Την περασμένη εβδομάδα η Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος υπέβαλε στην αρμόδια Επιτροπή Διαλόγου τις θέσεις και τις προτάσεις της ενόψει της επικείμενης Αναθεώρησης του Συντάγματος. Βασική θέση της Επιμελητηριακής Κοινότητας είναι ότι η Συνταγματική Αναθεώρηση θα πρέπει πρωτίστως να υπηρετεί την ανάγκη για ενίσχυση του κύρους και της λειτουργίας των θεσμών, για αποκατάσταση της τρωθείσας αξιοπιστίας του πολιτικού συστήματος, αλλά και για την αναβάθμιση του τρόπου διακυβέρνησης της χώρας.

Ειδικότερα, η διαδικασία της αναθεώρησης αποτελεί ευκαιρία ώστε η Ελλάδα να αποκτήσει ένα Σύνταγμα περισσότερο λιτό, ουσιαστικό και εναρμονισμένο με τη σύγχρονη πραγματικότητα, το οποίο θα δημιουργεί ένα ασφαλές περιβάλλον για την ανάπτυξη και την κοινωνική πρόοδο.

Θεωρούμε ότι το Σύνταγμα οφείλει να ορίζει τους κανόνες με τους οποίους λειτουργεί η δημοκρατία μας και τις βασικές αρχές με τις οποίες η οργανωμένη Πολιτεία διαχειρίζεται τις διαρκώς μεταβαλλόμενες οικονομικές, τεχνολογικές, δημογραφικές, γεωπολιτικές και περιβαλλοντικές προκλήσεις του σύγχρονου περιβάλλοντος. Δεν είναι, αντίθετα, ο ρόλος του Συντάγματος να ρυθμίζει ζητήματα τα οποία εμπίπτουν στο πεδίο της εφαρμοσμένης πολιτικής ή να απαριθμεί λεπτομερώς επιμέρους κοινωνικές πρόνοιες και δικαιώματα, που το ίδιο εκ των πραγμάτων δεν μπορεί να διασφαλίσει.

Στη βάση αυτών των αρχών, η Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος διατυπώνει μια σειρά από προτάσεις αλλαγών, στους τομείς των συνταγματικών δικαιωμάτων, της λειτουργίας της Βουλής και της κυβέρνησης, της Δικαιοσύνης και της Διοίκησης. Όσον αφορά τα Συνταγματικά Δικαιώματα, προτείνονται μεταξύ άλλων η αναγνώριση του δικαιώματος ίδρυσης και λειτουργίας ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, ο ορισμός ανώτατου κατ’ έτος επιτρεπτού ορίου φορολόγησης ακίνητης περιουσίας, η διασφάλιση του δικαιώματος στην απεργία καθώς και στην ανταπεργία, καθώς και ο περιορισμός της δυνατότητας επεκτατικής εφαρμογής περιβαλλοντικών και χωροταξικών διατάξεων από τα δικαστήρια.

Στα θέματα λειτουργίας της Βουλής, προτείνεται η χορήγηση βουλευτικής ασυλίας μόνο μετά από αίτηση βουλευτή και μόνο για διώξεις που σχετίζονται άμεσα με την πολιτική του δράση. Επίσης, αντλώντας από την πικρή εμπειρία των τελευταίων ετών, θεωρούμε ότι το Σύνταγμα θα πρέπει να αναγνωρίζει τη δημοσιονομική υπευθυνότητα ως πεδίο λογοδοσίας και κριτήριο αξιολόγησης του πολιτικού συστήματος. Στο πλαίσιο αυτό, προτείνεται να προβλέπει το Σύνταγμα την υποχρέωση διασφάλισης της δημοσιονομικής ισορροπίας στη λειτουργία του κράτους, ο καθορισμός δυνατότητας δανεισμού του κράτους σε συγκεκριμένο ποσοστό του ΑΕΠ, καθώς και η ίδρυση πλήρως ανεξάρτητης Ελεγκτικής Αρχής, η οποία θα απαρτίζεται από δικαστικούς και τεχνοκράτες, για τον έλεγχο των εσόδων και των δαπανών του κράτους. Στον τομέα της Δικαιοσύνης προτείνεται η συγχώνευση πολιτικών και διοικητικών δικαστηρίων και η μεταφορά των αρμοδιοτήτων του Συμβουλίου της Επικρατείας και του Αρείου Πάγου σε ένα Ανώτατο Δικαστήριο, το οποίο θα έχει ασκεί και προληπτικό έλεγχο της συνταγματικότητας των νόμων και της συμβατότητάς τους με το δίκαιο της ΕΕ.

Στον τομέα της Διοίκησης προτείνονται συγκεκριμένες αλλαγές με στόχο την αναβάθμιση της λειτουργίας των Ανεξάρτητων Αρχών, την οικονομική αυτονόμηση των Δήμων και ταυτόχρονα την υποχρέωσή τους για βιώσιμη δημοσιονομική λειτουργία, την εισαγωγή του θεσμού της αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων σε ετήσια βάση με κριτήρια αποδοτικότητας, την κατοχύρωση της επιχειρηματικής ελευθερίας, με σαφέστερη οριοθέτηση του ρόλου του κράτους ως συντονιστή – αντί αποκλειστικού ρυθμιστή – της οικονομικής δραστηριότητας, καθώς και την κατοχύρωση της δυνατότητας παροχής οικονομικών και φορολογικών κινήτρων για την υλοποίηση παραγωγικών επενδύσεων με κεφάλαια από το εξωτερικό.

Αίτημα του παραγωγικού κόσμου της χώρας, είναι μέσα από τη διαδικασία της Αναθεώρησης του Συντάγματος να προκύψουν αλλαγές που θα αναβαθμίσουν τον καταστατικό χάρτη της δημοκρατίας μας και θα δημιουργήσουν καλύτερες προϋποθέσεις για τη μετάβαση της χώρας στη μετά την κρίση εποχή.