ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Αποδημία του φύλου
Ο πολιτικά ορθός τρόπος σκέψης έχει ενοχοποιήσει ιδεολογικά όλα τα στερεότυπα, τα οποία, ωστόσο, κοινωνιοψυχολογικά, αποτελούν «µήτρες» κοινωνικά καθιερωµένης σκέψης (καλές, µέτριες ή κακές) για διάφορα ζητήµατα
Στην «πυρά» πετάχτηκε η Κατερίνα Λάσπα από τους «Ταλιµπάν» της «πολιτικής ορθότητας», όταν εξέφρασε την αντίδρασή της σε εκδήλωση στη Θεσσαλονίκη όπου drag queens (τρανσέξουαλ άτοµα) διάβασαν παραµύθια σε παιδιά Νηπιαγωγείου και ∆ηµοτικού.
Η δηµόσια παρέµβασή της για µια τουλάχιστον αµφιλεγόµενη πρωτοβουλία προκάλεσε και εσωκοµµατικούς κραδασµούς. Η τοµεάρχης Εθελοντισµού του ΠΑΣΟΚ έπεσε θύµα της πολιτικής ορθότητας, οι θιασώτες της οποίας θυµίζουν ζηλωτές. Το «πολιτικά ορθό» δίδαξε αρχικά στους ανθρώπους να υποπτεύονται οτιδήποτε έρχεται από το παρελθόν και την ιστορία των κοινωνιών.
Εδώ και καιρό βρισκόµαστε στη δεύτερη φάση, σε µια περίοδο παραληρήµατος, όπου το πολιτικό γυρνάει -θα τολµούσαµε να ισχυριστούµε- στο ψυχιατρικό. Επιχειρώντας να περιγράψουµε το εσωτερικό περιεχόµενο του παραληρήµατος, θα σηµειώναµε πως εκφράζεται µέσα από δύο εσωτερικούς λόγους-αντικείµενα. Πιο αναλυτικά, το πολιτικά ορθό στηρίζεται σε δύο βιολογικές παραµέτρους-πυλώνες, που τις χρησιµοποιεί ρατσιστικά και σεξιστικά αντιστοίχως, αναστρέφοντάς τις. Το πρώτο αφορά έναν νεοφυλετισµό µε έµµονη ιδέα το δέρµα: Να κατηγορηθεί η λευκότητα (whiteness) στο όνοµα µιας «µαύρης ανωτερότητας». Με άλλα λόγια, πρόκειται για έναν ρατσιστικό «αντιρατσισµό». Το δεύτερο αφορά έναν πολιτικά ορθό παραισθησιόπληκτο νεοφεµινισµό. Το ανδρικό φύλο κατηγορείται.
Η ετεροαιχµαλωσία (heterocaptivity, στην αµερικανική φεµινιστική διάλεκτο, δηλαδή η αιχµαλωσία από την ετερότητα στο πεδίο του φύλου) συνδέεται µε ένα είδος έκδηλης µισανδρίας (αντιπάθειας για το ανδρικό φύλο από τον νεοφεµινισµό). Η ιδέα συνυφαίνεται µε τη συµπληρωµατική της ιδέα ότι η διάκριση αρσενικού - θηλυκού δεν αντιστοιχεί σε τίποτα. Το σύνολο των παραπάνω αναδεικνύει την απόλυτη δαιµονοποίηση του συνδυασµού: ντόπιος-λευκός-ετεροφυλόφιλος άνδρας. Επιπρόσθετα, ο πολιτικά ορθός τρόπος σκέψης έχει ενοχοποιήσει ιδεολογικά όλα τα στερεότυπα, τα οποία ωστόσο, κοινωνιοψυχολογικά, αποτελούν «µήτρες» κοινωνικά καθιερωµένης σκέψης (καλές, µέτριες ή κακές) για διάφορα ζητήµατα. Βοηθούν τα άτοµα να συγκροτούν τη σκέψη τους, να ερµηνεύουν την πραγµατικότητα, να έχουν υποδείγµατα συµπεριφοράς και να εξάγουν συµπεράσµατα (εσφαλµένα ή µη) σε δεδοµένες συνθήκες. Η ανυπαρξία των στερεοτύπων θα σήµαινε µια κοινωνική σκέψη-χυλό, χωρίς εσωτερικό ειρµό ή µπούσουλα.
