Λίγα λόγια για την «Εκκρεμότητα»

Σε ένα δυστοπικό περιβάλλον ένας φαινομενικά καθημερινός άνθρωπος συνομιλεί με μια μυστηριώδη μορφή, που ίσως είναι απόρροια της φαντασίας του ή υλοποίηση του εαυτού του μέσα από τον καθρέφτη.

Προσπαθεί, επικαλούμενος τις μνήμες του παρελθόντος και με επίμονο βοηθό του τη μορφή, να κατανοήσει την πραγματική ταυτότητά του αποκολλώντας από πάνω του ό,τι του έχει επιβληθεί, να συνειδητοποιήσει τη θέση του μέσα στον κόσμο και τέλος να καταλάβει ποιος είναι ο πραγματικός εχθρός.

Η «Εκκρεμότητα», χαρακτηρίζεται από τον αφηγηματικό της χαρακτήρα ενώ κινείται στα όρια του φανταστικού, σε ένα κόσμο όπου η Πραγματικότητα – μία κατασκευασμένη πραγματικότητα– επιβάλλεται σε κάθε πολίτη, χωρίς δυνατότητα επιλογής.

Σ’ αυτόν τον κόσμο που προβάλλεται ως λογικός, ο άνθρωπος εξωθείται σε παράλογες συμπεριφορές ώσπου να αποκαλυφθεί ο ρόλος της εξουσίας και να έρθει η οριστική συνειδητοποίηση.

Ο Σπύρος Βάρελης που πρωταγωνιστεί στην παράσταση μίλησε στα parapolitika.gr και τον Γιάννη Ξυνόπουλο για τον ρόλο του, και την επιλογή του να συμμετάσχει σε εναλλακτικές παραστάσεις. 



Πρωταγωνιστείτε στην «Εκκρεμότητα» του Τσιμάρα Τζανάτου στο νέο θέατρο NOŪS, σε σκηνοθεσία Θεόδωρου Εσπίριτου. Μιλήστε μας για το έργο και για τον ρόλο σας.

«Αρχικά αισθάνομαι πολύ τυχερός για αυτή την συνεργασία την οποία θεωρώ μια ευτυχή συγκυρία. Ειδικά επειδή ο Τσιμάρας Τζανάτος, εκτός από εξαιρετικός συγγραφέας, ήταν και πολύ καλός μου φίλος. Επίσης με τον Νίκο Παντελίδη έχουμε συνυπάρξει επί σκηνής στο παρελθόν κι έχουμε συνεργαστεί άψογα. Και φυσικά έχουμε την τύχη να μας σκηνοθετεί ο Θεόδωρος Εσπίριτου τον οποίο εκτιμώ πολύ. Βασικός άξονας του έργου είναι η εσωτερική αναζήτηση, η συνειδητοποίηση και ο αυτοπροσδιορισμός του ατόμου. Και αναφέρομαι όχι μόνο σε σεξουαλικό επίπεδο αλλά και σε κοινωνικό, πολιτικό και υπαρξιακό. Όσον αφορά στον ρόλο, θα αναφερθώ στο άτομο ως σύνολο, γιατί η ποιητική και πολυδιάστατη γραφή του Τσιμάρα Τζανάτου νομίζω το επιτρέπει. Κι αυτό επειδή σε πολλά σημεία παρατηρούμε διαλόγους ανάμεσα σε πρόσωπα που πολλές φορές ταυτίζονται με εσωτερικούς μονόλογους. Το άτομο οδεύει προς την σύγκρουση και την καταστροφή έχοντας πλήρη γνώση. Αρχίζει δηλαδή να υπάρχει μια συνειδητοποίηση και μη αποδοχή των συμβάσεων που οδηγούν στην συντριβή αλλά και ταυτόχρονα λύτρωση του ίδιου του ατόμου».



