Ελβετός επιχειρηματίας συνελήφθη για απάτη
<p>Η ιστορία που συνεχίζει να ξεβράζει απάτες με υπερτιμολογήσεις και φουσκωμένες τιμές</p> <p> </p>
Όταν ο Ντιμίτρι Ριμπολόβεφ ιδιοκτήτης της ποδοσφαιρικής ομάδας Μονακό, επρόκειτο να επενδύσει σε μια από τις πιο κερδοφόρες υπογραφές στο διεθνές χρηματιστήριο τέχνης, κανένας δεν περίμενε τις εξελίξεις που επακολούθησαν.
Ο Ρώσος κροίσος επρόκειτο να αποκτήσει μία blue chip υπογραφή για την οποία μάλιστα σκόπευε να δαπανήσει εκατομμύρια…
Το ραντεβού, ο broker και ο Μοντιλιάνι
Δέχτηκε να συναντήσει τον Σάντυ Χέλερ, ο οποίος για χρόνια συμβουλεύει σε θέματα αγοράς τέχνης τον, ισχυρό hedge fund manager και διάσημο συλλέκτη έργων τέχνης Στιβ Κοέν.
H κουβέντα πήγε κατευθείαν στο «ψητό», με τον Χέλερ να προτείνει για αγορά έναν από τους κορυφαίους πίνακες του Μοντιλιάνι. Οι τιμές άλλωστε στα μεγάλα salerooms για τα έργα του μεγάλου Ιταλού ζωγράφου και γλύπτη καλπάζουν.
Πριν από κάποιους μήνες, το «Portrait de Paul Alexandre» είχε εκτίμηση 5 με 8 εκατ. ευρώ, και τελικά σε δημοπρασία του οίκου Sotheby’s έπιασε 13.537.500 ευρώ. Το 2013, το έργο «Amazone», ένα από τα πιο σημαντικά έργα που έχουν εμφανιστεί σε δημοπρασία είχε αγγίξει 25.925.000 δολάρια.
Η ύστατη στιγμή
Στο εν λόγω deal, τα πάντα ήταν υπερμεγέθη. Ο πίνακας, η αξία του, ο ενδιαφερόμενος αγοραστής ο μεσάζοντας και ο γκουρού των αγορών, όπως αποκαλούν συχνά τον Κοέν. Και τόσο μεγαλύτερο έμενε να είναι και το μπλέξιμο σε όλη αυτή την ιστορία...
Οταν ο Χέλερ πρότεινε στον Ρώσο μεγιστάνα τον πίνακα του Μοντιλιάνι με τίτλο «Nu Couché au Coussin Bleu» ο Ριμπολόβεφ ζήτησε να μάθει ποια θα μπορούσε να είναι η απαιτούμενη τιμή του έργου καθώς ήξερε καλά πως επρόκειτο για μία πολύ καλή περίπτωση, με τεράστια αξία μεταπώλησης.
Ο Χέλερ του απάντησε ότι ο πίνακας θα μπορούσε να αγοραστεί γύρω στα 93 εκατ. δολάρια.
Oταν ο Ριμπολόβεφ άκουσε το νούμερο αντέδρασε έκπληκτος. Διότι... αν και ο Χέλερ και ο Κοέν δεν είχαν ιδέα, είχε ήδη αγοράσει τον συγκεκριμένο πίνακα!!! Μάλιστα, η συναλλαγή είχε ήδη γίνει μέσω του δικού του συμβούλου, του Ελβετού επιχειρηματία Ερίκ Μπουβιέ ο οποίος απεδείχθη ότι τον… είχε εξαπατήσει για τα καλά.
Ο Ριμπολόβεφ είχε αγοράσει τον πίνακα έναντι 118 εκατ. δολαρίων. Γεγονός που μαρτυρούσε πως ο advisor του και οι ενδιάμεσοι dealers είχαν ανεβάσει την τιμή πάνω από 20 εκατ. δολάρια, πέραν φυσικά από τη μεσιτική τους αμοιβή.
Εμπόριο χωρίς κανόνες
Ο Ριμπολόβεφ υπέβαλε μήνυση εναντίον του Ελβετού επιχειρηματία στον Γενικό Εισαγγελέα του Μονακό για νόθευση εγγράφου και απάτη. Ο Μπουβιέ συνελλήφθη με την κατηγορία της απάτης και συμμετοχής σε ξέπλυμα βρώμικου χρήματος. Αφέθηκε ελεύθερος με εγγύηση.
Από την άλλη, ο δικηγόρος του Μπουβιέ αρνήθηκε τις κατηγορίες ισχυριζόμενος ότι πρόκειται για επιχειρηματική διαφορά μεταξύ του Ριμπολόβεφ και του Μπουβιέ, λέγοντας μάλιστα ότι ο ιδιοκτήτης της Μονακό όφειλε κάποια χρήματα στον Μπουβιέ. Ο εισαγγελέας δεν απάντησε.
Η ιστορία αυτή της οποίας οι άγνωστες λεπτομέρειες είδαν πρόσφατα το φως της δημοσιότητας, ξέβρασε στην επιφάνεια, τις απάτες με τις υπερτιμολογήσεις και τις μεγάλες διαφορές στις φουσκωμένες τιμές στην αγορά τέχνης.
Ο δε Μπουβιέ, δεν είναι καθόλου τυχαίος. Κουβαλά ήδη ένα σκιώδες, αμφιλεγόμενο παρελθόν στο εμπόριο έργων τέχνης καθώς είναι ο ιδιοκτήτης ενός τεράστιου δικτύου αποθηκών Freeport με την επωνυμία Natural Le Coultre με παραρτήματα από την Σιγκαπούρη έως το Λουξεμβούργο.
Μέσω αυτών των freeports οι αγοραπωλησίες έργων τέχνης τελούνται κάτω από πλήρη μυστικότητα και χωρίς... τον πονοκέφαλο της φορολογίας. Και οι ισχυροί, σκαρφίζονται νέες μεθόδους για το πώς θα χειραγωγήσουν, όχι τις μάζες, αλλά την επιφανειακή, καλομεγαλωμένη ελίτ. Που… συλλέγει και επενδύει δίχως να κατέχει την παραμικρή γνώση του αντικειμένου.