Παγκοσµίως υπάρχουν πολλοί τρόποι να µετρήσει κάποιος την ισχύ µιας χώρας. Υπάρχει η οικονοµική ισχύς, η στρατιωτική ισχύς, υπάρχει όµως και η ισχύς της εικόνας που εκπέµπει ένα κράτος προς άλλα κράτη και τους πολίτες του. Και υπό αυτό το πρίσµα θα ήθελα να φωτίσουµε τη δηµόσια εικόνα της Ελλάδας και της Τουρκίας λόγω της χρονικής συγκυρίας την οποία διανύουµε.

Η διαµόρφωση µιας θετικής εικόνας για ένα κράτος σε παγκόσµιο επίπεδο είναι η ανερχόµενη τάση στη βιοµηχανία της επικοινωνίας. Και είναι µια σηµαντική διαδικασία, καθώς οι έρευνες δείχνουν σε διεθνές επίπεδο ότι η θετική εικόνα ενός κράτους συµβάλλει στην προσέλκυση επενδύσεων, νέων κατοίκων και φοιτητών, στην ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος και συνεπώς στην αύξηση των τουριστών.

Παράλληλα δηµιουργεί τις συνθήκες εκείνες ώστε τα προϊόντα µιας χώρας να είναι αναγνωρίσιµα στις διεθνείς αγορές άρα αυξάνει και τις εξαγωγές. Και όλα αυτά, µε απλά λόγια, σηµαίνουν αύξηση των θέσεων εργασίας, αύξηση του εισοδήµατος για τους πολίτες και αύξηση των εσόδων στα ταµεία του ελληνικού κράτους. Από την ανάλυση των διαθέσιµων στοιχείων που δηµοσιεύονται από εταιρείες µε διεθνές κύρος προκύπτει ότι η Ελλάδα, παρά τη δεκαετή οικονοµική κρίση, εξακολουθεί να είναι ένα ισχυρό brand. Μπορεί να κατρακύλησε από τη 14η θέση όπου βρισκόταν το 2009 (µια εξαιρετικά υψηλή θέση) στην 39η το 2012, γρήγορα όµως επανέκαµψε και συµπεριλαµβάνεται στις 30 χώρες µε την καλύτερη εικόνα διεθνώς, ενώ η πορεία της είναι ανοδική.

Υπάρχουν δηλαδή οι προοπτικές να επανέλθει µεταξύ των ισχυρών του πλανήτη. Ναι, όσο παράξενο και εάν µας ακούγεται και παρά την γκρίνια σε εσωτερικό επίπεδο, η Ελλάδα τη δεκαετία του 2000 ήταν ένα ισχυρό κράτος όσον αφορά τη δηµόσια εικόνα της σε παγκόσµιο επίπεδο.

Η Τουρκία, από την άλλη πλευρά, δεν υπήρξε ποτέ µια χώρα µε ισχυρή εικόνα στο εξωτερικό. Παρά τις προσπάθειες του σηµερινού προέδρου να οικοδοµήσει την εικόνα µιας περιφερειακής υπερδύναµης, αυτό δεν ανταποκρίνεται καθόλου στην πραγµατικότητα των στοιχείων. Σύµφωνα µε τα διαθέσιµα στοιχεία, η εικόνα της, αντί να βελτιώνεται, υποχωρεί. Ετσι, από την 45η θέση όπου βρισκόταν το 2012 (η καλύτερη θέση όπου έχει βρεθεί ποτέ), έχει περάσει στην 53η, σύµφωνα µε τα τελευταία διαθέσιµα στοιχεία. Συνεπώς, σε αντίθεση µε την εικόνα της Ελλάδας, εκείνη της γειτονικής χώρας υποχωρεί σε διεθνές επίπεδο.

Πραγµατικά, δεν έχουµε να φοβηθούµε ή να ζηλέψουµε τίποτα από την πολιτική της γειτονικής χώρας, παρά τις επιθέσεις προπαγάνδας που δέχεται η ελληνική κοινωνία από τον µηχανισµό της Τουρκίας περί οικονοµικής και στρατιωτικής ισχύος.

Η Ελλάδα είναι µια χώρα µε υψηλή αναγνωρισιµότητα, φιλικούς πολίτες, σηµαντική ιστορική και πολιτιστική κληρονοµιά και, το πιο σηµαντικό από όλα, µια δηµοκρατική χώρα που ανήκει στον σύγχρονο δυτικό κόσµο. Αν καταφέρουµε και βγούµε από τη δίνη της οικονοµικής κρίσης και προβάλλουµε µε τον σωστό τρόπο την εικόνα µας, σύντοµα µπορούµε να επανέλθουµε εκεί όπου βρισκόµασταν στο παρελθόν και να κερδίσουµε τα οφέλη που αναφέρθηκαν παραπάνω.

Για να το πετύχουµε, χρειάζεται πολλή και σκληρή δουλειά, αλλά πάνω από όλα µια υπεύθυνη κυβέρνηση, που να πιστεύει στις δυνατότητες της χώρας µας.  

*Συµβούλου στρατηγικής και επικοινωνία