«Η ελληνική κυβέρνηση θα συνεχίσει να πιέζει μέσω της διπλωματικής και της επιστημονικής οδού μέχρι τα Γλυπτά του Παρθενώνα να έρθουν εδώ που ανήκουν, να λουστούν ξανά από το αττικό φως και να ερμηνευθούν από τους επιστήμονες με βάση το φως που αναδεικνύει τις μοναδικές τους λεπτομέρειες» , τόνισε χθες το απόγευμα η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη στην αίθουσα του Παρθενώνα, σε εκδήλωση για τη συμπλήρωση 13 ετών λειτουργίας του Μουσείου της Ακρόπολης.

Όπως σημείωσε η Λίνα Μενδώνη, «με τη μεγάλη προετοιμασία που ξεκίνησε τον Ιούλιο του 2019, φτάσαμε -χάρη στη νομική υποστήριξη, την αρχαιολογική και ιστορική τεκμηρίωση- στην ιστορική Απόφαση της UNESCO της 29ης Σεπτεμβρίου του 2021, η οποία σηματοδοτεί μία νέα αρχή και μία νέα δυναμική στο θέμα της διεκδίκησης της επιστροφής και της επανένωσης των Γλυπτών του Παρθενώνα. Είναι η πρώτη Απόφαση, μετά από σειρά Συστάσεων του διεθνούς Οργανισμού, που αναγνωρίζει το δίκαιον, το νόμιμον και το ηθικόν του αιτήματος της Ελλάδος και θέτει το θέμα σε διακυβερνητική βάση. Το Μουσείο της Ακρόπολης εγκαινίασε το 2022 την πρώτη επανένωση γλυπτών με τα μέλη τα οποία υπήρχαν στις αποθήκες του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. Ακολούθησε η συμφωνία μας με το Μουσείο του Παλέρμο, με την Αυτόνομη Κυβέρνηση της Σικελίας και βεβαίως με το Υπουργείο Πολιτισμού της Ιταλικής Δημοκρατίας. Η Ιταλία και η Σικελία πρωτοπορούν και δείχνουν έναν δρόμο, ο οποίος πλέον αναγνωρίζεται από τον διεθνή οργανισμό της UNESCO ως καλή πρακτική».
MENDONI

Η Υπουργός αναφέρθηκε στην ιστορία ίδρυσης του Μουσείου και στην υψηλή θέση που κατέχει παγκοσμίως στην προτίμηση των επισκεπτών, καθώς και στο διοικητικό πλαίσιο, το οποίο επιτρέπει μεγαλύτερη ευελιξία. Όπως είπε «στην Ελλάδα, έχουμε το μοναδικό προνόμιο να έχουμε και άλλα μουσεία που έχουν εξίσου σημαντικούς και μοναδικούς θησαυρούς. Εδώ όμως τα πράγματα είναι λίγο καλύτερα, γιατί υπάρχει ένα διαφορετικό νομικό και διοικητικό καθεστώς που επιτρέπει στο συγκεκριμένο μουσείο να προσφέρει πολύ πιο φιλικές υπηρεσίες στους πολυπληθείς επισκέπτες του. Αυτό το Μουσείο αποτελεί το πρότυπο για τη δημιουργία των πέντε μεγάλων μουσείων μας ως Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, που πολύ σύντομα, σε λίγες εβδομάδες, η θεσμοθέτηση των οποίων θα πάρει τον δρόμο της για τη Βουλή των Ελλήνων. Το παράδειγμα του Μουσείου Ακροπόλεως μας δείχνει τον δρόμο. Ο σφιχτός εναγκαλισμός τέτοιων Μουσείων με το κράτος δημιουργεί πολλά προβλήματα, ενώ ένα Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, το οποίο προφανώς ανήκει στο Δημόσιο, προφανώς τελεί υπό την εποπτεία του κράτους και του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, έχει δυνατότητες μεγαλύτερης ελευθερίας και ανεξαρτησίας στην εφαρμογή της μουσειακής πολιτικής».

Στην εκδήλωση, που πραγματοποιήθηκε παρουσία του Υφυπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Νικόλα Γιατρομανωλάκη, του Προέδρου του Δ.Σ. του Μουσείου καθ. Δημήτρη Παντερμαλή του Γενικού Διευθυντή καθ. Νίκου Σταμπολίδη, του ΓΓ Πολιτισμού Γιώργου Διδασκάλου, του Πρέσβη του Καναδά Marc Allen, και του Curator of Greek, Etruscan, Roman and Byzantine Collections του Βασιλικού Μουσείου του Οντάριο, Paul Denis, εγκαινιάστηκε η εκθεσιακή δράση «Των Αθήνηθεν άθλων. Παναθηναϊκοί αμφορείς από το Τορόντο του Καναδά στη γενέθλια γη», με δύο σημαντικά αγγεία από το Βασιλικό Μουσείο του Οντάριο. Πρόκειται για συνεργασία με το Μουσείο του Οντάριο, στο οποίο από τον Μάρτιο του 2022, εκτίθεται μία Κόρη από τη συλλογή του Μουσείου της Ακρόπολης.