Ελληνικό comeback στο χρηματιστήριο τέχνης
<p>Το πρώτο στίγμα για το 2016 έδωσε η δημοπρασία του γαλλικού οίκου FauveParis - Επαλήθευση της «ΕΠΕΝΔΥΣΗΣ» για Παύλο - Γαΐτη</p>
Ιδιαίτερα ανακουφιστικά ήταν τα αποτελέσματα της τελευταίας δημοπρασίας που έκανε ο γαλλικός οίκος FauveParis με έδρα το Παρίσι, όπου δίπλα σε διεθνή ονόματα αναμετρήθηκαν και ορισμένες ελληνικές υπογραφές, επαναφέροντας στη λίστα των πιο ελκυστικών επενδυτικών κλάσεων την ελληνική Art Market.
Τα προγνωστικά για το φαβορί του Παύλου, όπως είχε δημοσιεύσει η «Ε», επαληθεύτηκαν, καθώς το έργο «La Vague» (Το Κύμα) άλλαξε χέρια, αγγίζοντας την τελική τιμή των 31.250 ευρώ. Πρόκειται για μια από τις κατασκευές του καλλιτέχνη με χαρτί, μέσα σε πλεξιγκλάς με διαστάσεις 135x118 εκ.), το οποίο προερχόταν από ιδιωτική συλλογή στην Αθήνα. Η αρχική του εκτίμηση ήταν 25.000 ευρώ.
«Ηταν η πιο δυνατή πώληση της δημοπρασίας. Το χτυπούσε Γάλλος συλλέκτης από μεγάλη αριστοκρατική οικογένεια, ο οποίος και το απέκτησε», σχολίασε σε επικοινωνία του με την «Ε» ο κ. Dimitri Joannidés, μέτοχος του FauveParis και υπεύθυνος για τις ελληνικές δημοπρασίες.
Σε γενικές γραμμές, τα πονταρίσματα για την ελληνική αγορά επανέφεραν το θετικό πρόσημο στο ταμπλό.
«Είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι, καθώς επιτύχαμε ποσοστό πώλησης by value 77%, το οποίο είναι ένα πολύ καλό νούμερο για την αγορά τέχνης σε ευρύτερο πλαίσιο», δήλωσε στην «Ε» ο κ. Dimitri Joannidés, με αφορμή τις πωλήσεις ελληνικών έργων που κατέγραψε η τελευταία δημοπρασία του FauveParis.
Σχετικά με το αν υπήρξαν πελάτες από την Ελλάδα ή από Ελληνες του εξωτερικού, ο κ. Joannidés απάντησε αρνητικά. «Δεν υπήρξε ούτε ένας Ελληνας αγοραστής!».
LONG TERM... ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ
Αυτό που απασχολεί σήμερα αγοραστές, brokers και πωλητές είναι τι είδους έργο του Παύλου θα αποτελέσει την πιο έξυπνη αγοραστική επιλογή, σε επίπεδο μακροπρόθεσμης επένδυσης. Η απάντηση του κ. Joannidés στο ερώτημά μας μας αιφνιδίασε:
«Κοιτάξτε, θα είμαι 100% ειλικρινής μαζί σας. Είμαι πολύ απογοητευμένος από τους Ελληνες συλλέκτες. Ολοι τους θέλουν να αποκτήσουν τα πρόσφατα έργα του Παύλου, αλλά δεν κατανοούν ότι η ιδανική επένδυση κρύβεται στα έργα της δεκαετίας ’60 και ’70». Οπως και σε άλλους τομείς, έτσι και στην αγορά τέχνης, οι Ελληνες επιζητούν «ό,τι λάμπει και κάνει θόρυβο». Ξεχνούν, όμως, μια λεπτομέρεια: πως είναι και οι μοναδικοί πελάτες σε αυτό!», επέκρινε, θέλοντας με άλλα λόγια να δείξει πως οι Ελληνες, σε περίοδο κρίσης, μένουν μόνοι με τα έργα τους, σε αντίθεση με εκείνους που ελίσσονται και σε πιο διεθνείς κατηγορίες, από άποψη τόσο αισθητικής όσο και αξίας.
«Καταφέρνω να πείσω κάποιους από τους Ελληνες πελάτες μου να κινηθούν αναλόγως, αλλά είναι πολύ δύσκολο. Στον αντίποδα, οι πελάτες μου από Ελβετία, Γαλλία και Βέλγιο ξέρω πως θα κάνουν πολύ καλύτερα “παζάρια”», πρόσθεσε, αφήνοντας υπονοούμενο πως η εμπιστοσύνη στην ελληνική αγορά δεν έχει επιστρέψει.