Το χειρότερο µε τη στερεότυπη φράση «να καταργηθούν τα στερεότυπα» είναι ότι ανοίγει τον δρόµο στη χείριστη µορφή στερεοτύπων που µπορεί κανείς να φανταστεί: Λόγου χάρη, η αντιρατσιστική κατήχηση (µια πολιτικά ορθή κατήχηση κατά των στερεοτύπων, όπως υποτίθεται), πολύ της µόδας στους σηµερινούς δήθεν προοδευτικούς κύκλους, δεν φαίνεται να ενοχλείται καθόλου από τις διαρκείς ρατσιστικές επιθέσεις και κυνικές οµολογίες µίσους ενάντια στις κατηγορίες του πολιτισµικώς οικείου, του λευκού ανθρώπου ή του ανδρικού φύλου. Ετσι, µια εµπορική αφίσα που καλύπτει διάφορες σαδοµαζοχιστικές φαντασιώσεις και εκφράσεις της λίµπιντο του δυτικού κοινού δεν διστάζει καθόλου να δηλώσει, δείχνοντας µια ξανθιά λευκή γυναίκα στα χέρια ενός µαύρου άνδρα, ότι «η γενοκτονία των λευκών είναι κάτι όµορφο» («white genocide is beautiful»). Ο σεξισµός, εποµένως, αναδεικνύεται ως τµήµα µιας ευρύτερης πολιτικά ορθής «made in USA» κουλτούρας, τυπικό προϊόν του αγγλοσαξονικού πουριτανισµού: Οι «New York Times» έδωσαν τον τόνο, αποφασίζοντας ότι από εδώ και στο εξής το black θα γράφεται µε Β κεφαλαίο και το white µε µικρό w.
Τον Ιούνιο 2020 η εταιρεία L’Oréal απέσυρε τις λέξεις «λευκό» και «λευκαντικό» από όλα τα προϊόντα της. Η εταιρεία Lockheed Martin στέλνει τα διευθυντικά στελέχη σε επιµορφώσεις για να αποδοµήσει την κουλτούρα των λευκών ανδρών και να τους βοηθήσει να αποκηρύξουν το «λευκό τους προνόµιο». Η Coca-Cola παρακαλεί τους υπαλλήλους της να «είναι λιγότερο λευκοί». Η µαύρη και λεσβία δήµαρχος του Chicago, Lori Lightfoot, αποφάσισε να µη δώσει καµία συνέντευξη σε λευκούς δηµοσιογράφους! Η κεντρική ιδέα τους είναι: «Από τους λευκούς περιµένουµε να γονατίσουν και να ζητήσουν συγγνώµη».
Από την άλλη, η θεωρούµενη ως βλαβερή µελέτη της αρχαιότητας πρέπει να εξαφανιστεί. Το Howard University ήδη κατήργησε τον τοµέα των Κλασικών Σπουδών. Οι εκπαιδευτικοί αναγνωρίζουν το «mea culpa». Ο Dan el Padilla Peralta, καθηγητής Ρωµαϊκής Ιστορίας στο Stanford, ελπίζει ότι αυτή η ύλη θα «πεθάνει» και θα ήταν καλό αυτό να γίνει και σύντοµα, γιατί η λευκότητα υπάρχει µέσα στα σπλάχνα των κλασικών συγγραφέων. H Donna Zuckerberg του Πανεπιστηµίου Πρίνστον κάνει έκκληση να καταστραφούν τα πάντα στις φλόγες. Το πανεπιστήµιο του Wake Forest ξεκινά ένα σεµινάριο πολιτισµικής αναθεώρησης για να αποδοµήσει την προκατάληψη σύµφωνα µε την οποία οι Ελληνες και οι Ρωµαίοι ήταν λευκοί. Με άλλα λόγια, κλείνει η σχέση µε τον παλαιό κόσµο και τους εκπροσώπους του: λευκούς, άνδρες, αρχαία Ιστορία, αγάλµατα αρχαίων, ηρώων κ.λπ., κλασικά βιβλία. Υπάρχουν «αναγνώστες ευαισθησίας» («sensitivity readers»), όπως λέγονται, το έργο των οποίων είναι να διορθώνουν τα κείµενα, ώστε να µην µπορούν να προσβάλλουν κανέναν αναγνώστη. Οι προβληµατικές σκηνές πρέπει να έχουν δίπλα τους trigger warnings. Τα φιλµ, οι σειρές, τα αστυνοµικά από εδώ και στο εξής πρέπει να δίνουν τους καλούς ρόλους σε µειονότητες φύλου και φυλής.
