ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Σχολή Νυφών: O συγγραφέας Γιάννης Γιαννέλλης-Θεοδοσιάδης μιλάει στα Παραπολιτικά για το νέο του μυθιστόρημα
Μια καταιγιστική ιστορία για τα χρόνια της Γερμανικής Κατοχής γεμάτη έρωτα, δολοπλοκίες, κατασκοπεία, κουκουλοφόρους και μαυραγορίτες
Την ιστορία της Ροζάνας
Ο κ. Γιαννέλης - Θεοδοσιάδης μίλησε στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ και τη Μαριάνθη Κουνιά για την απόφασή του να γράψει ένα βιβλίο για την Κατοχή, τι χρειάστηκε να κάνει για να το πετύχει, αλλά και για ποια σημεία της ιστορίας αυτής περιέχουν τον μεγαλύτερο πόνο.
Πιστεύω, είναι ιστορική ανάγκη, να θυμηθούν οι παλιοί και να μάθουν οι νεότεροι, για τη ζοφερή αυτή χρονική περίοδο, που η ναζιστική θηριωδία έφτασε στο απόγειό της. Για την πείνα και τις στερήσεις, τον δωσιλογισμό και τους μαυραγορίτες, που πλούτιζαν σε βάρος του λιμοκτονούντος λαού μας. Τέλος για τους κουκουλοφόρους, που με το μιαρό τους δάχτυλο έδειχναν τους πατριώτες, που θα τους οδηγούσαν στην κρεμάλα.
Χρειάστηκε να ανατρέξω σε πολλές πηγές, ώστε να τεκμηριώσω τα ιστορικά ντοκουμέντα, μέσα στα οποία τοποθέτησα τον μύθο του βιβλίου μου. Είναι ένα ιστορικό μυθιστόρημα, όπου πρωταγωνιστούν ο έρωτας, η κατασκοπεία, ο μαυραγοριτισμός και αποθεώνεται η αντίσταση των πατριωτών απέναντι στη ναζιστική θηριωδία. Απαιτήθηκε ενδελεχής έρευνα και ορθή ταύτιση των ιστορικών γεγονότων με τον μύθο του βιβλίου.
Γύρω στον ενάμιση χρόνο χρειάστηκα. Είναι πολύπλοκο και πολύπλευρο μυθιστόρημα 521 σελίδων κι έπρεπε να τσεκάρω πολλά γεγονότα, αρκετές φορές. Κυρίως, τον τρόπο που θα τοποθετήσω τον μύθο μου, μέσα στην ιστορία της εποχής.
Σε όλα τα βιβλία μου, όπως στο ΙΣΜΑΗΛ ΚΑΙ ΡΟΖΑ,ΕΡΩΤΑΣ ΣΤΙΣ ΦΛΟΓΕΣ ΤΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ,ΣΑΡΛΙΤΖΑ ΠΑΛΛΑΣ, καθώς και στα υπόλοιπα, ο έρωτας είναι το καθοριστικό στοιχείο. Παίζει πρωταρχικό ρόλο. Ο έρωτας είναι ζωή και χωρίς αυτόν δεν ζούμε. Συνεπώς, ούτε μυθιστόρημα χωρίς έρωτα έχει προκοπή.
Το 1936 ο Χαϊνριχ Χίμλερ εξέδωσε ένα διάταγμα και απαιτούσε από τις γυναίκες, που ήταν αρραβωνιασμένες με άντρες των Ες-Ες, να φοιτούν στη Σχολή Νυφών. Μια Σχολή που χτίστηκε στη λίμνη Βάνζεε του Βερολίνου και είχε σκοπό την εκπαίδευσή τους σε θέματα νοικοκυριού, μαγειρικής τέχνης, ανατροφής παιδιών κλπ. Βασικά στη διαιώνιση της Αρίας φυλής. Εκεί, ένας αξιωματικός των Ες-Ες, ήθελε με απειλές να οδηγήσει την Αθηναία Ελληνίδα ηρωίδα του βιβλίου μου, με την οποία ήταν σφόδρα ερωτευμένος, παρά την άρνησή της. Αυτή ήδη ήταν μνηστευμένη με Έλληνα αξιωματικό της Αντίστασης, αλλά το κρατούσε μυστικό.
