ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Ο Πέτρος Βαγιόπουλος στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ: Ο Ανδρέας Μικρούτσικος µε γνώρισε στον Μανώλη Ρασούλη
Ο καταξιωμένος συνθέτης Πέτρος Βαγιίοπουλος μίλησε στο ένθετο «Secret» της εφημερίδας ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ για τη συνεργασία του με τον μεγάλο Έλληνα στιχουργό Μανώλη Ρασούλη, που άφησε εποχή. Επίσης αποκάλυψε τα νέα του τραγούδια με τους ΣΟΥΑΡέ
Ο Πέτρος Βαγιόπουλος
είναι ένας ξεχωριστός Έλληνας συνθέτης που είχε συνεργαστεί με τον Μανώλη Ρασούλη δίνοντάς μας υπέροχα τραγούδια.
Αυτό το διάστημα κυκλοφορεί τραγούδια του για τον δίσκο «Σμίλη» που ετοιμάζει, και ένα από αυτά είναι ένα εξαιρετικό ζεϊμπέκικο που ερμηνεύει η Λιζέτα Καλημέρη, με τίτλο «Για να ζω».
Ο Πέτρος Βαγιόπουλος μίλησε στον Γιάννη Ξυνόπουλο για να δώσει περισσότερες πληροφορίες γι' αυτό το τραγούδι, που χρειάστηκε να αλλάξει τους στίχους σχεδόν ύστερα από 50 χρόνια.
«Αυτό το τραγούδι που κυκλοφόρησε πριν από λίγες ημέρες το έγραψα πριν από αρκετά χρόνια, στην ηλικία των 19-20 ετών, όταν ήμουν φοιτητής, πάνω σε στίχους του Γεωργίου Αθάνα. Το ποίημα του είχε τίτλο "Όλα του Απρίλη τα λουλούδια".
Μετά όμως από μερικά χρόνια το άκουσα στο ραδιόφωνο σαν επτανησιακή καντάδα, και αυτό με στενοχώρησε πάρα πολύ, γιατί νόμιζα ότι μόνον εγώ είχα μελοποιήσει αυτόν τον στίχο, χωρίς να ξέρω ότι κάθε συνθέτης μπορεί να τον μελοποιήσει. Έτσι το άφησα στην άκρη, σε βαθμό που δεν έδωσα τη μουσική του τραγουδιού ούτε στον Μανώλη Ρασούλη για να γράψει πάνω του άλλους στίχους.
Τώρα που κάναμε τα τραγούδια για τον κύκλο τραγουδιών "Σμίλη" που συμμετέχουν ήδη ο Ορφέας Περίδης, ο Σωκράτης Μάλαμας, η Νατάσσα Μποφίλιου, και ο Κωστής Μαραβέγιας. Όλα βέβαια με τη βοήθεια του συγκροτήματος "Σουαρέ", που όλοι είναι περίφημοι.
Η Μερόπη Γραμμένου είναι η στιχουργός που κάναμε μαζί τα τραγούδια, και της ζήτησα να γράψει στίχους πάνω σε αυτή τη μουσική την παλιά, που έχει μία γλυκιά μελωδία, γιατί τότε ως φοιτητής ήμουν επηρεασμένος από τον Γιάννη Σπανό, Χατζιδάκι, Θεοδωράκη και λοιπά.
Έτσι έγραψε στίχους πιο ταιριαστούς από το ποίημα του Αθάνα. Εξήγησα σε όλους ότι αυτό είναι ένα παλιό τραγούδι σχεδόν 50 χρονών, αλλά οι "Σουαρέ" μου είπαν ότι είναι πάρα πολύ ωραίο, και έτσι το συμπεριλάβαμε, αφού πρώτα το πρότεινα στη Λιζέτα Καλημέρη.