Ενώ οι κακοί πρέπει να είναι χωρίς εξαίρεση λευκοί άνδρες, ρατσιστές και µισογύνηδες. Τα παιχνίδια για παιδιά που διαθέτουν διαχωρισµούς φύλου σταδιακά τείνουν στην απαγόρευση. Τα πάρκα Disney προτείνουν τώρα ρούχα gender fl uid, µε την εταιρεία να προβάλλει την πρώτη της ταινία µε gay ήρωα. Η λογοτεχνία για νέους και τα φιλµ για παιδιά επανεγγράφονται για να εξαφανισθούν τα στερεότυπα. Η Χιονάτη, λόγου χάρη, ούσα πολύ λευκή, κινηµατογραφείται από την Disney σε µια νέα εκδοχή, όπου η ηρωίδα θα ενσαρκώνεται από µια µιγάδα. Ο καλός πρίγκιπας θα αποφύγει βεβαίως να την ξυπνήσει µε ένα φιλί για το οποίο δεν έχει συναινέσει η ίδια. Οι παραγωγοί παρακαλούνται να δηµιουργήσουν υπερήρωες χοντρούς και ανάπηρους (δίπλα στην ξανθιά Barbie προστέθηκε η µαύρη Barbie και εκείνη µε αναπηρικό αµαξίδιο σε εκδοχή λευκή και µαύρη). Η άλλη προτεραιότητα είναι «να σπάσει η τοξική αρρενωπότητα και η απελευθέρωση από µια ετεροφυλία που θεωρείται ως µια πολιτική φαντασίωση, µέσω της οποίας αναδοµήθηκε η αποικιακή κυριαρχία», όπως χαρακτηριστικά λέει ο νεοφεµινιστικός λόγος.
Στη Γαλλία µια Alice Coffi n προτείνει να µη διαβάζουµε πλέον βιβλία που έχουν γράψει οι άνδρες ούτε να ακούµε µουσική που έχουν συνθέσει. Στο Πανεπιστήµιο Dundee µια φοιτήτρια τιµωρήθηκε γιατί δήλωσε ότι «οι γυναίκες έχουν αιδοίο». Στο Πανεπιστήµιο Exeter µια καθηγήτρια κατηγορήθηκε για διακρίσεις, επειδή τόλµησε να πει ότι µόνο οι γυναίκες έχουν περίοδο. Η ατυχής καθηγήτρια είχε ξεχάσει τους transgender. Η πολιτική ορθότητα επιβάλλει, λοιπόν, να µη µιλάµε για γυναίκες, αλλά για «πρόσωπα µε έµµηνο ρύση». Στα πανεπιστηµιακά νοσοκοµεία του Brigthon και του Sussex ο όρος «µητρικό γάλα» αντικαθίσταται από το «γάλα στήθους» και η λέξη «µητέρα» από τον «γονέα που γεννά». Για να συµφιλιώσει όλο τον κόσµο, η εταιρεία Moodz προτείνει ένα ωραίο µποξεράκι περιόδου unisex.
Οι τρανσέξουαλ αρσενικού φύλου µπορούν από εδώ και στο εξής να συµµετέχουν σε γυναικείες ανταγωνιστικές αθλητικές οργανώσεις. Στην Αµερική µπορούν επίσης να µπουν στον στρατό µε «ταυτότητα γένους» και όχι φύλου. Στην Αγγλία ο νέος πρωθυπουργός βάζει «φρένο» στη σχετική εκστρατεία, αναθεωρώντας τον νόµο περί ισότητας, δηλώνοντας το αυτονόητο: Το φύλο είναι αρσενικό και θηλυκό και δεν έχει καµία σχέση µε τον σεξουαλικό προσανατολισµό.