Εκεί, που οι κουκουλοφόροι δείχνουν, όσους πρόκειται σε λίγο να οδηγηθούν στην κρεμάλα από τους Ναζί. Εκεί,που τα καμιόνια των Ναζί σταματούν και μαζεύουν τους ανύποπτους πολίτες, για να τους στείλουν στο εκτελεστικό απόσπασμα. Εκεί, που τα σκελετωμένα κορμιά των πεινασμένων και τα τουμπανισμένα παιδιά παλεύουν με τα σκυλιά, για να κλέψουν τη σκυλοτροφή τους.
Μετά το ΙΣΜΑΗΛ ΚΑΙ ΡΟΖΑ που μεταφέρθηκε στη μεγάλη οθόνη, έχω ήδη μια πρόταση για τη ΣΧΟΛΗ ΤΩΝ ΝΥΦΩΝ. Την μελετώ κι ελπίζω να υλοποιηθεί.
Απεναντίας, κλεισμένος κι εγώ σπίτι, όπως όλοι μας, βρήκα μπόλικο χρόνο ν’ ασχοληθώ με τη συγγραφή. Έτσι, είχα την ευκαιρία να γράψω ακόμα ένα βιβλίο, που είναι στα τελειώματά του και ν’ αρχίσω μια σειρά διηγημάτων.
Εννοείται, ήδη έχω στα σκαριά ένα διήγημα που αναφέρεται στον κορονοϊό. Ελπίζω να τελειώσει το μαρτύριο αυτό που ζούμε και χάνονται άδικα ανθρώπινες ζωές.
Είναι αστείο! Ίσως ξέρετε, ότι έχω εκλεγεί τέσσερις φορές βουλευτής του ελληνικού Κοινοβουλίου. Όμως, είχα και την ατυχία να εκλεγώ άλλες τρεις φορές πρώτος βουλευτής του νομού Λέσβου, αλλά να μην εισέρχομαι στη Βουλή, εξαιτίας του άθλιου εκλογικού νόμου “Περί εξομάλυνσης”. Τον οποίο δυστυχώς είχα ψηφίσει και εγώ, λόγω κομματικής πειθαρχίας. Καλά βέβαια να πάθω! Έμεινα έτσι, έντεκα χρόνια εκτός βουλής. Είχα λοιπόν αρκετό χρόνο, για ν’ ασχοληθώ με κάτι που μου άρεσε. Τη συγγραφή. Εδώ ταιριάζει το “Ουδέν κακόν αμιγές καλού”! Έγραψα το πρώτο μου βιβλίο τη ΡΟΖΑ της ΣΜΥΡΝΗΣ, που έγινε μπεστ σελερ και γυρίστηκε ταινία, με μεγάλη επιτυχία. Έκτοτε έγραψα δέκα περίπου μυθιστορήματα και δύο ιστορικά λευκώματα. Και συνεχίζω ακάθεκτος, χτενίζοντας το επόμενο βιβλίο μου.
Στην Αθήνα, την περίοδο της γερμανικής κατοχής, η Ροζάνα, φοιτήτρια της Σχολής Καλών Τεχνών, που υποχρεώθηκε να εγκαταλείψει τις σπουδές της, είναι μνηστευμένη με τον Λεωνίδα, αξιωματικό του ναυτικού και μέλος της Αντίστασης, αυτοεξόριστο στο Κάιρο. Την ερωτεύεται όμως ο Γιόχαν Κλάους, Γερμανός αξιωματικός των Ες Ες. Όσο και αν η Ροζάνα προσπαθεί να τον αποκρούσει, εκείνος την εξαναγκάζει να γίνει μέλος της οργάνωσης φίλων του Χίτλερ «ΜΠΟΥΝΤ» και πιεστικά προσπαθεί να την πείσει να τον ακολουθήσει στο Βερολίνο για να φοιτήσει στην περίφημη Σχολή Νυφών· έπειτα, σκοπεύει να την παντρευτεί, παρέχοντάς της ασυλία. Η Ροζάνα δεν ενδίδει, αλλά ούτε και αρνείται. Σε συνεννόηση με τον μνηστήρα της και τον Χριστόδουλο Τσιγάντε, αρχηγό του Ιερού Λόχου, λειτουργεί ως κατάσκοπος και παραδίδει στους συμμάχους απόρρητα μυστικά των ναζί. Ωστόσο, στη δίνη της Ιστορίας, οι ανατροπές στη ζωή της Ροζάνας θα αρχίσουν να διαδέχονται η μία την άλλη…
Μια καταιγιστική ιστορία συγκλονιστικών γεγονότων της κατοχικής περιόδου, με τη ναζιστική θηριωδία στο απόγειό της. Έρωτας, δολοπλοκίες, κατασκοπεία, κουκουλοφόροι και μαυραγορίτες, που με την ανοχή της κυβέρνησης των δωσίλογων, σφίγγουν τη θηλιά στον λαιμό της αθηναϊκής κοινωνίας και στέλνουν αθώους στην κρεμάλα και στα στρατόπεδα συγκέντρωσης, ενώ οι επιτήδειοι αβγατίζουν το κομπόδεμά τους.
