Στο μεγάλο τραπέζι της Ζήτησης, υπήρχαν κάποτε πολλές καρέκλες. Για να κάθονται  πολλοί έμποροι: άλλοι κρυφοί, άλλοι πιο φανεροί, κάποιοι από τον χώρο των δημοπρασιών, και κάποιοι από την αγορά των γκαλερί. Ετσι, και τα ονόματα που «έπεφταν» σε ‘κείνο το τραπέζι, ήταν πολλά... Κάποια άξιζαν και άλλα βρίσκονταν εκεί κατά τύχη. Με τα χρόνια, όμως τα ονόματα που είχαν ζήτηση λιγόστευαν, οι θέσεις άδειαζαν και το τραπέζι έπρεπε να συρρικνωθεί. Κάθε χρόνο και... μικρότερο.

Μέχρι που φτάσαμε στο σήμερα: ένα τραπεζάκι με πέντε-έξι καρέκλες και καμιά δεκαριά υπογραφές να ορίζουν αυτό που ονομάζουμε ζήτηση στο ελληνικό χρηματιστήριο τέχνης.

Οι πρώτες πληροφορίες...

Με απλά λόγια, όσο κι αν έχει γκρεμιστεί η ελληνική αγορά τέχνης, δεν παύει να δημιουργείται μια νέα, κάθε φορά, τάση ζήτησης η οποία προέρχεται από συλλέκτες και επενδυτές που ψάχνουν τώρα,  για μια πολύ καλή ευκαιρία. Και αυτή την τάση την γνωρίζουν πολύ καλά οι έμποροι.

Στις περισσότερες περιπτώσεις, οι ιδιώτες θέλουν να αποφύγουν την περίπτωση του να πουλήσουν ένα έργο τους μέσω κάποιου οίκου δημοπρασιών. Από τη μια, ανησυχούν ότι το περιουσιακό τους στοιχείο θα «καεί» σε περίπτωση που δεν καταφέρει να πιάσει την εκτιμώμενη τιμή και μείνει απούλητο, και από την άλλη,  κοιτάζουν να απαλλαχθούν από κάθε επιπρόσθετο επιβαρυντικό έξοδο, όπως είναι τα ποσοστά επί των προμηθειών που απαιτούνται σε δημοπράτηση.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ε», τα πρώτα ονόματα που θα πέσουν στο τραπέζι της ζήτησης για το πρώτο τρίμηνο του φθινοπώρου, είναι τρία: Κουνέλης, Παύλος και Τάκης.

Αξίζει να θυμηθούμε την πώληση ενός έργου του Κουνέλη, από φυσικό μαλλί, ατσάλι και γυαλί, χρονολογίας 2004 που είχε εκτιμηθεί από 5.000 έως 7.000 στερλίνες και είχε αγγίξει πριν από μια πενταετία 17.500 στερλίνες, μέσω δημοπρασίας του οίκου Christie’s στο Λονδίνο. Την ίδια εποχή είχε ρευστοποιηθεί και ένα έργο του Παύλου, χρονολογίας 1980 φτιαγμένο από χαρτί, ξύλο και ύφασμα πάνω σε μία ξύλινη καρέκλα. Είχε εκτιμηθεί από 5.000 έως 7.000 στερλίνες και τελικά η τιμή του έφτασε τις 28.000 στερλίνες.

Επιπλέον, στην φετινή δημοπρασία της VergosAuctions το έργο του Παύλου «Entre ciel et terre» (χαρτί αφίσας, plexiglas), ήταν το δεύτερο starlot όλου του sale. Η αρχική του εκτίμηση κυμαινόταν από 25.000 έως 35.000 ευρώ, και η τελική του αξία έφτασε τα 59.000 ευρώ, καταγράφοντας υπερδιπλασιασμό! Παρομοίως, το έργο «Signal Lumineux» (χάλυβας, σίδηρος, γυαλί και σύστημα ηλεκτρικού φωτισμού) του Τάκη, είχε εκτιμηθεί μεταξύ 45.000 και 65.000 ευρώ, και τελικά αγοράστηκε έναντι 53.100 ευρώ, ενώ χαμηλότερα είχει κινηθεί το «Fleur» (μπρούντζος) με τιμή πώλησης 47.200 ευρώ. Αξίζει να αναφερθεί και η πώληση του γλυπτού «Triple Signal» από τη Συλλογή Olivier Le corneur στο Παρίσι, που είχε πουληθεί μέσω Piasa ξεπερνώντας και τις αρχικές εκτιμήσεις. Είχε πουληθεί για 51.000 ευρώ, καταγράφοντας νέο παγκόσμιο ρεκόρ για έργο του ‘50. 

Αλλες υπογραφές που συζητούνται για αγοραπωλησίες το επόμενο διάστημα είναι οι εξής: Χατζής, Χρύσα, Στάμος, Κανιάρης, Φασιανός, Μυταράς, Κόντογλου, Τέτσης, Κοκκινίδης, Μαντζαβίνος, Πρέκας, Μακρουλάκης, Παπανελόπουλος, Δρούγκας, Ξενάκης, Λάλας, Πράσινος, Γεωργιάδης, Αδριανός, Φωτιάδου, Βαλυράκη, Κατσουλίδη.

ΡΕΥΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΜΕΓΑΛΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ

Τα νέα δεδομένα στην ελληνική αγορά τέχνης, έχουν προκαλέσει μπαράζ ρευστοποιήσεων ακόμα και εκείνων των ιδιωτών που διατηρούσαν για χρόνια πολύ σημαντικές συλλογές αντικειμένων και έργων τέχνης.

Επιχειρηματίες από τον κατασκευαστικό κλάδο, την φαρμακοβιομηχανία και την άκρως πονεμένη χρηματαγορά, προσπαθούν μέσω ιδιωτικών εμπόρων και διαμεσολαβητών να πουλήσουν κάποια από τα καλά τους κομμάτια, φοβούμενοι οτι το φθινόπωρο επιφυλάσσει νέα πτώση στις τιμές.

Ηδη, σπουδαία έργα από συλλογή Ελληνα επιχειρηματία, του οποίου η επιχείρηση είναι εισηγμένη στο Χ.Α., έχουν πουληθεί σε έναν Ελληνα έμπορο, ο οποίος με τη σειρά του είναι σε διαπραγματεύσεις για εκ νέου πώληση στην αγορά του Παρισιού.

Την ίδια ώρα, μεγάλος επιχειρηματίας από τον κατασκευαστικό κλάδο έχει πουλήσει έργα ξένων καλλιτεχνών σε εμπόρους στη Βιέννη, στο Λονδίνο και παράλληλα δέχεται επισκέψεις από δύο ιδιοκτήτες ελληνικών οίκων δημοπρασιών για τυχόν ένταξη μέρους της συλλογής του σε κάποια από τα επερχόμενα sales της νέας σεζόν.

Στον εφοπλιστικό χώρο, έντονες διαπραγματεύσεις γίνονται για ένα από τα μεγαλύτερα έργα του Αλέκου Φασιανού, το οποίο σε σημερινή αξία ξεπερνά τις 200.000 ευρώ. Αποδέκτες είναι πάλι έμποροι του εξωτερικού. Από την ίδια πλευρά, γίνονται προσπάθειες για να πουληθεί ένα πολύ σημαντικό γλυπτό με θέμα τον Βάκχο και την γιορτή του κρασιού του οποίου η αξία ανέρχεται στα 2.000.000 ευρώ.