- Αποµαγνητοφώνηση εκποµπής µας µε τους συνεργάτες µου Λεωνίδα Αποσκίτη και Σπύρο ∆ηµητρίου και την ψυχολόγο κ. Ευτυχία Σαρηγιαννίδη.
Δημοσιεύτηκε στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ στις 4/11
Η δηµόσια παρέµβασή της για µια τουλάχιστον αµφιλεγόµενη πρωτοβουλία προκάλεσε και εσωκοµµατικούς κραδασµούς. Η τοµεάρχης Εθελοντισµού του ΠΑΣΟΚ έπεσε θύµα της πολιτικής ορθότητας, οι θιασώτες της οποίας θυµίζουν ζηλωτές. Το «πολιτικά ορθό» δίδαξε αρχικά στους ανθρώπους να υποπτεύονται οτιδήποτε έρχεται από το παρελθόν και την ιστορία των κοινωνιών.
Εδώ και καιρό βρισκόµαστε στη δεύτερη φάση, σε µια περίοδο παραληρήµατος, όπου το πολιτικό γυρνάει -θα τολµούσαµε να ισχυριστούµε- στο ψυχιατρικό. Επιχειρώντας να περιγράψουµε το εσωτερικό περιεχόµενο του παραληρήµατος, θα σηµειώναµε πως εκφράζεται µέσα από δύο εσωτερικούς λόγους-αντικείµενα. Πιο αναλυτικά, το πολιτικά ορθό στηρίζεται σε δύο βιολογικές παραµέτρους-πυλώνες, που τις χρησιµοποιεί ρατσιστικά και σεξιστικά αντιστοίχως, αναστρέφοντάς τις. Το πρώτο αφορά έναν νεοφυλετισµό µε έµµονη ιδέα το δέρµα: Να κατηγορηθεί η λευκότητα (whiteness) στο όνοµα µιας «µαύρης ανωτερότητας». Με άλλα λόγια, πρόκειται για έναν ρατσιστικό «αντιρατσισµό». Το δεύτερο αφορά έναν πολιτικά ορθό παραισθησιόπληκτο νεοφεµινισµό. Το ανδρικό φύλο κατηγορείται.
Η ετεροαιχµαλωσία (heterocaptivity, στην αµερικανική φεµινιστική διάλεκτο, δηλαδή η αιχµαλωσία από την ετερότητα στο πεδίο του φύλου) συνδέεται µε ένα είδος έκδηλης µισανδρίας (αντιπάθειας για το ανδρικό φύλο από τον νεοφεµινισµό). Η ιδέα συνυφαίνεται µε τη συµπληρωµατική της ιδέα ότι η διάκριση αρσενικού - θηλυκού δεν αντιστοιχεί σε τίποτα. Το σύνολο των παραπάνω αναδεικνύει την απόλυτη δαιµονοποίηση του συνδυασµού: ντόπιος-λευκός-ετεροφυλόφιλος άνδρας. Επιπρόσθετα, ο πολιτικά ορθός τρόπος σκέψης έχει ενοχοποιήσει ιδεολογικά όλα τα στερεότυπα, τα οποία ωστόσο, κοινωνιοψυχολογικά, αποτελούν «µήτρες» κοινωνικά καθιερωµένης σκέψης (καλές, µέτριες ή κακές) για διάφορα ζητήµατα. Βοηθούν τα άτοµα να συγκροτούν τη σκέψη τους, να ερµηνεύουν την πραγµατικότητα, να έχουν υποδείγµατα συµπεριφοράς και να εξάγουν συµπεράσµατα (εσφαλµένα ή µη) σε δεδοµένες συνθήκες. Η ανυπαρξία των στερεοτύπων θα σήµαινε µια κοινωνική σκέψη-χυλό, χωρίς εσωτερικό ειρµό ή µπούσουλα.
