Συνεχή επίθεση και κριτική περί φούσκας, δεχόταν η Ασιατική και κατά βάση η Κινεζική Αγορά Τέχνης και πολυτελών εναλλακτικών επενδύσεων. Ακόμα και το 2008, που ήταν το Ολυμπιακό έτος στο Πεκίνο, τα διεθνή ΜΜΕ, κατακερμάτιζαν κάθε ρεκόρ και υπεραξία που κατέγραφε το Κινεζικό χρηματιστήριο τέχνης, αφήνοντας υπονοούμενα για πλασματικές τιμές και κατασκευασμένη ζήτηση που δημιούργησε η ραγδαία οικονομική ανάπτυξη της Κίνας. Παρόλα αυτά, οι μεγάλοι οίκοι δημοπρασιών μπήκαν αποφασισμένοι στο παιχνίδι της ασιατικής αγοράς ανοίγοντας γραφεία στο ασιατικό έδαφος. Άλλωστε το μεγαλύτερο μέρος των αγοραστών  έργων τέχνης, διαμαντιών και άλλων συλλεκτικών ειδών είναι Ασιάτες, οι οποίοι τα τελευταία χρόνια ανταγωνίζονταν τους Ρώσους και τους Άραβες επενδυτές. 

Από την άλλη, όσο κι αν αυτού του τύπου οι επενδύσεις απαρτίζονται από οικονομικά εύρωστους ανθρώπους που και σε περιόδους κρίσης μπορούν και συνεχίζουν να αγοράζουν, δεν παύει να πλανάται το μεγάλο ερώτημα: σε ποιο βαθμό θα «κουνηθεί» η αγορά τέχνης; Αναλυτές αγορών, θεωρούν πως ο τρόπος με τον οποίο συμπεριφέρονται οι αγορές και μεγάλοι επενδυτές που τις διατηρούν είναι ασύλληπτα απρόοπτος. 

«Είναι όλα θέμα timing. Που… τις περισσότερες φορές μόνο τυχαίο δεν είναι», αναφέρει ο κ. Χρήστος Αλωνιστιώτης, Αναλυτής Αγορών, κάνοντας παραπομπή στην είσοδο της οικογένειας Buffett στην Κινεζική αγορά τέχνης το 2006, δηλαδή, λίγο πριν από το κραχ των αγορών του ’07 –‘08. «Οι μεγάλοι επενδυτές αποφασίζουν να πάνε εκεί ακριβώς που δεν υπάρχει κανένας γιατί γνωρίζουν ότι εκεί είναι κρυμμένη αξία και στη συνέχεια θα μπορέσουν μέσα από το «φούσκωμα» να κερδίσουν εκατοντάδες φορές την επένδυση που έκαναν», αναλύει.

Ο κ. Αλωνιστιώτης, εξηγεί ένα ακόμη πιο φωτεινό παράδειγμα: «Το BRIC (BRICS πλέον) ανακαλύφθηκε από τη Goldman Sachs στις αρχές του 1990 και όταν στα μέσα του 2000 όλοι μιλούσαν για αυτό, η GS είχε ήδη φύγει μια πενταετία πριν! Και είχε ανακαλύψει άλλες χώρες και άλλα ακρωνύμια που θα τα δούμε τα επόμενα 10 χρόνια. Κάπως έτσι, παράγονται αποδόσεις. Τους περασμένους μήνες είδαμε εκρηκτικές καταστάσεις στην Κίνα. Ρεκόρ δισεκατομμυριούχων, ρεκόρ κινεζικών αγορών εκτός Κίνας, ρεκόρ σε δημοπρασίες έργων Τέχνης, ρεκόρ στην ίδια την Τέχνη παγκοσμίως και φυσικά τα απαραίτητο κερασάκι στην τούρτα: αχαλίνωτη χρηματιστηριακή άνοδος που απογειώνει τις αποτιμήσεις! Για μια ακόμα φορά το κόλπο λειτούργησε αφού για μήνες 500.000 νέοι κωδικοί άνοιγαν εβδομαδιαίως…!», περιγράφει και συνεχίζει:

«Οι δημοπρασίες, τα έσοδα από αυτές, οι αποτιμήσεις, όλα φαίνεται ότι έχουν «πιάσει» ταβάνι. Το κραχ στο κινεζικό χρηματιστήριο, η φυγή των κεφαλαίων και η υποτίμηση του Γουάν, έχει ήδη συμπαρασύρει την παγκόσμια χρηματιστηριακή αγορά. Η Τέχνη αναμένεται ότι θα ακολουθήσει όπως παραδοσιακά συμβαίνει κάθε φορά».  

