Όταν ο Μπους κάρφωσε λεφτά στην τραπεζαρία
<p>Ασύλληπτα κέρδη, σενάρια και αντιδράσεις στο πιο σοφιστικέ χρηματιστήριο, με πρόφαση πάντα τη... διακόσμηση</p>
Οι μυημένοι στο διεθνές χρηματιστήριο τέχνης, γνωρίζουν πως, σήμερα, η αγορά της Τζόρτζια Ο’ Κίφι (Georgia O’ Kefee) διανύει τα πιο υψηλά επίπεδα από ποτέ.
Οι fund managers ποντάρουν σε πίνακές της για να ικανοποιήσουν τους μεριδιούχους τους, οι οίκοι δημοπρασιών κλείνουν συμφωνίες με πελάτες και οι brokers μεσολαβούν για τις πιο κερδοφόρες αγοραπωλησίες.
Οχι μόνο είναι από τα πρώτα ονόματα Μοντέρνας Τέχνης σε ζήτηση, αλλά παρατηρείται και έντονη κινητικότητα με... «οσμή» market making, παρατηρούν οι ειδικοί όταν ξεψαχνίζουν την αγορά της O’ Keffee.
Οταν η Λόρα είπε στον Τζωρτζ Μπους...
Ηταν πριν από αρκετά χρόνια όταν η σύζυγος του Τζορτζ Μπους, Λόρα, είχε ζητήσει από το Μουσείο Georgia O’Keefe, στη Σάντα Φε, να δανείσει στον Λευκό Οίκο το έργο της O’ Keffee με τίτλο «Jimson Weed/White Flower No.1».
Ο πίνακας απεικόνιζε ένα άνθος με κατάλευκα πέταλα. Δεν ήταν δύσκολο να περάσει από τις πύλες του μεγάρου της Ουάσινγκτον. Τι πιο συμβολικό, άλλωστε, από ένα λευκό λουλούδι στον... Λευκό οίκο;!
Το 2002 κρεμάστηκε στους τοίχους της τραπεζαρίας και παρέμεινε εκεί μέχρι το τέλος της προεδρίας Μπους. Θαυμάστηκε, σχολιάστηκε, αποτυπώθηκε στις μνήμες. Με άλλα λόγια, ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΗΚΕ.
Σενάρια επενδυτικής τρέλας!
Οταν άλλαξε η κυβέρνηση και τα ηνία ανέλαβε ο Μπαράκ Ομπάμα, ο πίνακας ξεκρεμάστηκε και επέστρεψε στους τοίχους του μουσείου O’ Keefee, καθώς, απ’ ό,τι φάνηκε, δεν… ήταν του γούστου του Ομπάμα ούτε και της συζύγου του, Μισέλ, οι οποίοι σύντομα θα έκαναν τις απαραίτητες αντικαταστάσεις.
Και ποιός νοιάστηκε; Η εκτόξευση της αξίας της O, Keefee είχε πραγματοποιηθεί. Και ιδού η απόδειξη: πριν από μερικούς μήνες ο πίνακας της Τζόρτζια Ο’ Κίφι ταρακούνησε το ταμπλό της Αμερικανικής Τέχνης, και σε μία δημοπρασία που έκανε ο οίκος Sotheby’s στη Νέα Υόρκη, το περίφημο έργο της έπιασε την πιο υψηλή τιμή, καταγράφοντας παγκόσμιο ρεκόρ!
Αγγιξε 44.405.000 δολάρια, καταρρίπτοντας όλες τις τιμές που είχαν σημειώσει γυναικείες υπογραφές παγκοσμίως!
Μάλιστα, η τιμή αυτή ήταν επτά φορές παραπάνω από τα 6,2 εκατ. δολάρια που είχε πιάσει έργο της στους Christie’s το 2001! (Πριν τοποθετηθεί δηλαδή από το ζεύγος Μπους στον Λευκό Οίκο).
Πωλητής του έργου, ήταν το ίδιο το μουσείο O, Keefee, καθώς αποφάσισε να το ρευστοποιήσει για να αυξήσει το αποθεματικό των αγορών του. Επειτα από τεράστια μάχη ανάμεσα στους πλειοδότες, η ζήτηση για το άνθος της O, Keefee, οδήγησε την τιμή στα ύψη, τριπλασιάζοντας την αρχική εκτίμηση των 15 εκατ. δολαρίων!
Οι επικεφαλής του τμήματος Αμερικανικής Τέχνης στον οίκο Sotheby’s, δήλωναν κατενθουσιασμένοι ότι το απίστευτο ρεκόρ του «Jimson Weed/White Flower No. 1» τοποθετεί την Ο’ Κίφι στην κορυφή των πιο ακριβών καλλιτεχνών του 20ού αιώνα!
Φήμες, σπέκουλα και κέρδη
Μετά τα εκθαμβωτικά αποτελέσματα, υπήρξαν έντονες φημολογίες ότι όλα ήταν μία στοχευμένη στρατηγική market making. Πως δηλαδή ο πίνακας πήρε το «βάπτισμα» στους τοίχους του Λευκού οίκου, ώστε να ξεκινήσει ο δρόμος προς τη δόξα και την ανοδική αξία μεταπώλησης.
Διότι η αγορά της O, Keefee – όπως και ήταν αναμενόμενο - επηρεάστηκε θετικά από το πέρασμά της στα δωμάτια της Ουάσινγκτον, όπως έχει συμβεί και στο παρελθόν με άλλες υπογραφές: Tom lea, Jasper Johns, Ed Ruscha, κ.α.
Ακόμη ένα άλλο έργο της, πουλήθηκε πρόσφατα μέσω δημοπρασία Sotheby’s. Ενα άλλο λευκό λουλούδι της O, Keefee, μικρότερων διαστάσεων από το παραπάνω και προερχόμενο από ιδιωτική συλλογή, άγγιξε 8.986.000 δολάρια.
Ο Λευκός Οίκος δεν είναι ούτε γκαλερί, ούτε μουσείο, έλεγαν σε δημοσιογραφικούς κύκλους κάποιοι λίγο μετά τον καυτό τριπλασιασμό της O’Keefee.
Κανείς όμως δεν μπορεί να πει με σιγουριά, πόσο τυχαίο ή καλά μελετημένο είναι το κάθε success story στις πολυτελείς επενδύσεις και την αγορά τέχνης...
Ούτε και αν όντως, ήταν η πρωτοβουλία της Λόρα Μπους, χωρίς να την έχουν επηρεάσει σύμβουλοι αγοράς τέχνης, art curators ή έμποροι.
Κατά τα ίδια, κανείς δεν μπορεί να ξέρει αν το ζεύγος Ομπάμα, καθοδηγήθηκε από τους δικούς του ανθρώπους για να «αλλάξει τη διακόσμηση» του προεδρικού γραφείου, όπως είθισται να λέγεται...