Αποστολή στο Λονδίνο: Λητώ Μησιακούλη

Αν και εισήλθε μέσα στην αίθουσα αρκετή ώρα από την έναρξη της δημοπρασίας,  ο πλειοδότης με τα μεταξωτά κασκόλ, τα βαριά κοκάλινα γυαλιά και το μπλέιζερ με τα χρυσά κουμπιά, είχε έρθει για να κάνει το κέφι του. Θα μπορούσε να ήταν κάλλιστα στο καζίνο, αλλά επέλεξε να ποντάρει στο saleroom του οίκου Bonhams, όπου ήδη διεξαγόταν η δημοπρασία Greek Sale. 

Κάποιοι είπαν μάλιστα, πως έφερε μια νότα ενθουσιασμού στα καταθλιπτικά χτυπήματα. Διότι αν και τέσταρε την υπομονή και τα νεύρα  της κ.Caroline Oliphant, (auctioneer που τέλεσε τη δημοπρασία), προέβη σε καλή αγορά.
Ο εκκεντρικός αυτός τύπος , μπήκε μέσα στην αίθουσα, και κάθισε στην μπροστινή σειρά, αρχίζοντας να χτυπά έργα όπως εκείνου του έκανε κέφι, αψηφώντας τους κανονισμούς και τις παρατηρήσεις των υπευθύνων. «Κυρία; Δέχεστε 4.000 στερλίνες;», ρώτησε την κ. Oliphant η οποία τον κοίταξε με μεγάλη απορία από την έδρα, καθώς βάσει κανονισμών το χτύπημα κινδυνεύει να μη θεωρηθεί έγκυρο, αλλά επιπλέον, το έργο για το οποίο έκανε την προσφορά του είχε αρχική εκτίμηση 6.000 στερλίνες.  

Αυτό συνέχισε και για άλλα έργα, όταν κάποια στιγμή η δημοπράτις του είπε χαμογελώντας: «Δεν είμαι σίγουρη ότι έχετε κατάλαβει τους όρους της δημοπρασίας, κύριε. Οι τιμές πρέπει να ανεβαίνουν και όχι να κατεβαίνουν!». Οι παρευρισκόμενοι τον χάρηκαν και γέλασαν με την ανέμελη στάση τουρίστα, σε ένα καθώς πρέπει οίκο. Αρχισαν να ψιθυρίζουν πως πρόκειται για Ελληνα συλλέκτη που ζει στην Ελβετία.  
Όταν ήρθε η ώρα της πώλησης του πίνακα του Δημήτρη Μυταρά, «Funeraire de Ristona», ο κεφάτος gumbler έκανε πάλι την έκπληξή του.  Το έργο είχε εκτίμηση 25.000 με 35.000 στερλίνες, όμως εκείνος βάλθηκε να τρελάνει πάλι την κ. Oliphant: «Κυρία μου; Θέλετε να δεχτείτε μια προσφορά των 16.000 στερλινών;». Η auctioneer δεν πολυενθουσιάστηκε, ενώ όλοι τον κοιτούσαν έκπληκτοι. «Πολύ καλά λοιπόν, πόσο το έχετε εκτιμήσει; 25.000 με 25.000 στερλίνες; Ε τότε σας δίνω 31.000. Είστε ευχαριστημένοι;». Και ο πίνακας του Μυταρά «σώθηκε» και πουλήθηκε για 31.000 στερλίνες τιμή σφυριού. 

Τζίρος από έναν!

Αντικείμενο συζήτησης έγινε ο μυστικός επενδυτής που έκανε μαζικά χτυπήματα αγοράζοντας  επτά έργα, για τα οποία ξόδεψε μαζί με τις προμήθειες του οίκου, 200.000 στερλίνες (300.000 ευρώ).
Ο παίκτης κινήθηκε ινκόγνιτο αγόρασε το έργο του Νικόλαου Γύζη «The artist’s daughter» (λάδι σε καμβά, 40,8x33,8εκ.) στη χαμηλή εκτίμηση, προς 50.000 στερλίνες, το έργο του Γιάννη Τσαρούχη «Arum Lillies, Irises and a rose in a terracotta vase» (75,3x55εκ.)  για 30.000 στερλίνες,  του Νίκου Εγγονόπουλου το «House in Piraeus» (38,5x43,5εκ.) για 18.000, του Γιάννη Τσαρούχη το «Artist’s House» (λάδι σε καμβά, 73x100εκ.) για 40.000 στερλίνες, του Γεώργιου Μπουζιάνη το «Sitzende frau» (58x40εκ.)  για 25.000 στερλίνες, το έργο του Χατζηκυριάκου-Γκίκα για 30.000 στερλίνες, και τέλος τη Φωτογραφία του Λουκά Σαμαρά έναντι 5.500 στερλίνες.  Η συμμετοχή του, χάρισε ανακούφιση στους πωλητές των έργων καθώς αν δεν αγόραζε θα έμεναν όλα απούλητα καθώς δεν υπήρχαν άλλα χτυπήματα. 
Τα καλύτερα χτυπήματα

