Χρήματα που κέρδισαν όσοι πούλησαν
<p>Εξωπραγματικές τιμές, παλαβές υπεραξίες και «καυτές» αποδόσεις σημειώνονται στην πιο ελκυστική εναλλακτική αγορά λίγο πριν την ασιατική κατάρρευση </p>
Η τέχνη καθαυτή δημιούργησε όλα αυτά τα υπέρογκα ποσά που ξοδεύονται κάθε μήνα στις αίθουσες των ξένων οίκων δημοπρασιών; Ή το χρήμα που έχει διακινηθεί μέσω αυτής, κατά τις δεκαετίες;
Υπό αυτή την ερώτηση-παγίδα, ένα είναι το βέβαιο: όλο και περισσότεροι επενδυτές ακολουθούν τις κινήσεις των μεγάλων επιχειρηματιών και hedge fund managers όπως είναι ο Steven Cohen, Steve Wynn, Daniel Loeb, Charles Saatchi, Francois Pinault, Philip Hoffman, οι οποίοι έβγαλαν εκατομμύρια και δισεκατομμύρια από επενδύσεις που έκαναν στην αγορά τέχνης. Οι επενδυτικές επιλογές τους, είναι αρκετές για να επηρεάσουν τις τάσεις στο σοφιστικέ ταμπλό του art market που όπως έδειξαν οι τελευταίες συναλλαγές, δεν έχει «πιάσει ταβάνι».
Από την άλλη, ανησυχία επικρατεί λίγο πριν το άνοιγμα της σεζόν, έπειτα από τον πανικό που έσπειραν οι ασιατικές αγορές και τον φόβο για έντονη ανισορροπία με άρωμα κατάρρευσης.
Το «parapolitika.gr» δημοσιεύει τις πιο δυνατές πωλήσεις της σεζόν και τα κέρδη που πήραν τόσο οι πωλητές τους, όσο και οι οίκοι από τις προμήθειες.
IMPRESSIONIST & MODERN ART
Στην τελευταία δημοπρασία Ιμπρεσιονιστών & Μοντέρνας Τέχνης που πραγματοποίησε ο οίκος Christie’s στο Λονδίνο, ο τζίρος άγγιξε τα71.461.000 στερλίνες (100.116.861 ευρώ) καταγράφοντας ποσοστό πώλησης σε όγκο 84% και σε αξία 92%.
Κορυφαίος πίνακας αναδείχθηκε του Claude Monet με τίτλο «Iris mauves» ο οποίος αγοράστηκε έναντι 10,8 εκατ. στερλινών, ενώ ακολούθησε το έργο «Tête» του Pablo Picasso του οποίου η τελική τιμή χάρισε στον ιδιοκτήτη του 4.450.500 στερλίνες.
Στη δημοπρασία συμμετείχαν πλειοδότες από 32 διαφορετικά κράτη ενώ ιδιαίτερη αναφορά έγιναν στα στατιστικά για 24 πίνακες που ξεπέρασαν το 1 εκατ. στερλίνες.
«Η κατηγορία έδειξε ότι υπάρχει σημαντική ζήτηση για επιθυμητά έργα 19ου και 20ού αιώνα», σχολίασε σχετικά ο Jay Vincze, International Director και Επικεφαλής του Τμήματος Ιμπρεσιονιστών και Μοντέρνας Τέχνης του οίκου Christie’s.
ΔΙΠΛΑΣΙΑΣΜΟΣ ΓΙΑ KLIMT!
Δυναμικό come back στην αγορά σημείωσε η υπογραφή του Klimt, με ένα από τα πι ελκυστικά έργα που έχουν εμφανιστεί τελευταία στον κλάδο. Ο πίνακας απεικονίζει την Gertrud Loew, αργότερα γνωστή με το όνομα GerthaFelsöványi, τυλιγμένη σε ένα λευκό αραχνούφαντο ύφασμα, αναγνωρίσιμο στοιχείο στους πίνακες του Klimt. Είναι χρονολογίας 1902 είχε αρχική εκτίμηση 12 εκατ. στερλίνες. Στις 24 Ιουνίου, πουλήθηκε από το saleroom του Λονδίνου, αγγίζοντας 24 εκατ. στερλίνες! Τον πίνακα ρευστοποίησε η οικογένεια Felsövány έπειτα από διακανονισμό με το Ιδρυμα Klimt στη Βιέννη.
ΠΟΥΛΗΣΑΝ ΕΓΚΑΙΡΩΣ ΣΤΗ ΣΙΓΚΑΠΟΥΡΗ
Η κατηγορία της Σύγχρονης Τέχνης θεωρείται μία από τις κορυφαίες επιλογές των επενδυτών καθώς όχι μόνο ποντάρουν τα χρήματά τους σε ήδη καταξιωμένες υπογραφές, αλλά παίρνουν μέρος και σε ένα συναρπαστικό παιχνίδι: το να καταφέρουν να ανακαλύψουν πρώτοι τα καλύτερα ανερχόμενα έργα και τους πιο ταλαντούχους αναδυόμενους εικαστικούς ή γλύπτες, με περιθώριο ανόδου που… θα απολαύσουν μακροπρόθεσμα!
Στην τελευταία δημοπρασία Contemporary Art/ Boundless, συλλέκτες από τη Σιγκαπούρη ρευστοποίησαν έργο του Keith Haring, προλαμβάνοντας τα σενάρια για χαμήγλωμα στα επίπεδα των τιμών έπειτα από τις επιπτώσεις της «Μαύρης Δευτέρας» (24 Αυγούστου 2015) στα Ασιατικά Χρηματιστήρια. Εχει τίτλο «Dog» και διαστάσεις 130x97x3,9εκ. Η αρχική του εκτίμηση ήταν 550.000 και τελικά η τελική του τιμή σκαρφάλωσε στα 3. 200.000 δολάρια Χονγκ Κονγκ, χαρίζοντας ένα καλό κέρδος στους πωλητές.
ΤΑ ΟΠΙΣΘΙΑ ΤΟΥ ΙΟΛΑ
Στην δημοπρασία Contemporary Curated που διοργάνωσε το παράρτημα του οίκου Sotheby’s στη Νέα Υόρκη, τα βλέμματα αλλά και το εμπορικό ενδιαφέρον τράβηξε o πίνακας «DEFENCE DE FUMER» ,με θέμα την απαγόρευση του καπνίσματος που υπογράφει ο William Nelson. Εϊναι λάδι σε καμβά, με διαστάσεις 45,7x61εκ., και η προέλευσή του είναι η γκαλερί του Αλέξανδρου Ιόλα.
Η αρχική εκτίμηση του έργου ήταν 10.000 δολάρια, αλλά η ζήτηση έκανε την αξία του να ανέβει στα 56.250 δολάρια.
Στο ίδιο sale, μεγάλα κέρδη είχε και πωλητής του έργου «Tapis Νο.2» του Jean Dubuffet. Είχε αρχική εκτίμηση 40.000 και τελικά αγοράστηκε έναντι 187.500 δολαρίων, εκτοξεύοντας την τιμή στα ύψη!