Η αλήθεια για τα ταξί και το ΒΕΑΤ
Μύθοι, πραγματικότητα και προσωπική εμπειρία.
Δεν οδηγώ. Από επιλογή. Το έκανα μικρή στη Θεσσαλονίκη. Στην Αθήνα με τον εφιάλτη του παρκαρίσματος το εγκατέλειψα. Μπορεί να κάνω και 5-6 διαδρομές σε μία μέρα. Ξέρω λοιπόν τους ταξιτζήδες από την καλή και την ανάποδη.
Τα τελευταία δύο χρόνια χρησιμοποιώ τις περισσότερες φορές Beat. Βλέπω τον οδηγό. Τη βαθμολογία του. Τον βαθμολογώ κι εγώ στο τέλος της διαδρομής. Όλους στις δουλειές μας δεν μας αξιολογούν κάθε μέρα; Διαλέγω το μοντέλο του ταξί ανάλογα με τον προορισμό μου. Στην πόλη προτιμώ τα μικρότερα. Ξέρω επίσης ότι θα φοβηθούν να με κλέψουν.
Καλά κάνει το Beat και κάνει τις όποιες προσφορές. Μαθαίνω ότι ο ταξιτζής δεν χάνει. Το Beat του πληρώνει τη διαφορά. Χώρια που διπλασιάστηκε η κίνηση με μια προσφορά του καλοκαιριού. Είναι ειρωνία ειδικά μία κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ να μην θέλει τις προσφορές σε περίοδο κρίσης. Και θα πρέπει να ξέρει ότι στο «μιλητό» κάνουν προσφορές π.χ. για το αεροδρόμιο και πολλοί ελεύθεροι ταξιτζήδες.
Είναι τέλειο το Beat; Όχι. Δεν μπορεί μια σύγχρονη πλατφόρμα να έχει έως ανύπαρκτη τηλεφωνική εξυπηρέτηση ή να κάνει 7 ημέρες να απαντήσει για πρόβλημα στο σύστημα το οποίο εντόπισε ο πελάτης. Έτυχε να το κάνω εγώ. Το αναγνώρισε έστω και με καθυστέρηση και μου αφαίρεσε τρία ευρώ από την επόμενη διαδρομή. Ούτε είναι σωστό κάποιος π.χ. να ξεχάσει στο ταξί το κινητό του ή ένα φάκελο και να μην μπορεί να επικοινωνήσει με κάποιον γρήγορα.
Κατά τ' άλλα, δεν υπάρχει ταξιτζής του Beat που να μην με ρωτάει όλες αυτές τις ημέρες «τι θα γίνει μ' εμάς;». Αγωνιούν. «Με το Beat δουλεύουμε», μου λένε. «Κι αν παίρνει προμήθεια, θέλουμε και τη δίνουμε, τι του κόφτει του Σπίρτζη». Γιατί ο φίλος μου υπουργός θέλει να παρέμβει σε μια σχέση που δοκιμάζεται στην ελεύθερη αγορά, και μέχρι στιγμής έχει κριθεί επιτυχημένη;
Όσες φορές τα τελευταία δυο χρόνια έτυχε να πάρω για μικρές διαδρομές ταξί από τον δρόμο τα ξαναείδα όλα, στη χειρότερη διάσταση τους. «Ξεχνούν» να βάλουν το ταξίμετρο. Ειδικά στις μικρές διαδρομές! Άλλες φορές βάζουν το ταξίμετρο, αλλά όταν τους ζητάς απόδειξη απαντούν «τελείωσε το χαρτί», δίνουν παλιές αποδείξεις, ανοίγουν το καπό να βγάλουν μπλοκάκια, κάνουν και κανένα παζάρι του τύπου «πού πας να μην κόψω απόδειξη», όπως υποθέτω ότι γίνονταν με τα πειρατικά τη δεκαετία του '50 και του '60.
Μία φορά ένας ταξιτζής με έκλεψε και μάλωσα μαζί του. Πήρα τον Θύμιο Λυμπερόπουλο για να τον ρωτήσω πώς μπορώ να τον καταγγείλω. Με παρέπεμψε στο υπουργείο Μεταφορών. Από εκεί μου είπαν ότι θα τον εντοπίσουν από την πινακίδα και θα τον καλέσουν για επιθεώρηση να ελέγξουν τον ταξίμετρο. Εν ολίγοις τον θρασύ κλέφτη τον θεωρούν.. ηλίθιο. Είναι δυνατόν να θεωρούν ότι θα εμφανιστεί για έλεγχο χωρίς να έχει διορθώσει το ρολόι του; Για τέτοιες γελοίες διαδικασίες μιλάμε. Βέβαια ποτέ δεν έμαθα τι έγινε! Παρά το γεγονός ότι μου όφειλαν μία απάντηση επειδή τη ζήτησα και ως δημοσιογράφος. Οι συνδικαλιστές του ΣΑΤΑ τι έκαναν για να προστατεύσουν τους επαγγελματίες;
Όταν αυτά συμβαίνουν σε μένα, που το 95% των ταξιτζήδων με αναγνωρίζει, φανταστείτε τι γίνεται με τους υπόλοιπους πολίτες. Όχι ότι δεν υπάρχουν και νοικοκυραίοι με καθαρά ταξί, έντιμοι και καλοί επαγγελματίες. Αλλά μέσα στην κρίση υπάρχει μεγάλη εγκατάλειψη. Πλήθαιναν τα κακά ταξί. Φταίνε οι υψηλοί φόροι, οι εισφορές. Είναι αγανακτισμένοι οι άνθρωποι. Ο πελάτης όμως τι φταίει;
Σας έχω εικόνα και για το τι ψηφίζουν. Με είχαν ζαλίσει στις δημοτικές εκλογές! Είχαν βγάλει τον Κασιδιάρη... δήμαρχο! Στις εκλογές του Ιανουαρίου του 2015 η συντριπτική πλειονότητα ψήφισε ΣΥΡΙΖΑ. «Να φύγουν ο Σαμαράς κι ο Βενιζέλος», μου έλεγαν. «Και τα δύο από τα 12 να κάνει ο Τσίπρας φτάνει». Περίμεναν να τους ανεβάσει το αφορολόγητο στις 12.000 ευρώ! Τι άκουγε ο Τσίπρας όταν άρχισε να το κατεβάζει -το έφτασε στα 5.600 ευρώ από το 2019- δεν χρειάζεται να το επαναλάβω λόγω λογοκρισίας.
Τώρα κάποιοι μου λένε ότι ο Θύμιος δίνει γραμμή για ΑΝΕΛ, θέλει να πάει βουλευτης κ.λπ. Δεν τον ρώτησα. Αλλά λίγη σημασία έχει. Ιδιαίτερα εάν ισχύει ότι, από τους περίπου 16.000 ταξιτζήδες, αυτοί που πηγαίνουν να ψηφίσουν είναι κάποιες εκατοντάδες.
Σήμερα γύρω στα 8.000 ταξί είναι στο Beat. Σαφώς και πρέπει να μπει ένα πλαίσιο αρχών. Χάος υπάρχει σήμερα, μου είπε ο Χρήστος Σπίρτζης. Αλλά ένα πλαίσιο σύγχρονο από το οποίο θα βγαίνουν κερδισμένοι οι πελάτες των ταξί και θα διασφαλίζονται τα καλώς εννοούμενα δικαιώματα των ταξιτζήδων. Αν νομίζει η κυβέρνηση ότι θα κερδίσει την ψήφο των ταξιτζήδων ικανοποιώντας αναχρονιστικά συνδικαλιστικά αιτήματα, είναι βαθιά νυχτωμένη.