O Γιάννης Γιαννέλλης-Θεοδοσιάδης γεννήθηκε στη Μυτιλήνη και σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Εργάστηκε ως δικηγόρος στη Μυτιλήνη. Το 2007 εξελέγη για τέταρτη φορά βουλευτής του ελληνικού κοινοβουλίου, ενώ το 2015 ανέλαβε τη θέση του γενικού γραμματέα Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, από την οποία παραιτήθηκε τον Φεβρουάριο του 2019. Είναι μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών. Έχει τιμηθεί από την ολλανδική κυβέρνηση με το ανώτατο παράσημο του Τάγματος των Ιπποτών της Οράγγης-Νάσσαου. Το μυθιστόρημά του «Ισμαήλ και Ρόζα» (Εκδόσεις Πατάκη, 2016) έχει μεταφραστεί στα τουρκικά και έχει μεταφερθεί στη μεγάλη οθόνη με τον τίτλο «Η Ρόζα της Σμύρνης». Από τις Εκδόσεις Πατάκη έχουν επίσης κυκλοφορήσει τα βιβλία του «Το βλέμμα της Ήρας» (2008), «Η λίστα του Χόρχε» (2011), «Έρωτας στις φλόγες της Σμύρνης» (2017), «Σάρλιτζα Πάλλας» (2019), «Σχολή Νυφών» (2021). Είχε προηγηθεί το μυθιστόρημά του «Η διαπλοκή της εξουσίας» (εκδ. Ι. Σιδέρης, 2002) και τα ιστορικά λευκώματα «Η λαϊκή πολιτική σάτιρα στο τέλος του 19ου αιώνα» (εκδ. Έφεσος, 2001) και «Ο λαός εικονογραφεί την ιστορία του» (εκδ. Ι. Σιδέρης, 2003). Το 2013 κυκλοφόρησε το μυθιστόρημά του “Cafe Napolitano” (εκδ. Αιολίδα) και το 2015 το «Δέκα δευτερόλεπτα» (εκδ. Α. Α. Λιβάνη). Έχει γράψει, επίσης, μελέτες για τον λαϊκό πολιτισμό.
, μιας νεαρής φοιτήτριας της Σχολής Καλών Τεχνών, που στα χρόνια της Γερμανικής κατοχής εξαναγκάζεται να γίνει μέλος οργάνωσης φίλων του Χίτλερ, επειδή την ερωτεύτηκε ένας αξιωματικός των ΕΣ ΕΣ, παρουσιάζει στο νέο του ιστορικό μυθιστόρημα με τίτλο «Σχολή Νυφών» ο διακεκριμένος συγγραφέας Γιάννης Γιαννέλλης-Θεοδοσιάδης, εστιάζοντας σε μια από τις πιο «μαύρες» σελίδες της Νεότερης Ελληνικής Ιστορίας. Μετά την τριλογία για τη Σμύρνη, το πρώτο βιβλίο της οποίας «Ισμαήλ και Ρόζα» έγινε κινηματογραφική ταινία με τίτλο «Η Ρόζα της Σμύρνης», ο γνωστός συγγραφέας επιστρέφει με κάτι εντελώς καινούριο.Ο κ. Γιαννέλης - Θεοδοσιάδης μίλησε στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ και τη Μαριάνθη Κουνιά για την απόφασή του να γράψει ένα βιβλίο για την Κατοχή, τι χρειάστηκε να κάνει για να το πετύχει, αλλά και για ποια σημεία της ιστορίας αυτής περιέχουν τον μεγαλύτερο πόνο.