Στο έργο, μία κατασκευασμένη πραγματικότητα επιβάλλεται σε κάθε πολίτη, χωρίς δυνατότητα επιλογής. Στην πραγματική ζωή, θεωρείτε ότι ο Έλληνας πολίτης του 2023 έχει αυτή τη δυνατότητα επιλογής; Και αν ναι, τι είναι αυτό που θα πρέπει να επιλέξει;

«Θα συμφωνήσω ότι στην "Εκκρεμότητα" επιβάλλεται μία κατασκευασμένη πραγματικότητα, αλλά θα διαφωνήσω ως προς την δυνατότητα επιλογής. Στην "Εκκρεμότητα" υπάρχει η δυνατότητα της επιλογής. Έστω κι αν αυτό σημαίνει ότι πρέπει να ζήσεις αντισυμβατικά, κόντρα στο ρεύμα της εποχής. Οι επιλογές μας έχουν πάντοτε συνέπειες κι αυτό το ξέρουμε πριν καν αποφασίσουμε για κάτι. Ωστόσο η πραγματικότητα που ζούμε και η κοινωνία μας επιβάλλουν συγκεκριμένα στερεότυπα που πρέπει να ακολουθήσουμε. Κι εκεί έρχεται η δυνατότητα της επιλογής από την πλευρά του ατόμου. Για μένα αυτό σημαίνει να κάνω τις επιλογές μου, να μην ακολουθήσω τα «πρέπει» και να μην αποδεχτώ σε καμία περίπτωση κάθε τι στερεοτυπικό. Ας προσπαθήσουμε να διασφαλίσουμε την ελευθερία της έκφρασης και του αυτοπροσδιορισμού. Προσωπικά, αυτό θα επέλεγα».



Είναι συνειδητή σας επιλογή να συμμετέχετε μόνο σε εναλλακτικές παραστάσεις;

«Αν θεωρούνται οι συνεργασίες σε παραστάσεις με ανθρώπους που είναι επαγγελματίες στον χώρο τους, καινοτόμοι, εφευρετικοί και τελειομανείς, τότε ναι συνειδητά συμμετέχω μόνο σε «εναλλακτικές» παραστάσεις. Αν και δεν σας κρύβω ότι δεν μου αρέσει καθόλου ο όρος αυτός. Πολλές φορές αναρωτιέμαι τι σημαίνει «εναλλακτικός» και πιστέψτε με απάντηση δεν έχω βρει ακόμη. Το σημαντικό για μένα είναι μια παράσταση να θέτει ερωτήματα, να τοποθετείται στο τώρα και να σπάει τις συμβάσεις».

Έχουν αποκτήσει -αριθμητικά- επαρκές κοινό στη χώρα μας οι εναλλακτικές παραστάσεις;

«Νομίζω ότι το κοινό έχει γίνει πιο απαιτητικό. Αναζητά κάτι διαφορετικό, κάτι που να ξεφεύγει από τους αυστηρούς κανόνες και φόρμες. Σίγουρα είναι θέμα προτιμήσεων, αλλά πιστεύω ότι αυτή η αναζήτηση του κοινού το κάνει να ψάχνει πιο μη συμβατικές προσεγγίσεις, πιο ελεύθερες σε ερμηνεία. Κι αυτό πιστεύω δεν το παρατηρούμε μόνο στο θέατρο, αλλά και σε άλλες μορφές τέχνης».

Έχετε συνεργαστεί επανειλημμένα με τη Ρούλα Πατεράκη. Ποιο είναι το πιο σημαντικό πράγμα που έχετε μάθει κοντά της;

«Η Ρούλα Πατεράκη είναι ένας άνθρωπος που εκτιμώ βαθύτατα. Είναι επαγγελματίας, ευρηματική, ευφυής και τελειομανής. Δουλεύοντας μαζί της ανακαλύπτεις δυνατότητες που έχεις, αλλά δεν γνώριζες ποτέ. Επίσης μαθαίνεις να δουλεύεις σκληρά και με επιμονή και υπομονή. Πολλές φορές ξεπερνάς τις αντοχές σου, αλλά το αποτέλεσμα σε δικαιώνει».



Πώς αποφασίσατε να γίνετε ηθοποιός;

«Σίγουρα θα το έχετε ακούσει ξανά, αλλά πιστεύω ότι ποτέ δεν είναι αργά να κάνει κανείς αυτό που πραγματικά θέλει και τον/την ικανοποιεί. Νομίζω έχει να κάνει κυρίως με τον χαρακτήρα και την ιδιοσυγκρασία μου. Μου αρέσει να ψάχνω, να αναζητώ, να δοκιμάζω, να προκαλώ τις δυνατότητές μου. Και φυσικά όλο αυτό μοιάζει σαν μια μεγάλη πρόκληση. Το θέατρο σε μεταμορφώνει, φέρνει στην επιφάνεια όλη την δύναμη που κρύβεις μέσα σου και σε λυτρώνει. Και γι’ αυτό εξάλλου είναι κάτι μαγικό».

