Είναι γνωστό ότι η ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας περνά μέσα από την ενθάρρυνση νέων επενδύσεων. Είναι εξίσου γνωστό όμως ότι την κρίσιμη αυτή περίοδο, τα βασικά εργαλεία της Πολιτείας για τη στήριξη της επενδυτικής δραστηριότητας έχουν ατονήσει.

Οι ελληνικές επιχειρήσεις αναμένουν εδώ και 1,5 χρόνο την προκήρυξη του νέου Αναπτυξιακού Νόμου. Επίσης, εδώ και 2,5 χρόνια περίπου αναμένεται η δημοσίευση προγραμμάτων μέσω ΕΣΠΑ, ώστε να ενισχυθούν μικρότερου μεγέθους επενδυτικά σχέδια επιχειρήσεων. Παράλληλα με την ανυπαρξία νομοθετικού πλαισίου για την υποβολή νέων αιτήσεων στο πλαίσιο του Αναπτυξιακού Νόμου παρατηρούνται σημαντικά προβλήματα και καθυστερήσεις σε όλα σχεδόν τα στάδια υπαγωγής και έγκρισης των επενδυτικών σχεδίων.

Εδώ και πολύ καιρό καθυστερεί ο καθορισμός οργάνων ελέγχου για την πραγματοποίηση των προβλεπόμενων επιτόπιων επιθεωρήσεων, ενώ πολύμηνη καθυστέρηση υπάρχει και στην καταβολή των εγκεκριμένων ποσών επιχορήγησης, είτε με τη μορφή προκαταβολής είτε λόγω υλοποίησης του 50% ή του 100% του επενδυτικού σχεδίου. Κάτι τέτοιο οδηγεί στην επιβάρυνση των επιχειρήσεων με εξαιρετικά αυξημένα χρηματοοικονομικά έξοδα λόγω πιθανής εκχώρησης της επιχορήγησης ή της λήψης εγγυητικής επιστολής από κάποιο τραπεζικό ίδρυμα. Οι επενδυτές αδυνατούν να υποβάλουν ηλεκτρονικά τα αιτήματα ολοκλήρωσης των έργων τους, καθώς δεν έχουν ακόμη ενεργοποιηθεί επιμέρους πεδία του Πληροφοριακού Συστήματος Κρατικών Ενισχύσεων (ΠΣΚΕ) το οποίο θα έπρεπε να λειτουργεί πλήρως από τον Φεβρουάριο του 2011. Τέλος, η Γνωμοδοτική Επιτροπή έχει να συνεδριάσει από τον Δεκέμβριο του 2014.

Ενδεικτικό της κατάστασης είναι το γεγονός ότι πάνω από το 75% των ενταγμένων επενδυτικών σχεδίων στους Νόμους 3299/04 και 3908/2011 δεν υλοποιούνται. Η ακινησία και οι καθυστερήσεις – σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση και την αδυναμία εξεύρεσης δανειακών κεφαλαίων από το τραπεζικό σύστημα – έχουν καταστήσει την υλοποίηση των επενδύσεων πρακτικά αδύνατη.   

Είναι ανάγκη να υπάρξουν μέτρα για την επίλυση των σημερινών προβλημάτων, με πρώτο την άμεση ενεργοποίηση του Επενδυτικού Νόμου. Χρειάζεται ένα νέο πλαίσιο, το οποίο θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες της αγοράς, όπως αυτές έχουν διαμορφωθεί από τις συνθήκες στην οικονομία.

Είναι σημαντικό να διατηρηθούν και να εμπλουτιστούν περαιτέρω οι μορφές ενίσχυσης των επενδυτικών φορέων, συμπεριλαμβάνοντας, πέραν της επιχορήγησης και την επιδότηση των τόκων για τα μεσομακροπρόθεσμα δάνεια που λαμβάνονται για την υλοποίηση της ενισχυόμενης δαπάνης. Χρειάζεται επίσης να βελτιωθεί η ελκυστικότητα της ενίσχυσης με τη μορφή της φορολογικής απαλλαγής και να εφαρμοστεί η επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης σε όλες τις κατηγορίες επενδυτικών σχεδίων και για το σύνολο των αποκτούμενων στοιχείων ενεργητικού. Εξίσου απαραίτητη θεωρείται η αύξηση των ανώτερων ποσοστών ενίσχυσης, στο πλαίσιο αναθεώρησης του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων, λαμβάνοντας υπόψη τα πρόσφατα στοιχεία του ΑΕΠ, καθώς και η πρόβλεψη για ενίσχυση επενδυτικών σχεδίων τα οποία έχουν ξεκινήσει την υλοποίησή τους από 1-7-2014, ώστε να καλυφθεί η ανυπαρξία θεσμικού πλαισίου ενίσχυσης τους τελευταίους 20 μήνες.

Σε σχέση με τις ενισχυόμενες δαπάνες προτείνεται η αγορά παγίων μη χρησιμοποιούμενων, αποπερατωθέντων ή ημιτελών παγίων στοιχείων ενεργητικού, ενώ θα πρέπει να διατηρηθεί η πρόβλεψη των δύο προηγούμενων αναπτυξιακών νόμων για δυνατότητα προκαταβολικής λήψης της εγκεκριμένης επιχορήγησης στο 100% της επιχορήγησης.

Κρίσιμο στοιχείο για την πορεία της ελληνικής οικονομίας αποτελεί και η διασφάλιση του απαραίτητου χρόνου, ώστε να υλοποιηθούν τα επενδυτικά σχέδια τα οποία έχουν ενταχθεί σε προηγούμενους Αναπτυξιακούς Νόμους. Η λήψη εγκριτικής απόφασης και η δέσμευση του ποσού ενίσχυσης από την πλευρά της αρμόδιας υπηρεσίας δεν βοηθά προς αυτή την κατεύθυνση. Χρειάζεται αντίθετα μέριμνα με στόχο την ταχύτερη δυνατή υλοποίηση των επενδυτικών σχεδίων και την ενίσχυση αυτών με τα εγκεκριμένα ποσά επιχορήγησης, ώστε να υπάρξει ο ανάλογος θετικός αντίκτυπος στην απασχόληση και στην ανταγωνιστικότητα των ελληνικών επιχειρήσεων. Βασική προϋπόθεση για να μπορέσει να επιτευχθεί ο ανωτέρω στόχος είναι η τροποποίηση του χρόνου υλοποίησης των εγκεκριμένων επενδυτικών σχεδίων τόσο του Ν.3908/2011 όσο και του Ν.3299/04 τουλάχιστον ως την 31-12-2017».

Εάν θέλουμε να δούμε νέες επενδύσεις στο επόμενο διάστημα, είναι ώρα να σταματήσουν τα λόγια και να προχωρήσουμε στην πράξη. Οι ανάγκες και τα προβλήματα είναι γνωστά. Αναμένουμε τα κατάλληλα μέτρα.