Με τη Λιζέτα, ενώ δεν έχουμε συνεργαστεί δισκογραφικά, εν τούτοις έχουμε κάνει συναυλίες μαζί με τον Μ. Ρασούλη, τηλεοράσεις, ραδιόφωνα, είμαστε φίλοι χρόνια αλλά δεν της είχα δώσει κάποιο τραγούδι να πει σε πρώτη εκτέλεση, παρότι η Λιζέτα σε όλες αυτές τις εκδηλώσεις που γίνονταν πάντοτε έλεγε τραγούδια δικά μου.
Τέλος, για την ιστορία να αναφέρω ότι ο κύκλος τραγουδιών "Σμίλη" θα ολοκληρωθεί με ακόμη δύο-τρία τραγούδια, ένα εκ των οποίων θα ερμηνεύσει ο Γιάννης Κότσιρας, θα πει ακόμη ένα ο Ορφέας Περίδης και είναι δύο τραγούδια ακόμη που ενώ έχω τα ονόματα, δεν μπορώ να τα αναφέρω επειδή δεν έχει κλείσει η συμφωνία».
«Τα πρώτα τραγούδια τα είχα κάνει με τον ποιητή Δημήτρη Χριστοδούλου, που ακόμη δεν έχουν κυκλοφορήσει παρότι είχαμε συμφωνήσει με τον Μάνο Χατζηδάκι να κάνει την παραγωγή στη δισκογραφική του εταιρεία "Σείριος", μιλάμε για πριν από 40 περίπου χρόνια, και αυτά δεν έχουν κυκλοφορήσει ακόμη.
Είχαμε πάει στην Ιθάκη και παρουσιάσαμε σε μία βραδιά αφιέρωμα Θεοδωράκη, Φαραντούρη, Χριστοδούλου, και έπαιξα δύο-τρία δικά μου τραγούδια τα οποία έκαναν εντύπωση και στον Θεοδωράκη. Εκεί βρισκόταν ένας νεαρός, άγνωστος σε όλους, γιατί τότε δεν είχε κάνει δισκογραφία, ο οποίος ήταν ο Ανδρέας Μικρούτσικος.
Αυτός μου προέτρεψε να στείλω τραγούδια στον Μανώλη Ρασούλη. Εγώ τότε είχα φροντιστήριο στην πόλη του Βόλου και ασχολούμουν με τα μαθηματικά, οπότε βρήκα τρελή την ιδέα που μου πρότεινε ο Ανδρέας Μικρούτσικος, διότι τότε ήταν ο καλύτερος Έλληνας στιχουργός ο Ρασούλης και ντρεπόμουν να του ζητήσω στίχους για να κάνω τραγούδια. Τότε μου είπε ο Ανδρέας ότι είναι φίλος με τον Μανώλη Ρασούλη και να πάω εκ μέρους του.
Με τον Μανώλη Ρασούλη ήμασταν ένα δίδυμο το οποίο έχει γράψει ωραία τραγούδια
Έτσι, μου έδωσε το τηλέφωνό του, και συναντήθηκα με τον Μανώλη Ρασούλη. Θα έλεγα ότι αιφνιδιάστηκε, γιατί τότε εγώ πήγα όπως ήμουνα στο φροντιστήριο, με τη γραβάτα και κοστούμι, οπότε σίγουρα θα είπε μέσα του ο Ρασούλης "τι λαϊκός συνθέτης είναι αυτός που μου ήρθε με τη γραβάτα;".
Όμως άκουσε αυτά που του έβαλα σε κασέτα και μου είπε ότι "εμείς οι δύο θα συνεργαστούμε". Ο Ρασούλης όμως δεν ήταν εύκολος άνθρωπος, με την έννοια ότι για να δώσει στίχους πρώτα ήθελε να με γνωρίσει.
Μου έδωσε τα περιοδικά του με τίτλο ”Αυγό" που έβγαζε, μου έδωσε και δύο βιβλία του, και ύστερα από δύο χρόνια μου έδωσε στίχους του.