Πώς αποφασίσατε να γράψετε ένα βιβλίο για τη Γερμανική Κατοχή;
Πιστεύω, είναι ιστορική ανάγκη, να θυμηθούν οι παλιοί και να μάθουν οι νεότεροι, για τη ζοφερή αυτή χρονική περίοδο, που η ναζιστική θηριωδία έφτασε στο απόγειό της. Για την πείνα και τις στερήσεις, τον δωσιλογισμό και τους μαυραγορίτες, που πλούτιζαν σε βάρος του λιμοκτονούντος λαού μας. Τέλος για τους κουκουλοφόρους, που με το μιαρό τους δάχτυλο έδειχναν τους πατριώτες, που θα τους οδηγούσαν στην κρεμάλα.
Ποιες είναι οι κυριότερες δυσκολίες ή ιδιαιτερότητες για ένα τέτοιο εγχείρημα;
Χρειάστηκε να ανατρέξω σε πολλές πηγές, ώστε να τεκμηριώσω τα ιστορικά ντοκουμέντα, μέσα στα οποία τοποθέτησα τον μύθο του βιβλίου μου. Είναι ένα ιστορικό μυθιστόρημα, όπου πρωταγωνιστούν ο έρωτας, η κατασκοπεία, ο μαυραγοριτισμός και αποθεώνεται η αντίσταση των πατριωτών απέναντι στη ναζιστική θηριωδία. Απαιτήθηκε ενδελεχής έρευνα και ορθή ταύτιση των ιστορικών γεγονότων με τον μύθο του βιβλίου.
Πόσο χρόνο σας πήρε να γράψετε αυτήν την ιστορία;
Γύρω στον ενάμιση χρόνο χρειάστηκα. Είναι πολύπλοκο και πολύπλευρο μυθιστόρημα 521 σελίδων κι έπρεπε να τσεκάρω πολλά γεγονότα, αρκετές φορές. Κυρίως, τον τρόπο που θα τοποθετήσω τον μύθο μου, μέσα στην ιστορία της εποχής.
Ο έρωτας τι ρόλο παίζει στο βιβλίο σας;
Σε όλα τα βιβλία μου, όπως στο ΙΣΜΑΗΛ ΚΑΙ ΡΟΖΑ,ΕΡΩΤΑΣ ΣΤΙΣ ΦΛΟΓΕΣ ΤΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ,ΣΑΡΛΙΤΖΑ ΠΑΛΛΑΣ, καθώς και στα υπόλοιπα, ο έρωτας είναι το καθοριστικό στοιχείο. Παίζει πρωταρχικό ρόλο. Ο έρωτας είναι ζωή και χωρίς αυτόν δεν ζούμε. Συνεπώς, ούτε μυθιστόρημα χωρίς έρωτα έχει προκοπή.
Ο τίτλος του βιβλίου σε τι αναφέρεται;
Το 1936 ο Χαϊνριχ Χίμλερ εξέδωσε ένα διάταγμα και απαιτούσε από τις γυναίκες, που ήταν αρραβωνιασμένες με άντρες των Ες-Ες, να φοιτούν στη Σχολή Νυφών. Μια Σχολή που χτίστηκε στη λίμνη Βάνζεε του Βερολίνου και είχε σκοπό την εκπαίδευσή τους σε θέματα νοικοκυριού, μαγειρικής τέχνης, ανατροφής παιδιών κλπ. Βασικά στη διαιώνιση της Αρίας φυλής. Εκεί, ένας αξιωματικός των Ες-Ες, ήθελε με απειλές να οδηγήσει την Αθηναία Ελληνίδα ηρωίδα του βιβλίου μου, με την οποία ήταν σφόδρα ερωτευμένος, παρά την άρνησή της. Αυτή ήδη ήταν μνηστευμένη με Έλληνα αξιωματικό της Αντίστασης, αλλά το κρατούσε μυστικό.