Έχετε κάποιους αγαπημένους συγγραφείς;

«Πώς μπορώ σε αυτό το σημείο να μην αναφερθώ στον αγαπημένο μου φίλο Τσιμάρα Τζανάτο. Ακόμα που φαίνεται δύσκολο να μιλάω γι’ αυτόν σε παρελθοντικό χρόνο. Για μένα δεν έχει φύγει ποτέ - είναι παντού γύρω μου, μέσα από τα έργα του, τα ποιήματά του. Τον θεωρώ ως ένα σπουδαίο Έλληνα συγγραφέα της γενιάς του. Κάθε φορά που διαβάζω τα έργα του νιώθω ότι ανακαλύπτω και κάτι καινούριο. Κι όλο αυτό για μένα είναι μια αποκάλυψη τόσο πτυχών του συγγραφέα όσο και του ίδιου μου του εαυτού».

Ποιον εν ζωή άνθρωπο θαυμάζετε περισσότερο;

«Ομολογώ ότι αυτή είναι μια δύσκολη ερώτηση επειδή μου έρχονται πολλά ονόματα στο μυαλό. Αφού μιλάμε για θέατρο, τότε θα πω τον Bob Wilson. Για μένα είναι ένας τρομερός σκηνοθέτης, κι όχι μόνο. Είναι ένας δημιουργός με όλη την σημασία της λέξης. Γι’ αυτό και δίκαια έχει χαρακτηριστεί από πολλούς ως "ο μάγος της εικόνας του θεάτρου"».



Υπάρχει κάποια παράσταση που έχετε παρακολουθήσει στο πρόσφατο παρελθόν και σας έχει ενθουσιάσει;

«Πρόσφατα παρακολούθησα τα "Παραμύθια του Χόφμαν" του Όφενμπαχ σε σκηνοθεσία Βαρλικόφσκι στην Εθνική Λυρική Σκηνή. Ένιωσα μια απίστευτη συγκίνηση από την μαγεία του θεάματος, της μελωδίας και των ερμηνειών. Νομίζω ότι τέτοιου είδους παραγωγές μας δίνουν την ευκαιρία να ανακαλύπτουμε την μαγεία κάποιων ίσως παρεξηγημένων μορφών τέχνης από το ευρύ κοινό, όπως η όπερα για παράδειγμα».

Τι θα θέλατε να σας ευχηθούμε για το 2023;

«Νομίζω ότι καλύτερες ευχές από υγεία, έρωτα και προσωπική ελευθερία δεν υπάρχουν. Ειδικά στις μέρες μας ίσως να είναι αυτά που μας απασχολούν περισσότερο και τα αποζητάμε. Και τα τελευταία χρόνια μας έχουν αποδείξει ότι δεν πρέπει να παίρνουμε τίποτα σαν δεδομένο - πρέπει να ζούμε την κάθε στιγμή στο έπακρο χωρίς να έχουμε στο πίσω μέρος του μυαλού μας το αύριο».




ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

Κείμενο: Τσιμάρας Τζανάτος
Σκηνοθεσία: Θεόδωρος Εσπίριτου
Σκηνικά/κοστούμια: Χαρά Κονταξάκη
Μουσική: Μανώλης Μανουσάκης
Φωτισμοί: Γιώργος Αγιαννίτης
Visual Artist: Αλεξάνδρα Νιάκα
Φωτογραφία, σχεδιασμός αφίσας, γραφιστικά: Κωνσταντίνος Παυλίδης
Promo trailer: Κωνσταντίνος Παυλίδης
Υπεύθυνη Επικοινωνίας: Άντζυ Νομικού
Εκτέλεση Παραγωγής: ΦΩΤΟΝΙΟ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Ηθοποιοί: Νίκος Παντελίδης, Σπύρος Βάρελης

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

Πρεμιέρα Σάββατο 21 Ιανουαρίου 2023 στις 21:00 και
κάθε Σάββατο στις 21:00 και Κυριακή στις 20:00
Διάρκεια παράστασης: 70 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

Κανονικό : 12€
Μειωμένο (Αμεα, Ανεργίας, Φοιτητικό): 8€
Ατέλεια : 5€

Προπώληση εισιτηρίων

Ticketmaster.gr
Τοποθεσία: ΘέατροNoūs- Creative Space, Τροίας 34, Αθήνα
Τηλέφωνα κρατήσεων: Κιν: 6944830500 - 6970629431
Τηλέφωνο Θεάτρου: 210 8237333
Email Θεάτρου: info@theatrenous-creativespace.com