Το χειρότερο µε τη στερεότυπη φράση «να καταργηθούν τα στερεότυπα» είναι ότι ανοίγει τον δρόµο στη χείριστη µορφή στερεοτύπων που µπορεί κανείς να φανταστεί: Λόγου χάρη, η αντιρατσιστική κατήχηση (µια πολιτικά ορθή κατήχηση κατά των στερεοτύπων, όπως υποτίθεται), πολύ της µόδας στους σηµερινούς δήθεν προοδευτικούς κύκλους, δεν φαίνεται να ενοχλείται καθόλου από τις διαρκείς ρατσιστικές επιθέσεις και κυνικές οµολογίες µίσους ενάντια στις κατηγορίες του πολιτισµικώς οικείου, του λευκού ανθρώπου ή του ανδρικού φύλου. Ετσι, µια εµπορική αφίσα που καλύπτει διάφορες σαδοµαζοχιστικές φαντασιώσεις και εκφράσεις της λίµπιντο του δυτικού κοινού δεν διστάζει καθόλου να δηλώσει, δείχνοντας µια ξανθιά λευκή γυναίκα στα χέρια ενός µαύρου άνδρα, ότι «η γενοκτονία των λευκών είναι κάτι όµορφο» («white genocide is beautiful»). Ο σεξισµός, εποµένως, αναδεικνύεται ως τµήµα µιας ευρύτερης πολιτικά ορθής «made in USA» κουλτούρας, τυπικό προϊόν του αγγλοσαξονικού πουριτανισµού: Οι «New York Times» έδωσαν τον τόνο, αποφασίζοντας ότι από εδώ και στο εξής το black θα γράφεται µε Β κεφαλαίο και το white µε µικρό w.
Τον Ιούνιο 2020 η εταιρεία L’Oréal απέσυρε τις λέξεις «λευκό» και «λευκαντικό» από όλα τα προϊόντα της. Η εταιρεία Lockheed Martin στέλνει τα διευθυντικά στελέχη σε επιµορφώσεις για να αποδοµήσει την κουλτούρα των λευκών ανδρών και να τους βοηθήσει να αποκηρύξουν το «λευκό τους προνόµιο». Η Coca-Cola παρακαλεί τους υπαλλήλους της να «είναι λιγότερο λευκοί». Η µαύρη και λεσβία δήµαρχος του Chicago, Lori Lightfoot, αποφάσισε να µη δώσει καµία συνέντευξη σε λευκούς δηµοσιογράφους! Η κεντρική ιδέα τους είναι: «Από τους λευκούς περιµένουµε να γονατίσουν και να ζητήσουν συγγνώµη».
Από την άλλη, η θεωρούµενη ως βλαβερή µελέτη της αρχαιότητας πρέπει να εξαφανιστεί. Το Howard University ήδη κατήργησε τον τοµέα των Κλασικών Σπουδών. Οι εκπαιδευτικοί αναγνωρίζουν το «mea culpa». Ο Dan el Padilla Peralta, καθηγητής Ρωµαϊκής Ιστορίας στο Stanford, ελπίζει ότι αυτή η ύλη θα «πεθάνει» και θα ήταν καλό αυτό να γίνει και σύντοµα, γιατί η λευκότητα υπάρχει µέσα στα σπλάχνα των κλασικών συγγραφέων. H Donna Zuckerberg του Πανεπιστηµίου Πρίνστον κάνει έκκληση να καταστραφούν τα πάντα στις φλόγες. Το πανεπιστήµιο του Wake Forest ξεκινά ένα σεµινάριο πολιτισµικής αναθεώρησης για να αποδοµήσει την προκατάληψη σύµφωνα µε την οποία οι Ελληνες και οι Ρωµαίοι ήταν λευκοί. Με άλλα λόγια, κλείνει η σχέση µε τον παλαιό κόσµο και τους εκπροσώπους του: λευκούς, άνδρες, αρχαία Ιστορία, αγάλµατα αρχαίων, ηρώων κ.λπ., κλασικά βιβλία. Υπάρχουν «αναγνώστες ευαισθησίας» («sensitivity readers»), όπως λέγονται, το έργο των οποίων είναι να διορθώνουν τα κείµενα, ώστε να µην µπορούν να προσβάλλουν κανέναν αναγνώστη. Οι προβληµατικές σκηνές πρέπει να έχουν δίπλα τους trigger warnings. Τα φιλµ, οι σειρές, τα αστυνοµικά από εδώ και στο εξής πρέπει να δίνουν τους καλούς ρόλους σε µειονότητες φύλου και φυλής.
