε να γυρίσουμε όλοι στις δουλειές μας. Εμείς κάνουμε πρόβα για την «Ιφιγένεια εν Ταύροις» που θα παρουσιαστεί στην Επίδαυρο. Αλλά είμαστε έτοιμοι και για το ενδεχόμενο να μην ανοίξουμε. Είμαστε πια πιο έτοιμοι για όλα» λέει για το κλίμα που επικρατεί στον καλλιτεχνικό κόσμο.
ΤΟ ΑΜΑΡΤΗΜΑ ΤΗΣ ΜΗΤΡΟΣ ΜΟΥ
Σκηνοθεσία: Γιώργος Νανούρης
Ραδιοφωνική μετάδοση: Δευτέρα 10 Μαΐου 19.00-- ΑΘΗΝΑ 9.84
Παίζουν: Αργύρης Πανταζάρας, Νεκταρία Γιαννουδάκη, Χρίστος Θεοδώρου