Oι τιμές εκτίμησης για πίνακες των Μαλέα και Παύλου και οι κρυμμένες ευκαιρίες με Γαΐτη-Πιερράκο
<p>Το πρώτο crash τεστ της ελληνικής αγοράς</p>
Ετοιμοι να στείλουν στους πελάτες τους το νέο κατάλογο με τα προτεινόμενα έργα είναι οι μέτοχοι του οίκου FauveParis, με έδρα το Παρίσι, καθώς έχει οριστεί για τις 10 Μαρτίου η νέα δημοπρασία «Cartes Blanches», μέσω της οποίας θα αναμετρηθούν και έργα Ελλήνων εικαστικών.
Το μεγάλο φαβορί θεωρείται το έργο του Παύλου (Διονυσόπουλου) με τίτλο «Το Κύμα» («La Vague», κατασκευή με χαρτί, μέσα σε πλέξιγλας, 135x118 εκ.), προερχόμενο από ιδιωτική συλλογή στην Αθήνα.
Οι πωλητές συμφώνησαν με τους ειδικούς του οίκου να εκτιμηθεί μεταξύ 25.000 και 35.0000 ευρώ, καθώς πρόκειται για μια περίπτωση κατά την οποία πρώτο ρόλο παίζει η υπογραφή του νούμερο ένα σε πωλήσεις Ελληνα εικαστικού και η τεχνοτροπία.
Σε μια τακτική του οίκου να ανεβάσει την αγορά των Ελλήνων ζωγράφων που έζησαν και εργάστηκαν στο Παρίσι, οι συντελεστές της δημοπρασίας αποφάσισαν να δημοσιεύουν στον κατάλογο, πλάι στο έργο του Παύλου, και μια φωτογραφία του καλλιτέχνη από την εποχή που ήταν στο στούντιό του στην Rue Saint-Jacques στο Παρίσι, το 1966.
ΠΡΟΣΔΟΚΙΕΣ ΕΙΣ... ΤΡΙΠΛΟΥΝ
Δοκιμή για πώληση τριών έργων του Κωνσταντίνου Μαλέα κάνει ο FauveParis, ξυπνώντας την κινητικότητα μιας δυνατής υπογραφής στο ελληνικό χρηματιστήριο τέχνης.
Ειδικότερα, στη προσεχή δημοπρασία αναμένεται να υπάρξουν χτυπήματα για το έργο «Στον Λίβανο» («Au Liban»), που, σύμφωνα με τα στοιχεία του οίκου, ζωγραφίστηκε μεταξύ 1918 και 1920. Εχει διαστάσεις 18,2x27,2 εκ. και φέρει υπογραφή στο αριστερό μέρος χαμηλά «C. Maléas». Από την αδερφή του καλλιτέχνη Αθηνά Μαλέα-Μουμτζόγλου (1894-1953) πέρασε στην ιδιοκτησία του ανιψιού Maurice Antoine Moumtzoglou (1917-2013). Επισημαίνεται, δε, πως διατίθενται αρκετά έγγραφα, φωτογραφίες και στοιχεία που αποδεικνύουν την προέλευση από το στενό οικογενειακό περιβάλλον του Μαλέα για τους ενδιαφερόμενους αγοραστές. Η τιμή εκτίμησης που συμφωνήθηκε για το έργο κυμαίνεται από 3.000 έως 5.000 ευρώ.
Ιδιας προέλευσης είναι και το δεύτερο έργο του Μαλέα, που απεικονίζει ένα δάσος στον Λίβανο («Sous-bois à Beyrouth», λάδι σε καμβά, 19x28 εκ.) με υπογραφή στο κάτω δεξί τμήμα. Οι πωλητές αναμένουν χτυπήματα που θα αγγίξουν τα 2.000 και 3.000 ευρώ, ίσως και παραπάνω.
Το τρίτο έργο που πωλείται από τους κληρονόμους του Μαλέα έχει θέμα το ηλιοβασίλεμα («Coucher de soleil sur la mer», λάδι σε καμβά, 18x27 εκ.) και κυμαίνεται σε λίγο πιο χαμηλά επίπεδα, της τάξης των 1.500 και 2.000 ευρώ.
Στην κατηγορία των πιο κλασικών ζωγράφων, ο γαλλικός οίκος έχει συμπεριλάβει έναν πίνακα του Περικλή Τσιριγώτη, όπου απεικονίζεται μια Ανατολίτισσα γυναίκα («Portrait de femme orientale»). Εχει ζωγραφιστεί περίπου το 1890 με παστέλ πάνω σε χαρτί και οι διαστάσεις του είναι 37x48 εκ. Το έργο ανήκε σε συλλέκτη από το Οσλο, ενώ στη συνέχεια πέρασε στην κατοχή Γερμανού ιδιώτη ο οποίος δέχτηκε να πουλήσει το έργο με τιμή εκτίμησης 2.200 με 2.800 ευρώ.
ΖΗΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΑ ΚΟΚΚΙΝΑ ΤΟΥ ΓΑΪΤΗ
Στα φαβορί των ελληνικών έργων που θα συμπεριληφθούν στη δημοπρασία ανήκουν τρία έργα του Γιάννη Γαΐτη, μιας υπογραφής που τα τελευταία δύο χρόνια εμφανίζεται συχνότερα στα salerooms του Παρισιού.
Οι ειδικοί του FauveParis επέλεξαν για τους πελάτες τους το έργο «Bonshommes» (τεχνική gouache σε χαρτί, 50x60 εκ.), που προέρχεται από ιδιωτική συλλογή στο Παρίσι. Η εκτίμησή του κυμαίνεται μεταξύ 1.500 και 2.000 ευρώ, ενώ συνοδεύεται και με πιστοποιητικό γνησιότητας από την κόρη του ζωγράφου, Λωρέτα Γαΐτη.
Ενα άλλο έργο του είναι πάλι από τη σειρά «Bonshommes» (gouache σε χαρτί, 50x65 εκ.). Κυμαίνεται στα ίδια επίπεδα εκτίμησης (1.500-2.000 ευρώ) και συνοδεύεται και αυτό από πιστοποιητικό γνησιότητας της Λ. Γαΐτη.
Και το τρίτο έργο του Γαΐτη είναι από την ίδια σειρά («Bonshommes», τεχνική gouache σε χαρτί, 50x65 εκ.) και έχει την ίδια εκτίμηση, μεταξύ 1.500 και 2.000 ευρώ. Συνοδεύεται και αυτό από πιστοποιητικό γνησιότητας δοσμένο από τη Λωρέτα Γαΐτη.
ΚΑΛΟ TIMING ΓΙΑ ΠΙΕΡΡΑΚΟ
Ο FauveParis δείχνει την προτίμησή του στην αγορά του Αλκη Πιερράκου, επιμένοντας στο να προτείνει έργα του σε συλλέκτες και επενδυτές. Το γεγονός ότι πρόκειται για έναν από τους Ελληνες ζωγράφους που κατά τη δεκαετία του ’50 είχαν επιλέξει το Παρίσι για να εγκατασταθούν, να ζήσουν και να εργαστούν, μετρά για τους δημοπράτες, οι οποίοι θεωρούν ακόμα πιο σημαντικό το γεγονός ότι ο Πιερράκος, μαζί με τους Lanskov, Estève και Poliakoff, πειραματίστηκε στην αφαίρεση και έγινε γνωστός στη παριζιάνικη κοινωνία.
Στο προσεχές sale της 10ης Μαρτίου, το «Rochers no1» (λάδι σε καμβά, 65x50 εκ.), είναι χρονολογίας 1959, έχει προέλευση την Γκαλερί A.G. στο Παρίσι και φέρει υπογραφή στο κάτω αριστερό τμήμα. Η τιμή της εκτίμησής του κυμαίνεται από 2.000 έως 3.000 ευρώ και οι brokers το χαρακτηρίζουν επενδυτική επιλογή, καθώς η τιμή είναι ελκυστική. Το 2013, σε Greek Sale του οίκου Piasa, έργο του Πιερράκου είχε αγγίξει τα 5.100 ευρώ.
Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται κινητικότητα στην αγορά του καλλιτέχνη, με αρκετούς εμπόρους και αναλυτές να κάνουν λόγο για κατάλληλο timing. Πριν από ακριβώς έναν χρόνο είχε παρουσιαστεί στην Πινακοθήκη Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα η έκθεση «Ναυμαχία της Ναυπάκτου», με έργα του Αλκη Πιερράκου, σε μια συνεργασία του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, του Ιδρύματος Κωστόπουλου, του Μουσείου Μπενάκη και της Εταιρίας Για την Προώθηση του Εργου του Αλκη Πιερράκου (APOAP).
Επιπλέον, γίνεται ολοένα και πιο γνωστό πως η γαλλική αγορά είναι ιδιαίτερα ανοιχτή αυτό το διάστημα στα έργα του Πιερράκου. Τον Ιούνιο του ’15 ο πίνακας του Πιερράκου «Montagne» (λάδι σε καμβά, 116x73 εκ.), χρονολογίας 1966, είχε αρχική τιμή εκτίμησης 3.800 ευρώ και πουλήθηκε προς 5.250 ευρώ. Επρόκειτο, μάλιστα, για ένα από τα έργα που είχαν εκτεθεί στην αναδρομική έκθεση που είχε διοργανώσει το 2007 το Μουσείο Μπενάκη.
Τον Οκτώβριο του ’15, ένας άλλος πίνακας του Πιερράκου, το «Σύνθεση» («Composition», λάδι σε καμβά, 65x46 εκ.), με προέλευση από ιδιωτική συλλογή στο Παρίσι, πωλήθηκε προς 3.000 ευρώ σε δημοπρασία του FauveParis.