Μετά στον πρώτο δίσκο βγάλαμε το τραγούδι "Εσύ κι αν γίνεις υπουργός", και την επόμενη χρονιά το "Πότε Βούδας, πότε Κούδας" που έκανε μία εξαιρετική πορεία σε αυτά τα 40 χρόνια, που ακόμη ακούγονται τα τραγούδια.
Με τον Μανώλη Ρασούλη ήμασταν ένα δίδυμο το οποίο έχει γράψει ωραία τραγούδια, πιστεύω και λαϊκά αλλά τα περισσότερά μας τραγούδια εντός εισαγωγικών είναι έντεχνα, όπως λένε, με μπαλάντες, αλλά φυσικά όπως θέλω να πιστεύω ότι γνωρίζετε τα λαϊκά ακούγονται περισσότερο στο ευρύ κοινό».
Αυτοί είναι μεγάλοι στιχουργοί όπως ο Γκάτσος, ο Χριστοδούλου, ο Γιάννης Λογοθέτης που συνεργάστηκα, όπως και ο Μανώλης Ρασούλης, και δεν πρέπει να τους πιέζουμε εμείς λέγοντάς τους να γράψεις σαν αυτό το τραγούδι ή σαν το άλλο, αυτοί ξέρουν τι θα γράψουν.
Ο Ρασούλης ήταν μία πολύ μεγάλη συνεργασία για μένα, παρότι ήθελε να γράφω αποκλειστικά για εκείνον, ενώ πολλοί μου είχαν πει να μη δεσμεύομαι τόσο πολύ με τον Ρασούλη γιατί θα μπορούσα μέχρι τώρα να έχω γράψει πάρα πολλά τραγούδια.
Αυτό που μου λένε το σέβομαι, θα μπορούσα να γράψω και με άλλους στιχουργούς, και αντί να έχω 150 δισκογραφημένα τραγούδια όπως έχω, να έχω φτάσει τα 500, όμως τους απαντούσα ότι εγώ είχα τον Ρασούλη όποτε τον ήθελα, ενώ όλοι οι άλλοι ψάχνανε και ζητούσαν από τον Ρασούλη να τους δώσει στίχους.
Εγώ λοιπόν δεν μπορώ να έχω παράπονο, γιατί ο Μανώλης Ρασούλης ήταν ο μεγαλύτερος στιχουργός και ήταν βασικός συνεργάτης μου. Ναι, πράγματι, ήθελε να γράφουμε τραγούδια αποκλειστικά μαζί, αυτό όμως δεν είναι κακό.
Τέλος θα πρέπει να αναφέρουμε ότι στον κύκλο τραγουδιών με τίτλο "Σμίλη" είχα δώσει στον Γιάννη Κότσιρα δύο τραγούδια, μία μπαλάντα και ένα τσιφτετέλι, και εγώ νόμιζα ότι θα διαλέξει την μπαλάντα, γιατί είναι πολύ ωραίος σε αυτό το είδος, μου είπε ότι ήθελε να τραγουδήσει ένα τσιφτετέλι του Βαγιόπουλου, οπότε θα πει και ο Γιάννης Κότσιρας ένα όμορφο λαϊκό τραγούδι, με την έννοια του λαϊκού.
Πιστεύω ότι το τραγούδι "Για να ζω" που τραγούδησε η Λιζέτα Καλημέρη είναι λαϊκό τραγούδι με την ακριβή έννοια του λαϊκού.
Έχω την τύχη να συνεργάζομαι με τη στιχουργό Μερόπη Γραμμένου, η οποία είναι κόρη του παλιού στιχουργού Θοδωρή Γραμμένου, που υπήρξε συνεργάτης του Γρηγόρη Μπιθικώτση, του Θόδωρου Δερβενιώτη, και έχει πάρει από τον πατέρα της, αλλά η Μερόπη είναι πολύ μπροστά, είναι θαυμάσια στιχουργός».
