«Δεν είµαι τρελός να τα έχω φανταστεί όλα αυτά. Η συζήτηση περί ανταλλαγής του '∆ροµέα' µε τον έφιππο Μέγα Αλέξανδρο φυσικά και έγινε στο γραφείο της υπουργού. Ως πρόταση από την ίδια την υπουργό», λέει σε επικοινωνία του με την εφημερίδα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ ο εικαστικός και γλύπτης Κώστας Βαρώτσος σχετικά µε τις διαστάσεις που πήρε το ζήτηµα, τόσο σε πολιτιστικό όσο και πολιτικό επίπεδο.

Ασχέτως του αν ένας εικαστικός είναι καταξιωµένος εντός και εκτός συνόρων, φαντάζει υπερβολικό να επινοήσει το συγκεκριµένο σκηνικό και στη συνέχεια να κάνει επ’ αυτού δηλώσεις στα ΜΜΕ. Και µάλιστα να επιµένει µε το παραπάνω, παρά το γεγονός ότι το ΥΠ.ΠΟ. προέβη σε διάψευση του γεγονότος (σ.σ.: Την Τρίτη, η υπ. Πολιτισµού, Μ. Ζορµπά, διέψευσε το θέµα, τονίζοντας: «Καµία πρόταση δεν υπάρχει για τη µεταφορά του '∆ροµέα'. Είναι κάτι χωρίς βάση. Αλλωστε το γλυπτό ανήκει στον ∆ήµο Αθηναίων»).

       

Ήταν αποκλειστικά αυτός ο ένας και µοναδικός λόγος για τον οποίο συναντήθηκαν ο εικαστικός µε την υπουργό Πολιτισµού; «Ναι. Ο λόγος που συναντηθήκαµε ήταν µόνο αυτός. Για να µου προτείνει να στείλουµε τον '∆ροµέα' στα Σκόπια».

Η Μ. Ζορµπά από την πλευρά της δεν επιθυµεί να κάνει κανένα άλλο σχόλιο πέραν των όσων αναγράφονται στη διάψευση. Oπως τόνισε η Γιούλα Ράπτη, υπεύθυνη του γραφείου Tύπου της υπουργού, «η υπουργός θεωρεί ότι το συµβάν λήγει εδώ. Είναι ανούσιο όλο αυτό, εφόσον υπήρξε και η διάψευση της πρότασης και από την πλευρά των Σκοπίων».

«∆εν µπορώ να βρω καµία λογική στη διάψευση», λέει από την πλευρά του ο Κ. Βαρώτσος, απαντώντας αρνητικά στο αν επικοινώνησε ξανά µε την υπουργό για να καταλάβει γιατί υπήρξε αυτή η διάψευση: «Oχι, δεν επικοινώνησα ξανά. Από τη στιγµή που βγάζει αυτή τη διάψευση, πάει να πει ότι έχουµε να κάνουµε µε ένα άτοµο ανήθικο και διαταραγµένο! Τι να σας πω, είναι κουφό όλο αυτό... ∆εν µπορώ να βρω άλλον χαρακτηρισµό».

ΥΠΗΡΧΕ Ή ΟΧΙ ΠΛΑΝΟ ΠΕΡΙ ΑΝΤΑΛΛΑΓΗΣ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ;

Το ζήτηµα δεν είναι η κόντρα της υπουργού µε τον εικαστικό, αλλά το αν πράγµατι λαµβάνονται σοβαρές πρωτοβουλίες για την ανάδειξη της ελληνικής Τέχνης, πόσω µάλλον αν οι αρµόδιοι είναι γνώστες του κλάδου και σωστοί στο management του πολιτισµού και των τεχνών.

Σε ερώτηση των «Π» για την ουσία µιας δραστηριότητας ανταλλαγής έργων Τέχνης ανάµεσα στην Ελλάδα και άλλα κράτη και για το αν πράγµατι υπάρχει κάποιο πλάνο που θα µπορούσε να φέρει αποτέλεσµα, η Μ. Ζορµπά δεν θέλησε να δώσει κάποια απάντηση, καθώς «θεωρεί πως δεν είναι της παρούσης να αναφερθεί σε κάτι τέτοιο».

Ο Κ. Βαρώτσος φυσικά και δεν είναι κατά της ανταλλαγής έργων Τέχνης µεταξύ της Ελλάδας και άλλων χωρών ή ακόµα πιο ειδικά µεταξύ Ελλάδας και Σκοπίων. ∆εν είναι εκεί το πρόβληµα, όπως λέει. Ούτε τίθεται θέµα δυσαναλογίας, εικαστικής, ποιοτικής, αξίας κ.ο.κ. «Και µε Πικάσο να αντάλλασσαν τον '∆ροµέα', την ίδια στάση θα είχα. Και ευτυχώς µαζί µου είναι χιλιάδες Αθηναίοι, που διαπίστωσα πόσο συνδεδεµένοι είναι µαζί του». Οσον αφορά το αν έχει ιδέα για ποιον λόγο τού προτάθηκε κάτι τέτοιο, ο Κ. Βαρώτσος συµπεραίνει: «Φαντάζοµαι ότι ήταν µια προσπάθεια στο όνοµα της Συµφωνίας των Πρεσπών. Να γίνει ένα δώρο δηλαδή από την Ελλάδα στα Σκόπια, πράγµα που είναι εντελώς ανεδαφικό».

Το 8 µέτρων, εµβληµατικό γλυπτό, στενά συνδεδεµένο µε την ελληνική πρωτεύουσα και τον αστικό ρυθµό, θα παραµείνει στη βάση του, καθώς όπως εξήγησε ο δηµιουργός του κατέχει τα πνευµατικά δικαιώµατα.

Δημοσιεύθηκε στην ενότητα ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ / Art & Luxury Business της εφημερίδας ΠΑΡΑΠΟΛΙΓΤΙΚΑ (16/3/2019)

ΛΗΤΩ ΜΗΣΙΑΚΟΥΛΗ litomissiakouli@yahoo.com