Η εκπαιδευτική ψυχολόγος και αντιπρόεδρος των Εκπαιδευτηρίων Δούκα υποστηρίζει ότι οι αλλαγές στην Παιδεία πρέπει να γίνονται από τη βάση προς την κορυφή και όχι το αντίθετο.

Το 1917 ο παππούς της ίδρυσε τα ομώνυμα εκπαιδευτήρια και σήμερα, 98 χρόνια αργότερα, η ίδια μαζί με τον αδελφό της έχουν πάρει τη σκυτάλη, μεταλαμπαδεύοντας τη βάση της φιλοσοφίας του, δηλαδή ότι κάθε παιδί είναι μοναδικό και ότι το σχολείο οφείλει να παρέχει εξατομικευμένη εκπαιδευτική προσέγγιση, αναδεικνύοντας τις κλίσεις και τα ταλέντα του κάθε μαθητή. 

Πρώτο θέμα στο μενού της συζητήσεώς μας είναι, το δίχως άλλο, οι αλλαγές στην Παιδεία. «Εμείς είμαστε υπέρ της αριστείας. Θεωρούμε ότι τα παιδιά που έχουν δυνατότητα πρέπει να έχουν και τις ευκαιρίες να διαπρέψουν και να τύχουν αναγνώρισης. Μην ξεχνάμε ότι αυτά τα παιδιά λειτουργούν ως πρότυπα. Το ζήτημα είναι απλό: Για να πετύχεις, θέλει αγώνα. Το βλέπει κανείς και με τους αθλητές». Ο αθλητισμός αποτελεί για τα Εκπαιδευτήρια Δούκα, όπως μου εξηγεί, έναν κορυφαίο τομέα των σχολικών δραστηριοτήτων. «Εμείς έχουμε δημιουργήσει πολλές ομάδες σε πολλά αθλήματα που μας έχουν φέρει σπουδαίες διακρίσεις, ακόμη και ολυμπιακά μετάλλια, όπως της Νίκης Μπακογιάννη ή της Στέλλας Τσικούνα».

Τη ρωτώ για ποιο λόγο να στείλει ένας γονιός σήμερα το παιδί του σε ιδιωτικό σχολείο. «Η κατάσταση στην Παιδεία σήμερα είναι δύσκολη. Δεν υπάρχει σταθερό πλαίσιο εκπαίδευσης και οι αλλαγές γίνονται από πάνω προς τα κάτω, ενώ κανονικά έπρεπε να συμβαίνει το αντίθετο. Σε εμάς υπάρχει ένα σταθερά διευρυμένο και οργανωμένο πρόγραμμα, που δεν αλλάζει κάθε μέρα. Επίσης, το σχολείο μας δίνει μια πληθώρα επιλογών για να αναπτύξουν την προσωπικότητά τους τα παιδιά, πέραν των μαθημάτων. Ενα σχολείο πρέπει να παρέχει γνώσεις, να αναπτύσσει δεξιότητες και να καλλιεργεί αξίες, με στόχο να διαμορφώνει πολύπλευρες προσωπικότητες, που θα προσαρμόζονται με την ίδια ευκολία τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Η αποδοχή της διαφορετικότητας και το πώς να ζούμε όλοι μαζί καλύτερα, εφαρμόζοντας την αρχή “ποτέ μην κάνεις αυτό που δεν θέλεις να σου κάνουν”, είναι κεντρικά ζητήματα, κατά τη γνώμη μας, για την ανάπτυξη του χαρακτήρα του παιδιού».

Στο πλαίσιο των παραπάνω εφαρμόζεται το πρόγραμμα «Στάση ζωής». «Συμμετέχουμε σε πολλά ευρωπαϊκά προγράμματα πιστοποίησης δεξιοτήτων μέσω διεθνών οργανισμών, όπως το Student Leadership Award. Θεωρούμε ότι οι πιστοποιήσεις αποτελούν σημαντικό πλεονέκτημα για τους μαθητές και μπορούν να κάνουν τη διαφορά στο βιογραφικό τους. Συχνά-πυκνά έχουμε μαθητές που επιλέγονται αντί άλλων από μεγάλα πανεπιστήμια του εξωτερικού λόγω των πιστοποιήσεων που απέκτησαν στο σχολείο. Επιπλέον, θεωρούμε χρέος μας να δώσουμε την ευκαιρία σε παιδιά που δεν έχουν τις οικονομικές δυνατότητες να σπουδάσουν στο σχολείο μας μέσα από ένα πρόγραμμα υποτροφιών».

Η συζήτησή μας επεκτείνεται στη γενικότερη πολιτική και οικονομική κατάσταση της χώρας. «Ως κοινωνία, θεωρούμε ότι βλέπουμε έναν εφιάλτη, από τον οποίο πιστεύουμε ότι θα ξυπνήσουμε ένα πρωί και θα είναι όλα όπως πριν. Κάτι τέτοιο όμως δεν θα συμβεί, ούτε θα έπρεπε. Η πορεία που ακολουθούσαμε τα τελευταία χρόνια ήταν στρεβλή. Ζούσαμε πέρα από τις δυνατότητές μας και χωρίς ωριμότητα». Σύμφωνα με τη Νένη Δούκα, η κρίση ανέδειξε το πόσο συναισθηματικά ανώριμοι είμαστε ως λαός και πόσο λίγο δουλέψαμε το κομμάτι της αυτογνωσίας. «Πιο πολύ από οικονομική κρίση φρονώ ότι έχουμε κρίση αξιών. Πρέπει να σταματήσουμε συνεχώς να ψάχνουμε ποιος άλλος φταίει και να κοιτάξουμε τι κάναμε οι ίδιοι λάθος. Θα πρέπει επίσης κάποια στιγμή οι πυλώνες του έθνους να συνεργασθούν, παραμερίζοντας ατομικά και κομματικά συμφέροντα».

Την ώρα του επιδορπίου, ενός Irish coffee και μίας crème brûlée με φιστίκι Αιγίνης, εκφράζει την πεποίθηση ότι «εάν σταματήσουμε να είμαστε ερασιτέχνες και αξιοποιήσουμε τις δυνατότητές μας σε συνδυασμό με τους εκπληκτικούς φυσικούς πόρους της χώρας μας, η Ελλάδα θα γίνει και πάλι πρώτη».