Αυτό το διάστημα κυκλοφορεί τραγούδια του για τον δίσκο «Σμίλη» που ετοιμάζει, και ένα από αυτά είναι ένα εξαιρετικό ζεϊμπέκικο που ερμηνεύει η Λιζέτα Καλημέρη, με τίτλο «Για να ζω».
Ο Πέτρος Βαγιόπουλος μίλησε στον Γιάννη Ξυνόπουλο για να δώσει περισσότερες πληροφορίες γι' αυτό το τραγούδι, που χρειάστηκε να αλλάξει τους στίχους σχεδόν ύστερα από 50 χρόνια.
«Αυτό το τραγούδι που κυκλοφόρησε πριν από λίγες ημέρες το έγραψα πριν από αρκετά χρόνια, στην ηλικία των 19-20 ετών, όταν ήμουν φοιτητής, πάνω σε στίχους του Γεωργίου Αθάνα. Το ποίημα του είχε τίτλο "Όλα του Απρίλη τα λουλούδια".
Μετά όμως από μερικά χρόνια το άκουσα στο ραδιόφωνο σαν επτανησιακή καντάδα, και αυτό με στενοχώρησε πάρα πολύ, γιατί νόμιζα ότι μόνον εγώ είχα μελοποιήσει αυτόν τον στίχο, χωρίς να ξέρω ότι κάθε συνθέτης μπορεί να τον μελοποιήσει. Έτσι το άφησα στην άκρη, σε βαθμό που δεν έδωσα τη μουσική του τραγουδιού ούτε στον Μανώλη Ρασούλη για να γράψει πάνω του άλλους στίχους.
Τώρα που κάναμε τα τραγούδια για τον κύκλο τραγουδιών "Σμίλη" που συμμετέχουν ήδη ο Ορφέας Περίδης, ο Σωκράτης Μάλαμας, η Νατάσσα Μποφίλιου, και ο Κωστής Μαραβέγιας. Όλα βέβαια με τη βοήθεια του συγκροτήματος "Σουαρέ", που όλοι είναι περίφημοι.
Η Μερόπη Γραμμένου είναι η στιχουργός που κάναμε μαζί τα τραγούδια, και της ζήτησα να γράψει στίχους πάνω σε αυτή τη μουσική την παλιά, που έχει μία γλυκιά μελωδία, γιατί τότε ως φοιτητής ήμουν επηρεασμένος από τον Γιάννη Σπανό, Χατζιδάκι, Θεοδωράκη και λοιπά.
Έτσι έγραψε στίχους πιο ταιριαστούς από το ποίημα του Αθάνα. Εξήγησα σε όλους ότι αυτό είναι ένα παλιό τραγούδι σχεδόν 50 χρονών, αλλά οι "Σουαρέ" μου είπαν ότι είναι πάρα πολύ ωραίο, και έτσι το συμπεριλάβαμε, αφού πρώτα το πρότεινα στη Λιζέτα Καλημέρη.
Με τη Λιζέτα, ενώ δεν έχουμε συνεργαστεί δισκογραφικά, εν τούτοις έχουμε κάνει συναυλίες μαζί με τον Μ. Ρασούλη, τηλεοράσεις, ραδιόφωνα, είμαστε φίλοι χρόνια αλλά δεν της είχα δώσει κάποιο τραγούδι να πει σε πρώτη εκτέλεση, παρότι η Λιζέτα σε όλες αυτές τις εκδηλώσεις που γίνονταν πάντοτε έλεγε τραγούδια δικά μου.
Τέλος, για την ιστορία να αναφέρω ότι ο κύκλος τραγουδιών "Σμίλη" θα ολοκληρωθεί με ακόμη δύο-τρία τραγούδια, ένα εκ των οποίων θα ερμηνεύσει ο Γιάννης Κότσιρας, θα πει ακόμη ένα ο Ορφέας Περίδης και είναι δύο τραγούδια ακόμη που ενώ έχω τα ονόματα, δεν μπορώ να τα αναφέρω επειδή δεν έχει κλείσει η συμφωνία».