Παρακάτω αναγράφονται οι πιο σημαντικές στιγμές που εκτόξευσαν το αστιατικό χρηματιστήριο τέχνης και πολυτελών ειδών

 
2006 
ΌΤΑΝ Ο ΜΠΑΦΕΤ ΜΠΗΚΕ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ

 
-     Η οικογένεια Buffet αποφασίζει να επενδύσει στην Κινεζική αγορά έργων τέχνης. Ο μικρότερος γιος από τα τρία παιδιά του κροίσου Warren Buffet και γκουρού των αγορών, όπως τον αποκαλούν, πραγματοποιεί ένα περίπλοκο ταξίδι στην Κίνα και ιδρύει τον «NoVo Foundation». Έναν κοινωφελή οργανισμό, μέσα από τον οποίο, ο γνωστός συλλέκτης, σχεδιάζει να πραγματοποιήσει ένα διάλογο και μια συναλλαγή έργων τέχνης ανάμεσα Κίνα και ΗΠΑ. Ο πρώτος καλλιτέχνης του οποίου τα έργα είναι στα σχέδια να εκτεθούν είναι ο Gao Zhanxiang. Τα ξένα μίντια τότε έλεγαν πως ίσως να ήταν η αρχή μιας πολύ μεγάλης φούσκας. 

 
2007
ΡΕΚΟΡ ΠΩΛΗΣΗΣ

-    Εντυπωσιακή υπεραξία σημειώνει το έργο του Zhang Xiaongang με τίτλο «Bloodline Series: Comrade» (λάδι σε καμβά, 130x100εκ.). Ενώ η αρχική του εκτίμηση κυμαινόταν  μεταξύ 400.000 και 800.000 δολαρίων, η τελική του τιμή άγγιξε τα 2.505.000 δολάρια! 

-     Ο πίνακας ζωγραφικής του Yue Minjun  με τίτλο «The Pope» αγγίζει τιμή πώλησης 3.188.278 ευρώ και καταγράφεται ως η πιο υψηλή τιμή όχι μόνο για τον συγκεκριμένο καλλιτέχνη αλλά και για οποιοδήποτε έργο Κινεζικής Σύγχρονης Τέχνης που έχει βγει ποτέ σε δημοπρασία.

2008

ΣΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΟΙ ΚΑΡΧΑΡΙΕΣ

-    Οι διεθνείς οίκοι δημοπρασιών Christie’s, Sotheby’s, Bonhams επεκτείνονται στην Ασιατική αγορά ιδρύοντας καινούρια γραφεία στην πολλά υποσχόμενη αγορά. 

-    Μεγάλη άνοδος σημειώνεται και στην Αγορά Διαμαντιών & Κοσμημάτων με αποκορύφωμα τη δημοπρασία «Magnificent Jewellery & Jadeite Jewellery» που αγγίζει σε τζίρο τα 47,43 εκατ. δολάρια, το μεγαλύτερο ποσό σε ολόκληρη την Ασία! Η κατηγορία κατέγραφε αύξηση 14% σε σχέση με την άνοιξη του 2007 και 21% σε σχέση με το φθινόπωρο του 2006.

-Το ιστορικό περιδέραιο Baroda από φυσικά μαργαριτάρια βγαίνει σε δημοπρασία από τον οίκο Christie’s Νέας Υόρκης και γίνεται το πιο ακριβό κόσμημα που έχει πουληθεί στην Αμερική. Ο αγοραστής του ήταν Ασιάτης ιδιώτης ο οποίος για να το αποκτήσει ξόδεψε 7.096.000 δολάρια.

2009

«ΑΣΙΑΤΙΚΟ ΚΥΜΑ»

-    Ο ετήσιος τζίρος των πωλήσεων έργων τέχνης στην Ασιατική αγορά αυξήθηκε κατά 158% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά καταγράφοντας θεαματικό άλμα ανόδου!