ΤΡΙΑ ΣΤΑ ΤΡΙΑ ΓΙΑ ΓΑΪΤΗ
Ικανοποιητικά ήταν και τα αποτελέσματα για την αγορά του Γαΐτη, καθώς και οι τρεις επιλογές που έκανε η ομάδα του οίκου έδωσαν ρευστότητα στους πωλητές, παρά τις ανησυχίες που ταλανίζουν την πορεία των τιμών στην ελληνική αγορά. Οπως είχε πληροφορήσει η «Ε», και τα τρία αυτά έργα του Γιάννη Γαΐτη είχαν προσελκύσει το αγοραστικό ενδιαφέρον των πελατών του FauveParis, οι οποίοι βλέπουν όλο και συχνότερη τη διακίνηση έργων του στα γαλλικά salerooms.
Tο έργο «Bonshommes» (τεχνική gouache σε χαρτί, 50x60 εκ.), που προέρχεται από ιδιωτική συλλογή στο Παρίσι, πουλήθηκε προς 2.500 ευρώ. Παρομοίως, ομότιτλο έργο που προσπάθησε να διεκδικήσει και Ελληνας art dealer άγγιξε 2.250 ευρώ, ενώ ένα τρίτο «Bonshommes», ίδιας τεχνικής και διαστάσεων, αγοράστηκε έναντι 2.625 ευρώ.
ΑΤΟΠΗΜΑ ΜΕ ΜΑΛΕΑ
Οσον αφορά στα τρία έργα του Μαλέα που εμφανίστηκαν προς πώληση, μόνο το ένα κατάφερε να βρει αγοραστή κατά τη διάρκεια της δημοπρασίας. Πρόκειται για τον πίνακα με τίτλο «Au Liban» (Στον Λίβανο), ζωγραφισμένο μεταξύ 1918 και 1920. Οι διαστάσεις του είναι 18,2x27,2 εκ. και προερχόταν από την αδερφή του καλλιτέχνη, Αθηνά Μαλέα-Μουμτζόγλου (1894-1953), και τον ανιψιό του Maurice Antoine Moumtzoglou (1917-2013). Αγοράστηκε στην υψηλή τιμή εκτίμησης, δηλαδή έναντι 5.250 ευρώ.
Ομως, ο ίδιας προέλευσης πίνακας του ζωγράφου, που απεικόνιζε ένα δάσος στον Λίβανο («Sous-bois à Beyrouth», λάδι σε καμβά, 19x28 εκ.) δεν κατάφερε να πουληθεί και επέστρεψε στους ιδιοκτήτες του με την εκτίμηση των 2.000-3.000 ευρώ.
Αντιθέτως, αν και το τρίτο έργο του Μαλέα, επίσης προερχόμενο από τους κληρονόμους του, με τίτλο «Coucher de soleil sur la mer» (λάδι σε καμβά, 18x27 εκ.), είχε μείνει απούλητο κατά τη διάρκεια της δημοπρασίας, είχε τελικά θετική εξέλιξη. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ε», αγοράστηκε την Τρίτη 15 Μαρτίου, σε after sale συναλλαγή στα γραφεία του FauveParis, στο ποσό της αρχικής του εκτίμησης, δηλαδή των 1.500 ευρώ. Ο αγοραστής που το απέκτησε είχε κάνει προσφορά μετά το πέρας της δημοπρασίας.
EΜΕΙΝΕ ΑΠΟΥΛΗΤΟΣ Ο ΤΣΙΡΙΓΩΤΗΣ
Στα αρνητικά του sale συγκαταλέγεται η μη πώληση του πίνακα του Περικλή Τσιριγώτη με θέμα μια Ανατολίτισσα γυναίκα. Το έργο, με τίτλο «Portrait de femme Orientale» (παστέλ σε χαρτί, 37x48 εκ.) και χρονολογία το 1890 ανήκε σε συλλέκτη από το Oσλο, ενώ στη συνέχεια πέρασε στην κατοχή Γερμανού ιδιώτη ο οποίος δέχτηκε να πουλήσει το έργο με τιμή εκτίμησης 2.200 με 2.800 ευρώ. Αν και είχε εισπράξει αρκετά θετικά σχόλια, φαίνεται πως την τελευταία στιγμή οι bidders δίστασαν να χτυπήσουν τη συγκεκριμένη υπογραφή και το έργο επέστρεψε στον ιδιοκτήτη του με τιμή εκτίμησης 2.200-2.800 ευρώ.