Η συνεργασία με τον Μανώλη Ρασούλη
«Τα πρώτα τραγούδια τα είχα κάνει με τον ποιητή Δημήτρη Χριστοδούλου, που ακόμη δεν έχουν κυκλοφορήσει παρότι είχαμε συμφωνήσει με τον Μάνο Χατζηδάκι να κάνει την παραγωγή στη δισκογραφική του εταιρεία "Σείριος", μιλάμε για πριν από 40 περίπου χρόνια, και αυτά δεν έχουν κυκλοφορήσει ακόμη.Είχαμε πάει στην Ιθάκη και παρουσιάσαμε σε μία βραδιά αφιέρωμα Θεοδωράκη, Φαραντούρη, Χριστοδούλου, και έπαιξα δύο-τρία δικά μου τραγούδια τα οποία έκαναν εντύπωση και στον Θεοδωράκη. Εκεί βρισκόταν ένας νεαρός, άγνωστος σε όλους, γιατί τότε δεν είχε κάνει δισκογραφία, ο οποίος ήταν ο Ανδρέας Μικρούτσικος.
Αυτός μου προέτρεψε να στείλω τραγούδια στον Μανώλη Ρασούλη. Εγώ τότε είχα φροντιστήριο στην πόλη του Βόλου και ασχολούμουν με τα μαθηματικά, οπότε βρήκα τρελή την ιδέα που μου πρότεινε ο Ανδρέας Μικρούτσικος, διότι τότε ήταν ο καλύτερος Έλληνας στιχουργός ο Ρασούλης και ντρεπόμουν να του ζητήσω στίχους για να κάνω τραγούδια. Τότε μου είπε ο Ανδρέας ότι είναι φίλος με τον Μανώλη Ρασούλη και να πάω εκ μέρους του.
Με τον Μανώλη Ρασούλη ήμασταν ένα δίδυμο το οποίο έχει γράψει ωραία τραγούδια
Έτσι, μου έδωσε το τηλέφωνό του, και συναντήθηκα με τον Μανώλη Ρασούλη. Θα έλεγα ότι αιφνιδιάστηκε, γιατί τότε εγώ πήγα όπως ήμουνα στο φροντιστήριο, με τη γραβάτα και κοστούμι, οπότε σίγουρα θα είπε μέσα του ο Ρασούλης "τι λαϊκός συνθέτης είναι αυτός που μου ήρθε με τη γραβάτα;".
Όμως άκουσε αυτά που του έβαλα σε κασέτα και μου είπε ότι "εμείς οι δύο θα συνεργαστούμε". Ο Ρασούλης όμως δεν ήταν εύκολος άνθρωπος, με την έννοια ότι για να δώσει στίχους πρώτα ήθελε να με γνωρίσει.
Μου έδωσε τα περιοδικά του με τίτλο ”Αυγό" που έβγαζε, μου έδωσε και δύο βιβλία του, και ύστερα από δύο χρόνια μου έδωσε στίχους του.
Μετά στον πρώτο δίσκο βγάλαμε το τραγούδι "Εσύ κι αν γίνεις υπουργός", και την επόμενη χρονιά το "Πότε Βούδας, πότε Κούδας" που έκανε μία εξαιρετική πορεία σε αυτά τα 40 χρόνια, που ακόμη ακούγονται τα τραγούδια.
Με τον Μανώλη Ρασούλη ήμασταν ένα δίδυμο το οποίο έχει γράψει ωραία τραγούδια, πιστεύω και λαϊκά αλλά τα περισσότερά μας τραγούδια εντός εισαγωγικών είναι έντεχνα, όπως λένε, με μπαλάντες, αλλά φυσικά όπως θέλω να πιστεύω ότι γνωρίζετε τα λαϊκά ακούγονται περισσότερο στο ευρύ κοινό».