Ποια σημεία της ιστορίας περιέχουν τον μεγαλύτερο πόνο;
Εκεί, που οι κουκουλοφόροι δείχνουν, όσους πρόκειται σε λίγο να οδηγηθούν στην κρεμάλα από τους Ναζί. Εκεί,που τα καμιόνια των Ναζί σταματούν και μαζεύουν τους ανύποπτους πολίτες, για να τους στείλουν στο εκτελεστικό απόσπασμα. Εκεί, που τα σκελετωμένα κορμιά των πεινασμένων και τα τουμπανισμένα παιδιά παλεύουν με τα σκυλιά, για να κλέψουν τη σκυλοτροφή τους.
Θα θέλατε η ιστορία του βιβλίου σας να μεταφερθεί στον κινηματογράφο όπως το άλλο σας βιβλίο «Ισμαήλ και Ρόζα»;
Μετά το ΙΣΜΑΗΛ ΚΑΙ ΡΟΖΑ που μεταφέρθηκε στη μεγάλη οθόνη, έχω ήδη μια πρόταση για τη ΣΧΟΛΗ ΤΩΝ ΝΥΦΩΝ. Την μελετώ κι ελπίζω να υλοποιηθεί.
Έχει κλονιστεί η έμπνευση σας τα δυο τελευταία χρόνια λόγω της πανδημίας;
Απεναντίας, κλεισμένος κι εγώ σπίτι, όπως όλοι μας, βρήκα μπόλικο χρόνο ν’ ασχοληθώ με τη συγγραφή. Έτσι, είχα την ευκαιρία να γράψω ακόμα ένα βιβλίο, που είναι στα τελειώματά του και ν’ αρχίσω μια σειρά διηγημάτων.
Ο Κορωνοϊός και τα βιώματα μας από αυτήν τη δύσκολη κατάσταση, σας έχουν βάλει στη σκέψη να αποτύπωσε σε ένα νέο βιβλίο κάποια ιστορία που να σχετίζεται με αυτά;
Εννοείται, ήδη έχω στα σκαριά ένα διήγημα που αναφέρεται στον κορονοϊό. Ελπίζω να τελειώσει το μαρτύριο αυτό που ζούμε και χάνονται άδικα ανθρώπινες ζωές.
Τι είναι για εσάς η συγγραφή ιστοριών; Με ποια αφορμή ξεκινήσατε να γράφετε βιβλία;
Είναι αστείο! Ίσως ξέρετε, ότι έχω εκλεγεί τέσσερις φορές βουλευτής του ελληνικού Κοινοβουλίου. Όμως, είχα και την ατυχία να εκλεγώ άλλες τρεις φορές πρώτος βουλευτής του νομού Λέσβου, αλλά να μην εισέρχομαι στη Βουλή, εξαιτίας του άθλιου εκλογικού νόμου “Περί εξομάλυνσης”. Τον οποίο δυστυχώς είχα ψηφίσει και εγώ, λόγω κομματικής πειθαρχίας. Καλά βέβαια να πάθω! Έμεινα έτσι, έντεκα χρόνια εκτός βουλής. Είχα λοιπόν αρκετό χρόνο, για ν’ ασχοληθώ με κάτι που μου άρεσε. Τη συγγραφή. Εδώ ταιριάζει το “Ουδέν κακόν αμιγές καλού”! Έγραψα το πρώτο μου βιβλίο τη ΡΟΖΑ της ΣΜΥΡΝΗΣ, που έγινε μπεστ σελερ και γυρίστηκε ταινία, με μεγάλη επιτυχία. Έκτοτε έγραψα δέκα περίπου μυθιστορήματα και δύο ιστορικά λευκώματα. Και συνεχίζω ακάθεκτος, χτενίζοντας το επόμενο βιβλίο μου.