-    Οι αναλυτές της Artprice καταγράφουν στα στατιστικά τους την εντυπωσιακή άνοδο κατά 500% στην τετραετία όσον αφορά τις πωλήσεις έργων Σύγχρονης Κινεζικής Τέχνης. Το «ασιατικό κύμα» συμπαρασύρει ανοδικά και τις συναλλαγές έργων από Κορεάτες, Ταϊλανδούς, Ινδούς, Ινδονήσιους και Ιάπωνες εικαστικούς. 


2010

ΤΑ ΝΟΥΜΕΡΑ ΤΡΕΛΑΘΗΚΑΝ

-    Η Κινεζική αγορά έργων τέχνης συνεχίζει να καλπάζει καταγράφοντας μόνο για το πρώτο εξάμηνο του ’10, 322 εκατ. ευρώ. Οσο για την αγορά των δημοπρασιών, σημειώνεται άνοδος 32% ετησίως και αύξηση ετησίου τζίρου 187%!.  Η Κίνα καταλαμβάνει την πρώτη θέση στα auctions με τις ΗΠΑ να έρχονται δεύτερες καταλαμβάνοντας το 25%,  και το και το Ηνωμένο Βασίλειο, τρίτο με 20%.

-    Το Χονγκ Κονγκ και η Σαγκάη καταλαμβάνουν για πρώτη φορά την 4η θέση έπειτα από τη Νέα Υόρκη, το Λονδίνο και το Παρίσι. ως καλύτερα εμπορικά κέντρα για διεθνείς πωλήσεις έργων τέχνης, 

2011
 
ΤΡΟΧΙΑ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ

Περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά, η Κινεζική αγορά βρίσκεται σε τροχιά επιτυχίας. Καταφέρνει να κατακτήσει το 39% στο παγκόσμιο art market, καταγράφοντας αύξηση κατά έξι ποσοστιαίες μονάδες από την προηγούμενη σεζόν. 
 
2012

ΚΑΛΠΑΖΕΙ Ο ΤΖΙΡΟΣ

Ο οίκος Sotheby’s πραγματοποιεί δημοπρασία Κινέζικων Κεραμικών και Έργων Τέχνης κάνοντας τζίρο 26.985.314 δολάρια.  Το sale ξεπέρασε την αρχική εκτίμηση των 21.600.000 δολαρίων, επιτυγχάνοντας το δεύτερο υψηλότερο ποσό για τα κινεζικά έργα Τέχνης.
 
2013

ΕΣΠΑΣΑΝ ΤΑ ΤΑΜΕΙΑ

-    Νέα υψηλά επίπεδα καταγράφουν τα ταμεία του οίκου Sotheby’s, με τις πωλήσεις έργων Σύγχρονης Κινεζικής Τέχνης να καταγράφουν στο saleroom του Πεκίνου τζίρο 37.572.000 δολάρια!
-    Το έργο του Zao Wou-Ki με τίτλο «Abstraction», (130x162εκ., χρονολογίας 1958) που προερχόταν από τη συλλογή της  Myriam Prevot είχε αρχική τιμή εκτίμησης 5.747.000 δολάρια ενώ η τελική του τιμή σκαρφάλωσε στα 14.725.547 δολάρια.

-    Το έργο του Yang Feiyun «Little Actress» (λάδι σε καμβά, 116x95,5) στο οποίο απεικονίζεται μια νεαρή Κινέζα με μαύρο φουρό, ανήκε σε Κινέζο ιδιώτη και στο παρελθόν είχε εκτεθεί στο Εθνικό Μουσείο της Κίνας καθώς κσαι σε έκθεση στην Ιαπωνία. Κατάφερε να πάρει μία καλή θέση στοπ διεθνές χρηματιστήριο τέχνης κάνοντας τιμή πώλησης 2.411.448 δολάρια!

-Η Κινεζική αγορά απογειώνεται με την είδηση της πώλησης ενός πορτρέτου του Πρίγκιπα Κάρολου ζωγραφισμένο από Κινέζο καλλιτέχνη, κάτι που δεν έχει ξανασυμβεί στο παρελθόν. Το πορτρέτο υπογράφει ο Yan Pei-Ming μία από τις πιο δυνατές υπογραφές. 


2014 
 
Η ΠΡΩΤΗ ΠΤΩΣΗ

 Οι πωλήσεις Ασιατικής Τέχνης συγκεντρώνουν το ποσό των 5,83 δισεκατομμυρίων δολαρίων καταγράφοντας την πρώτη αισθητή πτώση κατά 5,27% σε σχέση με το 2013.