Το τραγούδι «Ρώσικά μου μάτια» που ερμήνευσε ο Ορφέας Περίδης είναι ο ορισμός του λαϊκού τραγουδιού
«Μια και αναφέρθηκες σε αυτό το τραγούδι θέλω να σου πω ότι ο Μανώλης Ρασούλης έγραψε πάνω σε μουσική που το παρέδωσα, και έκανε τρία χρόνια μέχρι να τελειώσει τον στίχο. Εγώ μέχρι τότε θεωρούσα ότι θα φτιάξει ένα τραγούδι όπως το "Όλα σε θυμίζουν" για να πιάσει όλο τον κόσμο, όμως ο Ρασούλης έγραψε κάτι ιδιαίτερο από πλευράς στίχου. Στην αρχή είχα στενοχωρηθεί, αλλά πρέπει να κρίνουμε το τραγούδι σαν καλό τραγούδι ή κακό τραγούδι.Αυτοί είναι μεγάλοι στιχουργοί όπως ο Γκάτσος, ο Χριστοδούλου, ο Γιάννης Λογοθέτης που συνεργάστηκα, όπως και ο Μανώλης Ρασούλης, και δεν πρέπει να τους πιέζουμε εμείς λέγοντάς τους να γράψεις σαν αυτό το τραγούδι ή σαν το άλλο, αυτοί ξέρουν τι θα γράψουν.
Ο Ρασούλης ήταν μία πολύ μεγάλη συνεργασία για μένα, παρότι ήθελε να γράφω αποκλειστικά για εκείνον, ενώ πολλοί μου είχαν πει να μη δεσμεύομαι τόσο πολύ με τον Ρασούλη γιατί θα μπορούσα μέχρι τώρα να έχω γράψει πάρα πολλά τραγούδια.
Αυτό που μου λένε το σέβομαι, θα μπορούσα να γράψω και με άλλους στιχουργούς, και αντί να έχω 150 δισκογραφημένα τραγούδια όπως έχω, να έχω φτάσει τα 500, όμως τους απαντούσα ότι εγώ είχα τον Ρασούλη όποτε τον ήθελα, ενώ όλοι οι άλλοι ψάχνανε και ζητούσαν από τον Ρασούλη να τους δώσει στίχους.
Εγώ λοιπόν δεν μπορώ να έχω παράπονο, γιατί ο Μανώλης Ρασούλης ήταν ο μεγαλύτερος στιχουργός και ήταν βασικός συνεργάτης μου. Ναι, πράγματι, ήθελε να γράφουμε τραγούδια αποκλειστικά μαζί, αυτό όμως δεν είναι κακό.
Τέλος θα πρέπει να αναφέρουμε ότι στον κύκλο τραγουδιών με τίτλο "Σμίλη" είχα δώσει στον Γιάννη Κότσιρα δύο τραγούδια, μία μπαλάντα και ένα τσιφτετέλι, και εγώ νόμιζα ότι θα διαλέξει την μπαλάντα, γιατί είναι πολύ ωραίος σε αυτό το είδος, μου είπε ότι ήθελε να τραγουδήσει ένα τσιφτετέλι του Βαγιόπουλου, οπότε θα πει και ο Γιάννης Κότσιρας ένα όμορφο λαϊκό τραγούδι, με την έννοια του λαϊκού.
Πιστεύω ότι το τραγούδι "Για να ζω" που τραγούδησε η Λιζέτα Καλημέρη είναι λαϊκό τραγούδι με την ακριβή έννοια του λαϊκού.
Έχω την τύχη να συνεργάζομαι με τη στιχουργό Μερόπη Γραμμένου, η οποία είναι κόρη του παλιού στιχουργού Θοδωρή Γραμμένου, που υπήρξε συνεργάτης του Γρηγόρη Μπιθικώτση, του Θόδωρου Δερβενιώτη, και έχει πάρει από τον πατέρα της, αλλά η Μερόπη είναι πολύ μπροστά, είναι θαυμάσια στιχουργός».