Λίγα λόγια ια την πλοκή
Στην Αθήνα, την περίοδο της γερμανικής κατοχής, η Ροζάνα, φοιτήτρια της Σχολής Καλών Τεχνών, που υποχρεώθηκε να εγκαταλείψει τις σπουδές της, είναι μνηστευμένη με τον Λεωνίδα, αξιωματικό του ναυτικού και μέλος της Αντίστασης, αυτοεξόριστο στο Κάιρο. Την ερωτεύεται όμως ο Γιόχαν Κλάους, Γερμανός αξιωματικός των Ες Ες. Όσο και αν η Ροζάνα προσπαθεί να τον αποκρούσει, εκείνος την εξαναγκάζει να γίνει μέλος της οργάνωσης φίλων του Χίτλερ «ΜΠΟΥΝΤ» και πιεστικά προσπαθεί να την πείσει να τον ακολουθήσει στο Βερολίνο για να φοιτήσει στην περίφημη Σχολή Νυφών· έπειτα, σκοπεύει να την παντρευτεί, παρέχοντάς της ασυλία. Η Ροζάνα δεν ενδίδει, αλλά ούτε και αρνείται. Σε συνεννόηση με τον μνηστήρα της και τον Χριστόδουλο Τσιγάντε, αρχηγό του Ιερού Λόχου, λειτουργεί ως κατάσκοπος και παραδίδει στους συμμάχους απόρρητα μυστικά των ναζί. Ωστόσο, στη δίνη της Ιστορίας, οι ανατροπές στη ζωή της Ροζάνας θα αρχίσουν να διαδέχονται η μία την άλλη…
Μια καταιγιστική ιστορία συγκλονιστικών γεγονότων της κατοχικής περιόδου, με τη ναζιστική θηριωδία στο απόγειό της. Έρωτας, δολοπλοκίες, κατασκοπεία, κουκουλοφόροι και μαυραγορίτες, που με την ανοχή της κυβέρνησης των δωσίλογων, σφίγγουν τη θηλιά στον λαιμό της αθηναϊκής κοινωνίας και στέλνουν αθώους στην κρεμάλα και στα στρατόπεδα συγκέντρωσης, ενώ οι επιτήδειοι αβγατίζουν το κομπόδεμά τους.
Λίγα λόγια για τον συγγραφέα
O Γιάννης Γιαννέλλης-Θεοδοσιάδης γεννήθηκε στη Μυτιλήνη και σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Εργάστηκε ως δικηγόρος στη Μυτιλήνη. Το 2007 εξελέγη για τέταρτη φορά βουλευτής του ελληνικού κοινοβουλίου, ενώ το 2015 ανέλαβε τη θέση του γενικού γραμματέα Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, από την οποία παραιτήθηκε τον Φεβρουάριο του 2019. Είναι μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών. Έχει τιμηθεί από την ολλανδική κυβέρνηση με το ανώτατο παράσημο του Τάγματος των Ιπποτών της Οράγγης-Νάσσαου. Το μυθιστόρημά του «Ισμαήλ και Ρόζα» (Εκδόσεις Πατάκη, 2016) έχει μεταφραστεί στα τουρκικά και έχει μεταφερθεί στη μεγάλη οθόνη με τον τίτλο «Η Ρόζα της Σμύρνης». Από τις Εκδόσεις Πατάκη έχουν επίσης κυκλοφορήσει τα βιβλία του «Το βλέμμα της Ήρας» (2008), «Η λίστα του Χόρχε» (2011), «Έρωτας στις φλόγες της Σμύρνης» (2017), «Σάρλιτζα Πάλλας» (2019), «Σχολή Νυφών» (2021). Είχε προηγηθεί το μυθιστόρημά του «Η διαπλοκή της εξουσίας» (εκδ. Ι. Σιδέρης, 2002) και τα ιστορικά λευκώματα «Η λαϊκή πολιτική σάτιρα στο τέλος του 19ου αιώνα» (εκδ. Έφεσος, 2001) και «Ο λαός εικονογραφεί την ιστορία του» (εκδ. Ι. Σιδέρης, 2003). Το 2013 κυκλοφόρησε το μυθιστόρημά του “Cafe Napolitano” (εκδ. Αιολίδα) και το 2015 το «Δέκα δευτερόλεπτα» (εκδ. Α. Α. Λιβάνη). Έχει γράψει, επίσης, μελέτες για τον λαϊκό πολιτισμό.