Ενώ οι κακοί πρέπει να είναι χωρίς εξαίρεση λευκοί άνδρες, ρατσιστές και µισογύνηδες. Τα παιχνίδια για παιδιά που διαθέτουν διαχωρισµούς φύλου σταδιακά τείνουν στην απαγόρευση. Τα πάρκα Disney προτείνουν τώρα ρούχα gender fl uid, µε την εταιρεία να προβάλλει την πρώτη της ταινία µε gay ήρωα. Η λογοτεχνία για νέους και τα φιλµ για παιδιά επανεγγράφονται για να εξαφανισθούν τα στερεότυπα. Η Χιονάτη, λόγου χάρη, ούσα πολύ λευκή, κινηµατογραφείται από την Disney σε µια νέα εκδοχή, όπου η ηρωίδα θα ενσαρκώνεται από µια µιγάδα. Ο καλός πρίγκιπας θα αποφύγει βεβαίως να την ξυπνήσει µε ένα φιλί για το οποίο δεν έχει συναινέσει η ίδια. Οι παραγωγοί παρακαλούνται να δηµιουργήσουν υπερήρωες χοντρούς και ανάπηρους (δίπλα στην ξανθιά Barbie προστέθηκε η µαύρη Barbie και εκείνη µε αναπηρικό αµαξίδιο σε εκδοχή λευκή και µαύρη). Η άλλη προτεραιότητα είναι «να σπάσει η τοξική αρρενωπότητα και η απελευθέρωση από µια ετεροφυλία που θεωρείται ως µια πολιτική φαντασίωση, µέσω της οποίας αναδοµήθηκε η αποικιακή κυριαρχία», όπως χαρακτηριστικά λέει ο νεοφεµινιστικός λόγος.
Στη Γαλλία µια Alice Coffi n προτείνει να µη διαβάζουµε πλέον βιβλία που έχουν γράψει οι άνδρες ούτε να ακούµε µουσική που έχουν συνθέσει. Στο Πανεπιστήµιο Dundee µια φοιτήτρια τιµωρήθηκε γιατί δήλωσε ότι «οι γυναίκες έχουν αιδοίο». Στο Πανεπιστήµιο Exeter µια καθηγήτρια κατηγορήθηκε για διακρίσεις, επειδή τόλµησε να πει ότι µόνο οι γυναίκες έχουν περίοδο. Η ατυχής καθηγήτρια είχε ξεχάσει τους transgender. Η πολιτική ορθότητα επιβάλλει, λοιπόν, να µη µιλάµε για γυναίκες, αλλά για «πρόσωπα µε έµµηνο ρύση». Στα πανεπιστηµιακά νοσοκοµεία του Brigthon και του Sussex ο όρος «µητρικό γάλα» αντικαθίσταται από το «γάλα στήθους» και η λέξη «µητέρα» από τον «γονέα που γεννά». Για να συµφιλιώσει όλο τον κόσµο, η εταιρεία Moodz προτείνει ένα ωραίο µποξεράκι περιόδου unisex.
Οι τρανσέξουαλ αρσενικού φύλου µπορούν από εδώ και στο εξής να συµµετέχουν σε γυναικείες ανταγωνιστικές αθλητικές οργανώσεις. Στην Αµερική µπορούν επίσης να µπουν στον στρατό µε «ταυτότητα γένους» και όχι φύλου. Στην Αγγλία ο νέος πρωθυπουργός βάζει «φρένο» στη σχετική εκστρατεία, αναθεωρώντας τον νόµο περί ισότητας, δηλώνοντας το αυτονόητο: Το φύλο είναι αρσενικό και θηλυκό και δεν έχει καµία σχέση µε τον σεξουαλικό προσανατολισµό.
- Αποµαγνητοφώνηση εκποµπής µας µε τους συνεργάτες µου Λεωνίδα Αποσκίτη και Σπύρο ∆ηµητρίου και την ψυχολόγο κ. Ευτυχία Σαρηγιαννίδη.
Δημοσιεύτηκε στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ στις 4/11