Παρά την αρνητική πορεία που παρουσίασε στο σύνολό της  η αγορά, σημειώθηκαν ορισμένες πολύ καλές συναλλαγές. Υπήρξαν εκπλήξεις και μάλιστα δυνατές, καθώς κάποια έργα όχι μόνο έπιασαν τις αναμενόμενες τιμές εκτίμησης, αλλά τις ξεπέρασαν υπερδιπλασιάζοντας τα αρχικά estimates. 

Παράδειγμα αποτελεί το έργο του Συμεών Σαββίδη «Lady in Black» (λάδι σε καμβά, 45,5x36,5εκ.) το οποίο από τις 8.000 έφτασε τις 21.000 στερλίνες στο σφυρί.  Πολύ μεγάλο αγοραστικό ενδιαφέρον κατέγραψε το έργο του Θεόδωρου Ράλλη «Japonaire», τοπ οποίο ξεκίνησε στις 6.000 και έπειτα από μάχη τριών ιδιωτών που χτυπούσαν από το τηλέφωνο πουλήθηκε για 14.000 στερλίνες, hammer price. 
Παρομοίως, το έργο «Suddenly in the dark» (λάδι σε καμβά, 110x150εκ.) του Αλέξανδρου Αλεξανδράκη είχε αρχική τιμή 18.000 στερλίνες. Στην αρχή χτυπούσαν ιδιώτες από το τηλέφωνο. Στις 35.000 μπήκε συλλέκτης που βρισκόταν στην αίθουσα, ο οποίος ανέβασε την τιμή μέχρι τις 48.000. Ετσι, στις 50.000 υποχώρησε και το έργο απέκτησε ο ιδιώτης από το τηλέφωνο που απ’ ότι φάνηκε ήταν αποφασισμένος να φτάσει μέχρι τέλους. 

Κάτω από τις τιμές εκτίμησης
Μουδιασμένοι είναι οι συλλέκτες και οι επενδυτές καθώς πολλά από τα έργα που κατάφεραν να πουληθούν δεν έπιασαν ούτε τις προσδοκώμενες τιμές εκτίμησης. Αρνητικό πρόσημο πήρε η αγορά του Γκίκα, με το έργο «Bough and moon» (40x58,5εκ.) από τις 40.000 με 60.000 στερλίνες που ήταν η αρχική του εκτίμηση,  να πέφτει στις 36.000 στερλίνες.  Κάτω από την αρχική εκτίμηση των 100.000 στερλινών, πουλήθηκε το «Moon over wall» του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα (89,5x100εκ.) το οποίο ήταν υποψήφιο starlot. Αντιθέτως, πήρε ένα χτύπημα για 95.000 στερλίνες. 
 

Limit-up για Χρύσα
Άρωμα ανόδου για την αγορά της Χρύσας (Chryssa Vardea) άφησαν οι τελευταίες συναλλαγές που σημείωσαν υψηλά επίπεδα.  Είναι άλλωστε μια υπογραφή που στέκεται ικανοποιητικά και στο διεθνές χρηματιστήριο τέχνης, με αρκετούς brokers να βγάζουν χρήματα από τις πωλήσεις έργων της. Στο sale της Τρίτης, το έργο «Classified» (132,5x94x19εκ.) είχε αρχική τιμή 20.000 στερλίνες. Το διεκδικούσαν ένας ιδιώτης από το τηλέφωνο και ο κ. Ρουπέν Καλφαγιάν, γνωστός έμπορος έργων τέχνης και ιδιοκτήτης των Kalfayan Galleries, ο οποίος και το απέκτησε, για λογαριασμό πελάτη του στις 26.000 στερλίνες (hammer price).  Ανάλογο χτύπημα έκανε και για ένα άλλο έργο της Χρύσας, το «Classified Ads» (75x55εκ.) το οποίο αγόρασε έναντι 8.000 στερλινών.  Σε άλλον αγοραστή από το τηλέφωνο κατέληξε το έργο της Χρύσας «Chinatown» (152x116εκ.) το οποίο εκτινάχθηκε από την αρχική του εκτίμηση. Είχε πρώτη τιμή 20.0000 και τελικά σκαρφάλωσε στις 50.000 στερλίνες!